Nakon što se našao pod istragom Agencije za zaštitu osobnih podataka jer je na društvenim mrežama upozorio na govor mržnje mladih nogometaša, saborski zastupnik SDP-a Peđa Grbin otkriva zašto smatra da se zbog neodlučnosti aktualne vlade u Hrvatskoj vrlo selektivno provode pojedini zakoni
Napad maskirane skupine huligana na kafić u blizini Knina koji se dogodio prošloga tjedna samo je još jedan u nizu napada na pripadnike srpske manjine u posljednjih nekoliko mjeseci. I dok je državni vrh na čelu s predsjednicom Kolindom Grabar-Kitarović i premijerom Andrejom Plenkovićem mlako reagirao na posljednji napad, saborski zastupnik SDP-a Peđa Grbin gotovo se istovremeno našao pod istragom Agencije za zaštitu osobnih podataka jer je u lipnju na društvenim mrežama podijelio videosnimku slavlja mladih nogometaša NK Poljičanina iz Srinjina, naselja između Omiša i Splita, koji su tih dana nastupili na turniru u Barceloni, gdje su u finalu igrali protiv vršnjaka iz jednog kluba iz Srbije. Dječaci su uzrasta od 10 do 13 godina, a pobjedu protiv vršnjaka iz Srbije su u društvu trenera proslavili uzvikom Za dom spremni. I dok protiv trenera i čelnih ljudi kluba još nije pokrenut nikakav postupak, Grbinu je stigla prijava Agencije za zaštitu osobnih podataka.
U razgovoru za Nacional Peđa Grbin otkriva što je napisao u odgovoru toj Agenciji te navodi zašto smatra da je njegov primjer još jedan slučaj dvostrukih mjerila u hrvatskom društvu zbog kojih su slučajevi poput onog u Kninu sve češći i zbog kojih je po njemu odlazak premijera Andreja Plenkovića i aktualne vlade pitanje opstanka Hrvatske.
NACIONAL: Nakon što ste na društvenim mrežama objavili film na kojem jedan nogometni trener s mladim nogometašima slavi uz povik Za dom spremni, stigla vam je prijava Agencije za zaštitu osobnih podataka. U kojoj je fazi taj postupak i očekujete li neke sankcije?
Od Agencije za zaštitu osobnih podataka dobio sam poziv da se očitujem o tom slučaju i to sam i učinio, pisanim putem. Objasnio sam da smatram da je moja obveza, ne samo kao zastupnika u Saboru koji je prisegnuo da će braniti zakone i Ustav ove države, već prije svega kao čovjeka, da kada vidim da netko djecu uči govoru mržnje reagiram na to.
NACIONAL: Govori li reakcija Agencije za zaštitu podataka da neke institucije ove države ipak rade svoj posao ili pokazuje da se bave nebitnim stvarima?
Nemam ništa protiv da Agencija za zaštitu osobnih podataka radi svoj posao, ali bilo bi mi drago da i druga državna tijela tako reagiraju na evidentna kršenja zakona koja se u Hrvatskoj svakodnevno događaju te da svojim reakcijama i kažnjavanjem počinitelja ovu zemlju doista i učine pravnom državom. Međutim, čini se da je pristup provođenju zakona u Hrvatskoj vrlo selektivan, a kada je na vlasti HDZ još i selektivniji.
NACIONAL: Je li primjer selektivnog pristupa i reakcija premijera Plenkovića i ministra Bošnjakovića nakon što se na proslavi Oluje opet u centru Knina mogao čuti ustaški pozdrav Za dom spremni?
Te reakcije su ispod svake razine. Dopustili su da policija na sebe preuzme ulogu sudova. Čak ne bih rekao da su dopustili, već da su gurnuli policiju u takvu poziciju. Pučka pravobraniteljica je jasno upozorila da u ovakvim situacijama policija mora postupati i pokrenuti prekršajni postupak, a ako sud odbije taj prijedlog onda se trebaju žaliti. Kao što vidimo iz odluka Visokog prekršajnog suda, Ustavnog suda i u konačnici Europskog suda za ljudska prava o primjeni tog pozdrava, onda je jasno da je on okarakteriziran kao govor mržnje i kao takvog ga treba tretirati.
‘Potpuno je svejedno je li na čelu Hrvatske demokratske zajednice Franjo Tuđman, Ivo Sanader ili Andrej Plenković. Nepotistička, klijentelistička i koruptivna jezgra te stranke ostaje ista’
NACIONAL: Jesu li takve blage reakcije jedan od glavnih uzroka sve učestalijih sramotnih napada na pripadnike srpske manjine, od kojih se posljednji dogodio prošlog tjedna u Kninu?
Kratko i jasno – da!
NACIONAL: S druge strane, premijer i novi ministar vanjskih poslova su vrlo brzo reagirali u slučaju govora mržnje zaposlenice veleposlanstva u Berlinu. Kako objašnjavate te dvostruke kriterije premijera u unutarnjoj i vanjskoj politici?
Izvana gladac, iznutra jadac. To je Plenkovićeva, ali i ne samo njegova, dugogodišnja mantra. To su Potemkinova sela gdje do izraza dolazi i naš provincijski mentalitet i često nam je bitnije pokazati se prema vani, a kakvo je stvarno stanje u Hrvatskoj to nikoga ne zanima jer je još uvijek dovoljno busati se u prsa hrvatstvom da se pobijedi na izborima.
NACIONAL: Gotovo istovremeno s tom aferom bivšem su ministru Kuščeviću na vrata pokucali istražitelji, jeste li očekivali da će se to doista i dogoditi?
Nadam se da to nije samo demonstracija sile već stvarna namjera da se evidentni kriminal sankcionira. Kuščević je napravio toliko svinjarija da jednostavno barem jedna od njih mora imati pravosudni epilog koji će završiti njegovim kažnjavanjem, a nadam se da će se slični postupci pokrenut i protiv drugih bivših ministara kao što su mediji i najavili u nekoliko proteklih dana.
NACIONAL: Ali neki drugi ljudi iz vrha vlasti, poput Milijana Brkića i ministra zdravstva Milana Kujundžića i dalje obnašaju svoje vrlo visoke državne funkcije. Je li njihov ostanak znak slabosti Andreja Plenkovića?
Apsolutno. Plenković se rješava nepodobnih tek kada je njihova situacija potpuno neodrživa. U slučaju Kuščevića i Marića on bi bio spreman tolerirati sve njihove nepodopštine da mediji nisu odradili posao istražitelja i da opozicija nije pokrenula postupak njihovog opoziva. On bi ih tolerirao jer je iz njegova ponašanja očito da ga boli briga krši li se zakon.
NACIONAL: Hoće li ga ta neodlučnost i slabost u budućnosti koštati i pozicije predsjednika HDZ-a?
Hoće li on biti predsjednik HDZ-a ili ne meni je potpuno svejedno. Ako ga HDZ želi, neka ga drži. Međutim, puno mi je veći problem što je takva osoba na čelu Vlade i što diktira način i rad tijela vlasti te time uvelike određuje kako će građani ove zemlje živjeti. To je ono što je problem i to je ono što meni smeta. Prioritet bi trebao biti da se takva osoba što prije makne iz fotelje u koju je zasjeo.
NACIONAL: Kako to učiniti što prije, što SDP može učiniti da Plenković prije vremena ode s premijerske pozicije?
To više nije pitanje samo SDP-a, to je pitanje svih u Hrvatskoj koji ne žele da nam država bude leglo korupcije, nepotizma, nereda i nerada. U ovom trenutku svi normalni, svi zdravomisleći ljudi trebaju poduzeti sve što mogu da se ova loša i korumpirana vlast smijeni. To više nije pitanje samo opstanka neke političke opcije, to više nije pitanje eventualno nove promjene političke vlasti koja se događa u demokratskim državama, to je za Hrvatsku pitanje opstanka. Hrvatska ne može trpjeti još nekoliko godina ovakve HDZ-ove vlasti. Pitanje opoziva ministra Kujundžića je samo jedan kamenčić u toj slici. SDP je od početka godine imao niz inicijativa kojima je propitivao način rada ove vlade. Spomenut ću samo interpelaciju o nabavi aviona jer se već na tom pitanju vidjelo koliko su HDZ-ovci nesposobni provesti jedan iole ozbiljniji projekt. Ovo što se sada događa oko Kujundžića je samo nastavak te priče. S jedne strane imate jednog nesposobnog ministra, ministra pod čijom se palicom urušava jedan od stupova svake moderne države, a to je sustav zdravstva i osiguranja zdravlja ljudi. A s druge strane imate volju vladajuće većine da krši Ustav kako bi se spriječila rasprava o tom ministru, iako znaju da su osigurali “žetončiće”, pardon “rukice”, za njegov ostanak na funkciji. Dakle, pokazali su jedan potpuni prijezir prema građanima ove zemlje čuvajući čovjeka za kojeg i sami znaju da je nesposoban obnašati funkciju na kojoj se nalazi. Jednom riječju – fuj.
NACIONAL: Ta sporna izvanredna sjednica Sabora izazvala je i sukob između predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović i Ustavnog suda. Kako gledate na tu cijelu situaciju?
Predsjednica Republike je po tko zna koji put pokazala da ne razumije koje su njene ovlasti. Ustavnom sudu su se obratili saborski zastupnici zato što je predsjednik Sabora ignorirao svoju obvezu i nije u roku od 30 dana sazvao izvanrednu sjednicu o povjerenju ministru. To je odnos između Sabora i Ustavnog suda. Predsjednik RH ima potpuno autonomnu ovlast zatražiti i zahtijevati izvanrednu sjednicu Sabora. Na njemu je da se odluči hoće li to svoje pravo iskoristiti ili neće, a ne može se skrivati iza skuta Ustavnog suda. Ustavni sud ne može reći ima li predsjednik države tu ovlast kada je ona evidentna, ona je upisana, da ne kažem uklesana, u članak 79. stavak 2. Ustava Republike Hrvatske. Dakle, predsjednica jedan dan govori kako je ministar Kujundžić loš ministar i kako joj nije jasno zašto je ostao ministar nakon rekonstrukcije Vlade, a već dva ili tri dana nakon toga kada je imala priliku reagirati i sazvati sjednicu na kojoj bi se raspravljalo o povjerenju tog istog ministra, kukavički se sakrila iza skuta Ustavnog suda.
NACIONAL: S druge strane, kao što ste i spomenuli, na toj će sjednici glas ministru Kujundžiću dati i neki novi članovi stranke Milana Bandića, bivši ministri u SDP-ovoj vladi, Milanka Opačić i Siniša Varga.
Ne mogu to razumjeti. Nemam riječi.
NACIONAL: Premijer je poručio da se treba paziti koga se stavlja na izborne liste.
Kada on to kaže to mi zvuči izrazito smiješno jer mi napamet padaju Zlatko Hasanbegović, Bruna Esih i Hrvoje Zekanović. Ali da, treba ponekad razmišljati unaprijed. Međutim, da me je netko prije tri godine pitao koja će biti prva osoba koja će otići mislim da ne bih bio jedini kojem Milanka Opačić ne bi pala napamet.
NACIONAL: Je li ista stvar i sa Sinišom Vargom?
Također. Nas dvojica smo prije otprilike dvije i pol godine imali tiskovnu konferenciju na kojem smo govorili o sustavu zdravstva i na kojoj smo govorili kako je HDZ u godinu dana uspio upropastiti sve ono na čemu se radilo četiri godine. Govorili smo o tome kako je u malo više od godinu dana udvostručen dug u zdravstvu i kako ministar Kujundžić ne radi dobro svoj posao te kako se naprosto radi o čovjeku koji nije u stanju obnašati dužnost na kojoj se nalazi. Ne razumijem što se kod kolege Varge promijenilo u protekle dvije i pol godine jer svi koji žele gledati vide da je zdravstvo pod Kujundžićem postalo samo gore.
‘Što brži odlazak Plenkovića s premijerske funkcije pitanje je svih koji ne žele da nam država bude leglo korupcije, nepotizma, nereda i nerada. To nije pitanje promjene vlasti, to je pitanje opstanka Hrvatske’
NACIONAL: Niste razgovarali o toj nagloj promjeni stava?
Nakon svega ovoga ne vidim o čemu bismo mogli razgovarati. Maksimum je dobar dan u prolazu.
NACIONAL: Premijer je svoj komentar o listama dao kao odgovor na jednu izjavu Zorana Milanovića koji u dosadašnjem dijelu kampanje više napada premijera nego aktualnu predsjednicu i Miroslava Škoru. Smatrate li da je to dobra taktika?
Kada bismo znali koja je politika aktualne predsjednice, onda bismo se na nju i mogli fokusirati. Njena politika je dodvoravanje, držanje nesuvislih govora i nakon toga bijeg iz javnosti. Predsjednik ima određene, ograničene, ustavne ovlasti koje Zoran Milanović itekako zna, ali isto tako ima i znatnu ulogu u političkom sustavu. S obzirom na to da je u ovom trenutku jedini koji aktivno djeluje i koji aktivno radi štetu predsjednik Vlade, onda mislim da je dobro da kandidat za predsjednika oko toga ima stav. Što se tiče Škore, mislim da je o njemu sve rečeno. Čovjek je počeo svoju kampanju izdavanjem proglasa koji je podsjetio na onaj kralja Aleksandra od prije devedesetak godina i on očito smatra da Hrvatskoj u 2020. treba čvrsta ruka i poludiktatura. S tim se ne može diskutirati, to se može samo prokazivati.
NACIONAL: Je li točan dojam da se Zoran Milanović u kampanji distancirao od SDP-a i da samostalno donosi odluke bez konzultacija s vrhom stranke?
Zoran Milanović nije samo kandidat SDP-a, on je kandidat i drugih stranaka poput HSU-a, HSS-a i još niza drugih stranaka ljevice i lijevog centra te tako i vodi kampanju.
NACIONAL: Osobno ste mu u javnim istupima, točnije u razgovoru za Glas Istre, zamjerili dodvoravanje IDS-u?
Mislim da će Zoran Milanović sa svojim stavovima i programom u Istri pobijediti, ne bez glasova IDS-a jer ima jako puno ljudi koji glasaju za tu stranku i to je legitimno, nego bez podrške vodstva IDS-a. Ako će vodstvo te stranke kalkulirati u trenutku kada je svakome s imalo pameti jasno u kojem smjeru Andrej Plenković i Kolinda Grabar-Kitarović vode Hrvatsku, onda pokazuju da duboko ne razumiju Istru, politiku i da su im njihovi osobni interesi ispred interesa građana koje trebaju predstavljati. Ponovit ću svoj stav iz spomenutog razgovora te ću biti još malo precizniji: Zoran Milanović će u Istri pobijediti bez obzira na to hoće li ga vodstvo IDS-a podržati ili ne.
NACIONAL: Krešo Beljak je prošloga tjedna u razgovoru za Nacional najavio da će sve stranke Amsterdamske koalicije podržati Zorana Milanovića. Koliko su zapravo biračima te podrške stranaka poput HSS-a, Glasa, pa i IDS-a bitne?
Te su podrške bitne jer pokazuju biračima da postoji alternativa aktualnoj vladajućoj strukturi. Mislim da su sukobi među našim političkim opcijama i unutar njih doveli do velikog razočaranja birača i djelomičnom okretanju nekim suludim populističkim opcijama koje, poput Pernara i njegove harange protiv cijepljenja, ozbiljno dovode u pitanje sigurnost i zdravlje građana. Tome se moramo suprotstaviti, moramo razgovarati kako popraviti stvari koje evidentno nisu bile dobre i moramo građanima pokazati da u ovoj zemlji postoje ozbiljne političke opcije koje mogu odvesti Hrvatsku u pravome smjeru. To je smjer moderne i europske Hrvatske koja na prvo mjesto stavlja potrebe svojih građana, a ne nacionalizme i raznorazne gluposti.
NACIONAL: Šef HSS-a kaže da bi se trebalo krenuti i korak dalje te da bi se trebala dogovoriti i suradnja stranaka ljevice i lijevog centra na idućim parlamentarnim izborima, slažete li se s njim?
Mislim da bi to bio dobar put.
NACIONAL: Iako je u anketama SDP sve bliži HDZ-u, za uspjeh trenutne oporbe na parlamentarnim izborima trebat će još veća popularnost SDP-a. Koliko tome mogu naštetiti nove podjele unutar stranke i najavljena suspenzija Gordana Marasa kako bi ga se maknulo s čela zagrebačkog ogranka stranke?
Nadam se da to nije istina. To bi bilo potpuno krivo za stranku. Kada se u SDP-u išlo na sankcioniranje to stranci nije donijelo ništa dobro. S druge strane, kada se listom za Europski parlament pokazao da se u stranci mogu cijeniti različita mišljenja i da je prednost SDP-a pred drugim strankama upravo to što nismo monolitni, već što smo pluralistički i što se oko mnogih stvari ne slažemo, ali smo si spremni to reći otvoreno i ne podmetati si, imali smo rezultat. Potrebno je izaći iz zatvorenih, zadimljenih stranačkih prostorija te o stavovima i problemima govoriti javno i otvoreno. To je put kojim ide moderna politika za 21. stoljeće. Kada smo se tako ponašali dobili smo podršku javnosti. Ako stranka shvati da je to pravi put, onda nam je pobjeda na parlamentarnim izborima jedan korak bliže.
NACIONAL: Zbog kritiziranja Davora Bernardića još uvijek ste pod stranačkom suspenzijom, jeste li u posljednje vrijeme promijenili mišljenje o predsjedniku stranke i načinom na koji vodi stranku, pogotovo ako Gordan Maras na kraju ipak ne bude suspendiran?
Mislim da je prilikom sastavljanja liste za europske izbore shvatio da ako će se voditi time koliko mu je netko lojalan ili poslušan, da neće daleko dogurati. Toplo se nadam da je shvatio i da ako netko kritizira njegov način rada, to ne znači da kritizira stranku ili da ima nešto protiv SDP-a. Upravo suprotno, kritiziranjem načina vođenja stranke, oni koji kritiziraju u pravili žele pomoći stranci. Pred Bernardićem je još jedno razdoblje u kojem treba prepoznati koji su bili krivi potezi, što će biti dobro i za SDP i za Hrvatsku.
‘Dubravka Šuica nije dobar kandidat za EK jer njezin dosadašnji rad ne pokazuje da bi trebala tako napredovati. Sjetite se samo njenog mandata kao gradonačelnice Dubrovnika, svih repova koje se vuku’
NACIONAL: Koliko su potezi Davora Bernardića, ali i stranačke inicijative poput prijedloga Zakona o legalizaciji marihuane, manjem poreznom opterećenju turizma ili pitanja opoziva pojedinih ministara pridonijeli rastu SDP-a, a koliko je to rezultat afera unutar HDZ-a?
Mislim da ne možemo izdvojiti samo jednu stvar. Rast SDP-a je posljedica i prihvaćanja različitih mišljenja unutar stranke i činjenice da je SDP najaktivnija politička opcija u Hrvatskoj, a pri tome mislim da smo aktivniji i od HDZ-a jer pokrećemo više inicijativa od HDZ-a, iako su oni vladajuća stranka. Isto tako, naš rast je sigurno i posljedica afera HDZ-a jer građani ponovno vide da je potpuno svejedno je li na čelu HDZ-a Franjo Tuđman, Ivo Sanader ili Andrej Plenković. Nepotistička, klijentelistička i koruptivna jezgra HDZ-a ostaje ista.
NACIONAL: Jedna članica te stranke uskoro će otići na dobro plaćeni posao u Europsku komisiju, je li Dubravka Šuica dobar odabir Andreja Plenkovića?
Smatram da Dubravka Šuica nije dobar kandidat jer njezin dosadašnji rad ne pokazuje da bi trebala tako napredovati. Sjetite se samo njenog mandata kao gradonačelnice Dubrovnika, svih repova koje se vuku. Koliko je samo koštao “zlatni wc” koji je gradila? Pa i njena imovina je daleko od transparentne! Ne znam, ne čini mi se kao dobar izbor već kao izbor kompromisa i pokazatelj da Andrej Plenković nema dovoljno hrabrosti napraviti iskorak koji bi gurnuo Hrvatsku u pravome smjeru.
NACIONAL: Je li taj pravi smjer izdavanje novih jamstava brodogradilištu 3. maj, dok se istovremeno od Uljanika očito odustalo?
Ja politiku Vlade prema brodogradnji u zadnje dvije godine uz najbolju volju ne mogu razumjeti. Dakle, prije godinu i osam mjeseci se ušlo u program restrukturiranja. Dao se ozbiljan novac jer je država izdala stotine milijuna kuna u jamstvima, a onda se nakon toga nije učinilo ništa. Ne samo to nego i određeni potezi Vlade kao što je blokiranje odluke Skupštine Uljanika iz desetog mjeseca prošle godine o izboru nove uprave, direktno su odveli Uljanik u stečaj. Dakle, Vlada se prema Uljaniku, prema Puli i prema Istri postavljala kao maćeha i opet nam je podmetnula nogu. Ovo spašavanje 3. maja u koje se sada upušta mi se čini kao spašavanje obraza.
NACIONAL: Nakon tog spašavanja obraza kakvu političku jesen možemo očekivati? Očekuje li nas više-manje ista situacija ili su mogući neki veći potresi na političkoj sceni koji bi mogli dovesti do parlamentarnih izbora ranije od očekivanog?
Bojim se da se raniji izbori neće dogoditi jer sadašnju vladajuću garnituru povezuje najčvršća spona u politici – osobni interes. To je interes određenih grupacija da budu blizu vlasti kako bi ju zloupotrebljavali. Tu ću biti potpuno otvoren i kazati da prije svega mislim na interes Milana Bandića i osoba poput Milanke Opačić da što duže ostanu na svojim pozicijama koje će im osigurati plaću, a da pri tome ne trebaju raditi ništa drugo osim povremeno dignuti rukicu u Saboru za prijedloge koje bi prije godinu-dvije popljuvali. Koalicija zasnovana na takvom osobnom interesu je poprilično čvrsta i bojim se da će odraditi mandat do kraja. Jedno od pitanja na koje nas očekuje odgovor je i pitanje o karakteru države i društva jer je pred nama ozbiljna rasprava o proračunu za 2020.i poreznoj reformi. Morat ćemo odgovoriti primjerice na pitanje povećanja plaća u zdravstvu i drugim javnim službama jer ako je točno, a ministar financija kaže da jest, da u proračunu imamo višak sredstava, onda je pitanje zašto se taj novac ne ulaže u poboljšanje javnih službi i usluga koje dobivaju hrvatski građani. Tu prije svega mislim na usluge u zdravstvu, na usluge u obrazovanju, ali i na niz drugih službi jer mislim da su i vatrogasci i policajci i socijalni radnici zaslužili ne samo veće plaće nego i bolje uvjete rada. Moje je pitanje zašto se novac kojeg očito ima ne bi uložio u ono od čega će koristi imati čitavo društvo?
Komentari