Hrvatska pošta za 131.500 eura na račun poreznih obveznika kupila ‘uređaj za smanjenje potrošnje goriva’

Autor:

Zarko Basic/PIXSELL, Nacional

Prometni stručnjaci s kojima je razgovarao Nacional tvrde da za jednu veliku državnu tvrtku poput Hrvatske pošte nije primjereno upuštati se u poslovne pothvate takvog tipa, jer da je riječ o provjerenom patentu, u njegovo korištenje uključila bi se svjetska autoindustrija

Hrvatska pošta (HP), javna tvrtka od strateškog državnog interesa koju vodi direktor Ivan Čulo, ovog ljeta potrošila je više 131.500 eura bez PDV-a (otprilike nekadašnjih milijun kuna) na kupnju ‘’uređaja za smanjenje potrošnje goriva kod motornih vozila’’. Na objavljeni javni natječaj prijavila se samo jedna tvrtka, Integra Performance iz Zagreba čija je ponuda bila za 1220 eura niža od procijenjene vrijednosti od 132.720 eura. HP je odbio odgovoriti na niz pitanja Nacionala oko ove neobične javne nabave, između ostalog i na pitanje kako su uopće detektirali potrebu za ovakvim uređajima, na koji su način utvrdili njihovu učinkovitost te jesu li pritom konzultirali stručnjake koji bi ponudili znanstvenu podlogu i pokriće teze da je ugradnjom jednog malog uređaja koji ‘’unaprjeđuje strukturu goriva’’ doista moguće postići značajne uštede u potrošnji automobila i kamiona.

Više stručnjaka koje je kontaktirao Nacional, iznimno upućenih u ovu tematiku, tvrdi da se u pravilu radi o, u najmanju ruku, proizvodima s dvojbenom učinkovitošću – a slažu se i da za jednu veliku državnu tvrtku poput Hrvatske pošte nije primjereno upuštati se u poslovne pothvate ovog tipa. ‘’Prije svega, da je dokazana učinkovitost takvih uređaja i da je time moguće postići ozbiljne uštede u potrošnji goriva ili smanjenje štetnih plinova, autoindustrija bi ih sasvim sigurno u rekordnom roku počela ugrađivati i koristiti. Uglavnom se radi o malim tvrtkama koje pretjerano, a često i obmanjujuće reklamiraju svoje patente i tako ih pokušavaju prodati u javne tvrtke, državne ili lokalne ustanove i slične destinacije. Iznimno rijetko za njih se zainteresira privatni kapital’’, rekao je jedan od sugovornika Nacionala komentirajući ovu rastuću vrstu biznisa. Tako su nastali patenti poput ‘’chip-tuninga’’, ‘’genijatora’’, sustava za ‘’čišćenje motora’’ i slično. U konkretnom slučaju, na Fakultetu strojarstva i brodogradnje (FSB) u Zagrebu doznali smo da je proizvod tvrtke Integra Performance svojedobno ondje doista testiran i da je u pismenom obliku izdano mišljenje kako ‘’može postići minimalne uštede’’.

‘’No u svakom slučaju one nisu na razini na kojoj se reklamiraju’’, rekao nam je jedan od sudionika ovog testiranja.

Hrvatska pošta, na čelu s direktorom Ivanom Čulom, odbila je odgovoriti na niz Nacionalovih pitanja o toj neobičnoj javnoj nabavi, između ostalog i na pitanje kako su uopće detektirali potrebu za takvim uređajima, kako su utvrdili njihovu učinkovitost te jesu li pritom konzultirali stručnjake koji bi ponudili znanstvenu podlogu oko značajnih ušteda. FOTO: Zarko Basic/PIXSELL

Tvrtka koja je Hrvatskoj pošti prodala milijun kuna vrijedne ‘’uređaje za smanjenje potrošnje goriva kod motornih vozila’’ na svojim web stranicama tvrdi da oni unaprjeđuju strukturu goriva potpunim sagorijevanjem molekula, što dovodi do smanjenja zagađenja motora do 60 posto, smanjenja potrošnje motora nominalnom do 12 posto – ovisno o vrsti motora – te smanjenja trošenja AdBlue tekućine nominalno do 30 posto. Time se, tvrdi se, troškovi održavanja smanjuju do 60 posto, dok se istodobno produljuje životni ciklus motora i filtera, a vrijeme zamjene motornog ulja također je dulje za oko 30 posto. ‘’Neovisni testovi koje su naručile tvrtke koje su implementirale naš proizvod potvrđuju naš rezultat’’, stoji na stranicama ove zagrebačke tvrtke koja tvrdi da je američki Colorado Department of Public Health and Environment dokazao 33-postotno smanjenje emisija, a ‘’makedonski testovi’’ došli su do 28 posto. ‘’Dodatno, čak 15 posto manji utrošak goriva i 98 posto manji utrošak ADBlue tekućine’’ stoji dalje bez ikakvog dodatnog pojašnjenja.

U svojoj prijavi na natječaj koji je raspisala Hrvatska pošta, zagrebačka tvrtka je – nakon što je formalno pozvana da to učini – naknadno dostavila karakteristike uređaja koje će ugraditi na HP-ova vozila. Ondje se tvrdi da oni ‘’povećavaju snagu i okretni moment’’ čime dovode do smanjenja potrošnje goriva od 5 do 12 posto na novijim, odnosno do čak 15 posto na starijim dizelskim motorima. Pored toga, tvrdi se, emisija štetnih plinova smanjuje se za čak 62 posto, smanjuju se troškovi održavanja i produljuje vijek trajanja motora, a AdBlue tekućine trebalo bi se koristiti do 65 posto manje nego prije.

Iz zagrebačke tvrtke Integra Performance, koja je pobijedila na javnom natječaju raspisanom od Hrvatske pošte, tvrde da je njihov booster e saver testiran u SAD-u, Makedoniji i Srbiji. FOTO: Screenshot

‘’To nije u skladu s mišljenjem koje je izdao Fakultet strojarstva i brodogradnje. U doba kada smo testirali ovaj proizvod nismo raspolagali odgovarajućom opremom i sasvim sigurno nismo imali motor na kojemu bismo testirali potrošnju ulja ili AdBlue tekućine, a za same uštede napisali smo da su minimalne, u svakom slučaju ne na ovoj razini’’, rekao je sugovornik Nacionala s ovog zagrebačkog fakulteta. Kako bismo iznijeli i priču tvrtke Integra Performance, odnosno 65-godišnjeg vlasnika Radojka Novosela, kontaktirali smo i njih – no bez uspjeha.

Na svojim web stranicama ova tvrtka iznosi da je već dosad surađivala s Hrvatskom poštom, a među drugim referencama nalaze se američki FedEx Colorado, Concrete Transportation iz Colorada, Sodata iz Chicaga te B&H Construction iz New Yorka, srpska Lasta, makedonsko JSP Skopje i Volan Company iz Mađarske. Ondje stoji i da se prva instalacija uređaja u trajekte Jadrolinije očekuje ‘’tijekom 2021. godine’’, no nema informacija da se to doista dogodilo.

Nacionalovi sugovornici, stručnjaci za prometnu sigurnost, kažu da se do veće snage dolazi većom količinom goriva pa su vrlo skeptični oko mogućeg patenta za smanjenje goriva koji je naručio HP. FOTO: Nacional

Da je Hrvatska pošta već ranije surađivala s tvrtkom Integra Performance dokazuju neki od detalja raspisanog javnog natječaja: u njemu, naime, stoji da će se u ovoj rundi nabaviti osam uređaja ‘’tipa 1’’ i 32 uređaja ‘’tipa 2’’, ali za 15 komada traži se ‘’prelokacija iz jednog u drugo vozilo’’ – što znači da najmanje toliko njih već postoji na HP-ovim vozilima. U tehničkim karakteristikama traženih uređaja između ostalog se zahtijeva da oni imaju duljinu od 350, širinu od 40 i visinu od 80 milimetara – što gotovo savršeno odgovara upravo opisu proizvoda ove tvrtke, pa nije veliko iznenađenje da se ona jedina prijavila na natječaj.

‘’Da se razumijemo, većina uređaja ili patenata koji nude ‘ioniziranje goriva’ ili neke slične postupke neće učiniti štetu na automobilima – ali ogromna većina neće donijeti ni bilo kakvu korist. Takvi proizvodi često se testiraju u vrlo specifičnim uvjetima i režimima rada, pa u jednoj fazi u ‘siromašnom’ režimu rada doista proizvedu određeni učinak – no već u idućoj fazi ga ponište. Fizika je razmjerno jednostavna znanost: do veće snage dolazi se većom količinom goriva. Ne postoji patent koji bi to dramatično promijenio jer bi ga prva prigrlila moćna autoindustrija’’, objasnio je za Nacional jedan cijenjeni sveučilišni profesor specijaliziran upravo za ovu temu.

HP je odabrao tvrtku Integra Performance, osnovanu 2018., koja ima jednog zaposlenog i prihod joj se kretao između 33.000 i 15o.000 eura godišnje sve do 2022. kada je naglo skočio na 395 tisuća eura

Hrvatska pošta, s druge strane, punih pet dana nije odgovorila na nekoliko konkretnih pitanja upućenih oko ove javne nabave, pa ni na pitanje kako su uopće detektirali potrebu za ovakvim uređajima za smanjenje potrošnje goriva, jesu li prije raspisivanja javne nabave bili vođeni neformalni ili formalni razgovori sa zainteresiranim subjektima, pa i tvrtkom koja je na koncu odabrana, te kako su uopće utvrdili učinkovitost ovakvih uređaja i jesu li pritom konzultirani stručnjaci prometne ili neke druge struke.

Tvrtka Integra Performance je osnovana 2018., ima tek jednog zaposlenog i prihod joj se kretao između 33 tisuće i 150 tisuća eura godišnje sve do prošle godine, kada je naglo skočio na 395 tisuća eura. Od toga je više od 150 tisuća eura predstavljalo dobit za njenog vlasnika.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.