Glazbeni duo FreeKind koji čine Sara Ester Gredelj iz Hrvatske i Nina Korošak Serčić iz Slovenije, postoji tri godine, a ovih dana objavio je debitantski album ‘Since Always And Forever’. Sara i Nina upoznale su se na ljetnoj jazz radionici u Grožnjanu te se zbližile na studiju u Grazu
Ovih dana u prodaji se pojavio debi album „Since Always And Forever“ Sare Ester Gredelj i Nine Korošak Serčić, koje nastupaju pod imenom FreeKind. Njihov neo soul u savršenom spoju s R’n’B-jem i hip-hopom, izuzetno nesvakidašnja kombinacija u ovim krajevima, u samom startu oduševio je publiku – i to širom svijeta. Već nakon nastupnog EP-ja „Not Good Enough“ 2020. godine počela je potražnja za njima i njihovim pjesmama, zbog čega su već u momentu izlaska prvog albuma imale preko 600.000 streamova svojih pjesama. Te dvije izuzetno talentirane djevojke upoznale su se u Grožnjanu na ljetnoj jazz radionici, da bi se zbližile tijekom studija na Akademiji u Grazu iste godine. Nina, rodom iz Slovenije, okupila je bend kako bi svirali obrade soul, disco i funk pjesama. Sara, rodom iz Hrvatske, bila je na klavijaturama i tu je sve nekako počelo. Shvatile su da obje obožavaju soul, a pogotovo Soulquarians, takozvani rotirajući kolektiv eksperimentalnih crnačkih glazbenika koji su bili aktivni tijekom kasnih 1990-ih i ranih 2000-ih, a činili su ga D’Angelo, Ahmir ‘Questlove’ Thompson, producent J Dilla, kantautorica Erykah Badu, trubač Roy Hargrove, klavijaturist James Poyser, pjevač Bilal, basist Pino Palladino, reperi/producenti Q-Tip i Mos Def te reperi Talib Kweli i Common.
No ipak su imale različite glazbene temelje. „Nina je odrastala više uz radijske hitove iz regije, dok sam ja provela djetinjstvo slušajući blues, rock i soul. Prije odlaska u Graz, Nina je provela neko vrijeme u Kanadi i tamo razvila ljubav prema funku, soulu i R’n’B-ju jer je imala priliku čuti sve te žanrove uživo u izvedbi izvrsnih glazbenika. Ja sam u Hrvatskoj otkrivala jazz, R’n’B i hip-hop putem interneta”, rekla nam je Sara Ester Gredelj. Ipak, spojio ih je jazz, koji je i te kako utjecao na neki njihov vlastiti glazbeni stil, što nam je u razgovoru potvrdila Nina Korošak Serčić: „Jazz te otvori. Kao glazbenika i kao osobu. Barem u našem iskustvu. U svakom slučaju, to iskustvo sinergije na pozornici ili u studiju osvijestilo nam je koliko je to važno da bi se glazba stvorila. I za nas i za slušatelje to jedno iskustvo koje ima potencijal stvoriti nešto. Bez tog izvođenja glazba je malo prazna. Barem mi to tako vidimo. Jazz ima tu svoju spiritualnu stranu koja je i nas preuzela i koju pokušavamo izraziti kroz svoju glazbu.“
Grupa FreeKind nastala je više nego spontano. Nina se jednom prilikom sastala s organizatoricom jednog festivala i pokušala dogovoriti koncert za već spomenuti cover band, međutim, ta organizatorica čula je njih dvije na jednom jam sessionu i ostala oduševljena. „Rekla je da je taj bend koji svira obrade OK i pitala nas imamo li nas dvije neki bend“, prisjetila se Sara i nastavila: „I mi smo sa samopouzdanjem odgovorile – Da, naravno! Uvijek se smijemo kad to prepričavamo jer ni nama nije jasno kako se to zapravo dogodilo. Tjedan dana nakon tog razgovora morale smo pripremiti nešto za promociju nastupa i iz nekog razloga odlučile napraviti svoju stvar. Bendovi inače snime nekakav kratki video u kojem ili izvode glazbu ili samo najave koncert, no evo, valjda je tako trebalo biti. Jer ta pjesma je bila početak svega. Riječ je o pjesmi ‘I’m Gonna Live’.“ Početna ideja je bila da njih dvije čine jezgru benda, ali tijekom karantene zbog pandemije koronavirusa ideja benda jednostavno je otpala i odlučile su nastupati same. Njihovi prvi kritičari bili su njihovi roditelji, koji isprva nisu vjerovali da su te pjesme napravile njih dvije.
‘Kad se suočimo s problemom, inzistiramo na tome da u tekstu ima nade i optimizma. To nam je vrlo važno. Mi se želimo tako osjećati kada čujemo pjesmu’, kaže Sara Ester Gredelj
„Ne sjećamo se točno, ali bilo je malo nevjerice da smo mi to napravile jer smo prije toga samo svirale, ne i pjevale. Snimanje, produkcija i pisanje tekstova nisu dotad bili dio našeg glazbenog stvaralaštva“, rekla nam je Nina te objasnila kako su se prozvali FreeKind: „Dugo smo debatirale o imenu benda. Jednog dana stvorila se ta misao ‘What kind of people do we want to be? The free kind.’ Znale smo što želimo poručiti i širiti kroz glazbu tako da je ta misao postala i samo ime.“
Zanimljivo je i to što Sara Ester Gredelj ima glas koji mnoge istoga trena očara iako nikada nije učila pjevanje, ne računajući pjevanje u školskom zboru u glazbenoj školi. Pritom je njezin izgovor engleskog jezika toliko prirodan da je gotovo nemoguće pogoditi odakle je porijeklom. Taj savršeni naglasak, kako je istaknula sama Sara, došao je sam po sebi zbog glazbe koju je slušala odrastajući, jer kako nam je u šali rekla – nije imala izbora. Osim što same skladaju svoje pjesme i same ih izvode, same ih i produciraju, mada su naglasile da imaju vrlo malo znanja i da je to još daleko od školovane produkcije. No, uz dužno poštovanje, njihov EP, a potom i prvi album, produkcijski zvuči jednostavno fantastično. Puno pažnje posvećuju i samim tekstovima koji su i te kako važni za FreeKind. „Tekstovi su odraz naših spoznaja“, rekla nam je Sara i objasnila: „Kada se suočimo s nekim problemom ili nekom tematikom, inzistiramo na tome da tekst u sebi uvijek ima nade i optimizma. To nam je vrlo važno. Mi se želimo tako osjećati kada čujemo pjesmu: a, sve će biti OK. Kao protuteža distopijskom pogledu na svijet koji nas ‘napada’ iz mainstream medija.“
U svega par godina otkad su odlučile izići pred publiku, FreeKind je održao već preko 50 koncerata diljem Europe i Kanade. Kratko nakon izlaska EP-ja „Not Good Enough“, kojim su se predstavile javnosti, nastupile su na konferenciji MENT u Ljubljani i Waves Vienna u Beču. Koncertnu turneju nastavile su na Ljubljana Jazz Festivalu i na najvećim europskim showcase festivalima poput Reeperbahn festivala u Hamburgu, kultnog Eurosonic Noorderslag festivala u Nizozemskoj i francuskog festivala Europavox. Nina posebno pamti nastup u La Rochelle u Francuskoj zbog nevjerojatne izmjene energije s publikom koja je bila s njima svaku notu te je doživjela nestvarnu čaroliju jer se u tom momentu sve poklopilo kako treba. Za Saru je vrlo slično iskustvo bilo na Reeperbahn Festivalu u Hamburgu. Prvi nastup u Hrvatskoj održale su 2021. godine u sklopu Jazz.hr festivala u Tvornici kulture, ali uz prisutnu tremu. „Sara je teški tremaroš“, rekla nam je Nina koja nije imala tremu i prisjetila se samog premijernog nastupa u Zagrebu: „Zapravo je glavni razlog treme bio vrlo smiješan. Za nekoga tko je prije ‘samo’ svirao klavijature, prezentirati svoje pjesme publici bilo je u početku vrlo zahtjevno, a posebno prvi put ikad u Hrvatskoj. No nastup je bio vrlo pozitivno prihvaćen i mi smo bile zadovoljne.“
Prvi studijski album “Since Always And Forever”, objavljen ovih dana u izdanju njemačke diskografske kuće Butter92 i uz distribucijsku podršku kompanije Légère Recordings, sadrži 12 pjesama od kojih su se neke već puštale na radiostanicama u Austriji i Njemačkoj, a zahvaljujući reputaciji sjajne nove grupe koju čine dvije djevojke čiji neo soul u fuziji s R’n’B-jem i hip-hopom nikoga nije ostavio ravnodušnim, imat će radno ljeto i održati dvadesetak koncerata širom Europe. Početkom lipnja vratile su se i s prve turne po Velikoj Britaniji, koju su održale uz podršku Ureda za izvoz glazbe Hrvatska (We Move Music Croatia). Pred njima su promocija albuma u Njemačkoj i ljetni nastupi na festivalima Sziget, Exit i Mostly Jazz u Birminghamu, Chez Hubert Festivalu u Francuskoj, Velvet festivalu na otoku Krku, Otoku glazbe na Lastovu te na prvom hrvatskom Showcase festivalu i konferenciji SHIP koja će se održati u Šibeniku od 14. do 17. rujna, gdje su pozvane kao izvođači koji predstavljaju novi zvuk Europe.
‘Čekaju nas brojni nastupi diljem Europe gdje ćemo izvoditi pjesme s albuma. Osim toga, veselimo se i nadamo novim suradnjama s glazbenicima’, kaže Sara Ester Gredelj
Jedna od trenutno najpopularnijih britanskih hip-hop i neo soul pjevačica Little Simz je 2021. godine svojim četvrtim studijskim albumom „Sometimes I Might Be Introvert“ osvojila britansku kritiku i publiku te iste godine osvojila neke od najvažnijih glazbenih nagrada u Velikoj Britaniji kao što su Mercury Prize, Brit Award za najbolju novu glazbenicu, Libera Award za najbolji hip-hop/rap album. Stoga smo ih pitali, s obzirom na sličan glazbeni stil i poetiku, ciljaju li na takav uspjeh i osvajanje britanskog i američkog tržišta, saznavši usput da je Nina ogromna obožavateljica upravo Little Simz. „Nismo sigurne je li nam to stvarno važno. Ali znamo kakav utjecaj na karijere glazbenika ima osvajanje tih nagrada. Dobra stvar je što je to odlična inspiracija za ljude koji dolaze iz krajeva iz kojih mi dolazimo, jer to ne viđamo toliko često. Sada znamo da je moguće i tome se veselimo“, rekla nam je Sara te otkrila svoja očekivanja od izlaska albuma „Since Always and Forever“:
„Očekujemo još više novih slušatelja. Čekaju nas brojni nastupi diljem Europe gdje ćemo izvoditi pjesme s albuma. Veći broj pjesama također je povećao broj playlista na svim tim platformama, što je danas dosta često način da ljudi dođu do nečije glazbe. Osim toga veselimo se i nadamo novim suradnjama s drugim glazbenicima.“ Iako imaju sve predispozicije za veliki međunarodni uspjeh, plan za osvajanje američkog tržišta još ne postoji, ali svjesne su da su im i ta vrata otvorena – kada za to dođe vrijeme. Uostalom, prvi album tek je objavljen i karijera im je tek započela, no s obzirom na kvalitetu pjesama i njihov talent, gotovo je sigurno da smo upravo svjedočili početku fantastične karijere dviju izuzetno talentiranih glazbenica Sare i Nine, o kojima će se još i te kako pričati.
Komentari