Naizgled nespojiva kombinacija klapske pjesme i heavy metal glazbe imat će svjetsku premijeru – 3. svibnja u Koncertnoj dvorani Lisinski koncert će održati Metaklapa i Zagrebačka filharmonija, a izvest će najpoznatije pjesme heavy metal grupe Iron Maiden
Naizgled nespojiva kombinacija klapske pjesme i heavy metal glazbe izvest će se 3. svibnja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog i bit će to svjetska premijera – koncert Metaklape i Zagrebačke filharmonije, a izvest će se klasici heavy metal grupe Iron Maiden.
Metaklapa je šestočlani a cappella sastav koji umjesto tipičnih dalmatinskih i primorskih slika, višeglasnim pjevanjem donosi vlastite interpretacije heavy metal pjesama. Prvijenac “The Choir of Beasts” objavili su 2022., a opjevali su deset pjesama Iron Maidena. Domaćoj su se publici predstavili nizom samostalnih koncerata, dok su u inozemstvu najveće uspjehe imali u Njemačkoj, gdje će se i ove godine, treći put zaredom, pojaviti na glasovitom Wacken open air festivalu, jednom od najvećih i svjetskih metal festivala.
Član Zagrebačke filharmonije Marin Rabadan, trombonist i skladatelj, autor je orkestracija. Kaže da su glavni fokus i pozornost usmjereni na ovaj sjajni vokalni ansambl:
“On se, moram reći, usudio taknuti u ‘sveto pismo’ heavy metal i hard rock glazbe. Metaklapa je na svoj način obradila pjesme Iron Maidena, a pomislili bismo, pošto je to na klapski način napravljeno, da je izvedba osiromašena i okljaštrena. Naprotiv, njeni članovi Davor Capković i Matej Pavlić napravili su fantastičan aranžerski posao tako da te pjesme smatram obogaćenima te podignutima na višu razinu, pogotovo jer je dramaturgija aranžmana u skladu s tekstovima pjesama. Svoje aranžmane sam prilagodio njihovima na način da se ne naruši taj dramaturški moment, a onda ni integritet originalnih pjesama. Što se repertoara tiče, volio bih da to bude malo iznenađenje za sve posjetitelje koncerta jer na programu neće biti samo pjesme s Metaklapina albuma, nego i neki drugi naslovi, a uvjeren sam da će svi fanovi legendarnog britanskog sastava biti zadovoljni”.
Kad je u pitanju Zagrebačka filharmonija, Rabadan je objasnio što je najvažnije dok glazbenici izvode ovakvu vrstu glazbe. Tvrdi da je, kada imate glazbenike Zagrebačke filharmonije pod perom koji ispisuje prazno crtovlje partiture, samo nebo granica:
“U ovom slučaju nastojao sam, pošto je ipak riječ o obradama rock sastava, izbjeći električne gitare, bas gitaru i bubnjeve te njihovu ulogu zamijeniti velikim gudačkim korpusom i nizom orkestralnih udaraljki. Htio sam da Zagrebačka filharmonija zazvuči u svom punom sjaju. Nadam se da ćete na trenutke pomisliti da slušate Prokofjeva i Stravinskog, a ne stadionski heavy metal. Iako je Metaklapa a capella ansambl, izvedba ipak neće biti koncipirana kao pitanje – odgovor. Zagrebačka filharmonija će im biti puna podrška kroz cijeli koncert, jer je i koncert zamišljen kao sinergija vokalnog sastava i orkestra. Osim dvije kompozicije koje će u mojim aranžmanima orkestar sam izvesti.“
S obzirom na to da je ovo još jedan od koncerata kojima Zagrebačka filharmonija pomiče granice, Rabadan je pojasnio važnost za Filharmoniju da se otvara novim pravcima, novim vrstama glazbe, mladoj publici. Kaže da nije rijetka situacija da simfonijski orkestri diljem svijeta pokušavaju proniknuti do publike koja nije baš željna i voljna dolaziti na koncerte klasične glazbe:
“Ovo je svakako jedan od načina za tako nešto postići, ali je ipak po mom mišljenju mnogo važniji pristup tom problemu sustavno odgajanje i educiranje novih generacija kroz obrazovni sustav. A Filharmonija je već neko vrijeme otvorena svim pravcima i novim vrstama glazbe, naravno u ‘klasičnim’ okvirima, samo je publike sve manje da to i prepozna. Tako ću i ovim putem pozvati sve čitatelje da dođu na naše koncerte.“
‘Jedva čekamo podijeliti pozornicu s ovakvim orkestrom i ponuditi publici nikad dosad izvedeni program. Klapa, klasika i heavy metal’, kaže Dino Demicheli iz Metaklape
Dino Demicheli, član Metaklape, pojasnio je kako je uopće došlo do ove ideje i spajanja ovih dvaju ansambala. Kaže da im je Filharmonija, u sklopu svog off ciklusa, prošle godine ponudila suradnju:
“Nama je to, naravno, zvučalo kao sjajna ideja. Uistinu jedva čekamo podijeliti pozornicu s ovakvim orkestrom i ponuditi publici nikad dosad izvedeni glazbeni program. Klapa, klasika i heavy metal. Mi svi imamo višegodišnje iskustvo pjevanja u klapi, no isto tako rock i metal glazba predstavljaju važan dio naših muzičkih života, stoga je ovaj spoj glazbe koju izvodimo nešto u čemu uistinu uživamo. Iron Maiden su ikone svjetske heavy metal glazbe, njihove su pjesme metalskoj populaciji jako dobro poznate, a razlog zbog kojeg smo se prvenstveno odlučili za njihove pjesme je taj što su one iznimno melodične i čija harmonijska struktura jako dobro odgovara klapskome akordu. Posebno se to odnosi na njihove široko raspisane vokalne linije i melodične gitarske dionice u tercama, iznimno podatne za uobličavanje u a cappella klapski format. Naravno, za napraviti takvo što treba razumjeti i metal glazbu i sve gradivne čestice klapskog akorda, a mi smo sretni što u Metaklapi imamo čak dvojicu takvih kreativaca, Davora i Mateja. Naš album prvijenac ‘The Choir of Beasts’ objavljen je prije dvije godine i na njemu se našlo deset pjesama Iron Maidena u klapskoj inačici. Neke od pjesama pripadaju njihovim najvećim hitovima, poput ‘Fear of The Dark’ ili ‘Hallowed Be Thy Name’, no ima i pjesama koje nisu toliko eksponirane, a koje su nam se učinile dosta zanimljive za klapski aranžman.“
Demicheli kaže da su uglavnom usmjereni interpretaciji pjesama Iron Maidena, ali obradili su i po jednu pjesme bendova Motörhead i System of a Dawn. Klapska i metal glazba, kaže, jesu udaljene jedna od druge, no kao i kod svakog crossovera, ako je spoj napravljen s mjerom i razumijevanjem, možete dobiti iznimno zanimljiv i kvalitetan glazbeni proizvod:
“Ovakvim smo pristupom zadržali s jedne strane ugođaj punokrvnog klapskog akorda, a s druge strane karakter i doživljaj metal pjesme. Čitav ovaj glazbeni projekt započeo je prije osam godina, i to na nagovor našeg prijatelja Marka Matijevića Sekula, inače frontmena etno metal grupe Manntra. Marko je ujedno i producent našeg prvog albuma koji smo snimili u njegovome studiju Beton. On nam je prišao s idejom koju je dobio od svoga poznanika i glazbenog poduzetnika Jochena Kühlinga, koji nam je danas menadžer. To je prvenstveno bilo zamišljeno kao projekt za zapadnoeuropsko glazbeno tržište koji bi brojnoj metalskoj publici mogao ponuditi nešto što dotad nisu čuli. Prihvatili smo rad na tome jer smo dobili priliku na posve novom kreativnom nivou pjevati metal pjesme u a capella verziji, a u isto vrijeme promovirati klapsku pjesmu.“
Rad Metaklape nije ostao nezamijećen na svjetskoj glazbenoj pozornici, a ono što je svakako najzanimljivije jest činjenica da ih je pohvalio i bend – Iron Maiden. Kako Demicheli kaže, na prošlogodišnjem Wacken open air u Njemačkoj, Iron Maiden su bili glavni bend čiji je nastup bio vrhunac višednevnog festivala. U dijelu za izvođače naišli su na Stevea Harrisa, osnivača grupe i glavnog autora njihovih pjesama:
“Predstavili smo mu se i otpjevali mu upravo jednu od njegovih skladbi, ‘The Clairvoyant’, koju je on s velikom pozornošću poslušao i činio se ugodno iznenađen onim što je čuo. I prethodno su bili pokušaji kontakta s Maidenima različitim kanalima te smo dobili dobru povratnu reakciju, no što se tiče suradnje ili nastupa s njima, mislimo da je to gotovo pa nemoguće jer oni uvijek nastupaju sami i nemaju običaj zvati ni predgrupu. Ipak, bez obzira na to, drago nam je da je naša interpretacija pjesama na kojima smo odrastali izravno doprla do čovjeka koji je njihov autor i tko je glazbena inspiracija generacijama današnjih muzičara.“
‘Publika će na trenutke pomisliti da sluša Prokofjeva i Stravinskog, a ne stadionski heavy metal. Filharmonija će Metaklapi biti podrška’, kaže Mario Rabadan
Metaklapa nastupa stalno i u Hrvatskoj, ali i po inozemnim rock festivalima. S nastupima su počeli 2022. godine, odnosno nakon objave albuma. Odonda su imali više nastupa u Hrvatskoj i inozemstvu, a što se tiče reakcija publike, Demicheli ističe da su mahom pozitivne:
“Kada smo ušli u pravac ovog glazbenog izričaja, znali smo da će teško biti zadovoljiti i metalce i klapaše. Naime, i jedan i drugi svijet imaju poprilično zahtjevnu publiku. Klapski svijet uvijek gleda kroz prizmu čistoće akorda, dinamike i emotivnosti, a svijet metala je opet posebna priča jer su metal glazbenici jedni od najtalentiranijih muzičara u glazbi uopće. Ako radiš obrade pjesama nekog velikog benda kao što je Iron Maiden, to ili mora biti na sviračkoj i pjevačkoj razini briljantno ili nema smisla pokušavati. S druge strane, obradu koja je samo kopija originalne pjesme nema smisla snimati i izdavati jer ne donosi ništa novo. Međutim, ako u obradi pokažeš neki novi pristup, tada se kriteriji procjene ne mjere istim alatom, već se gleda kreativnost, nova energija i ideja. Pa kome bi palo na pamet primjerice nakon Simona i Garfunkela zaozbiljno snimiti ‘The Sound of Silence’? Ipak, posve drugačiji pristup pjesmi donijela je metal skupina Disturbed čija verzija ove pjesme ima više pregleda na YouTubeu od originala i broji milijardu slušanja. Iako se ne možemo uspoređivati s takvim velikanima, u principu se povodimo za tim, a to je dati pjesmi nešto autentično, nešto što je moglo nastati samo u podneblju iz kojeg dolaziš. U našem je slučaju to klapska pjesma koja se kao nematerijalna svjetska baština čovječanstva nalazi na UNESCO-ovu popisu. Tako da kroz naše muziciranje dajemo ljudima i novu primjenu klapske pjesme i drugačiji zvuk metal pjesmama bez da se izgubi bit obiju komponenata. U svakoj pjesmi postoji od četiri do pet različitih vokalskih linija koje u određenim intervalima mogu izazvati razne reakcije i kod izvođača i kod slušatelja. To se najbolje vidi na koncertima, posebice na metal festivalima, na kojima dugokosi, tetovirani i bradati metalci vrlo emotivno reagiraju na naše pjevanje. Uglavnom kažu da smo im dali novu dimenziju pjesama Iron Maidena, a poneki i zaplaču, što izgleda poprilično nadrealno.“
Budući da na njihovim nastupima u inozemstvu zapjevaju i izvorne klapske pjesme, slušatelji dobiju uvid u muzičku pozadinu klapske interpretacije metal pjesama, a Metklapa ne propušta priliku reći da je klapska pisma dio hrvatske kulture koja ima svoju višestoljetnu tradiciju. S druge strane, drago im je što nekome tko je navikao na klapski zvuk mogu približiti ljepotu i energiju metal glazbe.
Komentari