Gorana Barišić Bačelić, ravnateljica šibenske Tvrđave kulture, institucije koja upravlja Kućom umjetnosti Arsen, Hrvatskim centrom koralja na Zlarinu i trima obnovljenim tvrđavama – sv. Mihovila, Barone i sv. Ivana – rekapitulira prvih deset godina i najavljuje novu sezonu od 10. svibnja
Grad Šibenik je pametnim odabirom ulaganja u kulturnu baštinu i kulturne sadržaje i temeljitom obnovom svojih triju tvrđava, tvrđave sv. Mihovila, tvrđave Barone i tvrđave sv. Ivana, sredstvima iz EU fondova stvorio uvjete za trajnu kvalitetnu ponudu kulturnih, glazbenih i scenskih programa i sadržaja koji su i ogromna podrška gradskoj turističkoj ponudi. Zato je Šibenik osnovao gradsku ustanovu „Tvrđava kulture“ koja godinama, pod vodstvom ravnateljice Gorane Barišić Bačelić, ostvaruje sjajne rezultate.
Sve tri tvrđave, posebno ona sv. Mihovila, Kuća umjetnosti Arsen i Hrvatski centar koralja na otoku Zlarinu, koji organizacijski čine „Tvrđavu kulture“, mjesta su koja u ljetnim mjesecima nude najbolje svjetske i domaće glazbene i umjetničke projekte. Na sv. Mihovilu one glazbene, a na tvrđavi Barone i sv. Ivanu manifestacije, koncerte, filmove i radionice za djecu i odrasle, izložbe, ali i znanstvene i obrazovne edukacije studenata i okupljanja međunarodnih stručnjaka.
Nedavno je na tvrđavi sv. Ivana održana međunarodna radionica o šibenskim fortifikacijama, u okviru koje deset talijanskih istraživača, arhitekata, povjesničara, arheologa i dizajnera obilaze i dokumentiraju fortifikacijsku baštinu Šibenika. Prošlog ljeta na sv. Mihovilu je gostovao čuveni Simon Green, umjetničkog imena Bonobo. Nezavisna prestižna novinarska glazbena nagrada „Elector“ u kategoriji događaja godine otišla je ove godine u Šibenik organizatoru „Tvrđavi kulture“ koja deset godina nudi posjetiteljima i gostima kulturne programe najviše svjetske razine. S povjesničarkom umjetnosti, ravnateljicom i menadžericom u kulturi Goranom Barišić Bačelić rekapitulirali smo proteklih deset godina „Tvrđave kulture“ i razgovarali o ponudi koja nas čeka ove godine.
NACIONAL: Kad je Grad Šibenik, obnovitelj i prijavitelj projekata obnove šibenskih tvrđava na EU fondove, započeo obnovu i je li se znalo kako će funkcionirati „Tvrđava kulture“?
Obnova sv. Mihovila pokrenuta je 2012. godine, bremenita problemima i komplikacijama svih vrsta. Nakon 27 mjeseci duge obnove i odlučnosti gradske uprave da projekt dovrši, 7. lipnja 2014. tvrđavu smo otvorili javnosti. Dobili smo jedinstvenu i usuđujem se reći najljepšu jadransku pozornicu, s 1077 mjesta koja je ubrzo postala sinonim za kvalitetne kulturne programe i mjesto na koje stižu ljubitelji glazbe sa svih kontinenata. Usporedo sa sv. Mihovilom, uslijedila je obnova tvrđave Barone koja je otvorena 2016.
Posljednja je publici i javnosti 2022. otvorena revitalizirana zadnja šibenska kopnena utvrda, tvrđava sv. Ivana. Prve dvije godine sv. Mihovilom je upravljao Odjel za upravljanje objektima fortifikacijskog sustava u sklopu Muzeja grada Šibenika. Tu su se postavili temelji upravljanja, kulturne ponude i programskih sadržaja naših utvrda. Tu se slika što hoćemo i čemu težimo postepeno slagala i zaokružila u ustanovi „Tvrđava kulture“, uz stalnu podršku i povjerenje Grada Šibenika, koji nam je dao slobodne ruke da sami posložimo najbolji model upravljanja.
NACIONAL: Kako je nastala i što je „Tvrđava kulture“?
Brzo se nametnula potreba osnivanja samostalne institucije koja će promišljenom i jasnom strategijom maksimalno iskoristiti potencijal tvrđava koje su godinama stajale zapuštene. „Tvrđava kulture“ koju smo osnovali 2016. danas je multidisciplinarna kulturna ustanova, pokretač i predvodnik kulturnog razvoja Šibenika koja na nacionalnoj i međunarodnoj razini potiče suradnju sa stručnjacima, institucijama i organizacijama i koristi sve kulturne potencijale koje imamo. Kao povjesničarka umjetnosti, uz prethodno iskustvo u kulturnom i turističkom sektoru, imala sam dobre temelje za preuzimanje ovako odgovorne zadaće upravljanja spomenikom kulturne baštine u kojem razvijamo suvremene kulturne, umjetničke i edukativne sadržaje.
NACIONAL: Je li „Tvrđava kulture“ opravdala postojanje i učinila Šibenik i tvrđavu sv. Mihovila okupljalištem eminentnog glazbenog svijeta?
Nakon punih deset godina upravljanja šibenskom kulturnom baštinom, sa sigurnošću možemo reći da je „Tvrđava kulture“ u potpunosti opravdala postojanje. Postala je vodeći primjer održivog upravljanja kulturnom baštinom i sinonim za izvrsnost na području kulturnog menadžmenta. Šibenske tvrđave postale su prepoznatljiv simbol grada, nezaobilazno odredište posjetitelja, ali su donijele novi i svježi duh – koncerti svih vrsta muzike i svjetski uglednih izvođača te ostali kulturni programi na sv. Mihovilu; koncerti i filmski program na tvrđavi Barone te programi organizirani u kampusu tvrđave sv. Ivana danas su iznimno bitne stavke turističke ponude Šibenika.
Mi jesmo i želimo biti destinacija kulturnog turizma. Tvrđava sv. Mihovila sa svojom atraktivnom pozornicom postala je prestižna koncertna lokacija koja je ugostila svjetski poznate i nagrađivane glazbenike. Između ostalih, tu su nastupali Bryan Ferry, LP, dance ikona Roisin Murphy, Anna Oxa, Gregory Porter, Michael Kiwanuka, King Gizzard & the Lizard Wizard, Lorde, Bonobo, Emeli Sande… Za mnoge su to bili premijerni nastupi u Hrvatskoj. Pozornica sv. Mihovila je od otvaranja ugostila više od dvije stotine događaja: od opera i baleta do rock festivala i elektronske glazbe. Sve to prati pomno osmišljen i drugačiji program na tvrđavi Barone. Barone je ljetno kino s najljepšim pogledom, ali i pozornica koja njeguje jazz scenu i razvija jazz publiku. I Šibenčani i gosti obožavaju njenu intimniju atmosferu.
‘Šibenske tvrđave postale su simbol grada, nezaobilazno odredište posjetitelja, ali su donijele i svježi duh. Tvrđava kulture primjer je održivog upravljanja kulturnom baštinom’
NACIONAL: Je li koncert Bonoba, majstora kombinacija svih stilova, od trip hopa i hip hopa, da jazza i elektronike i headlinera velikih festivala, bio najveći i najspektakularniji glazbeni događaj na sv. Mihovilu zadnjih deset godina?
Teško je to reći meni, pristranoj i subjektivnoj. Imali smo pregršt genijalnih nastupa u zadnjih deset sezona. Bonobo je bio zaista svjetski događaj. Simon Green je A klasa u svojem žanru, glazba i ambijent spojili su se u fantastičnu cjelinu. Naježim se kad pomislim da su Royal Albert Hall i tvrđava sv. Mihovila bili dio iste turneje. Drago mi je da je struka prepoznala taj koncert i dodijelila nam za njega čak dvije nagrade „Electora“ i „Ambasadora“. To potvrđuje da je bio poseban događaj.
NACIONAL: Tko je sve obilježio jubilarnu desetu obljetnicu na toj tvrđavi? Zašto je ta pozornica jedinstvena kulturna scena na Jadranu?
Visoka razina kvalitete organizacije, raznovrsnost programa, jaka glazbena imena i atraktivnost lokacije razlozi su zbog kojih već jedanaestu godinu zaredom posjetitelji iz cijele Hrvatske, ali i iz svijeta, rado dolaze na tvrđavu sv. Mihovila. Glazbeno ljeto otvoreno je „Noći tvrđava“, nastupom TBF-a u svibnju, a zatvoreno SHIP Festivalom u rujnu. Osim Bonoba, imali smo i sjajne koncerte škotske pjevačice Emeli Sande, Josea Jamesa i Benjamina Clementinea koji su prvi put nastupali u Hrvatskoj, a dvostruki koncert islandskog banda Sigur Ros, suorganiziran s našim partnerima iz agencije LAA, ostat će zapamćen kao izvanredni glazbeni i vizualni spektakl.
Iznimno upečatljiv bio je rasprodani koncert šibenskog pijanista Maksima Mrvice. Šibenska narodna glazba od 2017. redovito održava godišnje koncerte, a ljetna sezona je nezamisliva bez nastupa Šibenskog pjevačkog društva Kolo. Prošle godine ugostili smo i vrhunski plesni spektakl, najveće svjetsko ime suvremenog plesa Kibbutz Contemporary Dance Company, u suorganizaciji sa Šibenik Dance Festivalom, s kojim surađujemo godinama.
NACIONAL: Je li moguće da ste 2022. na tvrđavi sv. Mihovila imali do tada najdužu koncertnu sezonu?
Da, to je, po broju održanih događanja, naša najintenzivnija sezona – 155 dana/noći, 34 nastupa i nijedan otkazani koncert. Ali na tvrđavi Barone bilo je još 30 događaja. Cijela sezona je bila rezultat naše podrške cijelom domaćem glazbenom sektoru da se što prije oporavi od posljedica pandemije. I nebo je prema nama bilo blagonaklono jer u toj gustoći događanja pravo je čudo da nismo imali niti jednu odgodu ili otkazivanje. Zabilježeni su i neki rekordi. Najglasniji je bio koncert benda King Gizzard & the Lizard Wizard, a najbrže rasprodani i najzahtjevniji koncert bio je onaj novozelandske pjevačice Lorde, prodan za tri sekunde.
NACIONAL: Što donosi 2024. na sv. Mihovilu?
Novu sezonu otvaramo rano, 10. svibnja, kad smo zakazali početak „Noći tvrđava“. Program je u glavnini definiran, a započeli smo s objavama prije Nove godine. Koncert američkog glazbenika Gregoryja Portera je rasprodan, a to smo i očekivali. Njegov prvi nastup na sv. Mihovilu je bio sjajan, a tad još nije bio poznat širokoj publici. Ugostit ćemo danskog producenta i multiinstrumentalistu Trentemollera, što već dugo želimo, a austrijski Kruder & Dorfmeister je kultno ime na elektroničkoj sceni, opet za one istančanog ukusa. Imali smo zaista veliki raspon žanrova i glazbenih stilova. Tako će biti i ubuduće.
Nekad su naše produkcije, ako tako mogu reći, masne, začinjene, scenografija zna biti masivna, pa sve ulazi u sferu ne samo audiodoživljaja, već i vizualnog doživljaja. Bilo je i minimalističkih i akustičnih izvedbi i strahovali smo da će tvrđava „pojesti“ izvođača. Ali to se nije dogodilo, već nas je ostavilo bez daha. Zajednički nazivnik svih izvedbi je jako blizak kontakt izvođača i svih gledatelja jer je gledalište postavljeno tako da se izvođač i publika doslovno gledaju u lice.
NACIONAL: Kako kreirate vaš raznoliki glazbeni program?
Glazbene i sve naše druge programe kreira Odjel za programsku produkciju, jedan od deset odjela „Tvrđave kulture“. Na čelu mu je kolegica Morana Periša, glavna producentica koja kreira cjeloviti program od prvog dana. Odnedavno je i moja zamjenica. Odabiri i odluke donose se na razini Odjela, potom na razini stručnog vijeća, u kojem su Josip Pavić, voditelj Odjela za istraživanje i interpretaciju baštine i Đurđa Vrljević Šarić, naša alfa i omega za projekte iz europskih fondova, voditeljica Odjela za međunarodnu suradnju i EU projekte kojima pristupamo vrlo ozbiljno. Već dugo radimo zajedno i znamo što nam je cilj. Vrlo ozbiljno pristupamo temi EU fondova, zato i imamo Odjel za međunarodnu suradnju i EU projekte.
NACIONAL: Spomenuli ste posebnu manifestaciju „Noć tvrđava“. O čemu se radi?
„Noć tvrđava“ je manifestacija koja kreiranjem raznovrsnih programa treću godinu obogaćuje kulturno-turističku ponudu u predsezoni i širi i jača suradnju među gradovima i državama koje upravljaju utvrđenom spomeničkom baštinom. Prvi put je održana 2022. na našu inicijativu, kao aktivnost u europskom projektu kojem smo bili glavni partner. Kako je to projekt prekogranične suradnje, prva „Noć“ održana je na fortifikacijskim lokalitetima u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori.
Lani se manifestacija proširila na lokalitete u Rumunjskoj, Češkoj i Srbiji. Upravo u sklopu „Noći tvrđava“ lani je koncertom TBF-a na sv. Mihovilu započela jubilarna deseta koncertna sezona. Na Tvrđavi Barone je organiziran Masterclass s višestruko nagrađivanim šibenskim barmenom i baristom Tomislavom Stančićem, dok je na tvrđavi sv. Ivana organiziran program za djecu. Ova prekogranična kulturna manifestacija do sada je povezala i promovirala programe na više od 40 fortifikacija diljem Europe. Prepoznala su je međunarodna udruženja EFFORTS i FORTE CULTURA pa se „Noć tvrđava“ promovira na europskoj razini kao dio događanja European Fortress Summer.
‘Noć tvrđava prvi put je održana 2022. na našu inicijativu, kao aktivnost u europskom projektu. Do sada je povezala programe na više od 40 fortifikacija diljem Europe’
NACIONAL: Što je namjena najveće tvrđave sv. Ivana?
Ona je zadnja u nizu revitaliziranih šibenskih tvrđava, a izgledom i sadržajima uvelike se razlikuje od sv. Mihovila i Baronea. Fokus nam je na razvoju edukacijskog turizma u kampusu tvrđave sv. Ivana. Prostor je namijenjen organiziranim grupama studenata, učenika, mladih stručnjaka i umjetnika koji dolaze u Šibenik u okviru studijskih projekata, terenske nastave i razmjene. Prva grupa studenata u kampusu je bila s Odsjeka za povijest s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji su u Šibenik stigli na terensku nastavu iz kolegija „Srednjovjekovne utvrde u Hrvatskoj i Slavoniji“. Do sada je u kampusu ostvareno više od 2500 noćenja, od čega je 1300 bilo iz inozemstva. Trenutno su u kampusu talijanski arhitekti, povjesničari, arheolozi i dizajneri koji su u Šibeniku zbog projekta „3D Sebenico“.
NACIONAL: Koliko je posjetitelja i pratitelja koncerata, filmskih i drugih događanja do sada bilo na tvrđavama?
U prosjeku sve tri tvrđave godišnje posjeti oko 150 tisuća dnevnih posjetitelja. Prošle godine je na sv. Mihovilu, Baroneu i sv. Ivanu zabilježeno 153.975 dnevnih posjetitelja, godinu prije toga više od 126.000. Filmske, glazbene i scenske programe u prosjeku godišnje posjeti oko 15 tisuća posjetitelja. U 2022. je više od 120 školskih grupa s oko 5000 mladih posjetilo šibenske tvrđave.
Već dugo imamo sustavan pristup prema organiziranim školskim grupama kojima su na raspolaganju brojne radionice iz programa „Moja tvrđava znanja“. Prije nešto više od godinu dana i u Kući umjetnosti Arsen počeli smo s posebnim programima za školske posjete i biranim filmovima uz nastavne materijale.
NACIONAL: Na kojima se sadržajima temelji program u tvrđavi Barone?
Taj se program nadovezuje i nadopunjuje na program tvrđave sv. Mihovila. Iznimno prepoznatljiv je postao koncept Ljetnog kina. Nadograđujemo i koncertni program manjim, intimnijim koncertima jazza, bluesa, soula, funka i drugih žanrova koje publika u Šibeniku nema priliku često čuti. Koncertna događanja su od prošle godine objedinjena u „Barone Jazz Festival“ i održano je jedanaest koncerata.
Vikendima se u Baroneu održavaju različite tematske radionice za djecu i stručna vodstva koji su postali iznimno popularni među roditeljima, lokalnim stanovništvom i posjetiteljima iz susjednih gradova. Tvrđava Barone je postala mjesto kvalitetnih večernjih programa, mjesto učenja o povijesti grada, mjesto za igru, opuštanje i uživanje u jedinstvenom pogledu na grad.
‘Sve tri tvrđave godišnje posjeti oko 150 tisuća ljudi. Filmske, glazbene i scenske programe godišnje posjeti oko 15 tisuća ljudi. U 2022. došlo je 120 školskih grupa s 5000 mladih’
NACIONAL: Što će „Tvrđavi kulture“ donijeti novi, 2023. odobreni EU projekti FORTIC i „Sustain4Seniors Hub“?
Tijekom 30 mjeseci trajanja projekta FORTIC (From remains Of the war to the aRchiTecture of peace in cross-border area of Italy – Croatia) iz programa Interreg Italija – Hrvatska, ‘’Tvrđava kulture’’ provest će kampanju arheološkog istraživanja sjeveroistočne kule tvrđave sv. Mihovila, analizu i studiju potencijala i socio-ekonomskih učinaka industrije gostoprimstva povezane sa šibenskim fortifikacijama. FORTC donosi i niz drugih sadržaja, poput prekograničnih ljetnih škola za studente i mlade istraživače na kampusu tvrđave sv. Ivana, održavanje „Green Labova“ i inkubatora na temu prilagodbe klimatskim promjenama, unaprjeđenje „Noći tvrđava“, virtualni obilazak tvrđava prilagođen potrebama gluhih i nagluhih osoba.
Početak provedbe očekuje se u proljeće, a nositelj projekta je Grad Pula. FORTIC je ‘’Tvrđavi kulture’’ donio 60.000 bespovratno odobrenih sredstava u okviru programa Erasmus plus, „Mala partnerstva za područja obrazovanja odraslih“. Projekt „Sustain4Seniors Hub“, čiji je nositelj ‘’Tvrđava kulture’’, razvijen je s partnerima u Rumunjskoj i Litvi, a glavni mu je cilj podržati usavršavanje, učenje, umrežavanje, razmjenu dobrih praksi i ideja među upraviteljima kulturne baštine, s naglaskom na razvoj novih programa kojima bi se povećali sudjelovanje i angažman starijih osoba i odraslih posjetitelja.
NACIONAL: Tko je pokrenuo inicijativu, a tko završio projekt Kuće umjetnosti Arsen?
Grad Šibenik je pokrenuo projekt obnove bivšeg kina Odeon koje je danas Kuća umjetnosti Arsen. Iako nije prošao kao projekt prijavljen za EU fondove, Grad je želio obnoviti taj prostor i svake godine odvajao vlastita sredstva, uz podršku Ministarstva kulture i medija. Mi smo se uključili 2019. na poticaj Grada i zaključkom da će ‘’Tvrđava kulture’’ upravljati tim prostorom. U fazi obnove unijeli smo nove bitne sadržaje. Tu je ogroman doprinos dao kolega Zoran Erak, naš glavni tehnički producent.
Dvorana u Kući umjetnosti je danas kino, koncertna dvorana i plesna pozornica. Na inicijativu usvojen je prijedlog preimenovanja prostora kojim se odaje počast jednom od najvećih umjetnika novije hrvatske povijesti, Šibenčaninu Arsenu Dediću. Znamo da je Arsen želio da se po njemu zove brod, ali ovo mjesto je baš njega zazivalo.
NACIONAL: U bezbrojnim poslovima menadžera u kulturi, nedostaje li vam više tema iz povijesti umjetnosti? Što su daljnji planovi ‘’Tvrđave kulture’’?
Svaki ravnatelj, ako želi biti uspješan, svoju struku mora dobrim dijelom ostaviti po strani. To je normalno i logično. Umjesto toga, bavite se svime kako biste vašoj ustanovi osigurali uvjete u kojima će realizirati zadane programe. Svoju struku uvijek smatram jako širokom i interdisciplinarnom. U suradnji s kolegom Josipom Pavićem uredila sam neke izložbe i publikacije, tako da mi u radu ničeg ne nedostaje.
Godina 2024. će biti posebna po tome što zaokružujemo jedno desetljeće djelovanja obilježeno brojnim programima, nekim pogledima unatrag, procjenama što smo napravili i kakav je to utjecaj ostavilo na lokalnu zajednicu. Očekuje nas novo razdoblje obilježeno suradnjom u domaćim i međunarodnim okvirima.
Komentari