GOST KOLUMNIST: DRŽAIĆ: Dokle sežu krakovi historijskog revizionizma?

Autor:

epa07787375 A handout photo made available by National Digital Archive Poland shows Fuehrer of Germany Adolf Hitler (5-R) with German general Gunther von Kluge (4-R), general Maximilian von Weichs (3-R) and general Fedor von Bock (2-R) as they watch German troops parade at Aleje Ujazdowskie after capitulation of Warsaw in Warsaw, Poland, 05 October 1939 (issued 23 August 2019). September 2019 sees the 80th anniversary of the start of World War II in Europe with the German Wehrmacht invading Poland. Based of staged false and faked incidents to justify the attack, German troops on 01 September 1939 broke through border crossings and attacked the neighboring country's fortified Military Transit Depot on the Westerplatte peninsula in the Bay of Danzig with joint naval, army and air forces. The political and military events following resulted in a worldwide war from 1939 to 1945 that cost the lives of up to 85 million people, many of them unrecorded civilians, who died of diseases and starvation, in mass-bombings, massacres and the Nazi's deliberate genocide of the Holocaust victims and use of Nuclear weapons.  EPA/NATIONAL DIGITAL ARCHIVE POLAND / HANDOUT ATTENTION: This Image is part of a PHOTO SET 
MANDATORY CREDIT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

EPA/NATIONAL DIGITAL ARCHIVE POLAND

Poljski predsjednik Andrzej Duda optužio je i Zapad i Istok da su svojom popustljivošću i suradnjom s Adolfom Hitlerom omogućili Drugi svjetski rat i uzrokovali teror u Poljskoj

Osamdeset godina prošlo je od početka najvećeg i najkrvavijeg rata u ljudskoj povijesti, sukoba koji je u većini zemalja poznat kao Drugi svjetski rat. Iz tog su se razloga prvog rujna u Varšavi obljetnički okupili brojni političari, premjeri, predsjednici i vladari koji su u svojim govorima unisono osuđivali zločine, a često i hvalili povijest svojih naroda i nacija. Dok je predsjednik Savezne Republike Njemačke Frank-Walter Steinmeier državničkim potezom, tako karakterističnim za visoke njemačke dužnosnike, istaknuo da se klanja žrtvama njemačke tiranije i zamolio oprost za povijesnu krivnju svoje države, hrvatska predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović stavila je svoju vanjskopolitičku masku i okupljene pokušala uvjeriti u ne baš istinitu tvrdnju da je hrvatski narod razmjerno broju stanovnika najviše pridonio antifašističkoj borbi u Europi. No po svojem već ustaljenom običaju, dalje je otišla trenutno vladajuća garnitura u Poljskoj koja dolazi iz redova iznimno konzervativne stranke Pravo i pravda. Ustrajući na danas službenom i nimalo samokritičnom povijesnom narativu, poljski predsjednik Andrzej Duda optužio je i Zapad i Istok da su svojom popustljivošću i suradnjom s Adolfom Hitlerom omogućili Drugi svjetski rat i uzrokovali teror u Poljskoj, jedinoj istinskoj žrtvi ovog rata. Teror se u Poljskoj doista dogodio, a milijuni stanovnika te države stradali su u gnjusnim i masovnim zločinima koji su u preplavili Europu i svijet. No kako to često biva, povijest nije tako jednostavna koliko je politika, a posebno Pravo i pravda, obično voli prikazivati.

U Hrvatskoj osamdeseta obljetnica početka Drugog svjetskog rata nije obilježena nikakvim javnim manifestacijama, značajnim priredbama ili zamijećenim komemoracijama. Možda i nema potrebe da se ovaj događaj sada obilježava, uostalom rat je na ove prostore doista stigao kasnije, u travnju 1941. godine kada su fašističke postrojbe umarširale u Kraljevinu Jugoslaviju, a razbuktao se tek kroz otpor novouspostavljenim fašističkim vlastima. No ipak, tu i tamo, mogu se i ovdje kod nas pronaći primjeri komemoriranja ove obljetnice. Jedan od njih je i mala izložba naslovljena ‘’Borba i patnja: poljski građani tijekom Drugog svjetskog rata’’ koja je nedavno postavljena na zagrebačkom Filozofskom fakultetu. Na uvodnom plakatu, nakon kratkog teksta koji potpisuje Karol Nawrocki, ravnatelj Muzeja Drugog svjetskog rata u Gdanjsku, popisano je troje pokrovitelja izložbe, među kojima je i Ministarstvo vanjskih poslova Republike Poljske. Priču o borbi i patnji poljskih građana trebalo bi ispričati petnaestak tematski određenih crvenih plakata, na kojima se nalazi tekst od jedva nekoliko rečenica i nekoliko slika. Na prvi pogled, radi se o pomalo otužnom postavu, nedostojnom velikog povijesnog događaja. No ako slučajno neki student zastane, možda neki od studenata povijesti, i odluči malo proučiti ovu izložbu, mogao bi lako zaključiti kako siromaštvo sadržaja i traljavost izvedbe izložba itekako nadoknađuje historijskim revizionizmom i poljskim nacionalizmom.

Malo bolji poznavatelji prilika u današnjoj Poljskoj i historiografiji vjerojatno su i iz dosad navedenog iščitali nekoliko problema ove male izložbe. Prvi od njih je Ministarstvo vanjskih poslova Republike Poljske, države čija je vlada u posljednjih nekoliko godina postala gotovo sinonim za revizionističko prekrajanje povijesti. Ne tako davno ta je vlada donijela zakon kojim se omogućava izricanje čak i višegodišnjih zatvorskih kazni za one koji javno govore i pišu o kolaboraciji Poljaka s nacistima, o slučajevima aktivnog sudjelovanja Poljske i Poljaka u Holokaustu. Nakon oštrih kritika brojnih povjesničara i međunarodne javnosti poljska je vlada bila primorana ukinuti dio zakonskih odredbi, ali preispitivanje službenog narativa o poljskoj ulozi u Holokaustu i dalje se može karakterizirati kao prekršaj. Vlada stranke Pravo i pravda nije se zaustavila na donošenju i ukidanju pojedinih zakona, ona je shvatila da za uspješno prekrajanje povijesti mora uspostaviti čvrstu kontrolu nad institucijama koje tu povijest istražuju i o njoj brinu. Upravo to nas dovodi do već drugog problema izložbe, problema Muzeja Drugog svjetskog rata i njegova ravnatelja Nawrockog. Jedan od najvećih muzeja na svijetu, smješten u arhitektonsko čudo koje se gotovo čitavo desetljeće gradilo i pripremalo u Gdanjsku, jednom od prvih gradova u koje su nacistički vojnici umarširali prije osamdeset godina, i prije svog otvaranja 2017. našao se u središtu kontroverze zvane poljski revizionizam. Prvi ravnatelj muzeja, Paweł Machcewicz, sastavio je veoma hvaljeni postav koji je trebao prikazati cjelokupnu povijest Drugog svjetskog rata, postav koji je kritički progovarao o ideji rata i u kojem nisu prešućeni zločini fašističkih kolaboracionista, pa ni onih u Poljskoj pod nacističkom okupacijom. Ovaj pristup nije naišao na blagonaklone reakcije vladajuće stranke čiji su predstavnici tvrdili da je postav „premalo poljski“ i „previše pacifistički“. Iako postav nekog muzeja o Drugom svjetskom ratu, ratu koji je Europu i dobar dio svijeta pretvorio u jednu veliku klaonicu, može samo u glavama najagresivnijih nacionalista biti previše pacifistički, poljska je vlast uspjela u svojoj namjeri. Machcewicz, znajući za svoju sudbinu, izložbu je oglasio pod sloganom „Pogledajte prije nego zatvore“, smijenjen je s mjesta ravnatelja, a na njegovo je mjesto postavljen spomenuti Nawrocki. Zataškavajući glasove koji su progovarali o ne tako slavnim epizodama poljske povijesti, Nawrocki je muzej pretvorio u hvalospjev poljskom narodu i Poljskoj, a pacifističke elemente poput filma koji je progovarao o užasima rata zamijenio je nečime što nalikuje propagandnom spotu za poljsku vojsku. Taj Nawrocki i takav Muzej Drugog svjetskog rata, protiv kojeg su govorili i peticije potpisivali brojni povjesničari, autori su ove izložbe. Dakle, u današnjoj Republici Poljskoj na djelu je jedan od najsramotnijih i najgorih pokušaja zataškavanja i redigiranja povijesti prema direkcijama političke vlasti, a upravo je ovaj muzej jedan od najjasnijih primjera tog pokušaja. Nije li već to dovoljan razlog za potpuno distanciranje od ovih institucija i njihova djelovanja? Ne bi li se u Hrvatskoj, u kojoj se najnovija povijest propisuje saborskim deklaracijama te u kojoj su „nepodobni“ povjesničari redoviti subjekti prijetnji i vrijeđanja, akademska zajednica trebala najjasnije ograditi i osuditi djelovanje službene Poljske i dijela njenih institucija? S obzirom na to gdje je ova izložba postavljena, odgovor se očito ne nameće pa ga je nužno eksplicirati. Da, naravno da bi, nacionalistička propaganda i historijski revizionizam ne smiju imati mjesto u našem akademskom prostoru.

Izložba ‘Borba i patnja: poljski građani tijekom Drugog svjetskog rata’ samo je jedan od krakova propagande danas vladajućeg poljskog režima pa je čudno što je postavljena i na zagrebačkom FF-u

No da se vratimo na ‘’Borbu i patnju’’, na traljavost i revizionizam ove male izložbe. Gotovo da i nema ijedne rečenice koja nije namjerno tendenciozna, revizionistička ili jednostavno nepotpuna. Naravno, nema ni spomena o tome što se u Poljskoj i u Europi događalo prije tog sudbonosnog prvog rujna 1939. godine. Dok je izjednačavanje nacističke Njemačke i Sovjetskog Saveza kroz naglašavanje njihova pakta jedna od okosnica izložbe, autori nisu smatrali da je potrebno uopće spomenuti da je i Poljska imala pakt o nenapadanju i gradila prijateljske odnose s Trećim Reichom. No Poljska takav pakt nije potpisala u trenutcima kada je rat već bio izvjestan, nego još 1934. Kada je već ovaj pakt o nenapadanju isuviše nepodoban da bi ga pamtili, sasvim je očekivano da se ovdje ne može pronaći priča o tome kako je Poljska sudjelovala u komadanju Čehoslovačke koje je pokrenuo Treći Raich. Te informacije baš i nisu u skladu s idejom izložbe koja „pripovijeda o poljskoj borbi protiv totalitarizma, ljubavi prema slobodi, heroizmu spašavanju drugih, junaštvu vojnika i civilnog stanovništva, bratstvu po oružju i borbi za slobodu drugih zemalja“, kako ju je u njenom uvodu opisao Nawrocki. I borbe i heroizma i ljubavi prema slobodi i junaštva itekako je bilo u okupiranoj Poljskoj za vrijeme Drugog svjetskog rata, ali priča o Poljskoj u Drugom svjetskom ratu kao i priča o njemu ne počinje tek prvog rujna 1939. Ona svoj uvod, svoje korijene i uzroke ima u desetljećima prije tog dana, a njih se ne smije izbrisati iz povijesti samo zato što su nepodobni nekom režimu.

Jednako tako i priča o antisemitizmu i Holokaustu ima svoj uvod. Antisemitizam nije bila neka nacistička izmišljotina, endemska u Njemačkoj i za Nijemce. Antisemitizam je prije Drugog svjetskog rata bio itekako rasprostranjen diljem Europe, a iznimka nije bila ni Druga Poljska Republika. Dapače, od kraja Prvog pa do početka Drugog svjetskog rata Židovi su u Poljskoj podvrgnuti sistematskoj diskriminaciji i represiji. Ta je represija postala posebno intenzivna nakon 1935., kada umire neformalni poljski diktator Józef Piłsudski. U narednim se godinama nasilje nad Židovima intenziviralo, organizirano je više pogroma, a poljski je parlament donio antižidovske zakone po kojima ova država nije previše kaskala za standardom antisemitizma koji su u Nürnbergu postavili nacisti. Stoga ne treba previše čuditi činjenica da je nakon nacističke okupacije Poljske nemali broj Poljaka odlučio dati svoj obol rješavanju židovskog pitanja. Primjerice, antisemitizam koji je uzgajan u Poljskoj sasvim su dobro osjetili židovski stanovnici sela Jedwabne i sela Szczuczyn koje su 1941. njihovi susjedi ubijali sjekirama ili žive spaljivali. Spominje li izložba o patnji u okupiranoj Poljskoj neki ovakav zločin u kojem su počinitelji Poljaci? Naravno da ne. Ovdje su počinitelji gotovo uvijek Nijemci, a ponekad i Sovjeti. Ali i to je manji problem od interpretacije žrtava. Na izložbi žrtve su samo poljski građani, zapravo možda bi točnije bilo reći, samo Poljska. Istina, jedan od plakata nosi naslov „Tragedija židovskog stanovništva – Šoa“, ali on i ne spominje koliko je Židova stradalo u toj tragediji. Izložba samo govori o šest milijuna poljskih građana koji su izgubili živote. U priču koju žele ispričati autori sigurno bi se bolje uklapalo da su milijuni Židova doista ubijeni zato što su bili poljski građani, ali to nije istina. Ne, Židovi su u Poljskoj i ostatku Europe pod fašističkom okupacijom morali biti istrebljeni upravo zato što su Židovi. No to se ne uklapa toliko dobro u propagandni nacionalistički narativ prema kojem su Poljska i Poljaci istinske žrtve Drugog svjetskog rata, a istina o milijunima ubijenih nekima je očita manje važna od nacionalističkih deluzija.

Svaki od postavljenih plakata zaslužuje kritiku. Valjalo bi ispričati priču i ukrajinske manjine koja je, slično kao i ona židovska, u međuratnoj Poljskoj sistematski ugnjetavana i koja je nakon dvaju desetljeća ugnjetavanja u Drugom svjetskom ratu doista počinila brojne zločine nad poljskim stanovništvom. Valjalo bi ponešto reći i o poljskoj Domovinskoj armiji koja je uključivala i fašističke skupine, preuzimanju njemačkih teritorija nakon završetka Drugog svjetskog rata i o brojnim drugim temama koje ova izložba otvara. No to možemo ostaviti kao zadatak neke opsežnije analize od ovog komentara.

U devetnaestom stoljeću poljski romantičar Adam Mickiewicz svoju je zemlju nazvao „Kristom među nacijama“. Gotovo dvjesto godina kasnije režim stranke Pravo i pravda svim sredstvima nastoji etablirati nacionalnu mitologiju koja se upravo temelji na toj pompoznoj sintagmi. Prema njima Poljska je vječna žrtva, nacija i država koja ni kriva ni dužna vjekovima stradava zbog nasilništva svojih susjeda i stoga zavrjeđuje poseban položaj u međunarodnoj zajednici. U toj mitologiji, tom nacionalističkom narativu nema mjesta za suprotne i kritičke glasove. Izložba ‘’Borba i patnja: poljski građani tijekom Drugog svjetskog’’ rata samo je jedan od krakova propagande danas vladajućeg poljskog režima. Teško je razumjeti kako i zašto je taj krak uspio dospjeti upravo na zagrebački Filozofski fakultet, jedno od rijetkih mjesta u Hrvatskoj koja obično pružaju otpor sličnim idejama. No jednostavno je doći do zaključka da mu ondje nije mjesto. A s obzirom na to tko je i kako postavio izložbu, jednako je jednostavno zaključiti da je ona gotovo podrugljiva za sve one koji se na tom Fakultetu, a i šire, nastoje oduprijeti raznim pritiscima na svoj rad te suprotstaviti se mitomanskim i nacionalističkim interpretacijama povijesti i društva.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.