Prvo digitalno skeniranje Titanica u punoj veličini, koji leži na dubini od 3.800 metara u Atlantiku, napravljeno je pomoću mapiranja dubokog mora. Omogućuje jedinstveni 3D prikaz cijelog broda, kojeg sada imamo priliku vidjeti kao da je na suhom.
Više od 1500 ljudi poginulo je kada je brod udario u santu leda na svom prvom putovanju od Southamptona do New Yorka 1912. godine, a ovo mapiranje moglo bi baciti novo svjetlo na to što se točno dogodilo brodu.
“Još uvijek postoje pitanja, osnovna pitanja, na koja treba odgovoriti o brodu”, rekao je Parks Stephenson, analitičar Titanica, za BBC News. Dodao je da je model “jedan od prvih velikih koraka u usmjeravanju priče o Titanicu prema istraživanju utemeljenom na dokazima – a ne nagađanjima”.
Titanic je opsežno istražen otkako je olupina otkrivena 1985. godine. Ali, toliko je golem da kamere u mračnoj dubini mogu pokazati samo dijelove broda u raspadanju. Nova snimka prikazuje olupinu u cijelosti, otkrivajući potpuni pogled na Titanic. Sastoji se od dva dijela, s pramcem i krmom udaljenim oko 800 metara. Ogromno polje krhotina okružuje razbijeni brod.
Skeniranje su u ljeto 2022. godine proveli Magellan Ltd, tvrtka za kartiranje dubina, i Atlantic Productions, koji snimaju dokumentarac o projektu. Podmornice, kojima je daljinski upravljao tim na specijaliziranom brodu, provele su više od 200 sati istražujući olupinu uzduž i poprijeko. Snimili su više od 700.000 slika iz svakog kuta, stvarajući točnu 3D rekonstrukciju.
Gerhard Seiffert iz Magellana, koji je vodio planiranje ekspedicije, rekao je da je to najveći projekt podvodnog skeniranja koji je ikada proveo. “Dubina, gotovo 4000 metara, predstavlja izazov, a na tom mjestu također postoje struje – i ne smijemo ništa dirati kako ne bismo oštetili olupinu. A drugi izazov je da morate mapirati svaki kvadratni centimetar – čak i nezanimljive dijelove, morate mapirati blato, ali ovo vam je potrebno za popunjavanje između svih ovih zanimljivih objekata”, pojasnio je.
The first full-sized digital scan of the Titanic, which lies nearly 4,000 metres down in the Atlantic, has been created using deep-sea mapping.
Historian Parks Stephenson spoke to #BBCBreakfasthttps://t.co/DZyzkoTp2F pic.twitter.com/XnGBrM8Zpr
— BBC Breakfast (@BBCBreakfast) May 17, 2023
Skeniranje pokazuje i veličinu broda, kao i neke sitne detalje, poput serijskog broja na jednom od propelera. Pramac, sada prekriven stalaktitima od hrđe, još uvijek je odmah prepoznatljiv čak i 100 godina nakon što je brod izgubljen. Na vrhu se nalazi paluba za čamce, gdje zjapeća rupa pruža pogled u prazninu gdje su nekoć stajale velike stepenice.
Međutim, krma je kaotična hrpa metala. Ovaj dio broda se urušio kada se uvukao u morsko dno. U okolnom polju krhotina razbacani su predmeti, uključujući raskošne metalne predmete s broda, kipove i neotvorene boce šampanjca. Tu su i osobne stvari, uključujući desetke cipela.
Parks Stephenson, koji je godinama proučavao Titanic, rekao je da je bio “oduševljen” kada je prvi put vidio snimke. “Omogućuje vam da vidite olupinu onako kako je nikada ne možete vidjeti iz podmornice, i možete vidjeti olupinu u cijelosti, možete je vidjeti u kontekstu i perspektivi. A ono što vam sada pokazuje je pravo stanje olupine”, istaknuo je i dodao da bi proučavanje skenova moglo ponuditi novi uvid u ono što se dogodilo s Titanicom te kobne noći 1912. godine.
“Stvarno ne razumijemo karakter sudara s santom leda. Ne znamo čak ni je li ga udarila uz desni bok, kao što se prikazuje u svim filmovima – možda je naletjela na santu leda”, naglasio je i dodao da bi proučavanje krme moglo otkriti mehaniku kako je brod udario u morsko dno.
More uzima danak na olupini, mikrobi je izjedaju, a dijelovi se raspadaju. Povjesničari su itekako svjesni da vrijeme istječe za potpuno razumijevanje jedne od najpoznatijih pomorskih katastrofa. Ali skeniranje sada zamrzava olupinu u vremenu i omogućit će stručnjacima da proniknu u svaki sitni detalj, uz nadu da će Titanic odati svoje tajne.
Komentari