Hans Ledwinka, rođen 14. veljače 1878. u austrijskom gradiću Klosterneuburg, tridesetih je smatran ravnopravnim Porscheu, čak i genijalnijim od njega
Nekad je on gledao preko mog ramena, a nekad ja preko njegovog, lakonski je Ferdinand Porsche odbacio optužbe da je pri izradi legendarnog modela Volkswagen Buba, kopirao prototip Tatra V570, kojeg je izradio Hans Ledwinka.
No povijest je presudila drukčije, Volkswagen je morao platiti pozamašnu svotu tvrtki Tatra zbog kršenja nekoliko patenata, dok Ledwinka nikada nije niti kritiziran, a kamoli da mu je dokazano korištenje onih koje je izumio njegov poznatiji austrijski sunarodnjak.
Hans Ledwinka, rođen 14. veljače 1878. u austrijskom gradiću Klosterneuburg, tridesetih je smatran u najmanju ruku ravnopravnim Porscheu, ako ne i genijalnijim od njega. Uz jednu kratku ekskurziju u Steyr, genijalac iz Klosterneuburga u donjoj Austriji još je od kraja 19. stoljeća radio u tvrtki Tatra.
Zapravo, tada se ta tvornica zvala Nesselsdorfer-Wagenbau, a ondje je prvo radio na konstrukciji željezničkih vagona, a potom i automobila. 1923. je predstavio koncept šasije sa središnjim nosačem, koji će karakterizirati sve kasnije modele Tatra, a preuzet će ga i sportski modeli Lotus, De Lorean, De Tomaso Mangusta te, dijelom, Buba.
Početkom 1930-ih zainteresirao se za koncepciju automobila sa straga smještenim zrakom hlađenim pogonskim strojem. Na njegovo razočaranje, kompanija iz čeških Koprivnica, jedan od najstarijih svjetskih proizvođača automobila, odustala je od serijske proizvodnje koncepta V570, odlučivši se koncentrirati na veće i skuplje automobile.
Ledwinka je, zadužen za njihovu konstrukciju, odlučio naprosto preslikati tehničke osnove ranijeg koncepta, uvećati ih i napraviti najnapredniji automobil na svijetu. Tatra T77 iz 1934. nije u potpunosti postigla taj cilj, preteška i preslaba, no 1936. je predstavljen model T87, s jačim motorom, olakšanom monokok konstrukcijom i nezavisnim ovjesom na svim kotačima, jedan od najneobičnijih, a možda i najznačajnijih automobila u povijesti.
Nakon rata je Ledwinka optužen za kolaboraciju s Nijemcima i proveo pet godina u češkom zatvoru. Razočaran, po izlasku na slobodu vratio se u rodnu Austriju, gdje je njegov sin Erich konstruirao zanimljiva terenska vozila Haflinger i Pinzgauer. Posljednji projekt velikog konstruktora bilo je poboljšavanje mikroautomobila Spatz. Životno djelo mu je 45 godina zastirala Željezna zavjesa, pa tek danas posthumno dobiva zasluženi respekt.
Luksuzni modeli s motorom straga su ga proslavili, no on je maštao o takvom konceptu u manjem automobilu, te je posredno dobio satisfakciju kroz uspjeh modela Volkswagen Buba. Premda na sportskom planu nije imao velikih ambicija, njegovi su koncepti i ondje bili uspješni. Šasija sa središnjim nosačem često je primjenjivana na sportskim i trkaćim modelima.
Hans Ledwinka, konstruktor širokih ramena, preko kojih je gledao veliki Ferdinand Porsche, umro je 2. ožujka 1967.
Komentari