Tomašević nema 100 dana za upoznavanje, već mu u prvih sto dana slijedi 100 prvih mjera. A Zagrepčanima ostaje vidjeti je li on to može ili je grad u ovakvom stanju prevelik zalogaj za tako mladu ekipu
Veliki politički reset u 2021. Tako bismo mogli označiti rezultate ovih lokalnih izbora jer su građani u sva četiri najveća grada u Hrvatskoj, Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku, izabrali nove ljude. Tomislav Tomašević, Ivica Puljak, Marko Filipović i Ivan Radić nova su lica hrvatske lokalne političke scene. Uz ova nova lica, posebno osvježenje predstavlja i prodor žena na županijsku razinu. Sada ćemo imati i dvije županice. Posebno simpatično osvježenje je mlada snaga iz Osijeka Ivan Radić koji nakon dugih godina zastoja Osijeka predstavlja novu nadu grada. Ovi izbori označili su smjenu generacija i odlazak najdugovječnijih gradonačelnika i župana: Damira Bajsa, Ivana Čehoka, Darka Milinovića i Gorana Pauka. Označit će to vjerojatno i nestanak nekih političkih stranaka koje su ozbiljno oslabile u Hrvatskom saboru, a držale su do sada lokalne utvrde, poput Reformista, HNS-a i nekih drugih. Umjesto njih, na scenu su stupile nezavisne liste, kao nova treća opcija koja je na mnogim mjestima izula iz političkih cipela HDZ, SDP, ali i IDS.
Najveći gubitnik i ovih izbora definitivno je Miroslav Škoro i njegov Domovinski pokret. Imao je namjeru uskočiti u Bandićeve cipele i nastaviti tamo gdje je on naglo stao, ali naravno, tek kad se uvjerio da ga sigurno više nema. Međutim, nije uspio. U samo tri godine izgubio je predsjedničke izbore, nakon parlamentarnih završio u oporbi, a sada je izgubio i zagrebačke lokalne izbore i tako zaradio reputaciju „vječnog kandidata” i lovca na funkcije, i to očito bilo kakve funkcije, po principu “daj što daš”. Na zagrebačkim izborima Škoro se pokazao i kao igrač tame (svakako ne vitez tame) na desnom spektru jer je vodio najprljaviju političku kampanju koja je, u odnosu na neke kandidate u Zagrebu, bila moralno besprizorna. Zagreb i Osijek su Škori jasno dali do znanja da takva politika ne prolazi. Nadajmo se da će mu sljedeći izbori ipak biti glazbene naravi. Možda da proba s obradom pjesme Manua Chaoa ‘’Politik Kills’’.
Zagrebu sada slijedi konstituirajuća sjednica gradske skupštine i to u roku 30 dana od službenog proglašenja izbora. Tomašević i Možemo! sa SDP-om ima sigurnu većinu.
Iako je u gradu neracionalno zaposlen veliki broj ljudi, politička promjena vlasti nije razlog za smjenjivanje i kadrovske čistke. Promjena vlasti nije zakonom propisan razlog za otkaz. Sud bi sve te otkaze utvrdio protuzakonitim i ljude vratio na posao. Grad bi u tom slučaju platio sve troškove sudskog postupka i isplatio sve zaostale plaće s kamatama. Pravi izlaz iz situacije s prekobrojnom administracijom novi je preustroj gradske uprave i raspored ljudi, posebno u one dijelove gradske uprave koja ima nedostatak radne snage. Primjerice, ozbiljan je nedostatak ljudi u Uredu za prostorno planiranje, a ogroman broj ljudi u Uredu gradonačelnika, za koje nitko ne zna što rade. Dakle, nema mjesta političkom revanšizmu već mirnoj i civiliziranoj tranziciji i prijenosu vlasti, uključujući i zakonite kadrovske promjene.
Primopredaja izvršnih ovlasti u gradu Zagrebu između v.d. gradonačelnika Jelene Pavičić Vukičević i novog gradonačelnika Tomislava Tomaševića treba se odvijati sukladno članku 10.a Zakona o postupku primopredaje vlasti. U tom postupku, Jelena Pavičić Vukičević mora podnijeti pisano izvješće o obavljenim poslovima, posebno o planiranim projektima, započetim, a nedovršenim aktivnostima te o preuzetim, a nepodmirenim obvezama Grada. Također će se iz izvješća vidjeti je li v.d. gradonačelnika poštovala Zakon u ovom izbornom periodu jer on brani sklapanje ugovora značajnije vrijednosti, odnosno ugovore čija je pojedinačna vrijednost veća od 0,5% proračuna Zagreba, osim ako bi nezaključivanje ugovora prouzročilo znatnu materijalnu štetu, ili je nužno radi izvršenja ranije preuzetih obveza ili dovršenja ranije započetih poslova za koje se pretpostavlja da će biti okončani do stupanja na dužnost novoizabranoga gradonačelnika.
Za razliku od imenovanih pročelnika, članovi skupština trgovačkih društava, predsjednici i članovi nadzornih odbora trgovačkih društava od posebnog interesa za Grad Zagreb stavljaju članstvo na raspolaganje i to u roku od 15 dana od dana stupanja na dužnost novog gradonačelnika Grada Zagreba. Sukladno članku 10.e Zakona u postupku primopredaje izvršnih ovlasti, zabranjene su kadrovske promjene osim na dužnostima za koje se prema odredbama ovoga Zakona podnosi mandat na raspolaganje. Osobe koje imaju status službenika, a postavljaju se na radno mjesto na temelju imenovanja, po prethodno provedenom javnom natječaju nisu dužne stavljati mandat na raspolaganje danom stupanja na dužnost gradonačelnika Grada Zagreba. Imenovani službenici mogu se razriješiti samo iz razloga, na način i u postupku sukladno odredbama zakona kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava i zakon, a kojim se uređuju službenički odnosi. Odluke o kadrovskim promjenama suprotne odredbama Zakona o postupku primopredaje vlasti su ništave.
Novi gradonačelnik takvu situaciju može premostiti samo tako da predloži novi preustroj gradske uprave. Nova gradska uprava s manjim brojem ureda, organizacijski bolje posložena trebala bi biti jedan od prvih koraka novog gradonačelnika. Zatim bi trebala uslijediti analiza financijskog stanja i konsolidiranje gradskih financija. Obnovu grada Zagrepčani nestrpljivo očekuju. Zagrebu je iscurilo sve vrijeme čekanja. Dakle, bez ideološkog sukobljavanja, Zagreb traži ozbiljan strateški i brzi razvoj. Tomislav Tomašević nema 100 dana za upoznavanje, ali i sam je rekao da nitko ne zna zagrebačke probleme bolje od njega pa mu 100 dana za upoznavanje i ne treba. Njemu u prvih sto dana slijedi 100 prvih mjera za konkurentnost, restrukturiranje i pokazivanje pozitivnog liderstva. A Zagrepčanima ostaje vidjeti je li on to može ili je grad u ovakvom stanju prevelik zalogaj za tako mladu ekipu.
Komentari