Franolić & Mureškić & Gabrić & Jovanović „Lost & Found“ (Nota Bene Records): Vrhunsko world music ostvarenje
Dražen Franolić na sceni je prisutan od sredine osamdesetih, a tijekom godina s gitare je prešao na žičani instrument oud kojim sada virtuozno barata. Sa slovenskim udaraljkašem Ninom Mureškićem i Emilom Gabrićem na violi već je snimio album „Black Cat“, dok im se na novom albumu pridružio Marko Jovanović na usnoj harmonici. Oni koji prate rad Dražena Franolića sigurno nisu iznenađeni tom postavom, no takva kombinacija instrumenata i vrhunskih glazbenika doista je rijetka, a proizvodi spoj world musica i jazza s naglaskom na atmosferi, uz neizostavan dodir Orijenta i Balkana. Ekipa glazbenika nevjerojatno uživa izvodeći skladbe kroz koje pričaju nevjerojatne priče nadopunjujući se međusobno svojim instrumentima. Sviraju vrhunski pa bi svaki od njih mogao održati i jednako uzbudljiv samostalni nastup. Udaraljke kao što su ud, rig, bendir, tar i bongosi Mureškić je na albumu uspio nekako nametnuti kao polazišnu točku s koje Franolićev oud, Garbrićeva viola i Jovanovićeva usna harmonika kreću kao svojevrsna improvizacija, iako je jasno da su njih četvorica ravnopravno sudjelovala u svakoj od osam skladbi na albumu. „Lost & Found“ je izuzetno uzbudljivo ostvarenje koje na momente čak podsjeća na slavni fusion sastav Shakti s početka sedamdesetih, u kojem su svirali John McLaughlin, indijski violinist L. Shankar i udaraljkaš Zakir Hussain. Prekrasan i jedinstven world music album koji zaslužuje globalnu pažnju.
DUNIJE „Bilo je sada” (Menart): Snažne pjesme o ženskoj tuzi i jadu
Iza Dunje Knebl je 25 albuma kroz koje se tijekom karijere bavila hrvatskom glazbenom baštinom. Novo ostvarenje nastalo je u suradnji s dvjema velikim zaljubljenicama u hrvatske tradicijske pjesme, Ninom Romić i Jelenom Galić. Od prvih dvaju slova imena triju glazbenica nastalo je ime sastava DUNIJE. Dobro upoznate s tradicijskim pjesmama, s naglaskom na pjesme Podravine, Međimurja i Hrvatskog zagorja, njih tri izdvojile su 14 pjesama koje zapravo nikada nisu dobile diskografski niti neki drugi audiozapis te ih snimile na osnovi notnog zapisa ili jednostavno, u slučaju samo poznatog teksta bez notnog zapisa, improvizirajući melodiju. Međutim, daleko je važnije što pjesme čine kolekciju priča o teškim ženskim sudbinama, tugama, brigama i životnim nedaćama. Svojevrsnu epopeju teškog života žena kroz stoljeća s naglaskom na priče u kojima one stradavaju, ostavljene su, prevarene, napuštene ili usmrćene. Iako neke pjesme imaju relativno vesele melodije, tekstovi i dalje pričaju o teškim ženskim sudbinama. Mora se priznati originalna ideja za skretanje pažnje na težak položaj žena kroz povijest i činjenicu da se povijest uglavnom ponavlja s obzirom na to da ženama ni danas nije lako. Glasovi triju glazbenica savršeno se spajaju u pjesmama, a kada ne pjevaju sve, paze čiji će glas više odgovarati tonalitetu, atmosferi ili pak samoj priči. Velika i važna uloga pripala je producentu albuma Silviju Bočiću, koji je tradicijskim pjesmama dao suvremeni zvuk koristeći se brojnim instrumentima i rekvizitima kako bi pojačao atmosferu i stvorio zvučnu kulisu za pričanje priča. Tako je Bočić zasvirao akustičnu i električnu gitaru, mellotron, razne udaraljke i šuške, sintesajzer, klavir, orgulje, melodiku… Udubivši se u pjesme i njihovu tematiku, doista je savršeno pogodio atmosferu i tako vrhunskom produkcijom zaokružio ovo dragocjeno diskografsko ostvarenje koje kroz prizmu ženskih nedaća spaja prošlost i sadašnjost. Pomalo je šteta što se glazbenice nisu odvažile barem jednu pjesmu izvesti na vlastiti tekst napisan u maniri ovih 14, uz opis statusa žene u današnjem društvu, kao što je napravio Adam Semijalac na svom albumu „Ode dite“.
Komentari