Na 200.000 km izmijenite hladnjak, termostat, pumpu rashladne tekućine i crijeva, povećat ćete pouzdanost motora i spriječiti skupe kvarove…
Hlađenje je iznimno važno za učinkovitost, pouzdanost i trajnost motora. Treba biti ispravno i dobro podešeno, ni preintenzivno, niti preslabo. Ako je preintenzivno, motoru se odvodi (oduzima) previše topline, koja se pretvara u koristan rad, pa se smanjuje učinkovitost, odnosno efikasnost radnog procesa.
Rezultat: motor slabije vuče i više troši. Istodobno se ne postiže optimalna radna temperatura (90°C) potrebna za kvalitetno podmazivanje. Još je gore ako je hlađenje preslabo, jer se motor pregrijava pa se povećava rizik zakuhavanja, ne samo ljeti pri visokim temperaturama, nego i zimi!
Tada se uništava brtva motora, a može doći i do pucanja i taljenja glave. Previsoke temperature motora pogoršavaju podmazivanje, jer se smanjuje viskoznost ulja i nosivost uljnog filma te se povećava rizik metalnog kontakta.
Smanjuje se tvrdoća materijala, ubrzava habanje vitalnih dijelova te povećavaju rizik pucanja najopterećenijih – klipnih prstenova, ležajeva, klipnjača, glave, bloka… Zbog toga redovito kontrolirajte razinu rashladne tekućine, u hladnjaku i ekspanzijskoj tekućini, što je od životne važnosti za motor.
Ali samo dok je motor hladan, nikako dok je vruć, jer može doći do prskanja pregrijane tekućine i para! Zagrijavanjem (preuzimanjem viška topline motora) rashladna tekućina se širi te iz sustava bloka i hladnjaka, preko ventila predtlaka, odlazi u ekspanzijsku posudu. Nakon hlađenja u hladnjaku, uslijed smanjenja obujma nastaje podtlak te rashladna tekućina iz ekspanzijske posude, preko istog ventila, dolazi do bloka i hladi motor cirkulacijom.
Hladnjak (‘kiler’) je izmjenjivač topline ‘voda-zrak’, koji predaje višak topline okolini. Vanjska su rebra hladnjaka u vožnji izložena prisilnom strujanju zraka, a kad temperatura rashladne tekućine dosegne 95°C, termoprekidač uključuje ventilator, koji ubrzava prijenos topline s rebara na zrak, odnosno ubrzava hlađenje.
Postoji još jedna važna stvar, odnosno ‘zamka’. Naime, razina rashladne tekućine može biti ispravna, naizgled je sve u redu, a problemi su veliki. Kad se pojavi rupica (oštećenje) na hladnjaku, brtvi ili crijevu, onemogućava se stvaranja podtlaka te umjesto rashladne tekućine u sustav ulazi zrak. Time se otežava i bitno pogoršava hlađenje motora.
Problem je što vlasnik auta to ne može znati, jer se razina rashladne tekućine u ekspanzijskoj tekućini ne mijenja. Sve izgleda u redu, a na najzagrijanijim mjestima u motoru nema rashladne tekućine koja cirkulira. Tada dolazi do pregrijavanja i oštećenja, a nakon duže vožnje i uništenja tih dijelova. Hladnjak je iznimno važan, jer treba odvesti veliku količinu topline iz zagrijane rashladne tekućine.
Ako tekućine ponestane, brzo dolazi do pregrijavanja, jer je prijenos temperature s metalne stijenke na vodenu paru deset puta slabiji nego na rashladnu tekućinu. Tada najprije strada aluminijska glava (topi se), a vozač toga nije svjestan, jer pokazivač temperature ne povećava vrijednost (kazaljka ostaje na 90°C). Kad se oglasi signal previsoke temperature, u pravilu je već kasno – motor je već opasno pregrijan, odnosno uništen.
Pregrijavanjem dolazi do omekšavanja karika, povećanja potrošnje ulja, puknuća brtve glave, a u težim slučajevima taljenja glave i klipova. Ispravnost se može provjeriti naslanjanjem dlana na gornje gumeno crijevo dovoda rashladne tekućine u hladnjak, dok je motor potpuno zagrijan. Ako je motor ispravan, temperatura površine crijeva je 70-80°C i na njemu ruku možete držati 1-3 sekunde da se ne opečete.
Ako je tako, hlađenje je ispravno, u suprotnom – ugasite motor i nazovite mehaničara. Bolje je ne voziti! U hladnjaku, pumpi rashladne tekućine, termostatu i rashladnim crijevima s vremenom se nakupe kamenac i nečistoće, koji otežavaju i pogoršavaju hlađenje. Zbog toga je nakon 200.000 km preporučljivo izmijeniti sve te dijelove, jer se time poboljšava hlađenje motora i produljuje mu se vijek.
Treba provjeriti i ispravnost termoprekidača, jer njegovim zatajenjem također dolazi do pregrijavanja i uništenja motora. Na 200.000 km preporučljivo je preventivno izmijeniti i pumpe ulja i goriva, što su također ‘tajne’ majstora koji znaju kako produljiti vijek motoru. Ali, o tome nekom drugom prilikom…
Komentari