Dio pristupnih cesta prema Pelješkom mostu koje gradi grčka tvrtka Avax u ozbiljnom je kašnjenju u odnosu na radove koje na drugoj dionici izvodi austrijski Strabag, Grci kasne s plaćanjem kooperantima pa se razmatra i scenarij raskidanja ugovora
Nacional je dobio informacije o ozbiljnim problemima s kašnjenjem radova na izgradnji pristupnih cesta za Pelješki most i to grčke tvrtke Avax koja je dobila jedan dio poslova. Riječ je o najvećem infrastrukturalnom projektu u Hrvatskoj koji je s čak 357 milijuna eura financiran iz EU fondova te bi, ako dođe do kršenja rokova, Hrvatska mogla doći u situaciju da mora vratiti novac.
Iz tog razloga, grčka tvrtka počela je ozbiljno testirati strpljenje i samog ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, koji u tom projektu nosi izravnu političku odgovornost, zajedno s premijerom Andrejem Plenkovićem, tim više što s druge strane, drugi izvođač radova, austrijska tvrtka Strabag, sve radove izvodi na vrijeme i nema nikakvih problema. Međutim, problem nije samo u tome što Grci kasne s radovima, već njihovo poslovno ponašanje počinje poprimati iznimno zabrinjavajuće razmjere.
“Zbog ponašanja grčkog izvođača radova, Pelješki most bit će gotov prije nego pristupne ceste. Grčki Avax kasnio je s početkom radova skoro šest mjeseci, a kada su radovi napokon počeli, počeo je kasniti s plaćanjem izvođačima, dobavljačima, podizvođačima, nije čak platio ni smještaj za vlastite radnike. Situacija na terenu je alarmantna, a svi šute jer se boje da će ostati bez novca za već odrađene poslove i isporučenu robu. Nevjerojatno je da se o najvećem projektu u državi nitko ne usuđuje reći istinu”, te je uznemirujuće informacije Nacionalu prošlog tjedna potvrdio izvor detaljno upoznat sa situacijom na gradilištu pristupnih cesta za Pelješki most nakon što je do redakcije došla inicijalna informacija o problemima na terenu. Informaciju o kašnjenju radova grčkog izvođača i službeno su potvrdili Hrvatske ceste i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, no oni tvrde da je taj problem riješen jer je izvođač ubrzao dinamiku radova te da “po novom dinamičkom planu rokovi nisu upitni”.
Predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić na Nacionalov upit o kašnjenju radova na dionici Avaxa, odgovorio je sljedeće:
“Ranije smo komunicirali da nismo zadovoljni dosadašnjom dinamikom radova na toj dionici s obzirom na to da je izvođač zbog pandemije covida-19 imao problema prilikom početka radova. Sada je dinamika na odgovarajućoj razini, po novom dinamičkom planu rokovi završetka nisu upitni, a na nama je da i dalje redovito pratimo i reagiramo ako za tim bude potrebe.”
Iz kabineta ministra Butkovića pak kažu: “Ministarstvo je, zajedno s Hrvatskim cestama, u protekom razdoblju organiziralo nekoliko koordinacijskih sastanaka s predstavnicima izvođača i nadzora, kako bi se navedena situacija prouzrokovana određenim problemima oko organizacije i samog početka intenzivnijih radova na gradilištu, čim prije razriješila. Prema zadnjim dostupnim izvještajima, izvođač AVAX S.A. je ubrzao dinamiku radova na gradištu te je ona sada zadovoljavajuća. Osim toga, trenutno nije zaprimljen zahtjev Izvođača za produženjem roka izvođenja radova, no s obzirom na određene probleme koje je izvođaču prouzrokovala i cijela situacija oko pandemije koronavirusa, takav zahtjev će biti očekivan, a o njegovoj opravdanosti će odlučiti Hrvatske ceste i tvrtka zadužena za nadzor radova. “
‘Kad biste došli na Strabagovo gradilište, vidjeli biste da je cijela jedna cijev tunela probijena, vidi se da su oni radili punom dinamikom i za vrijeme korone, dok kod Avaxa ni približno nije tako’
Takav relaksirani odgovor nije u skladu s informacijama koje je Nacionalu dao visoki izvor iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a prema kojem je ministar Oleg Butković na hitan sastanak u Zagreb pozvao generalnog direktora Avaxa Christosa Ioannoua. Upravo je Christos Ioannou u ime tvrtke Avax 9. listopada prošle godine u Vladi potpisao ugovor o izgradnji stonske zaobilaznice.
“Po meni, završetak pristupnih cesta neće kasniti”, izjavio je nekih dva tjedna prije toga, još u rujnu prošle godine ministar Butković govoreći o tada skorom potpisivanju ugovora. Ugovor je konačno potpisan 9. listopada prošle godine i to na način da je Strabag dobio posao izgradnje dionice: Duboka – Sparagovići/Zaradeže, a Avax Ugovor o izgradnji stonske obilaznice (dc414), poddionice: Sparagovići/Zaradeže – Prapratno i Prapratno – Doli. Grčki dio posla vrijedan je 511.569.355,91 kn bez PDV-a.
Godinu dana nakon toga situacija na terenu, kako je Nacional doznao najprije od neslužbenih izvora, a potom je to i službeno potvrđeno, više je nego alarmantna, jer grčki izvođač radova u svom dijelu posla već uvelike kasni, a imao je i problema s plaćanjima prema podizvođačima radova, kooperantima i dobavljačima – do te mjere da lokalnim iznajmljivačima nije čak platio ni smještaj za vlastite radnike. Nacionalovi izvori upozorili su da Avax tvrtke koje je angažirao na određenim poslovima u izgradnji prisiljava, odnosno ucjenjuje izmjenom ranije potpisanih ugovora i to na za njih nepovoljan način. Pritom takve tvrtke ne uživaju nikakvu zaštitu ako nisu u statusu podizvoditelja.
“Jedina nazovi ‘zaštita” je sudski postupak koji može trajati 10 i više godina, a predstavnici Avaxa toga su i itekako svjesni i otvoreno se time prijete u smislu: ako vam ne pašu naši uvjeti, tužite nas, a znamo kako sudski postupci u Hrvatskoj izgledaju i koliko traju”, tvrdi jedan od Nacionalovih sugovornika koji je imao izravne kontakte s grčkom tvrtkom. Isti izvor tvrdi da je Avax svjesno izbjegao angažirati neke tvrtke kao podizvođače jer prema pravilima projekata financiranih iz EU fondova glavni ugovaratelj smije samo 30 posto radova dati podugovarateljima, inače bi kršio pravila. Nacionalov izvor tvrdi da se Grci izvlače na situaciju s koronavirusom, a da nisu platili svoje obveze prema kooperantima, izvođačima radova i dobavljačima i to za poslove koji su izvršeni i u ime kojih su Hrvatske ceste već jedan dio troškova isplatile Avaxu. I to unatoč tome što su kooperante i izvođače angažirali da rade za njih usred najvećeg lockdowna, kad nisu mogli dovesti radnike iz Grčke.
“Prošlog tjedna, prema našim saznanjima, jedan im je dobavljač čak prestao isporučivati beton jer im Avax nije platio. Također iz istih razloga su usporeni i drugi radovi na projektu, poput izrade potpornih zidova, odvodnje, propusta i temelja objekata, vijadukata, mostova i podvožnjaka, ili se na njima uopće ne radi. Zbog toga među kooperantima i izvođačima radova za Avax vlada velika nesigurnost, što zasigurno ugrožava pravovremeni dovršetak projekta”, tvrdi Nacionalov izvor upoznat s dinamikom radova na grčkoj dionici.
Drugi izvor, blizak Upravi Hrvatskih cesta, za Nacional je potvrdio da je s Grcima bilo velikih problema koji su sad djelomično regulirani.
“U pravu ste što se tiče zabrinutosti za to kojom dinamikom će se nastaviti radovi. Kad biste došli na Strabagovo gradilište, vidjeli biste da je cijela jedna cijev tunela probijena, vidi se da su oni radili punom dinamikom i za vrijeme korone, dok kod Avaxa situacija ni približno nije onakva kakva bi trebala biti niti su imali potrebnih resursa. Oni su probili trasu, ali druga je stvar probiti tunele i napraviti objekte koji su puno teži na toj trasi. Oni su za sada odradili najlakši dio poslova. Grci su u startu počeli puno sporijom dinamikom, da su išli po inicijalnom planu, puno dalje bi došli s radovima. Objektivno, Hrvatske ceste i Ministarstvo zabrinuti su za istu stvar, to se komuniciralo i od strane predsjednika Uprave Hrvatskih cesta Josipa Škorića i od ministra Olega Butkovića. Po novom terminskom planu Grci mogu stići dovršiti projekt na vrijeme ako pojačaju dinamiku onako kako su rekli da hoće i kako su trenutno krenuli, ali što će biti za mjesec ili dva dana, hoće li se ponovno opustiti, to nitko ne može garantirati.”
Isti izvor potvrdio je i informaciju o problemima s plaćanjem pojedinim izvođačima, kao i privatnim iznajmljivačima smještaja, kojima se s plaćanjem kasni već više mjeseci. Međutim, kaže taj izvor, svi se na Pelješcu nadaju da će se ti problemi riješiti.
O tome koliko je radova Avax do sada izvršio najbolje govori podatak Hrvatskih cesta da su od ukupno ugovorenog iznosa 511.569.355,91 kuna bez PDV-a do sada naplatili tek 23.108.895,60 kuna. Nasuprot tome, Strabag je u od ukupno ugovorenog iznosa u vrijednosti od 478.398.402,80 kuna zaključno sa situacijom za srpanj realizirao 60.559.647,85 kuna te još 15 milijuna kuna u kolovozu, što ukupno iznosi oko 75,5 milijuna kuna – to jest tri puta više nego Avax.
Na pitanje jesu li upoznati i je li točno da tvrtka Avax već mjesecima ne plaća izvođačima radova i dobavljačima robe ugovorne obveze za izvršene radove i isporučenu robu, da ne plaća čak ni smještaj i hranu za svoje vlastite djelatnike, zbog čega je cjelokupni projekt ugrožen, iz Hrvatskih cesta za Nacional su odgovorili da oni kao naručitelj redovito i u roku plaćaju izvođaču za izvedene radove, a da je plaćanje resursima i dobavljačima izvođača u domeni poslovnih odnosa izvođača.
“Naime, Naručitelj nema uvida u poslovne odnose između izvođača i njegovih dobavljača ili pružatelja usluge, kako po pitanju odredbi njihovih ugovora, tako i po pitanju plaćanja po istima. Obaveza Naručitelja je da putem svojih službi prati kvalitetu i dinamiku izvođenja radova, temeljem čega se izvođaču plaćaju situirani iznosi za izvedene radove, koje je do sada Naručitelj uredno i u ugovorom predviđenom roku platio. U više navrata smo javno komunicirali informacije oko dosadašnje dinamike radova na spomenutoj dionici i s posebnom pažnjom, a u skladu s ugovorom i zakonima RH vodimo računa o rokovima u kojima projekt mora biti realiziran”, kažu iz Hrvatskih cesta.
Na pitanje jesu li upoznati s time da tvrtka Avax ucjenjuje izvođače radova potpisivanjem novih, za njih nepovoljnijih i štetnijih ugovora, a sve radi izbjegavanja plaćanja svojih obveza, odgovorili su: “Takve informacije do sada nismo dobili. Da budemo konkretni – niti jedan dobavljač ili pružatelj usluge nije Naručitelju pokazao, ili ga na drugi način upoznao, s prijedlogom nekakvog nepovoljnog ili štetnog ugovora kojeg je dobio od izvođača.”
S obzirom na to da je Nacional dobio informacije da je Avax u startu moguće prekršio ugovor jer je tvrtku Konstruktor, s kojom je sudjelovao na natječaju za projekt peljeških cesta, kasnije isključio iz realizacije projekta, tražili smo od Hrvatskih cesta odgovor i na to pitanje. Nacionalovi izvori, naime, smatraju da je Avax iskoristio Konstruktor u početnoj fazi samo kako bi zadovoljio dio potrebnih referenci traženih u natječajnoj dokumentaciji. No, Hrvatske ceste tvrde:
“Izvođač je sukladno ugovoru i Zakonu o javnoj nabavi u mogućnosti izvršiti zamjenu podizvoditelja, te je u izvršenju ugovora to i učinio. Naime, u natječaju s izvođačem radova sudjelovala je tvrtka Konstruktor plan a ne Konstruktor. O razlozima zbog čega nije nastavljena suradnja s predloženim podizvođačem nismo upoznati. S druge strane ugovornim odredbama omogućeno je da izvođač u toku radova zamijeni postojećeg podizvođača s novim, uvede novog podizvođača za određenu grupu radova, ili preuzme dio ili cijeli opseg poslova od predloženog podizvođača.”
O tome koliko maksimalno podizvođača glavni ugovaratelj smije angažirati, to jest u kojem postotku podizvođači smiju sudjelovati uopće u projektu, a koliko trenutno iznosi omjer radova koje izvode podizvođači Avaxa, Hrvatske ceste kažu:
“Sukladno DoN-u i Zakonu, Ponuditelj je mogao angažirati podizvoditelje i vanjske resurse, osim na izvedbi tunela, a neovisno o angažmanu imenovanih podizvoditelja u ponudi, prema ZJN, čl. 36 može uvesti nove podizvoditelje čiji ukupni udio ne smije prijeći 30% vrijednosti ugovora. U ovom trenutku Izvođač ima sklopljen ugovor s dva podizvođača, Brodograđevna industrija Split i IPZ iz Zagreba, te njihov ukupni udio u radovima iznosi cca 12% vrijednosti ugovora.”
S obzirom na navode da Avax istovremeno ne izvršava svoje obveze prema izvođačima i dobavljačima, na pitanje što Hrvatske ceste kao investitor i Josip Škorić kao predsjednik Uprave planiraju poduzeti oko toga, iz Hrvatski cesta odgovorili su da nemaju informaciju o takvim dugovanjima te da su im ugovorom i zakonom jasno definirane mogućnosti djelovanja, ali i da se podrazumijeva da će ih iskoristiti u cilju zaštite Hrvatskih cesta, Republike Hrvatske i građana RH.
Postoje li instrumenti kojima Hrvatske ceste i nadležno Ministarstvo mogu natjerati navedenu tvrtku da poštuje svoje obveze jer u protivnom dolazi u pitanje dovršetak projekta i može li se kao krajnja mjera primijeniti i raskid ugovora i tko treba predložiti raskidanje ugovora? Na ta pitanja Hrvatske ceste dale su sljedeći odgovor:
“Izvođač sukladno ugovoru o građenju jamči izvršenje ugovora dostavljenim jamstvom prvoklasne banke naplativim bez odlaganja i na prvi poziv u iznosu 10% ugovora, te zadržanim novčanim iznosom od 10% od izvedenih radova. Svaki dan smo na terenu, redovito pratimo dinamiku radova, jako dobro smo pravno zaštićeni i ako bilo koji izvođač ugrozi završetak radova u planiranim rokovima adekvatno ćemo reagirati.”
Izvori iz Hrvatskih cesta, ali i iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pak nerado spominju mogućnost raskida ugovora i tvrde da je to tek krajnja mjera, ali isto tako smatraju da moraju biti spremni i na takozvani “scenarij Čiovskog mosta” – gdje su Hrvatske ceste morale raskinuti ugovor s izvođačem radova kako ne bi došao u pitanje cijeli projekt. Takav crni scenarij u kojem bi najoštećeniji zapravo bili izvođači i dobavljači koje je angažirao Avax, jer ne bi više imali nikakvu garanciju da će im dugovi biti podmireni, trenutno se još uvijek može izbjeći. Kad je o rokovima dovršetka projekta riječ, Hrvatske ceste ističu da se svi radovi na pristupnim cestama i na obilaznici Stona planiraju dovršiti unutar ovoga programskog razdoblja Operativnog programa konkurentnost i kohezija do 2023. godine te da, unatoč dosadašnjoj nezadovoljavajućoj dinamici radova, po novom dinamičkom planu rokovi završetka nisu upitni. Predsjednik Uprave Hrvatskih šuma Josip Škorić ističe:
“Na nama je da i dalje redovito pratimo i reagiramo ako za tim bude potrebe. Imamo prilično iskustva s ovakvim situacijama i vjerujem da ćemo kao i do sada znati zaštiti interese RH i dovesti do kraja.”
Kad je pak riječ o krajnjim rokovima zbog kojih može u pitanje doći i mogućnost povrata sredstava iz EU fondova, Škorić kaže:
“Rokovi planirani za izvršenje ugovora su kraći od rokova iz ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava te od programskog razdoblja Operativnog programa. Novi dinamički plan, usklađen s objektivnim poteškoćama izazvanih pandemijom i dalje podrazumijeva završetak projekta u prihvatljivim rokovima.” Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture dodatno su precizirali rokove: “Prema ugovoru, planirani rok dovršetka radova na izgradnji dionice Duboka-Sparagovići (Zaradeže) je 33 mjeseca od datuma početka radova 13. studenog 2019. godine, odnosno kolovoz 2022. godine. Planirani rok za dovršetak radova na izgradnji stonske obilaznice (DC414), na poddionicama Sparagovići (Zaradeže) – Prapratno i Prapratno – Doli je 28 mjeseci od datuma početka radova 5. prosinca 2019. godine, odnosno travanj 2022. godine. Krajnji rok za izvođenje svih radova je 31. prosinca 2023. godine, odnosno kraj programskog razdoblja Operativnog programa, međutim, obzirom na sve informacije s terena, očekujemo kako će cjelokupni projekt biti uspješno priveden kraju i prije isteka navedenog krajnjeg roka uz realizaciju svih dostupnih sredstava iz EU fondova namijenjenih ovom projektu.” Drugim riječima, Republika Hrvatska morala bi vratiti novac tek ako projekt ne bude gotov do kraja 2023. godine. I Ministarstvo i Hrvatske ceste negiraju tvrdnje Nacionalovih izvora da bi tvrtka Avax uživala političku zaštitu, odnosno da im se takvo ponašanje tolerira po političkom ključu.
“Navodimo je ponuda izvođača AVAX S.A. odabrana na međunarodnom javnom natječaju kao ekonomski najpovoljnija uz sve propisane kriterije. Odnosi s Izvođačem su striktno propisani Dokumentacijom o nabavi, sklopljenim Ugovorom kao i zakonskim odredbama iz čega je razvidno kako teza o navodnoj političkoj zaštiti nema utemeljenja”, odgovorili su na te tvrdnje iz Ministarstva. Iz Hrvatskih cesta također ističu slično:
“Prema tvrtki AVAX, kao i prema svim drugim izvođačima na ovom projektu, Hrvatske ceste kao Naručitelj i nadzorne službe ponašaju se isključivo u skladu s ugovornim odredbama. Treba naglasiti da je naš rad kontroliran od domaćih i međunarodnih kontrolnih tijela (SAFU, ARPA), pa se nikako ne može govoriti o tome da Naručitelj na bilo koji način protežira ili štiti bilo kojeg izvođača.”
Ministar Butković, tvrde visoki izvori iz Ministarstva, na hitan sastanak u Zagreb pozvao je generalnog direktora Avaxa, a nakon upozorenja i iz Hrvatskih cesta, Avax je ubrzao dinamiku radova
Na pitanje ima li on kao predsjednik Uprave Hrvatskih cesta potrebnu političku podršku kako bi prisilio ugovaratelja, tvrtku Avax, da izvršava svoje obveze, Josip Škorić je odgovorio:
“Podrška koju imamo, kao i u svakom projektu, je zakonodavni okvir Republike Hrvatske, zakoni, propisi i pravilnici koji uređuju područje građevinarstva kao i odredbe Ugovora.” Nacionalovi izvori, međutim, smatraju da se takvim mlakim pristupom situacija neće popraviti i da će – čim se novinske kamere maknu s terena – sve opet biti po starom, a da bi najveću cijenu mogli platiti male tvrtke angažirane na tom projektu, koje praktički ne uživaju nikakvu zaštitu države. Sličan scenarij dogodio se prilikom gradnje željezničke pruge Dugo Selo – Križevci kad su kooperanti i dobavljači upozoravali da jedan od podizvođača Hidroelektra Niskogradnja krši obveze prema njima, ali nitko na vrijeme nije reagirao. Na kraju je s njima raskinut ugovor jer je i tu bila riječ o europskom projektu gdje je već bilo ugroženo financiranje. Nad tom je tvrtkom u međuvremenu pokrenut stečaj, a njezini brojni dobavljači i kooperanti ostali su bez svog novca i pitanje je kada će se i kako naplatiti iz stečajne mase jer su vlasnici te tvrtke najvrednije strojeve već prebacili na svoje sestrinske kompanije, a drugu imovinu su također na razne načine “zaštitili”.
Zato Nacionalovi izvori upozoravaju kako je sramotno da netko drugi izvlači novac iz europskih projekata, da država i nadležni ministri na to žmire, a da male tvrtke ostaju posve nezaštićene i nesigurne da će se ikad naplatiti. O tome da se nadležne institucije prave kao da to nema nikakve veze s njima, čak i kad je riječ o novcu iz europskih projekata, svjedoči i odgovor Josipa Škorića na pitanje je li točno da drugi ugovaratelj, tvrtka Strabag, uredno izvršava svoj dio posla i sve svoje obveze – i kako je moguće da jedan ugovaratelj posluje uredno i korektno, a drugi na štetu svih sudionika tog zahtjevnog strateškog projekta za RH? Škorić je na to odgovorio:
“Nije jasno o kakvoj šteti je riječ. Ono što je Naručitelju bitno je da sve tvrtke izvedu radove u okviru tražene kvalitete, ugovorene cijene i rokova, te se u tom dijelu ne smije pojaviti šteta. Ako postoje problemi između poslovnih partnera (izvođača i njegovih dobavljača/pružatelja usluge) nije posao Naručitelja da ih istražuje i rješava. Za to postoji pravni sustav u RH te ako netko trpi štetu treba je rješavati u okviru zakona koji uređuju ugovorne odnose.” Drugim riječima, predsjednik Uprave Josip Škorić poručio je malim tvrtkama neka se zaštite same kako znaju i umiju, a sličnu poruku uputio je i visoki izvor blizak ministru Butkoviću koji smatra da nije ministar taj koji bi trebao brinuti o tome tko kome plaća, a tko ne plaća račune.
Jedini koji ima mogućnost naplate u slučaju da ugovaratelj krši pravila su službeni podizvođači, kojih smije biti maksimalno 30 posto. U slučaju problema, naime, Hrvatske ceste mogu zaobići glavnog ugovaratelja i izravno podizvođačima isplatiti novac za njihov dio radova.
A u slučaju da dođe do raskida ugovora Hrvatskih cesta i Avaxa, za onaj dio radova koji je preostao, kažu iz Hrvatskih cesta, trebalo bi provesti postupak javnog nadmetanja identičan onom kada se raspisivao natječaj za pojedinu dionicu. Radove u tom slučaju može ugovoriti tvrtka koja ponudi ekonomski najpovoljniju ponudu. Međutim, ako dođe do takvog scenarija, morat će se revidirati i odluke Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave koja je odbacila Strabagovu žalbu na odabir tvrtke Avax kao ugovaratelja stonske dionice. Iako su se Strabag i Avax međusobno žalili, u ovom slučaju pokazalo bi se da su argumenti Strabaga bili ispravni jer su oni upozoravali da Avaxu nedostaje jedan dio referenci za obavljanje ovog posla. To se donekle slaže s tvrdnjama Nacionalovih izvora da je Avax iskoristio tvrtku Konstruktor plan s kojom su se prijavili na natječaj, samo kako bi zadovoljili jedan dio referenci, ali odmah nakon toga su raskinuli s njima ugovor i potom su izgubili više mjeseci tražeći načina kako da započnu planirane radove te su u startu imali veliko kašnjenje.
Nacional je sva sporna pitanja postavio i Avaxu, ali do zaključenja broja oni se na njih nisu očitovali.
Komentari