Prošlog je tjedna u Zagrebu preminuo istaknuti dizajner Goran Lelas, dugogodišnji modni ilustrator i umjetnički direktor Voguea, dizajner dječjih igračaka, dječje odjeće, kostimograf i autor slikovnice “Tajna nestalih misli”. Njegova svestranost i izniman talent da s lakoćom ulazi u svijet dječje mašte i odraslih podjednakim intenzitetom i inovativnošću naravno da nije bila dovoljno uvažavana kod nas, ali jest u jednom malenom gradiću New Yorku. Ta klasična priča, da vas trpe ili ne žele doma, ali vole i cijene u cijelom svijetu među opakom konkurencijom, bila je vezana upravo uz Gorana Lelasa, profinjenog intelektualca kojeg se često moglo susresti u šetnji centrom Zagreba, gotovo uvijek s osmijehom na licu.
Rođen je 1958. godine u Zagrebu, diplomirao je dizajn na Tekstilnom fakultetu u Zagrebu, nakon što četiri puta nije bio primljen na Akademiju likovnih umjetnosti. Nakon studija odlazi u Italiju gdje započinje karijeru u modnom časopisu Vanity, a kasnije će realizirati svoju najdužu suradnju upravo s Vogueom. Osim u Italiji i Hrvatskoj radio je i živio i u New Yorku i u Japanu. Bavio se dizajnom igračaka i cipela, a kreirao je i vlastitu liniju dječje odjeće Monx. Oblikovao je 69 lutaka u televizijskoj seriji „Slovo na slovo“, remakeu važne jugoslavenske dječje lutkarske serije iz 60-ih godina. Kao kostimograf najviše je surađivao s Krešimirom Dolenčićem. Suradnju su započeli na operi „Aida“, koprodukciji šangajske opere i opere iz New Jerseyja, a kasnije je Lelas radio kostime i za predstave Paola Magellija, Saše Broz i Vanje Matujec.
Napravio je i iznimno uspješnu predstavu „Somewhere City”, nastalu po njegovoj bajci za djecu i odrasle s naglašenom mirovnom i ekološkom porukom o letećem gradu, a koja je bila segment Lelasova slavnog i kompleksnog svjetskog projekta koji uključuje dizajn te proizvodnju i distribuciju plastičnih i plišanih umjetničkih igračaka. Goran Lelas tim se projektom bavio godinama, a igračke se proizvode u kompaniji StrangeCo u San Franciscu i prodaju se širom svijeta, od SAD-a preko Europe do Azije. Na američkom tržištu pojavile su se čak i u prestižnom muzejskom dućanu njujorškog Muzeja moderne umjetnosti (MOMA). Goran Lelas ostavio nam je neke poruke koje bismo trebali moći iščitati, a to je da uvijek u sebi i u odrasloj dobi treba sačuvati dječju nježnost, maštovitost i zaigranost. Upravo na tragu onog postulata koji je uz Rudija Supeka prva definirala slavna pedagoginja Elly Bašić: „Svako dijete je kreativno, a svaki odrasli čovjek to više nije“, ukazujući na bolno trpanje u kalupe u procesu odrastanja i tobože nužnog prihvaćanja „ozbiljnosti“. Hvala ti Gorane na tako divnim igračkama!
Komentari