Na kampanju za izbore za Hrvatski sabor 2024. godine najviše novca potrošio je HDZ sa svojom koalicijskom listom – 2,15 milijuna eura.
SDP je sa svojim partnerima potrošio 1,64 milijuna eura, Most 613.000 eura, Domovinski pokret 553.000, Možemo 450.000, Fokus i Republika 331.000, SDSS 108.000, a svi ostali pojedinačno manje od 100.000.
Svi skupa zajedno potrošili su ukupno oko 6,6 milijuna eura, pokazuju podaci koje je objavio Gong.
Podaci iz finalnih izvještaja
Riječ je o podacima iz finalnih izvještaja o financiranju izborne kampanje svih stranaka i koalicija koje su sudjelovale na izborima za Sabor, a koje su Državnom izbornom povjerenstvu predale izvještaje mjesec dana nakon održanih izbora. Gong donosi lako pretraživu bazu finalnih financijskih izvještaja za kampanje svih stranaka i koalicija koje su sudjelovale na izborima za Sabor.
U Gongovoj bazi možete pronaći koliko je potrošila koja stranka s naglaskom na medijsko oglašavanje i na donacije.
Ozbiljan manjak, čak 151.700 eura, ostvarila je koalicija Mosta, Hrvatskih suverenista, Hrvatske konzervativne stranke i Nezavisne liste mladih. Ta je koalicija za kampanju imala 461.000 eura, dok su joj izborni troškovi dosegnuli 613.000 eura.
S manjkom od gotovo 20.000 eura kampanju je zaključio Domovinski pokret čiji su primici bili 534.000 eura, a troškovi 553.000 eura.
Manjak od 8500 eura iskazao je SDSS, koji je za kampanju raspolagao sa 99.800 eura, a potrošio 108.000 eura. Stranka se natjecala u 12. izbornoj jedinici u kojoj svoje zastupnike biraju nacionalne manjine.
Za predstavljanje programa i kandidata u dvije izborne jedinice, 7. i 8., IDS je potrošio 162.500 eura, no kako su mu primici iznosili 174.000 eura, u ‘plusu’ je od 11.200 eura.
S minusom od 16.000 eura kampanju je zaključila i Nezavisna platforma sjevera Matije Posavca koja se natjecala samo u 3. izbornoj jedinici, osigurala je 31.000 eura, a potrošila 47.000 eura.
U društvu onih koji su iskazali manjak na kraju kampanje je i stranka Fokus koja se u koaliciji sa Republikom Damira Vanđelića natjecala u 11 izbornih jedinica. Potrošili su 330.000 eura, dok su im primici bili 305.000 eura, što čini razliku od 25.500 eura.
Najveće donacije HDZ-u
Donacije u najvećoj vrijednosti primio je HDZ, i to što u novcu što u uslugama 790.213 eura.
SDP sa svojim partnerima primio je 168.835 eura kroz 184 donacije, Socijaldemokrati s partnerima 55.684 eura, SDSS 54.800 eura, Fokus i Republika 44.892,49 eura, a Možemo je primio 43.427 eura, ali kroz čak 807 donacija, skoro isključivo malih pojedinačnih vrijednosti.
Od 25 najvećih pojedinačnih donacija, 22 su uplaćene HDZ-u, između 5000 i 20.000 eura, dvije su uplaćene Fokusu (16.600 i 9000 eura), a jedna je donacija u obliku usluga, vrijednosti 11.590 eura, išla Domovinskom pokretu. Riječ je o donaciji tvrtke Filir d.o.o. koju vodi DP-ov Mario Radić.
HDZ-u najveći donatori tvrtke, SDP-u simpatizeri
Iz baze podataka vidi se da su najizdašniji donatori HDZ-a redom tvrtke, i to sa po 20.000 eura, Agro-steel d.o.o. Zvonimira Širjana, te Bistra u vlasništvu križevačkog Radnika, građevinske tvrtke u vlasništvu Mirka Habijanca koja je dobila od Vlade 4,9 milijuna eura za obnovu privatnog hotela. Još 10.000 eura HDZ-u je donirao Hidroing, također u vlasništvu Habijančevog Radnika, te tvrtke Hidroing, Jadranski pomorski servis i Koprivno kamen.
SDP-u su, pak, najveći donatori fizičke osobe, ljudi iz stranke i simpatizeri. Najviše je donirao Kristijan Bodrožić 3981 eura, Ivan Račan i Ivica Lukanović po 3900 eura, Mišel Jakšić 3526 eura itd.
Veliki iznosi za medijsko oglašavanje
Na medijsko oglašavanje najviše je potrošio HDZ, 924.671 eura, potom SDP 733.327 eura.
Domovinski pokret prijavio je 226.754 eura, a Možemo 184.721 eura.
SDP je za korištenje pjesme “Rijeke pravde” u kampanji već u prvim izvještajima uoči izbora prijavio da je Juri Stubliću na ime autorskih prava platio 23.275 eura i na tom iznosu su i ostali.
Od 108.232 eura troškova koliko je u kampanji ukupno prijavio SDSS, 50.858 eura (oko pola ukupnih troškova) isplaćeno je na ime usluga agenciji Designsystem d.o.o. reklamnog stručnjaka Borislava Maleševića, autora slogana “Hrvatska treba Srbe”.
Tvrtkama Marije Dekanić DP uplatio preko 140.000 eura
Od 226.754 eura troškova koliko je Domovinski pokret prijavio da je potrošio na medijsko oglašavanje, oko trećine (70.815 eura) plaćeno je tvrtki Singar. Riječ je o tvrtki u vlasništvu Marije Dekanić, inače vlasnice portala dnevno.hr i direktno.hr.
Z1 televiziji, čija najpoznatija emisija Bujica redovito promovira političare Domovinskog pokreta, plaćeno je 8050 eura.
U vlasništvu Marije Dekanić je i tvrtka Logobox, preko koje se zakupljuju plakati, i koja je od stranke Ivana Penave uprihodila 61.382 eura.
Tvrtkama Marije Dekanić Domovinski pokret ukupno je platio 140.247 eura.
Mediji strankama odobrili više od pola milijuna eura popusta
Iz svih financijskih izvještaja predanih DIP-u vidi se da su medijske tvrtke strankama u kampanji odobrile ukupno 566.297 eura popusta na medijsko oglašavanje.
Daleko najveći iznos popusta dobio je HDZ, 335.520 eura, odnosno skoro 60 posto ukupnog iznosa svih popusta. Sljedeći najveći iznos popusta dobio je Možemo, 80.568 eura, a potom Fokus 69.001 eura.
Zanimljivo je da su SDP i Domovinski pokret, unatoč velikim iznosima potrošenima na medijsko oglašavanje, dobili razmjerno male popuste – Domovinski pokret ukupno 14.918 eura, a SDP samo 4223 eura.
Tjedan dana prije izbora Gong je objavio bazu podataka na osnovi izvješća koja su stranke po zakonu podnosile uoči izbora. Nova, pak, baza podataka sadrži podatke iz svih stranačkih i koalicijskih finalnih izvještaja o financiranju izborne kampanje, a kako u njoj donose i veću količinu podataka, ona sadrži i interaktivne infografike koje također funkcioniraju i kao tražilice.
Baza podataka organizirana je u šest područja. Na prvoj stranici predstavljene su donacije po strankama odnosno koalicijama, potom ukupni troškovi u izbornoj kampanji svake pojedine stranke i koalicije, te u zadnjoj koloni koliko je tko od njih svoju kampanju, osim donacijama, financirao vlastitim novcem (“vlastita sredstva i ostali primici”).
Država pokriva dio troškova
S obzirom da su kampanje financijski vrlo zahtjevne, strankama i koalicijama koje su izborile saborske mandate dobro će doći 2,7 milijuna eura koliko je država izdvojila za naknadu izbornih troškova.
Za svaki osvojeni mandat, država je spremna isplatili 17.918 eura, što znači da bi HDZ koji s partnerima (HSLS, HDS, HSU, HNS) ima 61 zastupnika, trebao dobiti gotovo 1,1 milijun eura.
Strankama koalicije Rijeke pravde (SDP, Centar, Glas, HSS, DOISIP) koje su zajedno osvojile 42 mandata, trebalo bi pripasti 753.000 eura, a DP-u sa 14 zastupnika 251.000 eura. Most i Suverenisti, koji su zajedno osvojili 11 mandata, mogu računati na 197.000 eura, a Možemo sa zastupnikom manje, na 179.000 eura.
IDS-u i Nezavisnoj platformi sjevera, koji imaju po dva zastupnika, trebalo bi pripasti po 36.000 eura, a Fokusu s jednim zastupnikom 17.918 eura naknade.
Ipak, za konačni i precizni izračun trebat će pričekati financijski nadzor DIP-a.
Treba podsjetiti da na državnu naknadu od 2987 eura, mogu računati i stranke koje su dobile više od pet posto važećih glasova u izbornoj jedinici, ali mandat nisu osvojile. To je slučaj s DP-om u 3. izbornoj jedinici, strankom Možemo u 4. i 10. jedinici, Mostom i Hrvatskim bilom u 11. izbornoj jedinici.
Komentari