Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat izjavio je u srijedu nakon sastanka sa sindikalnim predstavnicima brodogradilišta Uljanik i 3. maj da je moguć i drugi strateški partner u restrukturiranju Uljanik grupe, dok od Europske komisije (EK) traži verifikaciju modela restrukturiranja.
Istaknuo je da je danas u Bruxelles odaslan model restrukturiranja Uljanik grupe, čime je anuliran pritisak Komisije koja je 22. srpnja odredila kao dan do kada joj mora biti odaslan program restrukturiranja na verifikaciju.
Kako je pojasnio, time se anulira pritisak povrata kredita koji je Uljanik dobio u siječnju ove godine, uz uvjet da u sljedećih šest mjeseci predloži modalitet restrukturiranja.
Radnicima oba brodogradilišta, sindikalnim predstavnicima i dobavljačima poručio da ne žive u strahu te da 22. srpnja nije dan bilo kakve odluke.
Prijedlog poslan Komisiji nije zaključena varijanta, a do nje će se doći kroz nekoliko krugova razgovora i pregovora. Tek kada bude postojala sigurnost da je to za EK prihvatljiv dokument će biti poslan u službenoj formi, pojasnio je Horvat.
Napominje da se u ovom trenutku ne zna koliko će pregovori biti teški i koliko će trajati. Od Komisije će se zahtijevati da sugerira što je u trenutno predloženom modalitetu restrukturiranja neprihvatljivo, a s namjerom da se to vremensko razdoblje prebrodi što je prije moguće, osigura likvidnost u grupi te isporuka platforme i broda koji bi kada se unovče trebali dati “dodatni impuls i kisik u krvotok Uljanik grupe”, istaknuo je.
Horvat poručuje da nakon toga treba osigurati opstojnost primarne djelatnosti, a kako se ne može garantirati za ono što će se događati u nekoliko sljedećih godina, odnosno od trenutka kada u koncept Uljanik grupe uđe od strane skupštine i uprave određen i prihvatljiv strateški partner.
“U ovom trenutku skupština ima važeću odluku tko je to. Hoće li u konačnici taj isti strateški partner i započeti i pokrenuti fazu restrukturiranja – u ovom trenutku su moguće i izmjene i dopune, moguć je odabir i drugog strateškog partnera, no ono što tražimo od Europske komisije to je verifikacija modela”, poručio je Horvat.
Upitan o nezadovoljstvu Vlade prije usuglašavanja programa te o “nekretninskim stavkama” koje je danas spomenuo u izjavi novinarima prije užeg kabineta Vlade, Horvat je ponovio da je prioritet da kao osnovna djelatnost ostane brodogradnja.
“Svi bočni udari koji su bili apostrofirani u tom dokumentu iz njega su izbačeni”, poručio je.
Na novinarsko potpitanje je li tu riječ o projektima Danka Končara, Horvat je ponovio da je po trenutnoj važećoj odluci skupštine Končar strateški partner, a hoće li se on pod tim uvjetima usuditi ući u fazu restrukturiranja “to ćemo vidjeti u trenutku kada ona krene”.
Horvat je kazao da postoje određeni okvirni izračuni koliko je sredstava potrebno da bi se isfinancirala knjiga narudžbi u kojoj je pozamašan broj brodova. Pritom& ima informaciju da se tekuća likvidnost nastoji riješiti kreditom Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR), ali nema informacija o tome u kojoj je fazi ishođenje kredita.
Kako je ustvrdio, ovo je zadnja prilika i mogućnost intervencije države odnosno zadnji trenutak za spas brodogradnje, djelatnosti koja u izvoznoj politici Hrvatske ima vrlo veliku i bitnu participaciju.
“Brodogradnja, kao zadnji zametak industrije na području Hrvatske, strateški je interes Vlade RH, ali brodogradilišta 3. maj i Uljanik ne mogu više funkcionirati metodologijom narudžbi koje će producirati gubitke, već onih koje će ovakav vid industrije držat iznad površine vode”, poručio je Horvat.
Na pitanje novinara o odgovornosti Uprave i Nadzornog odbora Uljanika, Horvat je rekao da će se u ovakvoj situaciji koja ih je zatekla “netko morati osjećati odgovoran”. “Hoće li to biti sama skupština, nadzorni odbor ili uprava, o tome ćemo vidjeti vrlo skoro”, rekao je.
Upitan treba li strahovati od aktiviranja državnih jamstava, ministar je kazao kako smatra da u ovom trenutku ne treba te da se radi sve da se svi zahtjevi dobavljača i naručitelja brodova premoste, a dva bi projekta u završnoj fazi izgradnje trebala osigurati obrtni kapital.
Dopredsjednik Sindikata metalaca Hrvatske Đino Šverko rekao je kako ohrabruje ono što su danas čuli na sastanku s ministrom o programu restrukturiranja, odnosno da je i jednima i drugima prioritet opstanak brodogradnje na obje lokacije, u riječkom 3. maju i pulskom Uljaniku.
Na pitanje jesu li dobili određena jamstva oko radnih mjesta, Šverko je odgovorio da nisu otišli toliko daleko s obzirom na fazu u kojoj se program restrukturiranja nalazi, no kako će održavati redovne kontakte s ministarstvom pa su tako dogovoreni sastanci svakih 15 dana.
Pitanje odgovornosti uprave i nadzornog odbora apostrofirao je i predsjednik Jadranskog sindikata Boris Cerovac, kazavši da i sam ministar smatra da bi možda trebale postojati određene promjene u upravi i nadzornom odboru, no poručuje da se “ako se želi mijenjati, treba unaprijed znati koga postaviti na to mjesto”.
Pritom je istaknuo i kako ne žele da se pojedinačno rješavaju pojedina radna mjesta i društva, već da se sačuva kompletna Uljanik grupa.
Voditelj pulskog ureda Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije Rajko Kutlača je izvijestio da su od ministra tražili da se budućeg strateškog partnera ugovorno obveže da određeno vrijeme sačuva brodograđevnu djelatnost.
Predsjednik Sindikata 3. maj Mladen Bučar kazao je da je danas započeto spašavanje brodogradilišta i u Puli i Rijeci, a da su sindikati za to dobili i punu podršku Ministarstva.
Inače, Vlada je 11. siječnja ove godine Uljanik Brodogradilištu dala državno jamstvo za kreditno zaduženje u iznosu od 96 milijuna eura, a radi provedbe procesa sanacije i financijske konsolidacije. Na tu je odluku 22. siječnja dobivena suglasnost Europske komisije. Sukladno odluci Vlade i suglasnosti EK, takav oblik državne potpore u vidu danog jamstava za sanacijski kredit ne predstavlja nelegalnu državnu potporu ukoliko se kredit vrati u roku od šest mjeseci ili ako se u tom razdoblju izradi održivi programa restrukturiranja.
Krajem ožujka Uprava i Nadzorni odbor Uljanika su odabrali Kermas energiju d.o.o., tvrtku u vlasništvu poduzetnika Danka Končara, za strateškog partnera u dokapitalizaciji tog brodogradilišta.
Komentari