INSIDER OUTSIDER U suzama gledatelja

Autor:

Tipično za idealista kakav je Loach, U FILMU NE ŽELI BITI NEPRISTRAN. Kao i u mnogim svojim prethodnim filmovima staje na stranu malog čovjeka, iako je svima jasno kako će film završiti

Rijetki su festivali u Cannesu na kojima se moglo gotovo sa stopostotnom sigurnošću tvrditi koji će film pobijediti, odnosno osvojiti Zlatnu palmu. Bilo je to, primjerice, 2009. i 2012. godine kada je Michael Haneke s filmovima “Bijela vrpca” i “Ljubav” bacio u delirij i kritiku i publiku. Ali na svaku sigurnu okladu dolazilo je i neugodno iznenađenje, poput 2004. kada je morao pobijediti film Park-Chan Wooka “Oldboy” koji se već smatra jednim od najboljih filmova 21. stoljeća. Pobijedio je politički dokumentarac “Fahrenheit 9/11” Michaela Moorea jer se time željela poslati poruka Amerikancima da Francuska ne podržava invaziju na Irak. U nedjelju se u Cannesu većina kladila na njemački film “Tony Erdmann”. I pogriješili su jer je taj film ostao bez nagrade, a Zlatna palma za film Kena Loacha “I, Daniel Blake” sasvim je zaslužena.

BILO BI NAJLAKŠE izreći onu dosadnu frazu kako taj film “korespondira s vremenom u kojem živimo”, ali je doista tako. Bilo bi još lakše reći da film igra na emocije i da je većina gledatelja u Palais des Festival u Cannesu plakala na kraju filma, a i to je neosporna istina. Zapravo, najvažnije je reći kako je sjajno da se britanski redatelj, zakleti ljevičar Loach nije povukao u mirovinu kako je najavio (uskoro slavi 80. rođendan) jer “I, Daniel Blake” emotivna je šamarčina koju će osjetiti i oni koji se solidariziraju s Blakeom, glavnim likom njegova filma, kao što će je osjetiti i oni čija je politika dovela Blakea i tisuće sličnih u beznadnu životnu situaciju.

Loach direktno optužuje državu za ono što se dogodilo Blakeu, ni lijeve ni desne, iako u jednom trenutku filma jedan lik za sve te nevolje krivi torijevce. Blake je 59-godišnji udovac iz Newcastlea, stolar koji je preživio srčani udar pa je tražio novčanu naknadu od socijalne službe jer nije mogao raditi, a nije imao drugih prihoda. Međutim, birokratizirana socijalna služba tvrdila je da su njihovi liječnici zaključili da može raditi i da mu neće isplatiti pomoć. Jedina nada mu je žalba za koju nitko ne zna kada će se riješiti. Tu Blake ulazi u koloplet nevjerojatnih birokratskih situacija, a susreće i samohranu majku dvoje djece koja prolazi sličnu golgotu kao i on. Tipično za idealista kakav je Loach, on u cijelom filmu uopće ne želi biti nepristran. Kao i u mnogim svojim prethodnim filmovima, staje na stranu malog čovjeka, iako je svima u kinu jasno kako će film završiti. U suzama gledatelja.

LOACHU JE OVO DRUGA ZLATNA PALMA, prvu je osvojio prije deset godina filmom “Vjetar koji povija ječam” (prikazan je na Trećem programu HTV-a prije nekoliko dana) i zapravo je rijetka ovogodišnja nagrada u Cannesu koja nije iznenadila publiku i kritiku. Naime, Grand Prix, druga po važnosti nagrada, otišao je kanadskom čudu od djeteta Xavieru Dolanu za film “It’s Only the End of the World”. Tom 27-godišnjaku ovo je šesti film, nažalost i najslabiji, i koliko je god na konferenciji za novinare u Cannesu govorio kako mu nije jasno zašto kritika ne voli njegov film, malo objektivnosti neće mu biti na odmet. Šteta za njega, jer prethodni film “Mama” bio je briljantan i prije dvije godine je osvojio nagradu žirija u Cannesu.

I dok su se okupljeni na završnoj svečanosti čudili Dolanovoj nagradi, nisu se mogli suzdržati prilikom dodjele nagrade za najboljeg redatelja Francuzu Olivieru Assayasa za film “Personal Shopper”, paranormalnom trileru s Kirsten Stewart u glavnoj ulozi. Zviždali su jednako glasno kao što su to uradili i na novinarskoj projekciji jer još uvijek nikome nije jasno što je Assayas, inače odličan redatelj, želio pokazati ovim filmom. Kao i u slučaju Dolana, ovo je njegov najslabiji film.

Nagrada za najboljeg redatelja dodijeljena je dvojici redatelja pa je, pored Assayasa, nagrađen i Rumunj Cristian Mungiu. Njemu nije nitko zviždao jer mu je film “Matura” izvanredan prikaz korupcije u Rumunjskoj. Liječnik iz manjeg grada učinit će sve da njegova kći maturantica napusti državu i upiše fakultet u Velikoj Britaniji. Takav film, s takvom pričom i takvim likovima, mogao se, pa i morao, snimiti u Hrvatskoj. Samo kad bi postojala hrvatska verzija Cristiana Mungiua.

U toj zbrkanoj dodjeli nagrada u Cannesu pored filma “Tony Erdmann”, najveći je gubitnik “Paterson” Jima Jarmuscha. Ta dva filma imala su najbolje ocjene kritičara i ako je jasno da je žiriju bilo preteško dati nagradu njemačkoj debitantici u Cannesu, onda je nejasno zašto su preskočili Jarmuscha. Možda je predsjedniku žirija, redatelju Georgeu Milleru koji je režirao suludo brzog “Mad Maxa”, Jarmuschev film ipak prespor.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)