Nije teško zaključiti zašto su članovi Akademije izabrali ‘Spotlight’. Radi se o STARIJOJ GOSPODI kojoj se film dopada jer govori o važnosti istraživačkog novinarstva, kojeg u Americi više gotovo i nema
Bez obzira na to što je kompanija 20th Century Fox posljednjih mjeseci pokrenula veliku medijsko-marketinšku kampanju kako bi njen film “Povratnik” osvojio Oscara za najbolji film, članovi Američke filmske akademije ipak su se na kraju odlučili za film koji je mjesecima bio glavni favorit, a to je “Spotlight”. Radi se o filmu koji se temelji na istinitim događajima iz 2002. godine, kada je elitna skupina istraživačkih novinara lista Boston Globe razotkrila brojne pedofilske afere u bostonskoj nadbiskupiji, za što su kasnije nagrađeni Pulitzerovom nagradom.
“Spotlight” je premijerno prikazan u rujnu prošle godine na filmskom festivalu u Veneciji te je istog trenutka obasut kritičarskim hvalospjevima, da bi koji mjesec kasnije postalo jasno da se radi o glavnom favoritu za Oscara. Krajem godine, kada su brojne udruge filmskih kritičara birale najbolje filmove prošle godine, gotovo sve su odabrale “Spotlight” kao svojeg favorita. Međutim, u siječnju je na dodjeli Zlatnog globusa za najbolji film izabran “Povratnik” s Leonardom DiCaprijem, a ubrzo zatim i BAFTA je izabrala “Povratnika” za film godine. U tom trenutku oba filma imala su podjednake šanse za osvajanje Oscara za najbolji film, da bi na kraju “Spotlight” izašao kao pobjednik. I ne samo to, “Spotlight” je dobio nagradu za najbolji originalni scenarij. Ako pogledamo u povijest, brojna kultna ostvarenja, poput filmova “Pakleni šund”, “Privedite osumnjičene” i tako dalje, osvajala su Oscara za najbolji originalni scenarij, što samo po sebi govori o važnosti ove kategorije.
NIJE TEŠKO ZAKLJUČITI zašto su članovi Američke filmske akademije ipak izabrali “Spotlight”. Radi se o starijoj gospodi kojoj se taj film dopao iz dva razloga. Prvi, jer govori o važnosti istraživačkog novinarstva i tiskanih medija, čega u Americi, ali i u svijetu, gotovo da više nema. A oni se jako dobro sjećaju koliko su tiskani mediji bitni, kao i sva otkrića koja su se u njima objavljivala. Drugi je razlog taj što se film “Spotlight” često uspoređivao s filmom “Svi predsjednikovi ljudi” iz 1976. godine u kojem se opisuje kako su novinari Washington Posta razotkrili Watergate skandal koji je u konačnici doveo do ostavke tadašnjeg predsjednika Richarda Nixona. To sjećanje na sedamdesete, zlatne godine američkog filma, te na drame s elementima trilera koje se pretežno odvijaju u novinskoj redakciji, izmamilo je emocije većine članova Akademije.
Zbog svega toga meksički redatelj Alejandro Gonzales Inarritu nije uspio osvojiti Oscara za najbolji film dvije godine za redom. Lani je uspio s filmom “Birdman”, tako da mu za utjehu ostaje to što je dvije godine za redom osvojio Oscara za najboljeg redatelja, čime je postao treći redatelj u povijesti kojem je to uspjelo. Šou mu je ukrao Leonardo DiCaprio koji je konačno, nakon četiri neuspjeha, iz petog pokušaja osvojio Oscara za najboljeg glumca. Njegov je problem što ima 41 godinu, ali izgleda kao da ima 31 te u ulogama karakternih muškaraca često ne izgleda dovoljno uvjerljivo. Za neupućene, dovoljno je pogledati kako su Gregory Peck, Robert Mitchum ili Cary Grant izgledali u njegovim godinama, pa će biti jasno o čemu se radi. Budući da je u filmu “Povratnik” DiCaprio zarastao u kosu i bradu, kao muškarac izgleda donekle starije, zbog čega je i njegova gluma uvjerljivija.
GLUMICE KOJE SU OSVOJILE Oscara jako su mlade, što pokazuje da dolazi do smjene generacija. Najbolja glavna glumica je Brie Larson koja ima 26 godina, dok je najbolja sporedna glumica Alicia Vikander, 27-godišnja Šveđanka, poznata i kao djevojka Michaela Fassbendera koji je bio nominiran za najbolju mušku ulogu i to onu Stevea Jobsa u istoimenu filmu. Ni “Pobješnjeli Max: Divlja cesta”, film koji su mnogi proglasili “ženskim akcijskim”, i pored šest osvojenih Oscara u tehničkim kategorijama, nije osvojio Oscara u onim najbitnijim kategorijama. Kompanija Warner Bros., koja stoji iza filma, također je imala snažnu marketinšku kampanju, tako da se taj film spominjao kao potajno iznenađenje iz sjene, što se ipak nije dogodilo. Iako izgleda vizualno spektakularno, radi se o priči u kojoj u prvoj polovici grupa ljudi, uglavnom žena, dođe do jedne točke, a u drugoj polovici vraća se natrag.
Na kraju, najrazočaraniji mogu biti Sylvester Stallone i autori filma “Oklada stoljeća”. Prvome je to bila posljednja šansa da osvoji Oscara jer će sa 69 godina teško dobiti novu šansu, dok su drugi dobili Oscara za najbolji adaptirani scenarij, ali su vjerovali da mogu iznenaditi u kategorijama za najbolji film, kao i Christian Bale u najboljoj sporednoj ulozi. Za razliku od Stallonea, za njih će biti još prilika.
Komentari