Četrdeset godina nakon otvaranja prvog McDonald’sovog restorana u Francuskoj, prema čemu je u početku vladao otpor jer ga se doživljavalo kao simbol američkog fast-fooda, francuska podružnica postala je najprofitabilnija u toj američkoj grupi, a Francuzi postali drugi najveći konzumenti burgera na svijetu.
Otvaranje prvog McDonald’sovog restorana u Francuskoj, 17. rujna 1979. u Strasbourgu, izazvalo je val kritika u zemlji, koja se često diči da je zemlja gastronomije u kojoj se fast-food prezire. Nekoliko “McDoa”, kako ih se naziva u Francuskoj, bilo je otvoreno već 1972., ali su ubrzo zatvoreni zbog sudske bitke s grupom.
“McDo nimalo nije vjerovao da bi Francuska mogla biti potencijalno tržište”, rekao je Claude Fischler, sociolog prehrane.
Ali danas u zemlji posjeduje 1464 restorana, a burger je osvojio Francuze svojom univerzalnošću, zamijenivši čak tradicionalni sendvič sa šunkom i maslacom.
“Francuzi su ponovno prisvojili burger, bilo poboljšavajući recept, bilo smatrajući da u tom proizvodu ima kvalitete” i konzumirajući ga drugačije od Amerikanaca, često sjedeći za stolom, u društvu, u vrijeme ručka i u sklopu obroka u tri slijeda, s predjelom, glavnim jelom i desertom, objašnjava Loic Bienassis s Europskog instituta za povijest i kulturu prehrane.
Za McDonald’s, francuska podružnica danas je najprofitabilnija. Taj uspjeh temelji se na “originalnoj ponudi koja kombinira reference na francusku kulturu i naše američko podrijetlo” te na “inovativnim uslugama: posluživanju za stolom, dostavi kući, programima za vjerne kupce, naručivanju putem interneta”, objašnjava francuska podružnica.
Oduševljenje ne staje na McDou. Uz glavne američke brendove, McDonald’s, Burger King, Quick i KFC, prisutno je i puno mikro-poduzetnika i neovisnih proizvođača burgera, napomenula je Maria Bertoch, stručnjak za prehranu u restoranima pri NPD grupi.
U deset godina, ponuda burgera utrostručila se. Prošle godine burgeri su činili 9 posto prodaje u klasičnim restoranima, prema 3 posto 2008. te ostvarili promet od 6,5 milijarda eura, što je povećanje od 14 posto u tom razdoblju.
Gastronomski burger
Burger je čak “postao plemenito jelo u svim klasičnim restoranima”, kazala je: nalazi se na meniju “restorana svih vrsta: pivnica, grill restorana, restorana s miješanom europskom kuhinjom… To je univerzalni proizvod, koji vole sve generacije, kuharima ga je lako pripremiti, uvijek je u modi”.
Francuska je burger pretvorila u gastronomski doživljaj i kulinarski vodiči više se ne stide preporučiti ga.
Burger je “jako evoluirao u 40 godina u smislu raznolikosti recepata, kvalitete sastojaka i mjesta konzumacije” i sada spada među “nezaobilazna” jela, rekao je ugledni chef Jean-Francois Piege, ponosni vlasnik dviju Michelinovih zvjezdica. Burger tako ima zasluženo mjesto na meniju njegova pariškog restorana “Clover Grill”, kazao je.
“Ne treba se suzdržavati govoriti o burgeru”, rekao je i Jacques Bally, predsjednik Gault&Millaua, drugog gastronomskog vodiča na svijetu nakon Michelina. “Kada je riječ o posluživanju hrane u sobama u najljepšim palačama, burgeri su među najprodavanijim jelima”, dodao je.
“Burgere se danas poslužuje za lijepo serviranim stolovima (…), a kada je riječ o samoj njihovoj strukturi, to je kombinacija proizvoda koji sami po sebi mogu biti iznimni”, istaknuo je.
Burgeri s jastogom ili žabljim kracima: neki se oslanjanju na luksuzne sastojke, drugi radije traže savršen spoj s osnovnim namirnicama, poput Anthonyja Verseta koji je pobijedio na francuskom natjecanju za najbolji burger 2019.
On je zamijenio originalnu slaninu konfitom od svinjske potrbušine pripremljenim u pećnici četiri sata, obojio pecivo vinom i sir prepržio let-lampom.
“Burgere se može pripremiti s tartufima ili guščjom jetrom”, rekao je, “ali” mogu biti još bolji “s jeftinim namirnicama”.
Komentari