U samo dvije i pol godine Poljoprivredna zadruga Maslinari Istre uspjela je svoj brend ‘Konfin – Ulje bez granica’ podići na zavidnu razinu te već iduće godine planiraju ostvariti prodaju 15.000 litara ekstra djevičanskog maslinova ulja od 42 proizvođača
Na plodnom tlu živopisne Istre rodila se priča o zajedništvu, tradiciji i održivom razvoju. Poljoprivredna zadruga Maslinari Istre, smještena u očaravajućem krajoliku, postala je nezaobilazna karika u lancu proizvodnje maslinova ulja. Priča je to o strastvenim ljudima koji su spojili snage i udružili znanje, iskustvo i resurse te kroz zadružni duh potaknuli razvoj lokalne zajednice i učinili priču o maslinovu ulju još bogatijom.
Njihov put započeo je 2019. godine kada je službeno osnovana Poljoprivredna zadruga Maslinari Istre, a sve s ciljem učlanjenja malih i registriranih OPG-a kojima će se omogućiti lakše plasiranje ploda maslina. Kako bismo saznali više o Zadruzi i ideji iza nje, put nas je odveo do Saše Ukušića, voditelja prodaje PZ-a Maslinari Istre sa sjedištem u Vodnjanu.
“Te 2019. postojao je Klaster maslinara, koji se nije bavio problematikom prodaje i svake godine bili su suočeni sa sve više rodnih maslinika dok je plasman, bilo ploda maslina ili ekstra djevičanskog maslinova ulja, bio otežan. Logičan slijed bilo je pokretanje istarske zadruge koja će omogućiti malim i manjim maslinarima bavljenje primarnom proizvodnjom, a ona će preuzeti ostali dio poslovanja, od prerade maslina, skladištenja, punjenja, marketinga do prodaje gotovog proizvoda”, kazao je za Gastro&Wine Ukušić.
Početke, same po sebi izazovne, nije olakšala ni činjenica da je samo nekoliko mjeseci nakon osnivanja nastupila epidemija koronavirusa. “U ožujku 2021. godine dolazim na poziv tadašnje upraviteljice i kolegice pokušati pomoći u razvijanju tržišta. S obzirom na smirivanje pandemije i popuštanje mjera, višegodišnjim iskustvom u prodaji uspjeli smo u dvije, dvije i pol godine dovesti brend Konfin – Ulje bez granica na zavidnu razinu. Godine 2021. raspolagali smo sa 6000 litara ekstra djevičanskog maslinova ulja i prodali ga, a u 2024. planiramo ostvariti prodaju 15.000 litara ili cca. 35.000 boca u formatima od 500 mililitara i 250 mililitara. Do sada, koliko nam je poznato, nijedna zadruga ili udruga maslinara nije postigla takvu prodaju u navedenim formatima”, objasnio nam je voditelj prodaje PZ-a Maslinari Istre. Ove godine na tržište su plasirali još jedan proizvod koji spada u ultra-premium segment: Konfin Selekciju, limitirane količine, predviđenu samo za kanal HoReCa i specijalizirane delikatesne trgovine.
“Postoji još nekoliko ideja vezanih uz nove artikle kojima bismo pokušali otvoriti nove prodajne niše, stoga vjerujem da ćemo kroz par mjeseci imati još jedan novi proizvod”, najavio je naš sugovornik.
No njihov predan rad ne bi vodio prema vrhunskim rezultatima da kroz posljednje dvije godine nisu aktivno radili na razvoju zdravog poslovnog okruženja te danas broje 42 člana.
“Za pristup Zadruzi postoje određeni kriteriji, član mora imati aktivan OPG, upisane maslinike u ARKOD-u, posjedovati sorte maslina definirane Pravilnikom ZOI Istra te na kraju osigurati količine ploda prema zahtjevu i aktivno sudjelovati u radu Zadruge”, objasnio je Ukušić.
Naglasio je da im je takav pristup omogućio bolje funkcioniranje Zadruge – učlanjenje novih zadrugara koji ispunjavaju sve tražene kriterije, ali i ostvarenje rekordne berbe u 2023. Iako je ova maslinarska godina za sve maslinare Istre bila prosječno 30 do 35 posto lošija, ostvarili su 47 posto više prerađenog ploda maslina te prešli željenu brojku od 100 tona.
“Prodaja našeg brenda Konfin ostvaruje svake godine bolje prodajne rezultate. Jedni smo od rijetkih koji mogu osigurati dostupnost vrhunskog maslinova ulja u svim kanalima prodaje po, bitno je naglasiti, poštenim cijenama. Jedna od ideja vodilja je i promocija Istre kao ‘boutique regije’ kroz dostupnost naših artikala koji pokrivaju gotovo sve velike trgovačke lance, delikatesne trgovine, dobre restorane i hotelske kuće”, rekao je Ukušić te nastavio: “Naglasio bih a posjedujemo i Zaštićenu oznaku izvornosti – ZOI Istra koju ima manji broj istarskih proizvođača te od prije desetak dana i novo dodijeljenu oznaku IQ za maslinova ulja koju posjeduje samo 16 istarskih proizvođača. I jedna i druga oznaka bitne su u prezentaciji kvalitete istarskog i hrvatskog maslinarstva te garantiraju vrhunski proizvod.”
‘Za pristup Zadruzi član mora imati aktivan OPG, upisane maslinike u ARKOD-u i sorte maslina definirane Pravilnikom ZOI Istra te osigurati količine’
Uzevši sve to u obzir, nimalo ne čudi izrazito velik broj upita za učlanjenje u Zadrugu.
“Osnovni razlog je taj što se nisu prodale sve količine maslinova ulja iz berbe 2022. Ona je bila izrazito rodna s ostvarenim visokim randmanima te su uz pad kupovne moći naših turista koji su došli s manjim budžetom na ljetovanje, ostale znatne količine maslinova ulja u bačvama. Drugi razlog može biti i jedan intervju za lokalne novine u kojem sam skrenuo pozornost na to da će prodajna 2023. godina kroz pet, šest godina biti nešto s čime će se suočavati mali maslinari. Sve više maslinika dolazi u rod, ulja će biti sve više, kanali prodaje sve zatvoreniji i jedan od načina da opstanu bit će ili učlanjenje u zadruge – udruge koje se bave plasiranjem gotova proizvoda na tržište dugoročnim ugovaranjem plasiranja ploda maslina s već eminentnim istarskim uljarima – ili promjenom dosadašnjeg načina poslovanja i okretanjem razvoju vlastite ambalaže, marketingu i otvaranju vlastitog prodajno-degustacijskog prostora.
To je naročito bitno i zato što s punim bačvama ulja, većina maslinara počinje nastupati na tržištu stihijski, hvata ih panika te započinju prodaju po cijenama s kojima si ne mogu pokriti ni osnovne troškove. Ruše imidž teško stečene pozicije istarskog maslinarstva koja se gradila vrlo dugo. U konačnici, Istra je već desetak godina najbolja maslinarska regija na svijetu i to podrazumijeva određenu cijenu za kvalitetu koju bi kupac trebao platiti”, upozorio je Ukušić.
Želja im je u ovom trenutku Zadrugu dovesti u stabilno poslovanje, omogućiti daljnje širenje članstva te zaposliti nove ljude s obzirom na to da je u ovome trenutku Ukušić jedini zaposlenik Zadruge. Na kraju, cilj im je i osigurati vlastiti prodajno-degustacijski prostor, dok im je u dugoročnom planu pokrenuti vlastitu uljaru.
Naglasio je i kako se javno prepoznaju značaj udruživanja malih proizvođača te odmak u filozofiji poslovanja zadruga od prije 60-ak godina: “Imamo zaista predivnu podršku – kako na lokalnoj razini, prvenstveno Istarske županije i dr. sc. Ezija Pinzana, tako i kolega iz Dalmacije s kojima razmjenjujemo mišljenja, iskustva, izazove u kojima se nalazimo.”
Ezio Pinzan, pročelnik za poljoprivredu Istarske županije, za Gastro&Wine je kazao da se program podizanja maslinova ulja provodi više od 25 godina te je zasađeno preko 1,5 milijuna sadnica maslina, po formuli da je za svaku sadnicu trećinu financirala općina, trećinu županija, a trećinu svaki poljoprivrednik.
“Ta aktivnost prestala je ulaskom u Europsku uniju, ali važno je naglasiti kako sve te masline nakon desetak godina dolaze u puni rod i baš zato pokazala se potreba za udruživanjem maslinara kako bi zajedničkim snagama na tržište plasirali proizvod”, zaključio je Pinzan, koji sa zadrugarima vjeruje u potencijal Istre, koji zasigurno ne nedostaje. | PROMO
Komentari