Cijela se Njemačka (i dobar dio vlasti) prije mjesec dana dignula na noge kad je objavljeno kako će umjesto domaćeg Adidasa reprezentaciju opremati američki Nike. Identitet i tradicija su važni
Ok inovacija, ok zarada, ok modifikacije i lagane promjene. Ali ono što se zadnjih nekoliko godina događa u svijetu nogometa kad su dresovi u pitanju postalo je apsurdno.
Danas je najmodernije: pišanje po tradiciji i identitetu. Počelo je uvođenjem treće garniture. Ni domaća, ni gostujuća nego neka treća. Aj’ dobro.
One prve, prepoznatljive klupske boje i dizajna ostavljani su netaknutima.
Onda su uvedeni i četvrti dresovi. Četvrta garnitura. Pa poseban dizajn i prodaja dresova u kojima se momčadi zagrijavaju. Pa se onda udarilo i na nešto što je svakom navijaču svetinja.
Onaj prvi, domaći dres. Identitet. Ono s čim se poistovjećuje. Ono što je najčešće ne samo klupska, gradska ili regionalna nego i obiteljska tradicija.
NJEMAČKA NA NOGAMA ‘Reprezentacija u Nikeu umjesto Adidasa je manjak domoljublja’
Vertikalne crno-plave ili plavo-crvene boje Intera ili Barcelone postale su neki čušpajz linija koje idu i horizontalno i vertikalno, različite su debljine, svaka svoju politiku vodi.
Ili idu u zig-zag. K’o televizijske smetnje. Pa smo dobili narančasto-rozi Dinamo, zeleni Hajduk, svojedobno ljubičastu Rijeku, isprano sivi Man United, milanski Inter kojem dres izgleda kao kantica ‘Spritea’…
‘Koru od banane’ Arsenal, Atletico Madrid od čijih ti se valovitih linija vrti u glavi, neki žuto-plavo-bijeli Juventus koji kao da je dizajnirao pijanac ili su umjetnoj inteligenciji rekli ‘Ajde napravi neki cirkus koje nema veze ni sa čim’ itd., itd.
Normalno da se stvari, pa i dresovi i(li) grbovi, mijenjaju i dorađuju. Ruše se dotrajali i nefunkcionalni stadioni (osim Maksimira. Taj se, majci, raspada naočigled).
Ali identitetu se ne može poremetiti statika. A u utrci za zaradom proizvođači, najpoznatiji sportski brandovi na svijetu, kao da su krenuli u utrku tko će se više ismijavati s tradicijom.
USTANITE PURGERI Dinamo, retro dres, ponos i povijest: Srušena Barca, osvojen prvi naslov
‘Dajemo vam masnu lovu da nosite našu marku. Zato šutite i obucite što smo vam sašili’. Naravno da u svemu sudjeluju i sami klubovi.
A na žalost i poneki zaluđeni ‘navijač’ koji će kupiti bilo što, samo ako je najnovije. Kao oni koji svake godine mijenjaju telefon pa makar im se manje sviđao jer moraju imati najnoviji model.
U svete kvadratiće ili kockice Hrvatskoj zasad ne diraju. Recimo da ne diraju. Donekle. Jer najnoviji dizajn skoro da ima samo jedan kvadrat. Sad su nam to – kvadratčine.
Toliko daleko stvar ide, toliko se eksperimentira da problematičan postaje i font prezimena ispisanih na dresu ili dizajn brojeva kao što su osjetili (opet) Nijemci čiji je reprezentativni dres s brojem 44 više sličio na oznaku SS-a.
Ne treba stajati u mjestu, sve ide naprijed i sve se mijenja, ali onaj dio tradicije koji znači identitet morao bi ostati onakav kakav je desetljećima.
A sve nam se češće događa da je bitan jedino profit, tradicija se ismijava, a identitet i povijest gaze. I to je loše. Pogrešno je.
‘NISMO TO MI’ Adidas zaustavio prodaju dresova s brojem 44 koji sliči logu SS-a
Komentari