Football Leaks: Početkom 2018. godine jedan od direktora Reala iz Madrida José Ángel Sánchez Periáñez poslao je e-mail najbogatijem čovjeku na svijetu Jeffu Bezosu, vlasniku Amazona, u kojem mu nudi ‘strateško partnerstvo’ između dvaju istinskih svjetskih vođa: kluba koji posjeduje vodeći sportski brend na planetu i najveće svjetske internetske trgovine
Izvršni direktor Real Madrida José Ángel Sánchez Periáñez poslao je 5. veljače 2018. godine e-mail najbogatijem čovjeku na svijetu Jeffu Bezosu, vlasniku Amazona. U samo nekoliko redaka zamolio ga je da se uživo sastanu u Seattleu, gdje bi njih dvojica mogla postaviti temelje za “strateško partnerstvo” između dvaju istinskih svjetskih vođa: kluba koji posjeduje vodeći sportski brend na planetu i najveće svjetske internetske trgovine. Kao glavni adut, Sánchez Periáñez nije oklijevao ponuditi Bezosu više od 600 milijuna navijača Real Madrida “sa svih kontinenata, svih dobnih skupina, nacija i kultura”. Kako je objasnio, “klub uzima vrijedne podatke iz najveće baze obožavatelja na svijetu” kako bi ih “aktivirao u razvoju svog poslovanja”.
Iako ni do Florentina Péreza, svemoćnog predsjednika Real Madrida i građevinske tvrtke ACS, nije lako doći, privlačenje pažnje Jeffa Bezosa zahtijevalo je upravo diplomatske vještine. Sudeći po dokumentima Football Leaksa koje je magazin Der Spiegel podijelio s mrežom Europske istraživačke suradnje (EIC), Real Madridu je prije nego što je pritisnuo tipku za slanje, trebalo šest mjeseci da pripremi taj potez. U pripremama su mu pomogli bivši potpredsjednik Microsofta i Bezosov otac Mike, koji je Kubanac i održava odnose s madridskim klubom barem od 2013. godine.˝Od ožujka 2016. Real Madrid je pregovarao s Amazonom o internetskoj trgovini i distribuciji sadržaja. No težio je i puno široj suradnji. U kolovozu 2017. Craig Howe, digitalni savjetnik kojeg je klub angažirao, poslao je zamjenici komercijalnog direktora Reala Begoñi Sanz Orei članak koji je upravo objavio u američkom časopisu Adweek, specijaliziranom za industriju oglašavanja. Promijenivši način na koji se u Silicijskoj dolini razmišljalo o sportskim fanovima, Howe je ukazao na činjenicu da su oni među najvrjednijom digitalnom publikom koju tek treba osluškivati. U prizoru navijača koji naručuje nachos s dodatnim guacamoleom dok kupuje dres svog omiljenog igrača i ulaznice za sljedeću utakmicu, američki savjetnik vidio je milijunsku poslovnu priliku i za Amazon i za sportske klubove.
Iz Reala su Bezosu objasnili da klub uzima vrijedne podatke iz najveće baze obožavatelja na svijetu kako bi ih ‘aktivirao u razvoju svog poslovanja’
“Amazon će postati glavni igrač u distribuciji sadržaja, internetskoj trgovini i prihodima sportske industrije. Trenutno Amazon vrlo agresivno troši novac na sadržaj i partnerstva pa je sada pravo vrijeme da s njima dogovorimo sastanak”, predložio je Howe u e-mailu poslanom Sanz Orei i direktoru za digitalne tehnologije Rafaelu de los Santosu Navarru. Među primatelje je dodao i treću osobu: Kolumbijca Orlanda Ayalu, bivšeg izvršnog direktora za prodaju u Microsoftu i starog prijatelja kluba, koji, kako je istaknuo Howe, “u Seattleu ima kontakte na vrlo visokoj razini”.
Tako je José Ángel Sánchez, koji svoje e-mailove obično potpisuje kao JAS, naredio prevođenje članka Craiga Howea i proslijedio ga Florentinu Pérezu. Mašinerija je stavljena u pogon.
Orlando Ayala povukao se iz Microsofta nakon 25 godina u toj tvrtki, gdje je dogurao do pozicije potpredsjednika. Prema kolumbijskim novinama El Tiempo, nakon govora 2001. godine u kojem je pozvao na promjenu Microsoftovih “vrijednosti”, uspio je rasplakati Billa Gatesa. Real Madrid potpisao je 2014. godine ugovor s Gatesovom tvrtkom na temelju kojeg je stvorena digitalna platforma za pružanje svih vrsta usluga njihovim partnerima i navijačima. Ayala je pozirao s Florentinom Pérezom kako bi najavio savezništvo i sudjelovao kao predstavnik Microsofta u redovitim mjesečnim sastancima s digitalnim menadžerima kluba. José Ángel Sánchez upoznao ga je na ručku s Florentinom u Madridu, kada je Microsoft donirao sredstva i tehnologiju za društvenu akciju Zaklade Real Madrid. JAS-a su impresionirali “njegova jednostavnost, intelektualni sjaj i humanost”. Ali i “njegov madridizam”, kako je rekao kolumbijskom novinaru Juliu Césaru Guzmanu koji ga je u srpnju 2018. zamolio za suradnju zbog Ayaline biografije koju je pisao.
Izvršni direktor kluba predložio je 9. listopada bivšem potpredsjedniku Microsofta da istraži mogućnosti sastanka s Jeffom Bezosom u Seattleu i iskoristi svoje “dobre odnose” s vodećim ljudima Amazona. Objasnio mu je da klub pregovara s tehnološkim divom već godinu dana, ali da mu je namjera “uzdignuti te pregovore na globalnu razinu i razgovarati o mogućnosti postizanja velikog saveza dviju tvrtki”. Dva dana kasnije Orlando Ayala dao mu je u tom smislu prve savjete. Kao prvo, da Bezosu ponudi dva ili tri datuma za mogući sastanak, zatim da na “maksimalno jednoj ili dvjema stranicama” jasno objasni kakav je napredak do sada postignut u tim pregovorima i s kim su razgovarali i, konačno, da spomene “na visokoj razini, ali konkretno” koji je cilj sastanka i saveza koji žele sklopiti.
“Jednoga dana podići ćemo vam spomenik na stadionu!” oduševljeno je odgovorila Begoña Sanz.
Već u ožujku 2016. predstavnici Real Madrida sastali su se sa šefovima Amazona Španjolska kako bi “vrlo površno” razgovarali o mogućem partnerstvu u području internetske trgovine. Mjesec dana kasnije, u Seattleu, razgovori su prošireni na distribuciju audiovizualnog sadržaja i inkorporiranje „kraljevskog kluba“ u virtualnog asistenta Alexu. U srpnju te godine nastavili su pregovore o internetskoj trgovini iako “s rezervom”, zbog sporazuma koji Real Madrid ima s Adidasom. Direktori Reala obratili su se Amazonu i oko sponzoriranja igračkih dresova, ali tvrtka sa sjedištem u Seattleu nije pokazala interes. “Tada smo saznali da su paralelno razgovarali s Barçom”, rekla je Begoña Sanz.
Sljedeće godine razgovori su započeli o mogućim programskim sadržajima. Konkretno, Amazon Video ponudio je Real Madridu da distribuira Campo de Estrellas, TV program intervjua s aktivnim i bivšim igračima koji emitira Real Madrid TV. U to su vrijeme još pregovarali o financijskim uvjetima. Nakon postizanja sporazuma, Prime Video uvrstio je program u svoj katalog od ožujka 2018. Uz to, za Amazon Originals klub je zatim osmišljavao proizvodnju i distribuciju ekskluzivnog sadržaja, „u skladu s pregovorima o kojima smo čuli da se posljednje vrijeme održavaju s Manchester Cityjem”. Klub je u Amazon Paid Media htio ubaciti i aplikacije Real Madrida, a u suradnji s Amazon Advertisingom pokušao je poboljšati profile registriranih korisnika. “Kao što vidite”, objašnjavala je Begoña Sanz Orea Orlandu Ayali, “postoje mnoga područja za moguću suradnju.” Ali želja Real Madrida bio je korak dalje u suradnji, klub je tražio sponzorstvo: “Želimo da se oglašavaju na našoj opremi za trening, baš kao što se Emirates nalazi na našim dresovima za utakmice.” Begoña Sanz zamišljala je budućnost punu nepoznatih, ali profitabilnih mogućnosti. “Tko zna bi li, s obzirom na najnovije vijesti u kojima se Amazon pozicionira kao konkurencija Adidasu i Nikeu, mogao dizajnirati, proizvoditi i prodavati opremu za trening.” Zbog toga je klub ciljao visoko i zahtijeva da netko “s visokom razinom odgovornosti” u Amazonu “interno pogura i koordinira” pregovore.
U prosincu se na sceni pojavio drugi igrač Real Madrida iz Amazona. To je bio Mike Bezos, očuh milijardera Jeffa. Orlando Ayala sastao se s njim na ručku u Seattleu tog mjeseca 2017. godine i kazao je da mu je Kubanac ponudio da “proširi zahtjev” JAS-a. Diplomirani inženjer matematike, Bezos stariji radio je 32 godine u naftnoj kompaniji Exxon. S Kube je stigao u SAD kad mu je bilo samo 16 godina. Njegov sin ga je 2000. postavio za šefa zaklade Bezos Family koja je posvećena obrazovanju. Zaklada Reala Madrida je 16. listopada 2013. Mikea Bezosa pozvala da posjeti Santiago Bernabéu i poklonila mu dres momčadi s brojem 1, srebrne manžete i šal Ungaro. Pet godina kasnije sinu je proslijedio e-mail koju mu je poslao José Ángel Sánchez tražeći sastanak, “kako bi bio siguran da netko obraća pažnju na njega”. “Vidjet ćemo hoće li ovo rezultirati nečim pozitivnim za obje strane”, bilo je sve što je rekao Orlandu Ayali nakon što ga je obavijestio o svojim nastojanjima.
U studenome 2017. Real Madrid pripremio je dokument koji je želio poslati Jeffu Bezosu, a sadržavao je popis velikih sportskih uspjeha kluba. Dvanaest naslova Lige prvaka – sada ima još jedan – 33 španjolske lige – sada ih ima 34 – nagradu za najbolju momčad 20. stoljeća koju mu je dodijelila FIFA i pet klupskih svjetskih prvenstava. Također je spomenuo svoje najbolje igrače, od Cristiana Ronalda i Davida Beckhama do Garetha Balea. Navedeno je priznanja časopisa Forbes kao najvrjednijeg sportskog brenda na svijetu s 3,650 milijuna dolara i Deloittea kao prve sportske tvrtke u prihodima 11 godina uzastopno. Pohvalili su se i s rekordnim brojkama koje postižu u TV pravim i milijunskim sljedbenicima na društvenim mrežama. Orlando Ayala ponudio je direktorima kluba alternativnu verziju teksta. Zadržao je odlomke o samohvali o klubu, ali je promijenio prva dva uvodna odlomka i posljednji. To je bila konačna verzija koja je, gotovo bez izmjena, završila u rukama Jeffa Bezosa u Seattleu. Izbačena je samo jedna natuknica o napretku u razvoju umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti.
U siječnju 2020. Real je postao prvi španjolski klub koji je postigao dogovor s Amazonovom virtualnom glasovnom uslugom Alexom
“Iz e-maila moramo izbaciti sadržaje koji se tiče tehnologije da nas Bezos na sastanku ne bi pitao nešto o čemu ne znamo”, upozorila je Begoña Sanz.
“Real Madrid je na ključnoj prekretnici. Strateški ocjenjujemo nove upravljačke i poslovne modele u marketingu i komunikaciji i nova tehnološka i poslovna savezništva usklađena s takvim strategijama“, istaknuo je Sánchez Periáñez u tom e-mailu. Jeffu Bezosu naveo je “portfelj partnera i sponzora” kluba, uključujući “neke od najuglednijih svjetskih marki” koje su odabrale Real Madrid zbog “dokazane prepoznatljivosti brenda”. Ayala je zatražio od JAS-a da mu osobno pošalje taj e-mail. “Bio bih voljan poslati ga, ali mislim da je bolje da to ne radim preko posrednika”, obrazložio je svoj zahtjev. Zatim je zamolio Mikea Bezosa da “Jeffu objasni neke detalje”.
U lipnju 2018. godine izvršni direktor Real Madrida otputovao je u Seattle. U kolovozu mu je zamjenica komercijalnog direktora objasnila što se dogodilo na posljednjem sastanak s Amazonom i ljudima iz kineske Alibabe o otvaranju internetske trgovine Real Madrida. “To je jedan od velikih uspjeha sezone”, naglasila je Begoña Sanz koja je Amazon i Alibabu postavila kao “jasnu alternativu” internetskoj stranici Fanatics, na kojoj je klub također otvorio internetsku trgovinu koja je do 1. srpnja također vodila i trgovine. Od tog datuma tvrtka Legends je zadužena za prodaju sportske opreme Real Madrida u trgovinama i na internetu.
Je li Jeff Bezos odgovorio na upite JAS-a? Je li Real Madrid napokon potpisao taj veliki strateški savez koji je tražio s Amazonom? InfoLibre obratio se i klubu i Amazonu, ali nije dobio odgovor. U ožujku 2018. klub je potpisao ugovor o emitiranju programa Campo de Estrellas na Prime Videu. U rujnu 2019. predstavio je dokumentarni film ‘’El corazón de Sergio Ramos’’ koji će imati drugi dio, ‘’La leyenda de Sergio Ramos’’. Real Madrid sada ima svoju trgovinu na Amazonu. U siječnju 2020. postao je prvi španjolski klub koji je postigao dogovor s Amazonovom virtualnom glasovnom uslugom Alexom koja nudi videosadržaje i vijesti s Real Madrid TV-a.
Komentari