Sindikat pomoraca Hrvatske (SPH) u petak je upozorio da je prošlo deset godina otkako je prestao važiti Nacionalni kolektivni ugovor (NKU) za hrvatske pomorce na putničkim brodovima i trajektima, te je pozvao sve strane da se hitno sastanu, a NKU potpiše što prije.
SPH smatra da je odgađanje pregovora o NKU protivno interesima hrvatskih pomoraca i brodara u kabotaži, hrvatske pomorske industrije i same Republike Hrvatske.
Glavni tajnik SPH-a Neven Melvan podsjetio je kako je NKU iz 1998. sklopljen između Hrvatske udruge poslodavaca – brodara i SPH-a, a sada se taj nevažeći ugovor primjenjuje selektivno, odnosno primjenjuju se pravilnici o radu.
U Zakonu o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu propisano je da su članovi posade broda koji obavlja javnu uslugu državljani Hrvatske ili druge države članice europskoga gospodarskog prostora, koji imaju sklopljen ugovor o radu s brodarom, a koji se temelji na radnim i socijalnim standardima utvrđenim u NKU.
Izostanak NKU-a otvara vrata svima koji se koriste dampinškim načinom, smanjivanjem kvalitete prijevoza i sigurnosti putnika i posade. NKU je među najvažnijim dokumentima za zaštitu hrvatskih pomoraca i brodara od nelojalne konkurencije, posebice jer je hrvatska kabotaža otvorena za sve brodare iz EU-a, kaže Melvan.
NKU bi zaštitio i brodare
SPH ne zna koji su razlozi što nema pregovora o donošenju NKU-a, tijekom deset godina više puta su pozivali na pregovore sve veće kompanije, ponajprije Jadroliniju, Rapsku plovidbu i druge, ali nije bilo dobre volje.
Ponovno ćemo tražiti sklapanje NKU-a, a ako bude potrebno posegnut ćemo za sindikalnim akcijama kako bi se prisilila druga strana da zaštiti interese Hrvatske, poručio je Melvan.
Nacionalni inspektor i voditelj pregovaračkog odbora SPH-a Antun Aljinović kaže kako nije jasno koji je interes brodara jer bi, smatra, NKU zaštitio i njih od smanjenja standarda.
Pregovori se uzaludno vode već godinama, a srpnju 2021. sindikati su dostavili brodarima usuglašeni prijedlog, ali odgovor još nije stigao.
SPH želi kroz NKU osigurati što veća prava pomoraca, koja bi se primjenjivala na sve brodare u javnom prijevozu u kabotaži. Tako bi hrvatski brodari postavili standarde kojih bi se morali pridržavati i svi budući koncesionari.
Komentari