Ford Model TT, višenamjensko dostavno vozilo sa samo 20 KS, na bazi legendarnog Ford Model T, pokrenuo je revoluciju u malom poduzetništvu. Proizvodio se do 1927., u SAD-u još ih je 200 u funkciji
TT je kratica od Tourist Trophy, naziva slavne utrke na britanskom otoku Man, gdje su se natjecanja sportskih automobila, RAC Tourist Trophy, održavala od 1905. do 1922. Poznatija je The International Isle of Man TT (Tourist Trophy) Race, moto utrka koja se održa od 1907. do danas. Poznavateljima automobilizma ta je oznaka poznata po malenoj nabrijanoj limuzini sa zrakom hlađenim 4-cilindrašem ugrađenim poprečno straga NSU TT (1965. – 1972.).
Poznatiji je Audi TT, koji je u segment sportskih coupea uveo dizelski motor. No, malo je poznato da je oznaka TT među tržišnim automobilima prvi put zaživjela 27. srpnja 1917., u dostavnom Ford TT. NSU i Audi su se okoristili činjenicom da Ford nije zaštitio tu modelsku oznaku. Ford TT, kamionska izvedenica legendarnog Ford Model T (1908. – 1927.). službeno je predstavljen 11. siječnja, a 27. srpnja 1917. detroitskom građevinaru isporučen je prvi primjerak.
Prvi kamion Ford izvedenica je automobilskog remek-djela, kojeg je stvorio Henry Ford, Nakon legendarnih modela Volkswagen Buba i Fiat 124, s ruskim licencnim verzijama Lada – Žiguli, Ford T je treći najprodavaniji automobil u povijesti, s više od 15 milijuna primjeraka.
Do kraja 1917. proizvedena su samo tri primjerka Ford TT, jer se pripremala proizvodnja, a prvi su prodani primjerci služili za dodatna testiranja. Sljedeće ih je godine proizvedeno 41.105, po cijeni od 600 dolara, da bi cijena krajem 1926., kad ih je prodano čak 306.434 pala na samo 325 dolara. Od 1917. do 1927. proizvedeno ih je blizu milijun i pol.
Ford je racionalno iskoristio robusnu izvedbu slavnog Ford Model T, kojem je ojačao šasiju i ovjes, posebice stražnji pa je mogao nositi tonu tereta. Da budemo precizniji, riječ je bila o ‘kraktoj toni’ (Short ton), odnosno 2000 lb (libri ili funti) što je 907,2 kg. Amerikanci poznaju i pojam ‘metrička tona’ (Metric ton, koja iznosi točno 1000 kg, ali i ‘dugu’, ‘imperijalnu’ ili ‘volumensku’ tonu od 2240 lb ili 1016 kg.
Međuosni razmak, u usporedbi s Ford Model T povećan je s 250 na 320 cm. Ford TT se isporučivao kao osnovna, ‘gola’ izvedba, na koju su kupci sami nadograđivali izvedbu transportnog prostora ili kao tvornička izvedenica, osnovne izvedbe bile su laki kamion i furgon, mali autobus, a najčešće su prerade bile u poštarsko, pekarsko vozilo, cisternu, školski autobus, pogrebno vozilo…
Kako bi prerada bila što jednostavnija i jeftinija, zadržan je serijski redni 4-cilindraš obujma dugohodne izvedbe (95 x 102), koji je iz 2878 cm razvijao 20 KS pri 1600/min i najveći okretni moment od 113 Nm pri 900/min. Kako bi ista, razmjerno mala snaga zadovoljila za prijevoz znatno većeg tereta, redukcija pužnog prijenosa u sklopu diferencijala povećana je na 7,25:1, pa je najveća brzina bila samo 24 km/h. Ford TT je bio dostupan i s manjom redukcijom (5,17:1) za brzinu do 35 km/h.
Komentari