Tržište rada posljednjih se godina značajno promijenilo, velikim dijelom zbog pandemije koja nas je prisilila na rad od kuće i digitalizaciju. Odnos poslodavaca prema radnicima, nesigurnost radnog mjesta, ali i cijeli spektar poslova koji su, zahvaljujući internetu stvorili priliku za freelancere, mnoge je potaknula da se samozaposle.
U nastavku donosimo nekoliko vrijednih savjeta za freelancere i sve one koji to planiraju postati. Otkrili su ih za portal Creative Boom kreativci koji su već godinama samozaposleni.
Usudite se
“Najbolji savjet koji mogu dati svima koji se boje učiniti prvi korak jest da krenu u to. Ovaj način života je zahtjevan, ali isplati se”, kaže ilustrator i dizajner Kohenoor Kamal.”Samo naprijed! Biti slobodnjak s punim radnim vremenom apsolutno je zastrašujuće, ali to je nužan korak da biste se potpuno posvetili svojoj novoj karijeri. A ako razgovarate s bilo kim tko je to sam učinio, vidjet ćete da ih vrlo malo požali”, dodaje muralist i ilustrator Briks.
Ipak, ne morate se upustiti u to preko noći. Započnite tako da tražite angažmane uz svoj stalni posao. Radite sa strane barem godinu ili dvije kako biste osigurali klijente i naučili sve što vam je potrebno za posao. Kroz taj ćete period testirati sebe i graditi portfolio bez pritiska da morate zaraditi plaću kojom ćete pokriti sve svoje troškove. Kada budete spremni, odvažite se na idući korak i vjerujte u sebe.
Pronađite svoju nišu
“Nemojte gledati što drugi rade, razvijajte vlastiti stil”, savjetuje ilustratorica Megdalena Pankiewicz. Jedan od najvažnijih zadataka freelancera je pronaći nišu.
Konkurencija je jaka i treba se istaknuti, a to ćete učiniti odgovorite li si na pitanje zašto bi se klijent izabrao baš vas. Razmislite o tome što vaš rad čini jedinstvenim. Radi li se o određenoj tehnici, stručnosti ili jedinstvenom pristupu rješavanju problema?
Klijente privlače freelanceri koji nude nešto drugačije. Provedite vrijeme usavršavajući svoje umijeće i razvijajući stil koji je samo vaš. Usavršavanjem, potencijalnim klijentima olakšavate prepoznavanje vrijednosti koju donosite.
Freelance posao je roller coaster, tobogan s neizbježnim usponima i padovima. “Nemojte biti strogi prema sebi. Potrebno je vrijeme da pronađete klijente i da ljudi čuju za vas”, dodaje ilustrator Con McHugh.
Drugim riječima, važno je upravljati svojim očekivanjima i ostati prizemljeni. Krenite svojim tempom i budite spremni na promjene u radnom opterećenju i prihodima. Bilo bi dobro imati ušteđevinu kako biste što bezbolnije prošli kroz krizne periode.
Iskusni freelanceri preporučuju uštedu dovoljnu za pokrivanje troškova od najmanje tri do šest mjeseci. Taj iznos pruža bezbrižnost i omogućuje vam da se usredotočite na pronalaženje pravih projekata, a ne na prihvaćanje bilo čega iz nužde.
I ne gubite optimizam. Kao što ilustratorica i dizajnerica Alice Roseberry-Haynes primjećuje: “Očekuje vas uzbudljiva vožnja. Bitno je podsjetiti se na vrhunce kada ste na dnu”.
Definirajte svoju vrijednost
Nemojte se natjecati s konkurencijom snižavanjem cijene svojih usluga. “Uvijek će postojati netko tko je ‘jeftiniji'”, naglašava dizajnerica Adrianne Walujo. “Usredotočite se na vrijednost koju dajete svojim klijentima. Pružite im nešto od čega imaju koristi”, dodaje.
Možda vam izgleda logično spuštati cijenu, osobito u početku. Međutim, to može obezvrijediti vaš rad, ali i dovesti do toga da nećete moći podići cijene kada budete spremni na to.
Umjesto toga usredotočite se na definiranje vrijednosti koju pružate. Klijenti koji razumiju vrijednost kvalitetnog kreativnog rada cijenit će vaše vještine, originalnost i profesionalnost.
Jasno i iskreno komunicirajte o svojim uslugama. Pokažite kako one mogu riješiti probleme i pridonijeti uspjehu vaših klijenata. Pozicioniranjem sebe kao kvalitetnog suradnika, privlačite klijente koji su spremni nagraditi izvrsnost.
Vrijednost vašeg rada ne bi se trebala mjeriti samo u novcu. Treba uzeti u obzir i zadržavanje prava nad intelektualnim vlasništvom, što se postiže kroz dobro sastavljene ugovore.
Bitno je razumjeti svoja prava i zaštititi svoje stvaralaštvo. Ako je potrebno, savjetujte se s pravnim stručnjakom. Postavljanjem jasnih uvjeta ne samo da štitite svoju vrijednost, već i stvarate imidž koji klijenti poštuju.
Stvorite zajednicu
“Umrežite se! Ovo može biti teško, osobito ako ste sramežljivi, ali je važno ne samo za pronalaženje klijenata, već i za izgradnju zajednice kolega freelancera.
Umrežavanjem dobivate podršku i postajete podrška drugima. Za mene osobno, to je dovelo do mnogih nevjerojatnih prilika”, kaže ilustratorica Ameesha Lee.
Umrežavanje je temelj uspjeha freelancera. Stoga posjećujte događaje u industriji, pridružite se internetskim forumima i sudjelujte u grupama na društvenim mrežama relevantnim za vaše područje.
Ugovori
“Uvijek sastavite ugovor. Bez ‘ali’ i ‘ako’. Ugovor je najbolji pokazatelj s kakvim klijentom planirate surađivati. Dobri klijenti nikada neće imati problema s potpisivanjem ugovora. Ako potencijalni klijent izbjegava ugovor, ne biste trebali ući u posao s njim”, kaže dizajnerica Asa Rodger. Ugovori štite i vas i vaše klijente definiranjem jasnih očekivanja.
Dobar ugovor trebao bi pokrivati opseg posla, isporuke, uvjete plaćanja, rokove i sve nepredviđene troškove. Pruža referentnu točku u slučaju sporova i osigurava da se suradnici dobro razumiju.
Zato odvojite vrijeme za izradu detaljnog ugovora i nemojte se ustručavati potražiti pravni savjet kako biste bili sigurni da ste sve obuhvatili.
Posao u kojem ste sami sebi sve, podrazumijeva strateško planiranje, pregovaranje, kontinuirani rad i puno samopouzdanja. Poduzimajući prvi korak, pronalazeći svoju nišu, upravljajući očekivanjima, otkrivajući i definirajući svoju vrijednost, neumorno se umrežavajući, štiteći sebe, štedeći za crne dane i sastavljajući kvalitetne ugovore, stvarate temelje za uspješan posao.
Radite, rastite, uživajte u slobodi i kreativnosti koje freelance nudi.
Komentari