Rastuća inflacija i ekološka svijest potiču potrošače da se okreću rabljenim sofama i stolovima, a IKEA ih slijedi kao najveći trgovac namještajem i nastoji poboljšati svoje napore ekološke održivosti.
Tvrtka je nedavno unaprijedila svoje kutke s povoljnim cijenama, gdje kupci mogu kupiti oštećene komade i izložbene predmete, te ih promovira kao “kružna središta” za smanjenje otpada i pomoć planetu. Glasnogovornik tvrtke rekao je Semaforu da smanjenje IKEA-inog utjecaja na klimu zahtijeva promjene koje utječu na svaki dio njezinog poslovanja, uključujući koje proizvode proizvoditi i koje materijale koristiti.
Drugdje, oglasi za namještaj i kućne potrepštine na internetskim oglasnim stranicama pokazuju da se rabljeni sektor brzo širi. Nizozemska stranica Marktplaats kaže da su njeni korisnici prošle godine trgovali s gotovo četiri milijuna komada rabljenog namještaja.
A na Milanunciosu, jednoj od najvećih španjolskih web stranica s malim oglasima, potražnja za namještajem skočila je 11% od siječnja do listopada 2022. u usporedbi s prošlom godinom. Anketa među korisnicima pokazala je da 84% smatra rabljenu robu održivijom.
Prijelaz na rabljeni namještaj vjerojatno će imati značajan utjecaj na količinu proizvedenog otpada. Od 12,1 milijuna tona namještaja proizvedenog u SAD-u svake godine, samo 0,3% se reciklira, dok 80% završi na odlagalištima.
U EU je ukupni godišnji otpad od namještaja dosegao 10,8 milijuna tona u 2018., najnoviji su podaci. A do 90% tog otpada se spaljuje ili šalje na odlagalište, prema podacima Europske federacije proizvođača namještaja.
“To je početak trenda”, rekla je Joanna Parman, direktorica strateškog uvida u Kantaru, konzultantskoj tvrtki za analizu podataka. “Koncept održivosti postoji dugo vremena. Sada dobiva na snazi s skupim artiklima, gdje su potrošači osjetljiviji na cijene.”
Iako je prelazak na rabljeni namještaj dobra vijest za okoliš, on smanjuje zarade proizvođača i trgovaca na malo i smanjuje njihove potrebe za radnom snagom. Grupacija Inter IKEA, vlasnik robne marke namještaja IKEA, nedavno je rekla da je njezin godišnji obujam prodaje primateljima franšize u fiskalnoj 2022. pao 7-8% u usporedbi s prošlom godinom. Wayfair sa sjedištem u SAD-u, koji također posluje u Europi, rekao je da mu je prodaja pala za 13% u prvih devet mjeseci ove godine.
Smanjenje raspoloživog dohotka može objasniti pad prodaje namještaja, a ne povećanu svijest o ekološkim problemima. To znači da će se vratiti čim inflatorni pritisci popuste. Goldman Sachs, na primjer, očekuje da će američki potrošači ponovno početi trošiti nakon Božića.
Gdje god gospodarstvo završi, vlade, osobito u Europi, donose politike koje potiču ponovnu upotrebu resursa. To znači da će namještaj sigurno postati skuplji, a time i manje pristupačan.
Nove sofe i stolovi natjecat će se s drugim proizvodima koji dolaze s nizom poticaja za privlačenje potrošača, poput električnih vozila.
Vlade također imaju kreativne pristupe. Berliner Stadtreinigung, gradsko poduzeće za komunalni otpad, otvorilo je NochMall, robnu kuću koja prodaje odbačeni namještaj.
Komentari