Građevinski teškaši: Ogledni primjer netransparentnosti poslovanja Milana Bandića i njegove uprave

Autor:

10.11.2020., Zagreb - Radovi na sljemenskoj zicari. Photo: Marin Tironi/PIXSELL

Marin Tironi/PIXSELL

Tvrtka GIP Pionir, u vlasništvu navodno najomiljenijeg Bandićevog građevinskog poduzetnika Ranka Predovića bila je zadužena za vjerojatno ogledni primjer netransparentnosti poslovanja bivšeg zagrebačkog gradonačelnika i njegove uprave, a zagrebačka je Žičara ujedno i najbolji primjer umreženosti Bandićeve administracije i tvrtki koje su se obogatile isključivo na poslovima s Gradom Zagrebom, piše Boris Bilas u novom broju Nacionala. 

Tvrtka GIP Pionir Bandićeva intimusa Ranka Predovića najbolji je primjer povlaštenog statusa prilikom dodjele poslova na raznim projektima u Zagrebu, uključujući i gradnju Žičare čija je cijena s početno procijenjenih dvjestotinjak milijuna porasla na preko 800 milijuna kuna.

Kako su se obogatili omiljeni građevinari Milana Bandića koje je Bandićev prijatelj Dragutin Ferenčak optužio da skrivaju dio njegove imovine

Dobio više desetaka građevinskih projekata 

Za vrijeme Bandićeve vladavine Zagrebom različite tvrtke povezane s Predovićem dobile su više desetaka građevinskih projekata diljem grada, poput rekonstrukcija cesta, obnove vrtića i dvorana, izgradnje bazena i fontana. Svi ti poslovi bili su samo uvertira u najveći projekt koji je Bandić dodijelio Predoviću i njegovoj tvrtki GIP Pionir – gradnju zagrebačke Žičare koja će u konačnici građane Zagreba stajati gotovo milijardu kuna. Naime, kada je stara žičara uklonjena prije 12 godina, procjene nove su bile da će cijena biti maksimalno oko 200 milijuna kuna, ali već se prije pet godina spominjala cijena od 324 milijuna kuna. Na kraju su raspisani odvojeni natječaji za gradnju postaja i stupova te za gondole i popratnu opremu. Grad na čelu s Bandićem računao je da će cijena gradnje postaja biti maksimalno 250 milijuna kuna bez PDV-a. Sve ponude su probile taj iznos, a gondole i oprema su ugovorene na 111,5 milijuna kuna. Kada je na kraju Milan Bandić sjeo u bager i zakopao temelj za Žičaru, ona je trebala s PDV-om stajati 523 milijuna kuna. Ugovor za gradnju postaja dobio je GIP Pionir, a za opremu austrijski Doppelmayr.

Međutim, tu rastu cijena Žičare nije bio kraj pa je kroz razne anekse ugovora cijena prvo porasla na 625 milijuna kuna, te se kasnije još dozvolilo i kreditno zaduženje ZET-a na koje će se kroz 15 godina otplate kredita platiti 112 milijuna kuna kamata.

U tri godine prihodi narasli za 400 milijuna kuna

Odvojeno od ovih radova, Grad je potpisao i ugovor za gradnju rotora pokraj donje postaje, ali i gradnju novog sustava sanitarne odvodnje s vrha Sljemena. Oba ugovora je dobio Pionir, a s PDV-om su vrijedni 19 milijuna kuna. Tvrtka od 2016. bilježi konstantan rast, a u razdoblju od tri godine prihodi Pionira narasli su za oko 400 milijuna kuna, što dovoljno govori koliko su se Predoviću isplatili bliski odnosi s pokojnim gradonačelnikom.

Poslovanje GIP Pionira i njegovi poslovi s Gradom i državnim tvrtkama ujedno su predmet nekoliko kaznenih prijava, a USKOK i policija krajem prošle godine istraživali su barem jedan sumnjivi posao između Hrvatske pošte i te tvrtke. Međutim, do danas nijedan slučaj još nije dovršen niti ima naznaka bilo kakvog pravosudnog epiloga.

VIŠE PROČITAJTE U NOVOM BROJU NACIONALA

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.