“Idomenej” HNK-a Split otvorio 30. Gavelline večeri

Autor:

fah

Predstava “Idomenej” redatelja Renea Medvešeka po tekstu suvremenog njemačkog dramatičara Rolanda Schimmelpfenniga, u izvedbi i produkciji Hrvatskog narodnog kazališta Split, otvorila je u subotu navečer u Zagrebu jubilarne 30. Gavelline večeri na kojima će publika do 13. listopada moći pogledati ukupno devet ponajboljih kazališnih ostvarenja iz Hrvatske i regije.

“U programu je ukupno devet predstava iz Splita, Rijeke, Sarajeva, Beograda, Maribora i Zagreba, od čega osam u konkurenciji za ukupno pet festivalskih nagrada: za najbolju predstavu festivala, najbolju predstavu u produkciji kazališta iz RH, najbolju režiju, te najbolju žensku i najbolju mušku ulogu”, kazao je ravnatelj Gradskog dramskog kazališta Gavelle Boris Svrtan, koji je na početku jubilarnih Gavellinih večeri pozdravio publiku.

Festival je otvorila drama u kojoj se jedan od najznačajnijih suvremenih europskih dramatičara bavi pitanjem smisla ljudskog postojanja, ako je taj smisao tek puko preživljenje. Kroz priču o kretskome kralju i junaku Trojanskoga rata Idomeneju, koji je prisiljen žrtvovati vlastitoga sina zbog obećanja datog u trenutku straha za vlastiti život, Schimmelpfennig se pita čemu uopće služi život koji zahtijeva takvu apsurdnu i nepravednu žrtvu.

 

  • Njegovu dramu o ljudskom izboru i posljedicama Medvešek je postavio na posve ogoljenoj pozornici, bez scenskih efekata. Skupini od desetero glumaca, koji simboliziraju kor grčke tragedije, prepušten je sav teret  transponiranja – kroz promišljanje, rekonstrukciju i analizu Idomenejeva čina ali i svega onoga što je do njega dovelo – motiva i tema kojima se predstava bavi.

 

U jednosatnoj intenzivnoj glumačkoj suigri ansambl propituje, preslaguje i razlaže moguće konotacije određenih ljudskih odabira, perspektivna gledišta različitih linija događanja, te identitetske, moralne i emotivne suodnose koji iz njih proizlaze.

U predstavu uvodi i zaključuje ju zvuk morskih orgulja u Zadru, simbolizirajući konstantnu plimu i oseku potrage za smislom ljudskog života.

Medvešek, kojemu je to prva režija u splitskome HNK-u, potpisuje i prijevod teksta te scenografiju, a glume Nenad Srdelić, Snježana Sinovčić Šiškov, Trpimir Jurkić, Anastasija Jankovska, Nikša Arčanin, Petra Kovačić Pavlina, Sara Ivelić, Mia Čotić, Pere Eranović i Bojan Brajčić.

Dramaturginja je Lada Martinac Kralj, kostimografkinja Ana Marin, autor glazbe Matija Antolić, svjetlo je oblikovao Zoran Mihanović a zvuk Tomislav Luetić.

Publika je glumce ispratila velikim aplauzom, a nakon izvedbe redatelj i ansambl u atriju kazališta u razgovoru s dramaturginjom Mirom Muhoberac i Gavellinim glumcem Hrvojem Klobučarom govorili su o procesu rada na predstavi, glumačkom zanatu potrebnom za uspostavu odnosa s tekstom, te raznim aspektima glumačkog i redateljskog pristupa djelu.

Bogat program

Prva predstava nakon svečanog otvorenja bit će u ponedjeljak, 5. listopada predstava “#radninaslovantigona” autorskog dvojca Jazmine Sequeire i Luciana Delprata u režiji Renate Carole Gatice i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih.

U utorak 6. listopada GDK Gavella će ugostiti “Divlje meso” makedonskog dramatičara Gorana Stefanovskog i Narodnog pozorišta Sarajevo u režiji Dine Mustafića. Slijedi, u srijedu 7. listopada, “Daleka zemlja” Arthura Schnitzlera u Hrvatskom narodnom kazalištu Zagreb, produkcija toga kazališta u režiji Anice Tomić i jedina predstava u programu koja ne igra na pozornici Gavelle.

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca iz Rijeke izvest će u petak 9. listopada “Životinjsku farmu” Georgea Orwella u režiji Andrasa Urbana, a domaćin Gavella u programu je dan kasnije s jednim od novijih naslova, “Kolovozom u okrugu Osage” po Pulitzerom nagrađenoj drami Tracyja Lettsa u režiji Slađane Kilibarde.

U nedjelju 11. listopada publika će moći pogledati “Heddu Gabler” Henrika Ibsena, u produkciji Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora i režiji Mateje Koležnik.

Posljednja predstava u festivalskom natjecateljskom programu bit će u ponedjeljak 12. listopada “Kazimir i Karolina” Odona von Horvatha i beogradskog Ateljea 212 u režiji Snežane Trišić, najbolja predstava ovogodišnjeg “Sterijinog pozorja”, gdje je osvojila i glumačke nagrade kao i nagrade za režiju i scenografiju.

Pobjednici će biti proglašeni u utorak 13. listopada – prosudbeno povjerenstvo ove godine čine dramaturginja Dora Delbianco, glumac Siniša Popović, te redatelj Igor Vuk Torbica – a festival tradicionalno zatvara gostovanje predstave izvan konkurencije. Ove godine to je još jedna predstava beogradskog Ateljea 212, ponovno Lettsov “Kolovoz u okrugu Osage” u režiji Ljiljane Todorović.

Nakon svake predstave, publika će imati priliku u atriju kazališta o predstavi razgovarati s dramaturginjom Muhoberac, glumcima i autorskim timovima predstava; tijekom trajanja festivala u suradnji s Ogrankom mladih HDDU-a u Atriju kazališta održavat će se koncertna čitanja mladih hrvatskih dramatičara Lane Šarić, Dine Pešuta, Mile Pavičević i Rone Žulj, a u ponedjeljak 12. listopada u programu je i koncert Mate Matišića i benda.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)