MEĐU NAJVAŽNIJIM SUDIONICIMA ZAGREB CROWDFUNDING CONVENTIONA bit će Anastasia Emmanuel, voditeljica razvoja Indiegogo portala koja će podijeliti svoja iskustva i znanja o tome kako uspješno realizirati crowdfunding projekt
UZagrebu će se u sklopu Programa Ujedinjenih naroda za razvoj u Hrvatskoj (UNDP) i društvenog poduzeća Brodoto 17. i 18. rujna održati prva međunarodna konferencija o crowdfundingu u Hrvatskoj nazvana Zagreb Crowdfunding Convention. Jedna od najvažnijih sudionica konferencije, među ostalima, bit će Anastasia Emmanuel, voditeljica razvoja Indiegogo portala u domeni tehnologije i dizajna za Veliku Britaniju. Indiegogo je pokrenut 2008. u San Franciscu i među prvim je portalima u svijetu namijenjen crowdfundingu, odnosno, javnom prikupljanju novca za realizaciju ideja i pokretanje posla. Portal je do danas ostao otvoren za ljude iz cijelog svijeta koji žele prikupiti sredstva za ostvarivanje svojih ciljeva, a mjesečno bilježi više od devet milijuna posjeta.
Anastasia Emmannuel, 29-godišnja Britanka, u Indiegogou je na voditeljskoj funkciji od prošle godine. Karijeru je započela kao novinarka na portalu Tech City News i radila je video prezentacije iz tehnologije. Nakon toga okušala se u pokretanju vlastitog biznisa, a u Indiegogo je primljena po preporuci svoje prijateljice.
Anastasia Emmanuel na konferenciji u Zagrebu podijelit će svoja iskustva i znanja kako uspješno realizirati crowdfunding projekt. Ta konferencija predstavlja završni dio Programa UNDP-a Crowdfunding Academy, potaknutog željom da crowdfunding zaživi u Hrvatskoj kao mogućnost financiranja inovativnih projekata, a koji je započeo 30. svibnja 2015.
Tada je među više od 100 prijavljenih projekata odabrano 13 timova koji su dobili mentorsku pomoć i podršku najuspješnijih stručnjaka kako bi postupno razvijali svoje projekte i pripremili se za lansiranje vlastite crowdfunding kampanje. Svi ti projekti bit će predstavljeni na Indiegogo portalu, a kakve su im šanse za uspjeh, koji su trendovi u crowdfundingu, kao i o mnogo toga drugog za Nacional je ekskluzivno govorila Anastasija Emmanuel.
NACIONAL: Koliko ste upoznati s projektima koji će biti predstavljeni na konferenciji u Zagrebu?
Imala sam priliku razgovarati sa svim voditeljima projekata. Održala sam seminar putem interneta kako bih im pomogla da pripreme crowdfunding kampanje. Svi projekti, njih 13, sjajni su i imaju potencijala da postanu odlične kampanje. Oduševilo me to što se na natječaj prijavilo tako puno različitih projekata. Jedva čekam da zažive na našem portalu.
NACIONAL: Biste li između njih 13 mogli izdvojiti neke koji su vas se posebno dojmili i za koje možete predvidjeti siguran uspjeh?
Projekti su raznoliki i svaki je zanimljiv na svoj način. U domeni su socijalnog poduzetništva, programiranja, dizajna, kompjutorskih igara i filma. Tri projekta koja su mi najviše privukla pažnju su Okus doma, STEMI i Cells. Okus doma je inovativan projekt za rad s izbjeglicama kako bi unaprijedili svoja znanja i lakše pronašli posao. Taj projekt posebno je aktualan zbog izbjegličke krize s kojom se Europa danas suočava. Oduševljena sam količinom socijalnog elementa koji nudi Okus doma i to je vrsta projekta na kakvima u Indiegogou obožavamo raditi. Misija projekta STEMI je da potakne ljudi da se hrabrije uključe u znanost, tehnologiju, izradu strojeva i matematiku. Takvi projekti mogu iznjedriti fantastične izume i mnogi su do sada bili vrlo uspješni tijekom kampanje na našem portalu. U projektu Cells cilj je proizvesti inovativnu ukrasnu kuglicu za božićno drvce. Sviđa mi se ideja da se nešto tako tradicionalno poveže s današnjom multimedijom.
NACIONAL: Kakav će uspjeh projekti iz Hrvatske postići na portalu Indiegogo?
Uspjet će projekti koji će najbolje predstaviti svoju misiju i priču i koji će imati dobro pripremljenu te izgrađenu zajednicu prije početka kampanje. Nekim projektima s akademije bit će zahtjevnije, na primjer onima koji se odnose na računalne programe jer je ljude puno teže zainteresirati da financiraju nešto neopipljivo.
NACIONAL: Jeste li prije na portalu predstavljali projekte iz Hrvatske i koliko su bili uspješni?
Nisam prije radila na projektima iz Hrvatske, ali sam pratila neke uspješne kampanje, kao što je bilo prikupljanje 12.000 dolara za knjigu “Europska startup revolucija” Ive Špigela i 10.000 dolara za UNDP-ovu kampanju za izgradnju jedne od prvih energetski neovisnih škola.
Bio je još jedan zanimljiv projekt iz Zagreba nazvan Baby Watch koji je omogućio roditeljima da čuju i vizualiziraju otkucaje srca svog još nerođenog djeteta. Bilo je dobrih projekata iz Hrvatske. Vaša zemlja puna je talentiranih ljudi i nadamo se da će se nakon akademije i konferencije ohrabriti i ostvariti svoje projekte putem crowdfoundinga.
NACIONAL: Karijeru ste započeli kao voditeljica na portalu Tech City News, možete li nam opisati kakvo je to bilo iskustvo?
Bila sam reporterka na vodećem tehnološkom portalu u Velikoj Britaniji. Uređivala sam i vodila tjedni videoprilog “Week in Tech”. Ta emisija ujedinila je moje dvije ljubavi, prema videu i prema tehnologiji. Pružila mi je i mogućnost da budem na samoj špici zbivanja u industriji koju obožavam. Za moj trenutni posao u Indiegogou smatram da mi je puno pomoglo to što sam napravila stotine intervjua s pokretačima brojnih startupova. Pratila sam njihove uspone i padove i sve ono što neku tvrtku čini velikom. Sad radim sa startupovima diljem Europe i pomažem im na putu do uspjeha.
NACIONAL: Pokušali ste pokrenuti vlastiti posao, kako je to prošlo i koliko vam je to iskustvo korisno za posao koji danas radite?
Nakon tolikih godina druženja s ljudima koji pokreću posao, i u meni se pojavila želja da se okušam u tome. Tako sam se kao jedan od pokretača okušala u startupu naziva Publicate. To je bio portal na kojem ste mogli predstaviti svoje profesionalne interese stvarajući i uređujući sadržaj online. Bilo je to nešto između Linkedina i Pinteresta, s jakim fokusom na multimediju. Prezentirali smo projekt 2013. i bilo je to sjajno iskustvo. Pokušali smo prikupiti investicije, izgraditi brend i sve drugo što rade startupovi i to mi je iskustvo otvorilo oči. Živjeti u Londonu s 50 funti tjedno nije lako, moraš puno riskirati i stoga mogu suosjećati s drugima koji to prolaze kako bi pokrenuli posao. Naučila sam raditi agilnije, što je jako bitno na samom početku. Zato volim i svoj posao u Indiegogou.
NACIONAL: Kada i zašto ste počeli raditi u Indiegogou?
Velika Britanija oduvijek je bila važno tržište za Indiegogo, treće nakon SAD-a i Kanade. Prije nekoliko godina Indiegogo je htio zaposliti nekog tko će u Velikoj Britaniji podržati nevjerojatne projekte koji su se tamo počeli pojavljivati. Kako traže kvalitetne ljude, upitali su Hermione Way, voditeljicu jednog od projekata, za preporuku. Ona je ujedno i vlasnica Newspeppera gdje sam radila prije nekoliko godina, a i bile smo dobre prijateljice. Kad me kontaktirala, upravo sam bila odustala od vlastitog startupa. Sviđali su mi se duh i misija Indiegogoa i kada sam upoznala Liz Wald, tada zamjenicu direktora internacionalnog sektora kompanije, jako sam se “zakačila”. Indiegogo je pun pametnih i snažnih žena, što me je dodatno zaintrigiralo. Liz Wald me jako inspirirala i htjela sam raditi za nju. Razgovarale smo uz čašu vina i to je bilo to.
NACIONAL: Koje prednosti pruža crowdfunding poduzetnicima i ulagačima u odnosu na tradicionalni način financiranja?
Osim novca, postoji puno koristi koje pruža crowdfunding. To je prilika da predstaviš ideju i dobiješ povratnu informaciju od različitih ljudi. Možeš dobiti procjenu što se traži na tržištu, istražiti ima li tvoj proizvod kvalitetno formiranu cijenu, koje su mu najbolje značajke i slično. Možeš izgraditi vlastitu zajednicu, pohvatati podatke svojih potencijalnih investitora i, naravno, prikupiti novac. Investitorima se pruža prilika da pruže podršku poduzetnicima u realizaciji njihovih ideja. Tako se u jednom od modela investiranja investitorima nudi opcija da, na primjer, ulože 150 dolara za “pametni sat” ili sličan gadget i na temelju toga taj proizvod dobiju prvi za samo mali dio od pune cijene u trgovini.
NACIONAL: Hoće li se crowdfunding dalje razvijati u budućnosti?
Smatram ga integralnim dijelom sustava financiranja u budućnosti. Neka predviđanja navode da će se do 2025. više od 100 milijardi dolara investirati putem crowdfundinga. Mislim da će taj model financiranja biti ključan za razvoj tehnologije i hardwarea. U budućnosti ćemo svjedočiti još većem broju projekata koji će se tako financirati. Već sada vidimo velike brendove i velike tehnološke kompanije koje se koriste crowdfundingom. Na primjer, General Electric, multinacionalni tehnološki div iz Amerike, nedavno je predstavio projekt malog prijenosnog hladnjaka za led i u samo mjesec dana prikupili su više od 2,6 milijuna dolara na Indiegogu.
NACIONAL: Nedavno ste izjavili da žene ne bi trebale u poslu usvojiti muške karakteristike; kako bi se, prema vama, trebale ponašati?
Rekla sam da žene ne bi trebale usvojiti muške karakteristike čim dođu na više položaje. Smatram da bi se žene trebale ponašati kako one misle da trebaju. Žene imaju nevjerojatne sposobnosti koje ih čine odličnima za posao, nazovimo to emocionalnom inteligencijom ili “soft skillom”, ali posao je uspješniji kad za istim stolom sjede muškarci i žene. Žene treba ohrabrivati da se ponašaju onako kako njima odgovara. Potpuno je svejedno jesu li obukle štikle i haljinu ili odijelo i hlače, sve dok ne nastoje prikazati sebe onakvima kakve nisu. Jednostavno ne vjerujem da se žene trebaju ponašati poput muškaraca kako bi stekle moć i poštovanje.
NACIONAL: Jeste li zato jednom izjavili da je pristojno ponašanje u poslu podcijenjeno?
Da, postoji to neko mišljenje prema kojem žene trebaju biti nemilosrdne i agresivne da bi uspjele u poslu. Za mene su ljudi sve i radim s ljudima koje poštujem i kojima se divim. Svijet tehnologije je jako otvoren i “ono što daš, to će ti se vratiti” zaista je istina u tom svijetu. Stoga, bez obzira na to jesi li muško ili žensko, ako si dobra osoba, doći ćeš do uspjeha.
NACIONAL: Što biste na kraju poručili ljudima u Hrvatskoj koji imaju ideju za vlastiti posao?
Sanjaj veliko, ali kreni pomalo. Fokusiraj se na jedan jasan cilj i pokušaj ga ostvariti prije nego što te nešto omete. Vidim toliko puno startupova koji se muče jer pokušavaju napraviti previše toga. Puno je bolje uspjeti na jednom području prije nego što počneš razmišljati što bi još mogao napraviti. Razmisli kako ćeš ostati brz i okretan da bi se suočio s neizbježnim izazovima koji će doći. Isto tako, razmisli o mogućem utjecaju projekta na svjetskoj razini. S danas dostupnom tehnologijom možeš doći do bilo kojeg dijela svijeta i trebaš uzeti u obzir na koji način ti to može pomoći da brže rasteš. Teško je sam pokrenuti posao pa stoga pronađi partnere koji će dijeliti istu viziju, ali će imati različite vještine. Put startupa težak je i usamljen, ako imaš dobre partnere bit će ti lakše prebroditi krize. Ali imaj na umu da je odabir partnera kao i odabir supružnika, moraš imati povjerenje u tu osobu i biti spreman raditi s njom i kad stvari ne idu kako si zamislio.
Komentari