GLAZBENE RECENZIJE Mimika, Franolić, Ćulap, Jovanović, More human than human

01. MIMIKA ‘DIVINITIES OF THE EARTH AND THE WATERS’ (PDV RECORDS): Teško razumljiva faza vrhunskog jazz autora

Mimika Orkestar Maka Murtića trenutno je najekstravagantniji eksperimentalni jazz projekt koji postoji u Hrvatskoj. Mak Murtić je saksofonist i skladatelj koji je Mimika Orchestra osnovao tijekom boravka u Londonu 2010. godine. Ovaj jedinstveni ansambl okuplja razne glazbenike sa svih meridijana. Na svojim dosadašnjim izdanjima Mak je svoje prilično ekstravagantne glazbene zamisli uspješno promovirao diljem svijeta. Izdanje objavljeno 2018. godine nastavak je njegova istraživanja balkanskog folklora koji Murtić prezentira kroz neuobičajeni spoj orkestralnog jazza i tradicionalnih napjeva s Balkana, stavljajući naglasak na tradicijsko arhaično glazbeno tretiranje rođenja i smrti. Ovaj neobičan spoj glazbenog pogleda na tu temu, vrhunske realizacije i ekstravagantnih aranžmana unosi pomutnju u slušanje ovog zanimljivog djela. Na momente vrlo kaotično zbog spajanja zanimljive ideje i sazrijevanja jednog skladatelja i duge, bogate glazbene povijesti Balkana prošarane raznim utjecajima. S druge strane kreativni aranžerski potezi pozivaju na opetovanje preslušavanje uz želju za razumijevanjem. Ovaj album predstavlja Maka Murtića kao vrhunskog skladatelja i aranžera, ali s još nedorečenim vlastitim izrazom koji se lomi između zapadnog jazz utjecaja i tradicijskog folklora koji je očito odlučio spojiti, ali na dosta neobičan način. Mak Murtić je glazbenik s vizijom na čija djela treba obratiti pažnju, no album „Divinities of the Earth and the Waters“ mogao bi se nazvati jednom od faza Murtićeva sazrijevanja. Izuzetno zanimljivo i kompleksno djelo kojemu ne može svatko pristupiti, a još manje ga razumjeti.

02. FRANOLIĆ, ĆULAP, JOVANOVIĆ ‘FAZA’ (GEENGER RECORDS): Nesvakidašnji spoj istoka i zapada

Dražen Franolić, jedan od najboljih svirača arapskog instrumenta oud izvan arapskog svijeta, 2016. godine na albumu „put“ predstavio je svoje viđenje fuzije ovog karakterističnog žičanog arapskog instrumenta s usnom harmonikom, uz pratnju udaraljki kao što su tara, mazar i ud. Novi album „Faza“ nastavak je tog istog puta, na kojem je malo više istaknuo nesvakidašnju fuziju arapske, turske i balkanske glazbene baštine u susretu s bluesom i jazzom. Posebno su naglasili da su nove skladbe skladane u arapskim ljestvicama, tzv. makama. Taj predivan spoj ouda, usne harmonike i udaraljki u njihovu slučaju je novi glazbeni doživljaj koji je vjerojatno podjednako uzbudljiv i zanimljivi glazbenik sladokuscima iz arapskog svijeta kao i zapadnjacima naviklim na zapadnoeuropsku i američku blues ostavštinu. Meditativni ritmovi i posebna atmosfera njihove zanesenosti i virtuoznost na instrumentima predstavljaju ovaj neobičan trio kao vrhunsku world music atrakciju. Paleta emocija izlazi iz njihovih instrumentala koje nije teško zavoljeti i obožavati ih već nakon prvog slušanja. Prvenstveno za publika koja traži nešto više od glazbe i koja u glazbi uvijek vidi i čuje nešto puno više od zvuka.

03. MORE HUMAN THAN HUMAN ‘RE-EVOLUTION’ (VLASTITO ONLINE IZDANJE): Novo ruho heavy metala

Početkom 90-ih godina u Hrvatskoj se rodila heavy metal grupa Anesthesia. Grupa je u to vrijeme ponudila domaćoj publici svjetski zvuk heavy metala koji je tada dominirao svijetom. Objavili su dva albuma i ostavili dojmljiv trag na domaćoj rock sceni. Godine 2013. Tomislav Vučetić Vučko preselio se u London. Ubrzo je upoznao klasično školovanog bubnjara iz Engleske Anthonyja Tonyja Collinsa, s kojim je osnovao grupu More Human Than Human. Moran Human Than Human naziv je i prvog singla američkog glazbenog kreativca sklonog žestokom zvuku grupe White Zombie Roba Zombija, no Vučko i Tony ne bježe od toga, kao što ni Vučko ne može pobjeći od Koje i Discipline Kičme jer More Human Than Human je grupa koju samo čine basista i bubnjar. Sva ona prašina i mulj heavy metala koji su ostali neizbrisani od Anesthesie sada su pronašli svoje mjestu u Vučetićevu novom bendu. Prošarani atmosferom ‘’Istrebljivača’’ kroz zvuk sintesajzera koji se samozatajno provlači kroz njihove pjesme, Vučko i Tony nude novi doživljaj metala u ogoljenoj formi. Njihove su pjesme žestoke, moćne i pune sjajnog gruva. Vučko dominira svojim vokalom i basom savršeno sjeda na Tonyjeve bubnjeve. Pjesme koje maksimalnu vuku na metal, a ne sadržavaju žestoke gitarske rifove pomalo su neobične, odnosno istovremeno „prazne“ pjesme ponuđene su u novom ruhu. Njih dvojica su ponudili novu dimenziju žestokog gruva koji će bez sumnje osvojiti određenu publiku. Štoviše, možda su čak i osmislili novi glazbeni žanr. Kako god bilo, More Human Than Human koji će svoj prvi album objaviti 1. veljače online putem svih dostupnih glazbenih platformi, zasigurno će mnoge jako razveseliti, mnoge zbuniti, ali malo koga razočarati.