‘Strašne žene’ je društvena kartaška igra koju je osmislila osnivačica K-zone Gabrijela Ivanov u nastojanju da se promijeni percepcija zaslužnih žena koje su kroz povijest mijenjale društvo, ali su ostale u anonimnosti. U planu su i nove igre zbog odličnih reakcija u Europi i Kini
U gradu Shenyangu u Kini nedavno je prilikom otvaranja novog kompleksa IKEA-e otvorena izložba ilustracija ‘’Fierce Women’’, odnosno ‘’Strašne žene’’. Riječ je o projektu udruge K-zona koja promiče prostor rodne i medijske kulture nastalom u Hrvatskoj.
‘’Strašne žene’’ je društvena igra s kartama koju je osmislila osnivačica K-zone Gabrijela Ivanov 2017. godine. Ova društvena igra je nastala s ciljem da se promijeni percepcija zaslužnih žena iz povijesti koje su mijenjale društvo, ali su ostale u anonimnosti. Kako navodi ekipa iz K-zone, ‘’svaki put kada nekoga upitamo da nabroji pet znanstvenica ili umjetnica, potvrđuje se istinitost rečenice koju je još davno napisala Virginija Woolf: ‘za veći dio povijesti žene su bile anonimne’“. Najpoznatiji projekt udruge K-zona je internetski portal VoxFeminae.net aktivan već 13 godina, čija najpopularnija rubrika nosi naziv upravo ‘’Strašne žene’’ i sadrži više od 300 biografija žena koje su značajno doprinijele društvu, poput Simone de Beauvoir, Marije Jurić Zagorke, Rosalind Franklin, Nellie Bly i drugih. „Na portalu VoxFeminae.net deset godina imamo rubriku ‘Strašne žene’ i na njihove rođendane objavljujemo tekstove o njima i njihovim postignućima. To je i najpopularnija rubrika na portalu te sam se zapitala na koji način bi što više ljudi moglo saznati o postignućima tih žena. Bilo mi je jasno da ako želimo privući što više ljudi, da to mora biti jednostavan i zabavan način. Kako volim društvene igre, ideja da od rubrike na portalu napravimo društvenu igru se učinila izvrsnom, pogotovo jer sam na edukaciji koju sam pohađala o društvenom poduzetništvu čula preporuku da ne treba izmišljati nešto novo i neviđeno, već da se društvene inovacije i dobri poduzetnički pothvati mogu izroditi iz nečeg dobrog što već dugo radite, samo ako to pametno postavite u novi format koji će biti prihvatljiviji za širu publiku“, rekla je Gabrijela Ivanov i otkrila kojim su se kriterijima ravnali prilikom odabira žena koje će predstaviti na igraćim kartama. „Što se tiče odabira žena na kartama, tijekom smišljanja pravila igre odlučili smo se da ćemo kategorizirati karte po područjima djelovanja žena i odlučili smo da te kategorije budu kultura, umjetnost, znanost, ljudska prava, feminizam i politika. To su i kategorije koje smatramo bitnima za društveni razvoj i onda smo izabrali žene s kojima smo do tada bili upoznati iz tih kategorija, s tim da jedna karta može biti u jednoj do tri kategorije, radi svestranosti njihova rada.“
Originalna pravila igre razvio je književnik i programer Želimir Periš, dok je na ilustracijama radilo osam hrvatskih umjetnica: Ana Kovačić, Branka Nikolić Hollingsworth, Nataša Rašović Bodiš, Rina Barbarić, Sanja Stojković, Tea Šokac, Ivana Štrukelj i Željka Tkalčec. Za dizajn igre su se pobrinule Tajana Trupeljak, Tea Šokac i Jimbo Bernaus. Igra je predviđena za dvije ili šest osoba, a svaka karta sadrži ime, ilustraciju i kratki opis njezina djelovanja te oznaku jednog ili više područja u kojima djeluje. Cilj igre je skupljati strašne žene po područjima djelovanja. Kada su igru prvi put predstavili javnosti, reakcije su bile dobre i povodom Međunarodnog dana žena 2018. odlučili su pokrenuti crowdfunding kampanju na Indiegogo platformi kako bi skupili financijska sredstva i tiskali 1000 paketa društvene igre i pokrenuli društveno poduzeće za razvoj proizvoda koji promiču rodnu ravnopravnost i društvenu pravednost. Reakcija je bila iznad svih očekivanja. Podržalo ih je više od 700 osoba iz 40 zemalja diljem svijeta, a kroz crowdfunding kampanju sakupili su više od 32.000 dolara, što im je omogućilo realizaciju ideje.„Nadali smo se dobrom interesu jer smo smatrali da je proizvod dobar, što se i potvrdilo. Na globalnom nivou ne smatramo da smo probudili preveliki interes, još uvijek se krećemo u domaćoj domeni, ali polagano se stvari pokreću“, rekla je Gabrijela Ivanov. Zahvaljujući programu potpore poduzetničkim projektima Act Grupe “Pokreni nešto svoje” osnovali su i društveno poduzeće FIERCE WOMEN kako bi igru i komplementarne proizvode mogli razvijati i distribuirati te je igra za sada dostupna u više od 50 knjižara i dućana u Hrvatskoj, a još 1000 primjeraka po narudžbi je napravljeno i za talijansko tržište na talijanskom jeziku. „Napravili smo prijevod i tiskali 1000 komada na talijanskom jeziku jer nam je pristupio domaći entuzijast koji se bavi distribucijom igara u Italiji i naručio 1000 komada čim je završila crowdfunding kampanja. Trenutno smo u procesu stvaranja europskog špila koji će biti prilagođen kako bi imao što bolju prođu u ostale europske zemlje“, rekla je Gabrijela Ivanov.
Nakon što je igra predstavljena javnosti, pokrenuta je crowdfunding kampanja za tiskanje tisuću paketa društvene igre. Prikupljeno je 32.000 dolara
Uslijedila je autorska zaštita ideje i logotipa igre.„Do sada smo pokrenuli zaštitu našeg logotipa, ali se našla jedna korporacija koja nam je osporavala zaštitu pa smo se nagodili s njom oko kategorija u kojima smo zahtijevali zaštitu. Taj cijeli proces bio je čudan i dugotrajan, kao i većina birokratskih procesa u Hrvatskoj“, rekla je autorica i otkrila smatra da će ta igra kod ljudi probuditi svijest o važnim ženama iz povijesti. „Mi svjedočimo procesu u kojemu smo jedan kotačić u mehanizmima promjene. Ne možete ljude promijeniti gumbom ili proizvodom. Ljudi se sami mijenjaju na bolje kad imaju dovoljno prostora, volje i inspiracije za promjenom. Naša priča kroz portal, festival i sad kroz ‘Strašne žene’ nudi inspiraciju i potiče na pozitivne društvene promjene. Radimo na dosta frontova, tu je i knjiga ‘Putevima strašnih žena’ urednice Tihane Bertek gdje smo obilježili 25 lokacija u Hrvatskoj i ispričali slabo poznate priče koje strašne žene vežu za ta mjesta. To je namijenjeno široj populaciji i vjerujemo da ima i dobar turistički potencijal, dok za mlađu publiku izdajemo ove godine dvije slikovnice u kojima je glavna protagonistica Straška, djevojčica koja će kad poraste postati strašna žena, autora Želimira Periša i ilustratorice Ivane Štrukelj. I najbitnije, nismo same u cijeloj priči, ima jako puno pojedinaca i organizacija i tvrtki kojima je stalo do toga da živimo u pravednijoj državi i njih vidimo kao saveznike u toj zajedničkoj misiji.“
Portal VoxFeminae.net prije dvije godine pokrenuo je i dodjelu nagrada ‘’Strašne žene’’ nastavljajući svoj rad na istraživanju, bilježenju i širenju znanja o postignućima žena u područjima kulture, politike, ljudskih prava, umjetnosti, znanosti i feminizma. Dvije godine uredništvu portala stižu nominacije čitateljica i čitatelja koji predlaže pojedinke i organizacije koje su dale značajan doprinos borbi za rodnu ravnopravnost i socijalnu pravdu u Hrvatskoj, dok žiri udruge K-zona potom po broju dobivenih glasova bira ‘’Strašnu ženu godine’’ i objavljuje nagrađene uoči Međunarodnog dana žena. FIERCE WOMEN postala je i jedna od pet dobitnica programa Odvažna IKEA-e i MASTERCARD-a. Zahvaljujući tome, njihova društvena igra nalazi se na policama IKEA-e Hrvatska na hrvatskom jeziku od Međunarodnog dana ljudskih prava 2019. Te godine osvojili su i europsku nagradu Sozial Marie koja se dodjeljuje za društvene inovacije i hrabre projekte kojom se svake godine odlikuje 15 izvanrednih projekata iz cijele Europe. Ta se nagrada u Europi dodjeljuje od 2005. a dodjeljuje je Unruhe Privatstiftung, tj. Privatna zaklada Unruhe (Nemir) koju su 2000. utemeljili Wanda Moser-Heindl i Friedrich Moser.
‘U procesu smo stvaranja europskog špila koji će biti prilagođen kako bi imao bolju prođu. Naš portal, festival i igra ‘Strašne žene’ nude inspiraciju i potiču na pozitivne promjene’
Tu ideju predstavili su i u Kini u suradnji s centrom Crossroads iz Pekinga, gdje su osim postojećih ilustracija ‘’Strašnih žena’’ predstavljene i nove ilustracije koje slave švedsku kulturu s naglaskom na ravnopravnosti spolova. Do Kine su stigli zahvaljujući kolegicama iz Slovenije koje su surađivale s njima, ispričala je Gabrijela Ivanov te rekla kako su im jednom spomenule igru te su se zainteresirali. Kako bi nastavili promicati doprinos žena iz Švedske i Kine, stvorile su četiri nove ilustracije koje su premijerno predstavljene. Ana Salopek i Helena Nemec ilustrirale su švedske autorice Astrid Lindgren i Selmu Lagerlöf, Polona Drašler ilustrirala je kinesku astronomkinju Wang Zhenyi, a Ana Lucija Šarić kinesku pedagoginju Huixing koja je počinila samoubojstvo kako bi napravila pritisak na društvo da posveti pažnju edukaciji djevojčica. Na izložbi ispred trgovine IKEA Shenyang predstavljeno je još 14 ilustracija koje su objavljene u prvoj ediciji ‘’Strašnih žena’’. S obzirom na odličan uspjeh koji su postigli igrom ‘’Strašne žene’’, razmišljaju o novim edukativno-zabavnim igrama za koje su već izradile i prototipe, nakon kojih slijedi proces testiranja i razvoja.
Komentari