GAY PARTIZANI ‘Nisam željela izbaciti scene homoseksualnog seksa’, Ivona Juka o hrvatskom kandidatu za Oscara

Autor:

Press

Portal Deadline jedan je od tri najvažnija filmska portala na svijetu, te je njihova novinarka Melanie Goodfellow objavila veliku priču o filmu „Lijepa večer, lijep dan“, hrvatskom kandidatu za Oscara, te je razgovarala s redateljicom filma Ivonom Jukom i producenticom, njenom sestrom, Anitom Jukom.

„Lijepa večer, lijep dan” je crno-bijeli film koji prati četvoricu prijatelja, Lovru (Dado Ćosić), Nenada (Đorđe Galić), Stevana (Slaven Došlo) i Ivana (Elmir Krivalić), nekadašnje partizanske suborce, a nakon rata cijenjene filmske umjetnike, koji 1957. u Jugoslaviji rade za veliki filmski studio. Kada snime scenu koja propitkuje aktualan komunistički režim, ured za propagandu na čelo studija postavlja Emira Servara (Emir Hadžihafizbegović), čiji zadatak postaje usmjeriti rad umjetnika u čistu propagandu, pritom sabotirajući rad četvorice protagonista, za koje se sumnja da su homoseksualci.

Ivona Juka je, objašnjavajući zašto se odlučila upravo za ovu temu filma, rekla kako ona i sestra dolaze iz napredne obitelji u kojoj su im roditelji te djedovi i bake bili profesori. „Međutim, u našoj obitelji jedan nama drag i blizak član bio je tužen i mučen. Čak u osamdesetim godinama je bilo incidenata kojih se sjećamo iz djetinjstva. Bile smo svjesne da je biti homoseksualac bilo jako teško. Nas dvije smo ga jako voljele. Nažalost, on je preminuo. Ovaj je film ljubavno pismo njemu i njegovoj generaciji“, rekla je Ivona Juka.

U tekstu se objašnjava što je Goli otok bio nakon Drugog svjetskog rata te Ivona Juka kaže kako je to bio konc-logor u kojem su zatvorenici mučili jedni druge, dodajući kako je pomno istraživala to razdoblje i te događaje. U filmu glumi i Voja Brajović, proslavljeni srpski glumac, i to kao Lovrin otac za kojeg Ivona Juka kaže kako je njegov otac završio na Golom otoku kao i otac njegove supruge.

Ivona Juka odlučila se za nekoliko scena homoseksualnog seksa. „Razgovarala sam s nekim od velikih srpskih zvijezda koje su imale problem sa ljubavnim scenama. Pokušavali su me uvjeriti da izbacim te scene. Govorili su mi ‘Scenarij je tako snažan. To je prelijepa priča o slobodi. Ne trebaš te scene“, prisjetila se Ivona Juka.

„Rekla sam ne. Jedan od stupova na kojima sam izgradila film je borba između Erosa i Tanatosa”, objasnila je Ivona Juka. “Eros je jedino mjesto slobode. Tanatos je svuda oko njih. Ljudi špijuniraju jedni druge. Nemaju slobodu govora, niti slobodu da rade na stvarima na kojima žele raditi. Jedino mjesto slobode je Eros. Prikazivanje tih scena pod plahtama, uz poljubac i maženje, ima svoj razlog. Cenzuriranje tih scena bilo bi protiv ove priče.” Redateljica smatra da je, nakon toliko filmova o heteroseksualnim odnosima i ljubavi, došlo je vrijeme za intimne odnose homoseksualaca. „Naviknimo se na to, prikažimo i tu seksualnost na lijep način“.

Ivona Juka je dugo razgovarala s glumcima kako odigrati i snimiti te scene te priznaje da je imala tremu dok je počinjala snimanje. „Bilo mi je jako važno iskreno razgovarati s njima. Rekla sam im ‘Dečki, mogu gledati gay pornografiju, ali to nije stvarnost.’ Pitala sam ih kako bi to trebalo izgledati. Rekla sam im da sam imala gay člana obitelji, ali nisam znala za njihovu intimu, kao što ne znam ništa o intimi svojih roditelja’. Malo sam se bojala proba. Bojala sam se da će osjetiti da sam neiskusna u tome, ali to je bilo isto kao režiranje heteroseksualne scene.”

Zbog homoseksualnih scena neki od potencijalnih financijera filma su se povukli te su iz istih razloga imali problema sa lokacijama snimanja filma. “Tri lokacije su nam otkazane jer su čuli da snimamo gay priču, dok je Anita imala velikih problema s regionalnim filmskim fondovima koji su nam u zadnji čas otkazali suradnju”, kaže Ivona Juka. Anita Juka ispričala je anegdotu kako je jedna žena prišla Voji Brajoviću i rekla mu da se nada da ne glumi u filmu o gay partizanima o kojem je pisalo u medijima, na što joj je on odgovorio „Da, glumim oca gay partizana, trebali bi ga pogledati kada dođe u kina“. Žena je, kaže Anita Juka, bila u šoku.

Velik problem za sestre Juka je taj što je HAVC (Hrvatski audiovizualni centar) odlučio odobriti im manja financijska sredstva za kampanju za Oscara no inače. Kako kažu, HAVC im je odobrio 69,5 tisuća eura za kampanju dok je prošlogodišnji hrvatski kandidat, film „Tragovi“, dobio 144 tisuća eura. HAVC je odlučio da ove godine treba financijski snažnije podržati kandidaturu kratkog filma Nebojše Slijepčevića „Čovjek koji nije mogao šutjeti“ u utrci za Oscara. Sestre Juka kažu da je nešto čudno u toj priči te sugeriraju da se radi o razmimoilaženju zbog LGBT teme i eksplicitnih scena seksa što je možda dovelo do smanjenja financijske podrške. Portal Deadline kontaktirao je HAVC koji su odbacili te tvrdnje, potvrđujući da su se odlučili fokusirati na film Nebojše Slijepčevića ali dodajući kako su sestre Juka prekasno podnijele zahtjev za odobrenje financijskih sredstava. One se ne slažu s tim objašnjenjem, tvrdeći da je njihov film jednoglasno izabran za hrvatskog kandidata za Oscara početkom rujna, tjednima prije no što su neki od inozemnih filmova proglašeni kandidatima za Oscara. „To je udarac za nas, ali nastavljamo dalje. Za nas je bitno da je film viđen. Vjerujemo da je ovo važna priča s univerzalnom porukom, a mi činimo sve da je iznesemo u javnost“, zaključila je Ivona Juka.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.