Bliži se kraj godine i kao što je to već postalo nepisano pravilo, slažu se godišnje liste najboljih diskografskih izdanja. Kako bi olakšala posao sebi i svojim kolegama koji profesionalno prate domaću glazbenu scenu, jedna je kolegica napravila popis objavljenih albuma pa tako i singlova koji su objavljeni u Hrvatskoj tijekom 2019. godine. Brojka je sve zaprepastila jer je u pitanju oko 400 singlova. Iako među njima ima i vlastitih online izdanja, prava cifra je vrlo vjerojatno veća za barem još 100 ako ne i 200 singlova jer velik broj pjesama niti ne dospije do publike već ostane izgubljeno u internetskom svemiru. Drugim riječima, dnevno se u Hrvatskoj, zemlji s manje od četiri milijuna stanovnika pojave barem dvije nove pjesme. Vraški talentirana nacija. Druga je priča što ti isti talentirani glazbenici sa svojim pjesmama izuzetno teško dolaze do publike koja se istovremeno žali da nema novih izvođača na sceni jer se stalno u eteru vrte jedne te iste pjesme. Kako je to uopće moguće?
U Hrvatskoj trenutno postoji oko 150 radio postaja od kojih niti deset nema nacionalnu koncesiju. Nacionalna koncesija pripada Hrvatskom radiju, kroz tri programa, te Hrvatskom katoličkom radiju, Narodnom radiju i Otvorenom radiju. Ostale su radio postaje sa županijskim ili lokalnim koncesijama. Velik je broj tih istih radio postaja formatiran odnosno sadržaj kreiraju sami slušatelji koji kroz radijsku anketu izražavaju svoje glazbene želje među ponuđenim glazbenim prijedlozima. Dakako, među već etabliranim, poznatim pjesmama tj. hitovima. Pri tom je zanimljivo da Fond za poticanje raznovrsnosti elektroničkih medija daje tim istim radio postajama oko 30 milijuna kuna godišnje koje se osim radio postajama dijele neznatno za portale i nešto većim djelom za televizijske postaje. Po nekim istraživanjima radio svakodnevno u Hrvatskoj sluša više od 50 posto građana dok na tjednoj bazi taj postotak iznosi čak više od 90 posto. Ukratko, građani Hrvatske jako vole glazbu.
Dakle, sve su predispozicije za razvoj glazbene scene tu. Radio postaja ima navodno više nego u Njemačkoj, novca ima, slušatelja ima, novih pjesama ima, ali malo tko može navesti pet novih pjesama koje je čuo ove godine. Kako je tek to moguće? Zahvaljujući internetu bez kojega je današnji život već odavno postao nezamisliv, glazba nikada nije bila dostupnija. Platformi za distribuciju glazbe putem interneta ima nebrojeno mnogo. Svejedno, novim izvođačima i novim pjesmama više je nego teško danas pronaći put do slušatelja. Štoviše, prosječni slušatelji teško da će se složiti da scena nikada nije bila bogatija i da Hrvatska danas obiluje fenomenalnim novim bendovima i glazbenicima. A doista je tako. Čak više nema niti radio emisija koje promoviraju novu hrvatsku glazbenu scenu ili pružaju šansu mladim još neafirmiranim bendovima. Zapravo su danas mladi neafirmirani bendovi i oni koji iza sebe već imaju barem dva albuma, ali publika još nije saznala za njih. Diskografske kuće ne ulažu u nove izvođače jer znaju da ne mogu računati na airplay njihovih pjesama ako pjevaju na engleskom ili nekom drugom jeziku, ako nisu mainstream, ako nemaju hit za koji su svi već čuli itd. Pa kakve su to radio postaje koje su u stanju negirati gotovo 50 posto izvođača u Hrvatskoj danas?
Unatoč životu glazbe na internetskim platformama, među kojima po istraživanju u Hrvatskoj prednjači YouTube, gotovo je nemoguće saznati tko su novi hrvatski bendovi koji pune dvorane od par tisuća ljudi, koji pune klubove i koji se teškom mukom probijaju do radijskog etera u Hrvatskoj. Mladi danas ne slušaju toliko radio postaje već se informiraju putem youtube trendinga gdje je najvažnije koliko tko ima pogleda dok je sadržaj postao nevažan. Ali tko kaže da je glazba zabava za mlade? Pa svi smo odrasli uz glazbu, samo si malo tko može danas priuštiti toliko slobodnog vremena koje će potrošiti surfajući po internetu tražeći nove hrvatske bendove i nove pjesme. Odrasli smo uz radio program koji je svako toliko u eter pustio neki novi bend koji nam se svidio i sviđa nam se i dan danas jer smo ih zavoljeli i podržali. Ili nam se pak nije svidio i brzo su završili svoju karijeru. Zakon ponude i potražnje. Ali za takav zakon treba postojati ponuda koja je netragom nestala. Teško je danas novim glazbenicima sa svojim pjesmama nametnuti se publici putem radijskog etera jer je taj isti eter postao nevjerojatno zatvoren. Unatoč izuzetno zanimljivim izvođačima i glazbenim umjetnicima u Hrvatskoj danas koji pokušavaju svoju glazbu predstaviti što većem broju slušatelja. Opće je poznato da će kvalitetna pjesma pronaći put do slušatelja ali kako ako je danas u Hrvatskoj do slušatelja tako teško doći?
Komentari