IGOR MIRKOVIĆ: ‘Motovun Film Festival od ove godine bit će Cinehill’

Autor:

Nina Đurđević

Jedan od osnivača Motovun film festivala govori zašto su nakon 25 godina odlučili projekcije filmova nastalih u malim kinematografijama i nezavisnim produkcijama, prebaciti na dvije lokacije i promijeniti naziv

Nakon 25 sjajnih godina Motovun Film Festival kreće u nove izazove. Filmski festival koji su davne 1999. osnovali Rajko Grlić, Boris T. Matić, Olinka Vištica i Igor Mirković, vođeni idejom promocije filmova nastalih u malim kinematografijama i nezavisnim produkcijama koji se u neravnopravnoj tržišnoj utakmici sve teže probijaju do kinodvorana i gledatelja, ove godine održat će se na dvije lokacije. Naime, festival, koji se odsad zove Cinehill, širi se s motovunskog brda i na drugo brdo u Gorskom kotaru, gdje je prošloga tjedna održan i prigodni planinski piknik za predstavnike sedme sile. Točnije, na vrhu skijališta Petehovac iznad Delnica.

Prva tri dana festivala slavit će četvrt stoljeća u Motovunu, a potom se na četiri dana sele u Gorski kotar. Međutim, koncept ostaje isti. „Filmskim programom želimo odražavati raznolikost – estetsku, tematsku, zemljopisnu, a odabirom filmova i počasnih gostiju festival slavi umjetničku tvrdoglavost, neukalupljenost, autore koji su ‘svoji’. I dalje će to ostati mjesto susreta i komunikacije između onih koji ih stvaraju i onih koji ih vole“, navode organizatori. O novom ruhu Motovun Film Festivala tjednik Nacional razgovarao je s jednim od njegovih osnivača i dugogodišnjim umjetničkim direktorom Igorom Mirkovićem. Inače, uz Mirkovića, organizacijski tim Cinehilla čini iskusna ekipa u kojoj su i dalje Jurica Pavičić, Milena Zajović i Inja Korać.

NACIONAL: Kako to da je donesena odluka da se Motovun Film Festival održava na dvije lokacije?

Dvadeset pet godina, četvrt stoljeća, jako je puno vremena i mi smo osjetili kako je za daljnji napredak i razvoj festivala potrebna promjena, neko osvježenje. Dugo smo o tome razmišljali, zapravo, posljednjih nekoliko godina, i razgovarali o tome što treba učiniti da festival osposobimo da traje i sljedećih 25 godina. I onda smo došli do zaključka da je jedna od stvari koje publici i sudionicima treba ponuditi neko novo iskustvo, neki novi izazov.

NACIONAL: Mijenja li se išta u konceptu festivala?

Ne, naš koncept je uvijek bio jednostavan. Mi autorske filmove za koje smatramo da trebaju dodatni poticaj kako bi došli do publike, prezentiramo na spektakularnim lokacijama. Svih ovih godina to je bio Motovun, bez svake sumnje, a onda smo pokušali osmisliti novu lokaciju koja bi bila jednako atraktivna, ali na jedan drugačiji način. Osluškujući bilo svoje publike, shvatili smo da ljudi imaju sve veću potrebu za brdima. Naš slogan je od početka bio: „Dobrodošli na brdo filmova!“ a ove godine će biti „Dobrodošli na dva brda filmova!“, odnosno, „S brda idemo u planinu!“ Nova lokacija je planina iznad Delnica i izletište koje se zove Petehovac na kojem postoji samo jedan planinarski dom, a na kojem planiramo izgraditi cijeli jedan mali montažni filmski grad, s dnevnim kinima, kinima na otvorenom, pozornicama za koncerte – dakle, infrastrukturu za sve ono što smo do sada radili u Motovunu. Jasno je da Motovun Film Festival više nikada neće biti onakav kakav je bio i svi oni koji s nama žele proslaviti fantastičnih četvrt stoljeća koje smo proveli u Motovunu, moći će to na trodnevnom festivalu koji će tamo biti. A svi koji s nama žele u novu avanturu, pozvani su da nam se u drugom dijelu festivala, koji će trajati četiri dana, priključe na novoj lokaciji, na Petehovcu u Gorskom kotaru.

‘Nova lokacija je planina iznad Delnica i izletište koje se zove Petehovac sa samo jednim planinarskim domom, a na kojem planiramo izgraditi cijeli mali montažni filmski grad’

NACIONAL: U tom smislu festival je promijenio i ime?

Da, festival se sada zove Cinehill zato što objedinjuje dvije lokacije na brdima i na neki način odražava i naš davni slogan – brdo filmova. A prostranstvo filmova još bolje se vidi s dvaju brda.

NACIONAL: Kako ste došli do Petehovca, jeste li imali neko terensko istraživanje?

Među cijelom jednom generacijom naše publike, a rekao bih da su to mahom tridesetogodišnjaci, Gorski kotar postaje sve popularniji i sve zanimljivija lokacija. Sve više svojih aktivnosti, osobito ljeti, oni smještaju u Gorski kotar, gdje je znatno ugodnije za vrijeme ljetnih vrućina. To je bila i prva ideja. S druge strane, Delnice su izuzetno pristupačne iz svih smjerova – i iz Zagreba, i iz Rijeke, iz Ljubljane, pa čak i iz Splita, kada se dolazi autoputom. Upravo zato učinilo nam se da je to jako dobra lokacija. Mi smo to zamislili kao neku kombinaciju filmskog festivala i planinskog izleta u još uvijek netaknutoj prirodi. Za razliku od većine filmskih festivala koji svoje glavne aktivnosti u pravilu smještaju u večernje projekcije, mi festival koji će se događati u Gorskom kotaru doživljavamo prvenstveno kao dnevno iskustvo. Naravno da ćemo imati večernje projekcije i noćne koncerte, ali i dnevne projekcije bit će jednako važne i zanimljive. Kao i dnevne aktivnosti koje će se sastojati od radionica, pješačkih tura, mogućnosti da se upozna podneblje, da se protegnu noge i zaprljaju gojzerice.

NACIONAL: Imate li već ideju koji će se filmovi uklapati u taj plan?

Naravno da imamo, ali u ovom trenutku to još nećemo otkriti. Mi doista želimo da festival postane cjelodnevno iskustvo – i gledanja filmova i druženja, puno više nego neki drugi filmski festivali. Ako Motovun ima prednost prekrasnih ljetnih noći, onda Gorski kotar ima prednost svježih i ugodnih ljetnih dana. Klima je takva da se po danu može sve bez da morate bježati u klimatizirane prostore i na to gledamo kao na veliku prednost koju želimo iskoristiti.

NACIONAL: Gdje će se točno projekcije odvijati? U koliko kina?

Planiramo izgraditi jedno montažno kino usred šume koje će se zvati Francis Ford Cupolla, jer će biti u obliku kupole i bit će osposobljeno za dnevne projekcije. Zatim, kino Sanjkalište, kino na otvorenom za večernje projekcije na Petehovcu, a koncertni podij bit će na prostoru koji smo sada nazvali „Trg Kreše Golika“ i koji je usred tog planinskog objekta. Na dnu skijališta imat ćemo besplatni kamp za sve one koji žele doći sa svojim šatorima i upustiti se u avanturu kampiranja u planini. Uza sve to imat ćemo i kino-dvoranu u Delnicama. Dakle, imat ćemo dva zatvorena kina i jedno na otvorenom. U Motovunu, u prvom dijelu festivala, sve ostaje kao i do sada – ista kina, iste lokacije.

‘Naš slogan je od ove godine ‘Dobrodošli na dva brda filmova!’, rekao je Igor Mirković. FOTO: Nina Đurđević

NACIONAL: Osim kampa, gdje namjeravate smještati one malo starije goste?

Postoji niz mogućnosti – osim planinarskog doma postoji i širok izbor privatnog smještaja. Na stranici gorski.kotar.hr može se vrlo detaljno informirati o privatnom smještaju, a sva mjesta oko Delnica – Fužine, Lokve i slično, na 15-ak minuta vožnje, nude jako puno mogućnosti. Svi koji trebaju pomoć mogu se obratiti i nama na stranicu hospitality.cinehill.eu – i tu će dobiti informacije koje trebaju.

NACIONAL: Je li razlog odlaska iz Motovuna raskol s političkim vodstvom grada?

Zapravo ne. Mogao bih navoditi različite razloge kojih ima jako puno. Ali osnovni razlog jest da je nama doista trebala nova avantura. Htjeli smo napraviti bitni pomak i iskorak u samom konceptu festivala, a to je u Motovunu i u Istri usred sezone sada jako teško, gotovo nemoguće. Jer je tamo sve podređeno turističkoj sezoni u kojoj oni doživljavaju svoje turističke vrhunce i logično, žele izvući maksimalni profit. Potreban je sve veći napor da se u takvoj situaciji oslobodi mjesto za festival i mi smo u Motovunu postali sve skučeniji i skučeniji. Shvatili smo da ako i dalje želimo festival koji odgovara našim ambicijama, pa i ako hoćete, reputaciji, moramo potražiti nove puteve. Ali doista u tome nema nikakvog skandala u pozadini. Mi iz Motovuna odlazimo samo s najljepšim mogućim uspomenama. Zato i pozivamo ljude da dođu ove godine da proslavimo zajedno tih fantastičnih 25 godina. Nema svađe, nema razdora. Već samo činjenica da Motovun i Istra u svom turističkom razvoju manje trebaju festival kao što je naš.

NACIONAL: Ali zar nije ogroman doprinos popularnosti Motovuna i njegovoj vidljivosti, pa i turističkom bumu, u posljednjih 25 godina dao upravo filmski festival? Jesu li gradske vlasti toga svjesne?

Čini mi se da je to neupitno. Mislim da nisam neskroman ako kažem da su neki od najkvalitetnijih kreativnih umova ove zemlje neke godine svog života i karijera posvetili Motovun Film Festivalu, a samim time i promovirali Motovun. Kada bismo pokušali izračunati koliko bi takva promocija i takav PR koštao u novcu i koliko vrijedi angažman vrhunskih režisera, producenata, grafičkih dizajnera, glumaca, DJ-a, iz Hrvatske, regije i svijeta, mislim da bismo došli do enormnog iznosa. Mi smo kroz sve te godine strašno puno uložili u promoviranje festivala, a svaka promocija festivala bila je istodobno i promocija Motovuna. Motovun se, međutim, sada razvija na jedan drugi način. Kao i cijela naša obala, sve se podređuje ostvarenju što većeg profita od turizma – gosti moraju imati stolove, restorane, krevete, apartmane. Zbog svega navedenog čini mi se da hrvatski turisti sve više uočavaju kako za njih na vrhuncu sezone u srpnju i kolovozu zapravo nema mjesta. Tako i mi imamo dojam da u tom razdoblju ni za naš festival u Istri nema mjesta. Zato smo se i odlučili prilagoditi novim trendovima. Sada čak i u pravilima istarske turističke zajednice piše da se preferiraju kulturna događanja koja nisu u turističkoj sezoni. Mi smo nekad davno, kada smo sve to dogovarali, od lokalnih vlasti bili percipirani kao kulturna institucija koja će pomoći razvoju održivog turizma. Tadašnja ideja je bila da Istra, kao elitno turističko odredište, želi imati adekvatnu kulturnu ponudu. Čini mi se da smo mi tome dali veliki doprinos, ali na kraju je ispalo da smo sve radili u korist vlastite štete.

‘Jako je rano za objavu filmskog programa i gostiju koji dolaze’, Nacionalu je rekao Mirković. FOTO: Nina Đurđević

NACIONAL: Imate li financijsku konstrukciju za takav novi festival, jeste li dobili kakvu pomoć Delnica ili Gorskog kotara?

Radi se i o kraju i o turističkoj zajednici koja nema na raspolaganju neka znatna sredstva. Međutim, lokalna zajednica je vrlo entuzijastična, što nam je najvažnije i u ovom trenutku ni ne očekujemo neku financijsku pomoć. Zapravo, čini mi se da su oni tamo gdje je Motovun bio prije 25 godina. Mi na ovo izdanje gledamo kao na priliku da pokažemo što možemo i da se svi međusobno upoznamo i vidimo mogu li ta naša zajednička nastojanja rezultirati nečim što će ljudi voljeti.

NACIONAL: Je li definiran program i jesu li dogovoreni gosti?

Ne, još je jako rano i za objavu filmskog programa i za goste koji dolaze. Iako selekcija počinje praktički kada prethodni festival završi, pred nama je selekcija iz Cannesa koji je tek završio. Naravno da mi „na lageru“ već imamo određeni broj naslova. No u filmskom svijetu Cannes je glavna tržnica. Moramo vidjeti što ćemo tamo odabrati, a onda ćemo izaći s definitivnim programom. Ono što je bitno razumjeti jest da su Motovun i Gorski kotar dvije polovine istog festivala, da neće biti preklapanja programa i zato ima smisla biti i na jednoj i na drugoj lokaciji. Dio programa koji se odnosi na slavljeničkih 25 godina bit će više usmjeren na Motovun, a onaj drugi, novi dio, bit će u Gorskom kotaru. Pošteno podijeljen na obje lokacije. Upravo zbog toga se dani ne preklapaju, da omogućimo svojoj publici da vide jedno i drugo. Programi neće biti identični, a sve detalje o filmovima i gostima, po običaju, objavit ćemo početkom srpnja.

NACIONAL: Možemo li barem saznati koliko će biti selektirano filmova ove godine?

Kao i uvijek, bit će selektirano između 100 i 110 filmova, a to je brojka za koju mi, kao festival koji ima podršku Kreativne Europe i europskih fondova, imamo određenu odgovornost. Glavni program sastojat će se od 20-ak recentnih filmova čiji popis, kao što sam rekao, još uvijek nije gotov. Kratki program će, kao i do sada, imati 25 filmova iz cijeloga svijeta. To su filmovi koji traju 20-ak minuta, a mi smo kandidacijski festival za Europsku filmsku akademiju. To znači da pobjednik automatski postaje jedan od kandidata za najbolji europski film 2023. godine. A osim navedenog, postoji još niz popratnih programa koje ćemo otkriti na vrijeme. I ove godine festival će ići na putujuću reviju po Hrvatskoj. Točni datumi još nisu potvrđeni, ali počinjemo u Petrinji od 6. do 8. srpnja, idemo skroz do juga – Splita i Dubrovnika i završavamo početkom rujna u zagrebačkoj Laubi.

‘Motovun i Gorski kotar dvije su polovine istog festivala što znači da neće biti preklapanja programa pa ima smisla biti i na jednoj i na drugoj lokaciji. Koncepcija je ista’

NACIONAL: Kako na te promjene reagiraju „uobičajeni sumnjivci“ – režiseri, producenti, glumci, prijatelji festivala?

Reakcije su uglavnom vrlo pozitivne. Samim time što ćemo ponuditi neko novo iskustvo koje će se razlikovati od svega ne samo u Hrvatskoj, već i u okolnim zemljama. Nadam se da će mnogi doći, ako ni zbog čega drugog onda zbog znatiželje. Ako je opravdamo, vjerujem da je to dobar zalog za buduće festivale.

NACIONAL: Kako je s organizacijskim timom, ostaje li ista ekipa?

Mi ove godine radimo festival na dvije lokacije zapravo s dvije ekipe. Zato što su to dva različita događanja. Lokacija u Gorskom kotaru zahtijeva jedan puno oprezniji i promišljeniji pristup i puno novih rješenja i zato ćemo u tom timu dobiti puno novih pojačanja. S nama će raditi i Nevio Marasović i Nina Petrović, kao glavni domaćini u Gorskom kotaru, s nizom novih suradnika. Međutim, ono što je najbitnije za gledatelje jest činjenica da je kreativni tim – a to su Jurica Pavičić, Milena Zajović, Inja Korać i ja – i dalje u istom sastavu.

NACIONAL: A što se tiče koncerata i popratnih događanja?

I tu su dogovori u tijeku, plan je da svakoga dana imamo ili DJ program ili live koncert. U Motovunu ćemo imati i neke filmove s muzičkom pratnjom.

NACIONAL: Budući da ovim festivalom promovirate kontinentalni turizam, što je u interesu Republike Hrvatske, imate li možda potporu Ministarstva kulture ili turizma?

Razgovarali smo s Turističkom zajednicom Kvarnera. Ali, ponavljam, mislim da će svi ti razgovori doći na red tek nakon što mi pokažemo što možemo. Ono što je nama jako bitno u ovom konceptu jest da smatramo da će to ljude na jedan neagresivan način uputiti na promišljanje svog odnosa prema prirodi. Između ostalog, slogan našeg festivala je i da za nama ne smije ostati ni papirić. Dakle, bez ikakvog traga da je tu prošlo nekoliko stotina ili tisuća ljudi. Zbog toga ćemo imati posebne akcije i posebne timove koji će se samo time baviti. Premda je naš osnovni cilj i zadaća promocija filmova, osobito onih nastalih u nezavisnim produkcijama, ono što je nama jako bitno jest da na neki način pokušamo odmaknuti ljude od turističke vreve i ponuditi nove mogućnosti provođenja slobodnog vremena.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.