Dugogodišnji hrvatski reprezentativac u jedrenju i trostruki prvak Europe u klasi Finn za Navigare otkriva kako je preuzeo posao direktora danske brodograđevne tvrtke Rand Boats koja je otvorila proizvodne pogone u Sinju, kakve brodove proizvode i koji su im planovi.
Zvuči neobično, ali je vrlo logično. U Gospodarskoj zoni Kukuzovac, nadomak Sinja, već godinu dana postoji brodogradilište. I proizvodi brodove. Danska tvrtka Rand Boats našla je svoj poslovni interes i nakon dogovora s Gradom Sinjom otkupila je veliku parcelu zemljišta i od jedne poznate hrvatske tvrtke postojeću proizvodnu halu te započela proizvodnju modernih motornih čamaca srednjih dimenzija građenih prema skandinavskom dizajnu. Što sve danska brodograđevna tvrtka proizvodi u Sinju, kakve novosti je danska brodogradnja donijela na skandinavsko, europsko i bliskoistočno tržište, kakvi su daljnji razvojni planovi Rand Boatsa u Dalmatinskoj zagori, što je posao donio Gradu Sinju i zašto je investicija zaustavila negativan demografski trend u Sinju i okolici, razgovarali smo s direktorom Rand Boatsa Ivanom Kljakovićem Gašpićem.
Oni koji poznaju jedrenje sjetit će se da je direktor i prvi čovjek danske brodogradnje u Hrvatskoj bio dugogodišnji hrvatski reprezentativac u jedrenju. Naime, Ivan Kljaković Gašpić bio je trostruki prvak Europe u klasi Finn, a na svjetskim prvenstvima te klase za Hrvatsku je osvojio srebrnu i brončanu medalju. „Sport je oduvijek bio dio moga života. Jedrenje je obilježilo tri dekade moga života kroz ovaj olimpijski sport. Danas uz posao jedrim rekreativno, s prijateljima i djecom. Aktivni sportski život omogućuje mi zdrav i energičan pristup poslu“, rekao je Ivan Kljaković Gašpić i ispričao kako danas u poslovnom svijetu “jedri” na suhom, u Gospodarskoj zoni u Sinju, u kojoj se proizvode elegantni motorni čamci i plovila za sport, uživanje u plovidbi i zabavu prema skandinavskoj mjeri.
NAVIGARE: Kako je došlo do toga da Rand Boats počne proizvoditi motorne brodove u brodogradilištu na suhom kod Sinja?
Kako Rand Boats proizvodi modele brodove manjih dimenzija koji su jednostavni za cestovni transport, izbor lokacije brodogradilišta nije ograničen samo na obalni pojas. Izbor lokacije za brodogradilište temeljio se na nekoliko faktora. Kako posljednjih godina svjedočimo velikim problemima s radnom snagom, tako je glavni fokus ovom prigodom stavljen na dostupnost kvalificirane radne snage. Sinjski bazen je oduvijek bio izvor kvalitetne radne snage za potrebe različitih proizvodnji u području Splita, ali i šire okolice. Odluka o preseljenju brodogradilišta u Gospodarsku zonu Kukuzovac bila je uvelike motivirana tom činjenicom. Ponuđena nam je jako dobra opcija najma i kupovine proizvodne hale jedne domaće renomirane tvrtke. Tako su se sklopili uvjeti koje je bilo teško odbiti.
NAVIGARE: Tko je brodograđevna tvrtka Rand Boats?
Tvrtka Rand Boats je danska tvrtka koju je osnovao Carl Rand, mladi zaljubljenik u brodove i nautiku. Rand je doista vizionar, s jako dalekim pogledom u budućnost i vođen željom da stvori nove vrijednosti u sektoru nautike. Brodove ovog brenda dizajnira u suradnji s timom mladih i talentiranih inženjera i dizajnera iz Danske i Hrvatske. Naši brodovi su od stakloplastike. Koriste se klasični izvanbrodski i unutrašnji motori, ali i električni pogon, koji je jedan od značajki brenda Rand od početka. Rand je težio modernizaciji tehnologije gradnje, pa je 35 posto brodova proizvedeno na električni pogon.
NAVIGARE: Kako ste se kao poznati hrvatski jedriličar našli na mjestu direktora u Hrvatskoj?
Nautika je međusobno dobro povezana branša u kojoj se jako brzo otvaraju i uspostavljaju novi kontakti i poslovne politike. Tako me jedan kolega upoznao s vlasnikom Randa, koji mi je nedugo nakon upoznavanja ponudio suradnju. Ta suradnju je vrlo brzo postala vrlo ozbiljna. Zaslužio sam povjerenje vlasnika tvrtke i vodim cjelokupnu proizvodnju za cijelu tvrtku Rand.
‘Dostupnost radne snage bila je jedan od ključnih faktora za odluku o preseljenju brodogradilišta u Gospodarsku zonu Kukuzovac kod Sinja’
NAVIGARE: Proizvode li se ovdje dijelovi motornih brodova koji se sklapaju u Kopenhagenu ili iz Kukuzovca izlaze gotovi brodovi?
Ovdje počinje proizvodnja kompozitnih dijelova od stakloplastike, od trupa palube, konzole, poklopca, pregrada u trupu do ojačavanja cijelog trupa. Svi dijelovi potom se oblikuju pilanjem i bušenjem dok se ne dobiju precizne forme te se pristupa opremanju broda. U nekoliko faza se ugrađuje oprema, poklapaju se trup i paluba, što je najznačajniji korak u sastavljanju cijelog broda. Potom se konačno spajaju svi spojevi različitih sustava cijevi, kablova i pripreme za ugradnju motora. Nakon svega toga brod opremamo elektronikom, ugrađuju se motor i ostala oprema, poput tendi, biminija i jastuka. Konačno se provodi kontrola kvalitete, testiraju se svi sustavi na brodu, od struje, motora, elektronike do mehaničkih svojstava vrata, poklopaca i ostalih detalja. U brodogradilištu možemo proizvesti i ugraditi svaki dio ukupnog brodskog sustava. Potom se brod još jednom fino očisti i pakira. Dakle, tvrtka Rand Boats u Kukuzovcu kod Sinja proizvodi u potpunosti gotov proizvod, spreman za kupca.
NAVIGARE: Što znači to da vaši motorni čamci, gliseri i obiteljski brodovi imaju korijene u skandinavskom dizajnu?
Dizajn je spona praktičnosti, maritimnih sposobnosti i estetike. Danci i Skandinavci od davnina imaju korijene u brodogradnji. Stoga ne čudi što danas neki od najpoznatijih svjetskih brodograđevnih brendova vuku korijene iz Skandinavije. Rand Boats je tako stvorio prepoznatljiv imidž, uz vrhunsku kvalitetu, koja se mahom temelji i na hrvatskom znanju i struci naših inženjera i vrhunskih brodograditelja. Hrvatska je jako cijenjena u svijetu brodogradnje po odličnim meštrima, čije se znanje generacijama prenosi.
NAVIGARE: Zašto se brodovi rade u stakloplastici?
Jako je dugo drvo bilo korišteno kao glavni materijal za gradnju brodova. No dugi niz godina se stakloplastika koristi kao glavni materijal za brodogradnju. Razlozi su jednostavnost i brzina proizvodnje, ekonomičnost i mogućnost izrade složenih oblika, jednostavnost transporta materijala i mase proizvoda, što sve jako utječe na performanse plovidbe. U konačnici, sve to utječe na ekonomičniju proizvodnju, ali i korištenje i održavanje plovila u budućnosti.
NAVIGARE: Opišite nam neke karakteristike i svojstva pojedinih serija brodova koje proizvodite i koji su dužine od 5 do 12 metara.
Sve serije naših plovila slijede filozofiju brodica za uživanje i ergonomsko dobro osmišljenih i pametno iskorištenih prostora. Istodobno, svaki model ima svoju jedinstvenu karakteristiku. Isto tako, ovisno o tržištu i preferencijama kupca, modeli se blago prilagođavaju njihovim željama, od skandinavskih želja za puno prostora za sunčanje i otvorenih prostora za uživanje u društvu, uz hranu i piće, do modela koji imaju hard topove većih dimenzija da se gosti mogu bolje zaštiti od sunca na tržištu Bliskog istoka. Nekoliko modela je posebno prilagođeno aktivnim sportašima, primjerice ribolovcima – to je model Roamer – koji obiluje skladišnim prostorima. Noviji modeli, poput Solare i Archipelaga, namijenjeni su dužem boravku na moru i imaju kabine i velike hard topove za solare. Tako dobar dio vlastitih energetskih potreba mogu sami rješavati. Nekoliko modela namijenjeno je sportovima na vodi kao što je Source, pa se tako s lakoćom može uživati u skijanju ili wakeboardu. Takvi modeli naših brodova posebno su zanimljivi mlađoj populaciji. Od klasičnih modela baš su Supreme i Leisure brodovi koji kombiniraju skandinavski dizajn s klasičnim linijama. Zbog toga izazivaju zanimanje i ističu se u svakoj luci ili sidrištu na kojem se nađu. Ti modeli imaju iznimne plovidbene karakteristike, a svatko može odabrati model po svojim preferencijama.
NAVIGARE: Na kojoj je lokaciji prije radio Rand Boats? Naime, tvrtka djeluje u Hrvatskoj četiri godine i Sinj nije prva lokacija na kojoj ste proizvodili motorne brodove.
Tvrtka je započela rad u Kaštelima, u pogonu bivšeg Adria Vinila. I tu se doista puno napravilo i početak je bio trnovit. Svim zaposlenicima koji su dali svoj obol uspješnom postavljanju poslovanja u toj prvoj fazi iskreno sam zahvalan. Kako je vrijeme odmicalo i proizvodnja se intenzivirala, bilo je potrebno pronaći i iskoračiti u još veći i bolje organizirani prostor. Između nekoliko opcija izbor je pao na Gospodarsku zonu u Sinju.
‘Rand Boats je stvorio prepoznatljiv imidž uz vrhunsku kvalitetu koja se mahom temelji i na hrvatskom znanju i struci naših inženjera i brodograditelja’
NAVIGARE: Zašto je bila nužna odluka o novoj investiciji, izgradnji novog pogona, hala i pratećih objekata?
Put prema izgradnji modernih brodova skandinavskog dizajna imao je svoju logiku. Upravo rast proizvodnje i dugoročna održivost su potakli vlasnika na odluku o potrazi za dugoročnim rješenjem. Usto, lokacija u Kaštelima, zbog blizine mora, bila je odlična za proizvodnju većih brodova. Ali za Rand Boats to nije presudno. Lokacija u Gospodarskoj zoni Kukuzovac je omogućila najviše standarde za proizvodnju i dugoročno nam omogućava optimalan rast i stabilnost.
NAVIGARE: Kako je došlo do ugovora o gradnji pogona brodogradilišta s Gradom Sinjom i kupovine 16.000 četvornih metara zemljišta? Što će ovakvo brodogradilište donijeti Rand Boatsu, a što Gradu Sinju?
Ovakav slijed događaja i poslovna suradnja s Gradom Sinjom Rand Boatsu je dala prigodu za odabir novih zaposlenika. Gradu Sinju ovaj je posao donio priliku za zapošljavanje domaćih djelatnika u novoj kvalitetnoj grani industrije. Ovakvi poslovni potezi omogućavaju našim radnicima manje dnevne migracije do posla. Tako im ostaje više vremena za obitelj i izgradnju kvalitetnog društvenog života. Sve navedeno već je vidljivo iz podataka prema kojima Grad Sinj već bilježi pozitivni prirast stanovništva, što nas čini posebno sretnim i zadovoljnim.
NAVIGARE: Po čemu se razlikuje vaš novi razvojni ciklus i ulaganja od prethodnog? Kad će proizvodne hale biti u potpunosti završene i opremljene i kad će brodogradilište raditi u punom pogonu?
Pogon u Kukuzovcu je već sada jako veći, čišći i bolje prilagođen procesu proizvodnje od prethodnog. Do kraja ciklusa ćemo u potpunosti biti spremni za nove tehnologije te za preuzimanje dijela proizvodnje od kooperanata. Tada ćemo imati cjelovito organizirani proizvodni proces te ćemo moći zaposliti još više radnika u proizvodnji, ali i u odjelu inženjerstva i razvoja.
NAVIGARE: Koliko brodova ste ove godine proizveli u sinjskom brodogradilištu?
Tržišta diktira proizvodnju, pa Rand Boats uvijek može proizvoditi više i po potrebi. Ova godina je bila malo neobična. To se vidi po padu potražnje za proizvodima za nautiku. O tome svjedočimo u Hrvatskoj, ali još veći pad događa se izvan Hrvatske i izvan Rand Boatsa. To, naravno, utječe i na našu proizvodnju. Zato je naša proizvodnja u Sinju i Hrvatskoj po jedinici proizvoda malo manja nego proizvodnja proteklih godina. Danas smo na 60-ak proizvedenih plovnih jedinica u ovoj godini.
NAVIGARE: Koliko radnika trenutno zapošljavate i što je vaš plan?
Danas zapošljavamo 70-ak radnika raznih struka, od inženjerske do radnika pojedinih proizvodnih cjelina. No naši planovi su svakako veći od toga. Vjerujemo u daljnji porast proizvodnje i daljnje zapošljavanje novih radnika. U današnjim vremenima brzih promjena, osnovana stvar je brza prilagođenost strukture zaposlenih potrebama proizvodnje. I Rand Boats će slijediti te trendove.
‘Nekoliko modela namijenjeno je sportovima na vodi kao što je Source, može se uživati u skijanju ili wakeboardu, pa su zanimljivi mlađoj populaciji’
Komentari