Pariški Louvre će u drugome dijelu godine ugostiti izložbu remekdjela Leonarda da Vincija u povodu 500. godišnjice njegove smrti. No Leonardova slika koja u posljednje vrijeme izaziva najviše kontroverzi, interesa medija i rasprava stručnjaka, možda neće biti ondje izložena.
Prije dvije godine “Salvator Mundi” prodan je na dražbi Christie’sa za rekordnih 450 milijuna dolara, iznos dotad nezabilježen u svijetu umjetnina.
No “Spasitelj svijeta” od tada nije izložen u javnosti, što potiče sumnje u vlasništvo, autentičnost i pitanja o tome gdje se slika uopće nalazi.
Isusov portret trebao je biti izložen u rujnu prošle godine u Louvreovu ogranku u Abu Dabiju, ali je otvorenje odgođeno bez ikakva obrazloženja muzeja.
Arapski Louvre nije otkrio identitet kupca, priopćivši samo da je emiratsko Ministarstvo kulture “pribavilo” sliku.
Tajanstvenost je dodatno produbljena činjenicom da je originalni Louvre zamolio ministarstvo da mu posudi sliku za veliku izložbu o Leonardu, “ali zasad nema nikakvog odgovora”, rekao je glasnogovornik pariškog muzeja.
Zabrana zbog islama
Po pisanju Wall Street Journala, sliku je kupio saudijski princ Badr ben Abdalah u ime saudijskog prestolonasljednika Mohameda bin Salmana, najmoćnijeg čovjeka u kraljevstvu. On nije nikada ni potvrdio ni demantirao informaciju.
Saudijska Arabija i susjedni Ujedinjeni Arapski Emirati vrlo su bliski saveznici, a Mohamed bin Salman u odličnim je odnosima s emiratskim prestolonasljednikom. To bi objasnilo vezu između slike i najavljene izložbe abudabijskom Louvreu, prve strane institucije koja nosi ime velikoga pariškog muzeja. Otvorio ga je Emmanuel Macron 2017. godine.
Nestanak slike povezan je s urušavanjem međunarodnog ugleda saudijskog princa nakon ubojstva novinara i disidenta Jamala Khashoggija u Istanbulu.
Neki izvori navode da su najviši autoriteti sunitskog islama s kairskog sveučilišta Al Azhara princu poručili da se slika ne smije izlagati iz vjerskih razloga. Isus se u islamu, religiji koja zabranjuje fizičko oslikavanje Boga, smatra jednim od proroka, ali kako je na slici prikazan kao Spasitelj, a time i Bog, slika je svetogrđe.
Ništa Leonardovo
Mnogi stručnjaci sumnjaju u autentičnost slike. “Neki detalji govore mnogo”, kaže Jacques Franck, specijalist za Leonardovu tehniku, i ukazuje na loš prikaz prsta i još nekoliko elemenata koji su “anatomski nemogući”.
U vrijeme kada je to platno naslikano, Leonardo je davao slikarima iz svoje radionice da završavaju slike jer on nije imao vremena, dodaje Franck.
Još jedan ekspert za Leonarda, Daniel Salvatore Schiffer, također vjeruje da sliku nije naslikao talijanski majstor. “Kada analizirate detalje, ništa nije Leonardovo. Nema njegov duh”.
Povjesničar umjetnosti Ben Lewis, autor knjige “Posljednji Leonardo”, kazao je da je londonska Nacionalna galerija, koja je izložila sliku 2011., ignorirala savjet petero stručnjaka koji su trebali potvrditi autentičnost slike. Premda ih je samo dvoje bilo uvjereno da se radi o Leonardovu djelu, a ostali su ili bili protiv ili nisu bili sigurni, “Salvator Mundi” predstavljen je kao original.
Diane Modestini, koja je radila na obnovi slike od 2005. do tada, ne razumije prijepore i inzistira na tomu da je riječ o Da Vinciju.
Ni Christie’s nema dvojbi. “I dalje stojimo uz pomno istraživanje kojim je 2010. slika pripisana Leonardu. Ništa što se događalo nakon rekordne prodaje 2017. nije razlog da revidiramo stajalište”, kazao je glasnogovornik aukcijske kuće.
Hoće li “Salvator Mundi” biti izložen na izložbi koju Louvre kani otvoriti najesen, ostaje za vidjeti.
“Ako Louvre još nije dobio odgovor iz Abu Dabija, a do otvorenja su ostali samo mjeseci, to znači da djela ondje neće biti”, siguran je Franck.
Schiffer dodaje kako to za Louvre može biti i dobra stvar jer si neće ukaljati ugled i vjerodostojnost izlaganjem “upitne” slike.
Komentari