Zamjena kotača je naporan, zahtjevan i potencijalno opasan zahvat, kojeg trebate napraviti promišljeno i odgovorno, a najbolje je zvati pomoć na cesti
Statistički automobilu se otkaz gume (oštećenje i ispuhivanje), odnosno gumidefekt, događa svakih 250.000 kilometara. No to vrijedi samo ako se vozilo održava redovito i vozi po kvalitetnim prometnicama i dokazano je istraživanjem ADAC-a.
U našim se uvjetima to može očekivati (znatno) češće, pogotovo ako se štedi na gumama, vozi agresivno, često penje na rubnjake (to se nažalost ne može izbjeći), neredovito kontroliraju tlak zraka u gumama…, a ceste imaju više neravnina i oštećenja od EU prosjeka.
Dakle, treba ozbiljno razmišljati o takvoj mogućnosti i pripremiti se. Zanimljivo, prije 20-30 godina pouzdanost automobilskih guma bila je znatno manja, ali je i kotač bilo znatno lakše zamijeniti. Suvremeni automobili imaju pouzdanije gume, ali prosječni automobili imaju 15 do 17-colne široke kotače i zamjena nije nimalo jednostavna.
To pokazuje sljedeći video:
Zbog toga je najvažniji savjet da se u slučaju gumidefekta vozilo skloni s kolnika i pozove služba pomoći. A ako se ipak odlučite zamijeniti kotač, savjetujemo vam sljedeće:
1. Premda je vožnja s ispuhanom gumom štetna te može uništiti gumu i oštetiti naplatak, pomaknite automobil izvan prometnice i zaštitnog pojasa. Zamjena kotača na prometnici, uz obvezno postavljanje sigurnosnog trokuta 100 metara iza vozila uz rub prometnice, nije preporučljiva i opasna je.
2. Ako se “gumidefekt” dogodio na autocesti, parkirajte automobil uz sami desni rub zaustavnog traka, odmah, 150 metara iza vozila na sredini zaustavnog traka, postavite sigurnosni trokut i pozovite službu pomoći na cesti! Zamjena kotača na autocesti je pogibeljna – ako je u pitanju lijevi kotač, izlažete se riziku da vas “pokupi” jureće vozilo, a ako je desni, trebali biste, radi izmjene kotača, vozilo udaljiti od desnog ruba zaustavnog traka, pa bi se lijevim bokom opasno približilo brzom voznom traku.
3. Ako planirate sami zamijeniti kotač, automobil postavite na ravnu i tvrdu podlogu, nikako na mekanu zemlju, travu, šljunak, pijesak…
4. Volan treba biti u središnjem položaju (prednji kotači postavljeni ravno), a vozilo dobro zakočeno: mjenjač u prvom stupnju prijenosa (automatski u P), a ručna kočnica do kraja potegnuta, odnosno aktivirana.
5. Prije nego postavite dizalicu, popustite (ne odvijte) vijke kotača. Često zapeku te ih je najlakše popustiti trzajem, što se ne smije raditi dok je automobil podignut dizalicom.
6. Pri postavljanju dizalice, pazite da joj temeljna ploha bude na tvrdom, a podizna os bude u vertikalnom položaju. Nakon podizanja automobila, do kraja odvijte vijke i skinite kotač.
7. Dok je kotač skinut, ni u kojem se slučaju ne podvlačite tijelom, rukama ili nogama pod automobil, jer to može biti vrlo opasno!
8. Stavite rezervni kotač i umetnite vijke. Najprije ih uvijte rukom, a potom ključem, stežući ih u nekoliko koraka i “u križ”. Važno ih je dobro pritegnuti prije spuštanja kotača, kako bi se dobro centrirao u ležištu. Tada kotač spustite do kraja i odvojite dizalicu te “muški” pritegnite vijke, ali bez pretjerivanja.
Komentari