Praizvedbom autorskog projekta Pippa Delbona “Evanđelje”, nastalog na razmeđi kazališnih jezika, metoda i motiva, Hrvatsko narodno kazalište (HNK) Zagreb u petak navečer ispratilo je premijernu sezonu kalendarske godine koja je na izmaku, uz snažnu poruku kako u budućnosti želi živjeti u pravednijem svijetu istinski jednakih pojedinaca.
Nastala u suradnji tog istaknutog suvremenog talijanskog pisca, glumca i skladatelja s izvođačima zagrebačke nacionalne kazališne kuće, predstava koristi Evanđelje kao polazišnu točku preispitivanja vjere te, kroz to, vrijednosnih stavova modernog čovjeka, njegovih moralnih, emotivnih, društvenih prioriteta.
Vjera je velika moć, poručuje Delbono tom predstavom, i tu moć treba iskoristiti kako bi se otvorilo vrata svijeta u kojemu su doista svi jednaki, svijeta u kojemu obespravljeni neće biti zanemareni i zaboravljeni.
U predstavi, satkanoj od niza prizora praćenih video zapisima, izvođači se uz pomoć dijelova Evanđelja kao osnovne poruke navještenja kršćanske vjere i poznatih elemenata pop kulture referiraju na krize i devijacije suvremenog doba. Egzodusi, nepravde, sakaćenja, ubojstva, potlačenost žena… motivi se nižu i množe u naizgled beskonačnom nizu.
Delbono svoje osobne motive objašnjava već na samome početku, otvarajući predstavu monologom o vjeri koja nosi poruku ljubavi i milosrđa, kojeg ima sve manje, mada se na vjeru mnogi zaklinju sve više. U početku, on je samo glas koji deklamira svoju poruku; njegovim se pojavljivanjem na sceni predstava pretvara u neku vrstu makabričnog kabarea kojega je Delbono i voditelj i sudionik, naizmjence.
Svi ostali izvođači samo su statisti, dio koreografije satkane od mješavine motiva i aluzija na kojima grade predstavu kao neku vrstu kazališnog putovanja snažnog, angažiranog konteksta kojemu je cilj upozoriti na diskriminaciju drugačijih i društveno neprihvaćenih.
Najjača strana Delbonova scenskog eksperimenta svakako je originalna glazba talijanskog skladatelja, kantautora i multiinstrumentalista Enza Avitabilea, koja objedinjuje velika klasična djela, narodne duhovne izričaje i ritualne tradicije sredozemnih krajeva sa suvremenim skladbama kao što su “Stairway to Heaven” Led Zeppelina ili “Jesus Christ Superstar” iz istoimene popularne rock opere Andrewa Lloyda Webbera.
Suradnja svih ansambala
U predstavi sudjeluju članovi ansambla Drame i Baleta HNK-a Nina Violić, Alma Prica, Mirta Zečević, Zrinka Cvitešić, Tatjana Hrvačić-Gašparac, Franjo Kuhar, Iva Mihalić, Vlasta Ramljak i Danijela Zobunđija. Prate ih Zbor i Orkestar HNK-a, kojim je na premijeri ravnao talijanski maestro Gabriele Di Iorio.
Posebnost je predstave nastup članova kazališne skupine Pippa Delbona, koja uključuje društveno marginalizirane pojedince, poput gluhonijemog Boboa, beskućnika Nelsona Lariccie i Gianluce Ballarea, koji ima Downov sindrom. Nastupili su još Ilaria Distante, Simone Goggiano, Mario Intruglio, Pepe Robledo, Grazia Spinella i Nicolae Vasc.
Kabaretskoj atmosferi pridonose kostimi Antonelle Cannarozzi, koji su mješavina večernjih haljina i crnih oprava. Mrak u dušama i umovima u svijetu slijepih na patnje drugih i onih koji pate sami u gomili odražava se u scenografiji Claudea Santerrea i svjetlu Fabia Sajiza, koji su pozornicu ostavili ogoljenom i mračnom, s povremenim bljeskovima svjetla i golemim sivim zidom u pozadini kao metaforom prepreke, stisnutosti, ograničenosti, koja je istodobno i filmsko platno pa tako i metafora mogućnosti prozora za nove poglede i perspektive.
Ambiciozni međunarodni kazališni projekt zajednička je produkcija HNK-a Zagreb i Emilia Romagna Teatro Fondazione iz Modene, uz koprodukcijsku suradnju s kazalištima Vidy iz Lausanne, Maison de la Culture iz Amiensa i belgijskim Kazalištem iz Liegea, te suradnju Cinématheque Suisse iz Lausanne i Teatro Comunale iz Bologne.
Svaki korak nove HNK-ove kazališne produkcije praćen je snimanjem Delbonova novog filma “Evanđelje”, koji nastaje u međunarodnoj švicarsko-talijansko-francusko-belgijskoj filmskoj produkciji.
Nakon zagrebačke praizvedbe,”Evanđelje” će imati različite ishode. U zagrebačkim izvedbama, glumci, plesači, orkestar i zbor HNK-a stvaraju suvremenu operu uz originalnu Avitabileovu glazbu. Sljedeće će operne verzije biti ostvarene u suradnji s orkestrima i zborovima kazališta koja će ugostiti predstavu.
Predstava će se potom transformirati u dramsku verziju u kojoj će Orkestar i Zbor HNK-a Zagreb biti zamijenjeni fotografijama i video zapisima koje je Delbono snimao tijekom nastanka predstave.
Komentari