INSPEKCIJA NA BRODU Nadzor HRB-a utvrdio da na pramčanoj rampi Jadrolinijinog trajekta Kornati sajle nisu certificirane

Autor:

01.09.2024.,Supetar-Jadrolinijin trajekt Mljet nakon sinosnjeg kvara na rampi koja se otvorila u plovidbi privezan je u Supetarskoj luci. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

Ivo Cagalj/PIXSELL

Hrvatski registar brodova proveo je 4. rujna inspekcijski nadzor na još jednom Jadrolinijinom trajektu, Kornati u Valbiski. Inspektori su otkrili nove intrigantne pojedinosti vezane uz sustav upravljanja sigurnošću na trajektima Jadrolinije.

Nakon što su na Jadrolinijinom trajektu Mljet pukle noseće sajle te je pramčana rampa pala u more tijekom plovidbe prema Supetru, Hrvatski registar brodova je 4. rujna proveo inspekcijski nadzor na još jednom Jadrolinijinom trajektu. Pregled koji su na trajektu Kornati u Valbiski izveli inspektori HRB-a, otkrio je nove intrigantne pojedinosti vezane uz sustav upravljanja sigurnošću na trajektima Jadrolinije.

Trajekt Kornati ‘blizanac’ je Mljeta, trajekta na kojem su pukle noseće sajle te je pramčana rampa pala u more tijekom vožnje prema Supetru. FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Trajekt Kornati blizanac je Mljeta, trajeka na kojem su pukle noseće sajle te je pramčana rampa pala u more tijekom plovidbe prema Supetru. FOTO: Goran Kovačić/PIXSELL”Naime, nadzor napravljen na trajektu Kornati, jednom od blizanaca Mljeta, utvrdio je da sajle – odnosno, čelična užad koju se postavlja na pramčanim rampama Jadrolinijinih trajekata kako bi ih po potrebi podizala i spuštala – uopće nisu certificirane. To znači da sigurnosna čelična užad nema svjedodžbe i jamstva priznate tvrtke, proizvođača ili organizacije”, za Nacional je izjavio stručnjak upoznat s provedenim postupkom i svjestan “mogućih teških posljedica za sigurnost plovidbe, brodova i sigurnost posada Jadrolinijinih trajekata”.

“Praktički, nadzor HRB-a”, naglasio je Nacionalov izvor, “pokazao je da se čelične sajle o kojima ovisi sigurnost pramčanih rampi na trajektima našeg najvećeg brodara, kupuju, nabavljaju, postavljaju kad se i kako se kome svidi, odnosno, nabavljaju se od nepoznatog proizvođača i bez jasno provedenog natječaja”.

Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta unatoč učestalim incidentima s brodovima, od kojih je jedan završio tragično, uživa veliko povjerenje premijera Andreja Plenkovića. FOTO: Goran Kovačić/PIXSELL

Izjavu koju je neposredno nakon pada pramčane rampe na trajektu Mljet dao predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, da se “sajle na trajektima mijenjaju svake godine”, Nacionalov sugovornik smatra “proizvoljnom i netočnom”. Kada bi imala ili kada bi poštovala sustav upravljanja sigurnošću, provedenim natječajem o nabavi, prema navodima istog izvora, Jadrolinija bi dobila certifikate odnosno jamstva proizvođača da se radi o provjerenoj čeličnoj užadi koja daje stabilitet i sigurnost. Taj izvor je istaknuo i da ovako Jadrolinija od dobavljača kojeg je netko u toj tvrtki sam odredio, dobiva samo Izjavu o sukladnosti.

Ako je tako, onda se može tvrditi da unutar Jadrolinije ne postoji točno specificiran i utvrđen postupak kojim su jasno utvrđeni obvezni intervali pregleda i promjena te procedure zamjene čelične užadi. Tako je ostavljeno na volju svakoj posadi da sama odlučuje kad će, hoće li i kojim povodom zamijeniti sigurnosnu čeličnu užad.

Čelična užad na trajektu Ilovik, jednom od brodova identičnih Mljetu i Kornatima, za koju se tvrdi da nije uopće ispitano udovoljava li uvjetima manipulacije pramčanim rampama. FOTO: PIXSELL

“Neslužbeno, na trajektu Mljet sajle su zadnji put promijenjene prije više od četiri godine. To je informacija iz izvora bliskih posadi broda”, kazao je naš sugovornik. Ništa od navedenog nije propisano postupcima SUS-a. Zna se samo da je dobavljač čeličnih sajli za Jadrolinijine trajekte tvrtka Eurocable Group d.o.o. iz Jakovlja. Uvidom u djelatnost tvrtke vidi se da je registrirana za proizvodnju ostalih elektroničkih i električnih žica.

“Iako je spomenuta tvrtka registrirana za proizvodnju kabela, ni nadzor HRB-a nije mogao utvrditi tko je proizvođač čeličnih sajli za pramčane rampe trajekata, odnosno, koja ih tvrtka proizvodi. Tako se ne zna ništa o kvaliteti i karakteristikama čeličnih sajli koje se postavljaju na brodove, ne zna se njihova izdržljivost, udovoljavaju li uvjetima manipulacije pramčanim rampama. Uzus o tome da se čelične sajle obavezno moraju mijenjati najkasnije svakih sedam godina, koliko je trajala originalna sajla postavljena u brodogradilištu, praktički ne postoji. Sajle se moraju mijenjati i kontrolirati što češće”, navodi sugovornik Nacionala, dodajući da su i izjave o sukladnosti dobavljača Eurocable Group bez ikakve vrijednosti.

‘Nadzor je pokazao da se čelične sajle o kojima ovisi sigurnost pramčanih rampi na trajektima našeg najvećeg brodara, kupuju, nabavljaju od nepoznatog proizvođača i bez jasno provedenog natječaja’.

Pokušali smo doznali zašto se Hrvatski registar brodova odlučio baš za nadzor i kontrolu na trajektu Kornati. I je li to napravio samoinicijativno ili na poticaj i traženje Jadrolinije s obzirom na to da se njena uprava vrlo često, a u zadnje vrijeme sve češće poziva na dopusnice, suglasnosti ili dozvole Hrvatskog registra brodova. Pismeno smo se obratili ravnatelju HRB-a Damiru Roji i zamolili za odgovore i službene rezultate provedenog nadzora na trajektu Kornati 4. rujna.

U ime ravnatelja Damira Roje odgovorio je diplomirani inženjer Andro Viđak. U odgovoru se navodi: “HRB je n m/b Kornati dana 4. rujna 2024. godine obavio redovnu ISM prosudbu boda. Kako se radi o obveznoj i redovitoj prosudbi, ista nije povezana s padom rampe za ukrcaj vozila na m/b Mljet.”

Iz Hrvatskog registra brodova, kojem je na čelu Damir Roje, potvrdili su da su na brodu Kornati ‘obavili redovnu ISM prosudbu broda. FOTO: Luka Split

 

“To potvrđuje izrečenu sumnju da su inspektori HRB-a, Područnog ureda u Rijeci, i sami iznenađeni i zatečeni lošim stanjem, organizacijom i upravljanjem te razinom sigurnosti na trajektima Jadrolinije”, komentirao je takav šturi odgovor HRB-a Nacionalov sugovornik.

Kornati su jedan od ‘blizanaca’ trajekta Mljet. Naime, 2014. godine završena su i isporučena Jadroliniji četiri istovjetna trajekta, proizvedena u brodogradilištu Uljanik u Puli. Radi se o trajektima Kornati, Brač, Krk i Mljet, koji svi imaju istovjetne karakteristike i način opreme. Naručeni su nekoliko godina ranije, dok je predsjednik Uprave Jadrolinije bio Slavko Lončar, zadnji predsjednik Uprave za čijeg je mandata nešto novih Jadrolinijinih trajekata sagrađeno u hrvatskim brodogradilištima.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Avatar photo
skofik

prije 5 dana

U inspekcijski nadzor se uvijek ide nakon neke tragedije. Šta rade inspektori sve ovo vrijeme?