Hollywoodski glumac prije dvije i pol godine kupio je engleskog petoligaša AC Wrexham za dva milijuna funti, uz ulaganja i nove sponzore uveo ga u četvrtu ligu, da bi sada postao suvlasnik tima Formule 1 Alpine
Prošli je mjesec u svijetu motosporta odjeknula vijest da je tvrtka Maximum Effort otkupila 24% vlasništva Alpinea, konstruktora koji se natječe u Formuli 1. Kompanija Maximum Effort nalazi se u vlasništvu hollywoodske superzvijezde Ryana Reynoldsa, a on je skupa s televizijskim glumcem Robom McElhenneyjem i još jednom američkom glumačkom zvijezdom Michaelom B. Jordanom otkupio spomenuti dio vlasništva nekadašnjeg slavnog konstruktora – Benettona, kasnije Renaulta – s čijim su motorima Michael Schumacher i Fernando Alonso osvajali naslove svjetskih prvaka. Udio vlasništva koji su Reynolds, McElhenney i Jordan otkupili iznosi 220 milijuna dolara, a sveukupna vrijednost Alpinea, prema vlasniku Renault grupi, sada iznosi oko 1,34 milijarde dolara, što je čini trećom najvrjednijom momčadi Formule 1. Eddie Jordan, nekadašnji slavni vozač i osnivač konstruktora Jordan Grand Prix iz 1991. godine koji je Schumacheru omogućio debi nastup u ovom sportu, kritički se obrušio na procijenjenu vrijednost Alpinea nazvavši je “potpuno apsurdnom” te natuknuo da se radi o reklamnom triku, a ne o stvarnoj vrijednosti momčadi. Njegovo je mišljenje da se do brojke ukupne vrijednosti nije došlo nekom računovodstvenom logikom, već da se jednostavno odlučilo objaviti iznos koji izgleda primamljivo za medije. Za to vrijeme trojica glumaca uživaju u medijskoj pozornosti koju im ne donose samo uspješni filmovi i serije u kojima nastupaju. Međutim, njihov ulazak u svijet sportskih investicija nije im nimalo stran. U prosincu prošle godine Michael B. Jordan otkupio je manjinski dio vlasništva premierligaškog kluba Bournemouth, a Bill Foley – većinski vlasnik kluba – tom je prilikom izjavio da će glumac “sudjelovati u globalnom marketingu i internacionalizaciji kluba”. Tijekom posljednje sezone Premier lige koju je Bournemouth završio na 15. mjestu, Michael B. Jordan nerijetko je bio viđen na tribinama domaćih utakmica što znači da svoj udio u vlasništvu, iako manjinski, shvaća vrlo ozbiljno.
S druge strane, Reynolds i McElhenney već više od dvije godine nalaze se u svijetu sportskih investicija. Njihova je priča nešto drugačija od Jordanove, jer se oni nisu okrenuli uspješnom klubu izgrađenog brenda, već su krenuli gotovo “iz nule”. OK, to je možda malo pretjerivanje jer je klub u koji su ušli kao vlasnici treći najstariji u svijetu, ali isto tako to nije klub koji se natječe u Premier ligi. Zapravo, to je klub koji u trenutku njihovog otkupa nije niti igrao profesionalno priznat nogomet, već se natjecao po amaterskim ligaškim marginama, točnije u engleskoj petoj ligi. Riječ je o Wrexhamu, klubu iz sjevernog Walesa. Otkud uopće McElhenneyju i Reynoldsu ideja za kupnju nogometnog kluba? Na televizijskoj seriji “Mythic Quest” McElhenney je radio s britanskim piscem i glumcem Humphreyjem Kerom, velikim obožavateljem Liverpoola koji je učestalo pratio njihove utakmice. Upravo mu je on otkrio svijet nogometa, a McElhenneyju je u početku bilo zabavno gledati koliki šarolik dijapazon emocija njegov prijatelj Ker prolazi prateći nogomet. Ker mu je predložio da pogleda dokumentarac “Sunderland Till I Die” kako bi pokušao shvatiti što je zapravo nogomet pa je ubrzo nakon toga McElhenney došao na ideju otkupa vlasništva nekog nogometnog kluba. Nakon istraživanja koje su obojica proveli došli su do zaključka da bi Wrexham bio najbolja opcija iz dva razloga: to je klub koji, unatoč tome što igra poluprofesionalni nogomet, i dalje ima veliku bazu obožavatelja koji u tisućama dolaze na domaće nogometne utakmice te se također radi o klubu koji se nalazi u dijelu zemlje gdje nema drugih poznatih klubova. Ubrzo potom McElhenney je kontaktirao Reynoldsa za kojeg je najprije želio da bude sponzor, ali je Reynolds izrazio želju za suvlasništvom. I tako je krenula njihova zajednička priča koja je upravo ove sezone doživjela jedan od onih pravih, filmskih uspjeha.
McElhenney i Reynolds kupili su petoligaša Wrexham zbog velike baze obožavatelja i zato što u tom dijelu zemlje nema drugih poznatih klubova
Reynolds i McElhenney su, logično, svoj status popularnih glumaca iskoristili za promociju samog kluba. Čim su se pojavili u Wrexhamu odmah je nastala ludnica među navijačima te višesatno potpisivanje dresova i zajedničko fotografiranje. Kao već dokazan i uspješan biznismen, Reynolds je vrlo brzo započeo dogovarati razna sponzorstva pa su u roku od godine dana u klub došli TikTok i Expedia, a jedno vrijeme je tu bio i Aviation Gin, Reynoldsova tvrtka čiji je udio u vlasništvu kasnije prodao za 610 milijuna dolara. No, ono što je pokrenulo niz sponzorskih ugovora bio je njihov prvotni dogovor s hollywoodskom kompanijom Disney oko snimanja dokumentarnog serijala naziva “Dobrodošli u Wrexham”. Nešto malo više od pola godine nakon što su investirali dva milijuna funti u klub te preuzeli vlasništvo, Reynolds i McElhenney najavili su snimanje serijala kojim bi dokumentirali cijeli proces njihova boravka u Wrexhamu – od prvih razgovora u vezi dolaska u klub, preko glasovanja navijača za nove vlasnike koje je otišlo u njihovu korist pa sve do njihovog upoznavanja s klubom, stadionom, igračima i općenito nogometom o kojem, prema vlastitom priznanju, nisu imali blagog pojma. U prvoj je sezoni serijala snimljeno i emitirano 18 epizoda, a jedan je novinar Bloomberga izračunao da su Reynolds i McElhenney zahvaljujući tom dokumentarnom serijalu klubu utržili oko 600 tisuća funti. Serijal je bio toliko uspješan da je Disney u travnju ove godine naručio snimanje druge sezone. Odmah nakon Disneyja uslijedio je dogovor s još jednom korporacijom – kineskom društvenom mrežom TikTok koja je odlučila sponzorirati klub za naredne dvije godine. Ugovor je uključivao kreiranje Wrexhamovog profila na TikToku, ali i logo te društvene mreže na igračkim dresovima. Mjesec dana kasnije, logu TikToka na dresu se pridružila i Expedia, jedan od najvećih putničkih brendova na svijetu pa je Wrexham postao jedan od rijetkih klubova koji je na svojim dresovima imao logotipove svjetski poznatih kompanija, a da se nije natjecao u profesionalnom nogometu. Godinu dana kasnije na dres je došao i logo tvrtke VistaPrint. Sve te kompanije potpisale su višegodišnje sponzorske ugovore tako da će se sve one i naredne sezone nalaziti na dresovima Wrexhama, dok ovaj klub prvi put nakon nekoliko desetljeća nastupa na profesionalnoj nogometnoj razini.
Dvojica glumaca preuzela su vlasništvo nad Wrexhamom u studenom 2020. godine, a tu je sezonu klub završio na osmom mjestu pete engleske lige što je već označilo zavidan uspjeh jer su sezonu ranije bili dvadeseti. U sezoni 2021./22., prvoj cjelovitoj sezoni koju su Reynolds i McElhenney proveli kao vlasnici kluba, Wrexham je osvojio drugo mjesto, ali nije se uspio plasirati u četvrtu ligu nakon što je ispao u polufinalu doigravanja. Prošlu su sezonu, točnije u travnju ove godine, konačno uspjeli napredovati, prvi put nakon 15 godina plasiravši se u četvrtu ligu gdje će igrati naredne sezone. A osim velike radosti za sve u klubu to je značilo još nešto: nove sponzore. Početkom lipnja Reynolds je na svom Twitter profilu napisao kratku i misterioznu poruku “Da. Ovo se događa”, uz fotografiju na kojoj je jednostavno pisalo “Wrexham United”. Navijači su se najprije uspaničili da vlasnici žele promijeniti ime kluba, ali par sati nakon toga otkriveno je da se zapravo radi o novom sponzorskom ugovoru, ovaj put s velikom prijevozničkom kompanijom United Airlines koja će na prsima igračkih dresova od sljedeće sezone, kada se Wrexham bude natjecao u četvrtoj ligi, zamijeniti logo TikToka koji seli na drugi dio dresa. U jednom je intervjuu Reynolds izjavio: “Iskreno ću vam reći – dolaskom u Wrexham nismo znali baš puno o nogometu, a sada smo s njim opsjednuti. Za mene je to živuća, vrištajuća noćna mora. Obožavam ovaj sport toliko da ga mrzim. To je jedna od najboljih stvari koje su mi se dogodile u životu, ali istovremeno i jedna od najgorih”. Premda se i danas tu i tamo nađe pokoji skeptik u komentarima na društvenoj mreži koji će izraziti žaljenje za vremenom kada su se klupske odluke donosile u lokalnim pubovima i kada nije postojala toliko jasna granica između vlasnika kluba i njegovih obožavatelja (šifra: Hajduk), velika većina navijača prigrlila je nove vlasnike.
Potpisivanje sponzorskih ugovora pokrenuto je dokumentarnim serijalom ‘Dobrodošli u Wrexham’ u kojem je prikazan proces kupnje tog kluba
Uz dokumentarni serijal, niz multimilijunskih sponzorskih ugovora i neizostavnu PR pozornost koju su dvojica glumaca donijela sa sobom, nogometni klub Wrexham ostvario je i golemo povećanje sljedbenika na društvenim mrežama. Prije nego što su obojica postala vlasnici, Wrexham je na svim platformama društvenih mreža imao 70 tisuća obožavatelja. Danas ta brojka iznosi tri milijuna. No, njihov najveći uspjeh definitivno se očituje u tome što su starom, gotovo zaboravljenom klubu vratili njegovu nekadašnju slavu. Minule je sezone Wrexham osvojio svoju prvu titulu nakon 45 godina te time osigurao automatsku promociju u četvrtu ligu. A to je vjerojatno tek početak. Više novca znači da će klub moći kupiti bolje igrače, što vjerojatno znači i da će rezultatski samo rasti, iz utakmice u utakmicu, iz sezone u sezonu, iz lige u ligu. Tko zna, možda jednom, u ne tako dalekoj budućnosti, Wrexham gledamo i u Premier ligi.
Komentari