FRONTALNI SUDAR SA STVARNOŠĆU Meloni otvoreno zaratila sa Stellantisom zbog nekoć moćnog Fiata

Autor:

Italy's Prime Minister Giorgia Meloni (C) arrives on a small car to attend a flags ceremony at Borgo Egnazia Golf Club San Domenico during the G7 Summit hosted by Italy in Apulia region, on June 13, 2024 in Savelletri.  Leaders of the G7 wealthy nations gather in southern Italy this week against the backdrop of global and political turmoil, with boosting support for Ukraine top of the agenda.,Image: 881391999, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Tiziana FABI / AFP / Profimedia

Tiziana FABI/AFP/Profimedia

Talijanska premijerka Giorgia Meloni pronašla je idealnu metu u svom gospodarskom patriotskom križarskom ratu te pritišće Stellantis, vlasnika nekoć moćnog Fiata da proizvodi više automobila u Italiji.

Tijekom proteklih mjeseci talijanska vlada upustila se u sve veći niz sukoba sa Stellantisom — nasljednikom talijanskog kultnog proizvođača automobila Fiata, sada jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila — jer ne ulaže dovoljno u Italiju.

Stellantis — koji pod svojom kapom ima desetak marki, od Alfa Romea i Maseratija do Peugeota, Citroëna i Jeepa — dugo je na nišanu Meloni.

Dok je bila zastupnica u oporbenim klupama, bila je jedna od najžešćih protivnica francusko-talijanskog spajanja Fiat-Chryslera i proizvođača Peugeota PSA, iz kojeg je 2021. nastao Stellantis. Tada je Meloni upozoravala da je riječ o opasnom francuskom preuzimanju talijanskog kraljevskog dragulja, raspirujući vječito francusko-talijansko gospodarsko rivalstvo.

Sada kada je na vlasti, desničarska premijerka pojačava svoju borbu protiv Stellantisa u ime ekonomskog patriotizma prisiljavajući kompaniju da promijeni ime novog modela Alfa Romeo proizvedenog u Poljskoj i ukloni talijanske zastavice s gradskih automobila proizvedenih u Maroku.

Čak iako se značajni dio njegovih automobila proizvodi izvan Italije, Stellantis je trenutno jedini veliki proizvođač automobila koji je ostao u zemlji. Grupa ima u vlasništvu sve legendarne talijanske marke automobila osim Ferrarija, koji je neovisna tvrtka, i Lamborghinija, koji je sada u vlasništvu njemačkog Audija.

TUŽBAMA NA KRITIČARE Rushdie o Giorgiji Meloni: Djetinjasto je suditi i goniti, neka odraste!

Dok ta napetost između vlade i Stellantisa rate, Rim sada nagovara kineske proizvođače automobila da otvore tvornice u zemlji.

Morate imati hrabrosti kritizirati odluke vlasnika i uprave Stellantisa kada su u suprotnosti s talijanskim interesima“, rekla je Meloni početkom godine, kritizirajući Stellantis jer je registriran u Nizozemskoj i tvrdeći da je Italija sustavno kažnjavana u strateškim odabirima tvrtke jer su francuski dioničari utjecajniji.

To je samo jedan od mnogih vladinih napada na tvrtku koja je bila u središtu talijanske politike i javne rasprave više od jednog stoljeća. Prije nego što se pretvorio u multinacionalnu grupu s tvornicama posvuda u svijetu, Fiat se suočavao s ekonomskim usponima i padovima, redovito primajući izdašne državne subvencije i izazivajući kritike protiv svog osnivača dioničara, utjecajne obitelji Agnelli.

“Stellantis je idealni neprijatelj za Meloni”, smatra Lorenzo Castellani, politolog sa Sveučilišta Luiss u Rimu. “Nekako su odlučili premjestiti proizvodnju unatoč velikoj financijskoj potpori države. Lako je se može optužiti za slab patriotizam“, rekao je, dodavši kako Meloni, međutim, gubi bitku protiv automobilskog diva jer Italija nema pravi način da se Stellantis prisili na više ulaganja u zemlji.

Melonijina vlada i Stellantis obvezali su se proizvesti milijun vozila godišnje u zemlji. Ali i vlada i sindikati kažu da Stellantis ne ispunjava to obećanje. Proizvodnja u Italiji pala je za više od 25 posto u prvoj polovici ove godine u usporedbi s 2023., tvrde sindikati. U istom razdoblju, neto dobit tvrtke također se gotovo prepolovila u odnosu na prethodnu godinu, s 10,9 milijardi eura na 5,6 milijardi eura.

Od spajanja s francuskim PSA-om, tvrtka je ukinula više od 10.000 radnih mjesta u Italiji, uglavnom potičući starije radnike da odu u mirovinu. Ove je godine nekoliko Stellantisovih proizvodnih linija u Italiji, uključujući proizvodnju automobila Fiat 500 i Maserati, stavljeno na čekanje, a radnici su primali smanjenu plaću prema takozvanoj “cassa integrazione”, kratkoročnoj shemi subvencioniranja plaća.

TALIJANSKI DEFICIT Meloni u Kini potpisala sporazum o gospodarskoj suradnji

Trgovanje zastavom

Povrh kritiziranja Stellantisa zbog nedostatka ulaganja u Italiju, Rim sada zabranjuje tvrtki da pokazuje svoje talijansko naslijeđe na proizvodima iz inozemstva.

U proljeće su talijanska carina i financijska policija zaplijenile 134 Fiat Topolina, novi električni gradski automobil koji Stellantis proizvodi u Maroku, jer su imali naljepnicu s talijanskom zastavom koja bi, prema talijanskim vlastima, mogla zavarati kupce o podrijetlu automobila.

U lipnju je talijanski sudac privremeno presudio da čak i naziv modela — “Topolino” i “Topolino Dolcevita” — pogrešno sugerira da je automobil proizveden u Italiji jer se odnosi na kultni stari Fiatov model i na legendarni film Federica Fellinija.

Sićušni, zdepasti svijetlozeleni automobili još uvijek su blokirani u luci Livorno, na toskanskoj obali. Od tada je Stellantis ponudio uklanjanje kontroverzne naljepnice sa zastavom i pozvao vlasnika Topolina da dođe u Fiatove garaže kako bi je uklonili.

“Zakon je isti za sve”, rekao je ministar razvoja Adolfo Urso, dodajući da “lažne indikacije” dovode potrošače u zabludu i štete talijanskim tvrtkama.

Afera Topolino pokreće neke pravne teme jer Stellantis nikada nije tvrdio da je automobil proizveden u Italiji.

“Jednostavna prisutnost talijanske zastave izjednačena je s napomenom ‘Proizvedeno u Italiji’ i čak je sankcionirana iako tvrtka sigurno ima talijansko podrijetlo”, istaknuo je Enzo Marasà, partner u odvjetničkom uredu Portolano Cavallo, koji nije uključen u ovaj konkretni slučaj.

Zakon se posebno stroga primjenjuje, što je vjerojatno i politička poruka, signal svim onim tvrtkama koje svoju proizvodnju sele u inozemstvo, čak i onim talijanskim tvrtkama koje bi umjesto toga trebale, prema mišljenju vlade i određenom narodnom sentimentu, vratiti u Italiju”, dodao je odvjetnik.

Početkom godine, Rim je zabranio Stellantisu da novi model Alfa Romeo proizveden u Poljskoj imenuje “Milano”, tvrdeći da bi davanje imena sjevernotalijanskog grada automobilu proizvedenom u inozemstvu bilo nezakonito. Stellantis je na kraju promijenio ime u “Junior”.

SAMIT U ITALIJI G7 protiv ‘nepoštenih praksi’ Kine, prijeti institucijama koje pomažu Rusiji

Koketiranje s Kinom

Kao i njeni prethodnici, Melonii pokušava uvjeriti Stellantis da nastavi proizvoditi u Italiji nudeći financijsku potporu kupcima automobila s niskim emisijama. Italija će izdvojiti 750 milijuna eura 2025. i milijardu eura godišnje od 2026., najavio je Urso u kolovozu nakon sastanka s predstavnicima automobilske industrije.

No Urso žali što, unatoč dosadašnjim financijskim naporima vlade, proizvodnja automobila u Italiji nije porasla, djelomično zato što su automobili proizvedeni u Italiji također imali koristi od kupovnog bonusa. Zato je Urso obećao da će od iduće godine samo vozila djelomično proizvedena u Europi ispunjavati uvjete za bonus, mjeru koja je već usvojena u Francuskoj od početka godine.

Ove napetosti sa Stellantisom povećavaju fokus na Melonino udvaranje Kini.

Tijekom svog prvog putovanja u Peking krajem srpnja, Meloni je potpisala nekoliko sporazuma o suradnji s Kinom, uključujući i one o električnim automobilima.

Urso je nedavno potvrdio da Italija pregovara s nekoliko kineskih proizvođača automobila o izgradnji tvornica u Italiji, a prema Reutersu, razgovori s kineskim Dongfengom o mogućoj talijanskoj tvornici u poodmakloj su fazi.

Delegacija dužnosnika iz talijanskog ministarstva industrije otputovat će u Peking u drugoj polovici kolovoza kako bi dalje razgovarali o ovim ugovorima, potvrdio je glasnogovornik ministarstva.

Alfa Romeo Junior Veloce (2024.), električni vozački dragulj od 280 KS!

Rimska šarmantna ofenziva s kineskim proizvođačima automobila već iritira Stellantis, a izvršni direktor Carlos Tavares upozorava da bi otvaranje vrata kineskim proizvođačima automobila imalo “značajne društvene posljedice”.

Vlada bi također mogla razmotriti davanje kineskim proizvođačima automobila nekih povijesnih talijanskih marki, uključujući Autobianchi i Innocenti, trenutno u vlasništvu Stellantisa, prema talijanskom dnevniku Il Sole 24 Ore. Prijenos bi bio moguć zahvaljujući novousvojenom dekretu koji bi talijanskim vlastima omogućio da kontrolira legendarne marke koje se ne koriste dulje od pet godina.

“Koketiranje s drugim proizvođačima automobila nije loša ideja, ali kineski proizvođači automobila za sada vjerojatno neće zamijeniti Stellantis”, upozorava ekonomist Andrea Giuricin, ističući da Italija nije idealno odredište za ulaganje za proizvođače automobila, dijelom i zbog visokih troškova transporta.

Kao što kaže politolog Castellani: “Meloni može pritiskati Stellantis zabranom korištenja talijanskih imena i udvaranjem kineskim investitorima kako bi ih učinila ljubomornim. Ali to ne može biti rješenje“.

Stellantis nije odgovorio na zahtjev za komentar, piše Politico.

SUKOB NA DRUŠTVENIM MREŽAMA Talijanska novinarka mora platiti premijerki Meloni pet tisuća eura

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.