Jure Pavlović, 34-godišnji hrvatski redatelj i scenarist koji se prije četiri godine proslavio osvajanjem nagrade Europske filmske akademije za kratki film „Piknik“ konačno će imati svjetsku premijeru svog debitantskog dugometražnog filma „Mater“. Film će biti prikazan na uglednom Black Nights Film Festivalu u Tallinnu, glavnom gradu Estonije, koji se odvija od 15. studenoga do 1. prosinca.
Nakon što primi vijest o terminalnoj bolesti majke Anke (Neva Rošić), koja živi sama u selu u dolini Neretve, Jasna (Daria Lorenci Flatz), ostavlja svoj užurbani obiteljski život u Njemačkoj i odlazi u posjet majci kako bi, između ostalog omogućila njenu prisilnu hospitalizaciju. Međutim, posjet se produljuje te na vidjelo počinju izlaziti stare obiteljske tajne koje će ih obje natjerati da preispitaju narušene obiteljske odnose.
Pavlović je kao mladi autor u protekle četiri godine prošao kroz mnoge faze – od slavljenja nagrade Europske filmske akademije, preko traženja financijera za svoj debitantski film pa do potrage za inozemnim distributerima filma kao i želje da se premijera filma održi na nekom velikom svjetskom festivalu. O svemu tome razgovarali smo s njime za nacional.hr.
NACIONAL: Prošlo je četiri godine otkako ste osvojili europskog Oscara odnosno nagradu Europske filmske akademije za kratki film „Piknik“. Koliko vam je ta nagrada pomogla u realizaciji debitantskog filma „Mater“?
Pomogla je u smislu da su relevantne europske institucije obratile pozornost na moj prvi dugometražni film koji je razvijan u ozbiljnim europskim programima (namjenijenim za razvoj scenarija) poput programa Maia i Sources 2, a film je u fazi razvoja predstavljen na pitching forumima When East Meets West i Cinelink gdje smo pronašli strane partnere. Osim pomoći u pronalasku stranih partnera, ta velika nagrada je pomogla da kao autor na neki način izađem iz pozicije totalnog „autsajdera“ u hrvatskom filmu jer čak je i „Piknik“ – najbolji europski film 2015. godine – bio više puta odbijan na najtječajima HAVC-a i tek je dobio potporu HAVC-a nakon što je osigurao prolaz u natjecateljski program Berlinalea. Tako da smo nakon osvajanja nagrade Europske filmske akademije dobili financijska sredstva HAVC-a za produkciju i mogao sam se posvetiti pripremama za debitanstki dugometražni film.
NACIONAL: Svaki mladi hrvatski filmaš u svom se debiju suočava s financijskom neizvjesnošću. Na koji ste vi način došli do novaca za snimanje filma „Mater“?
Kao što sam već naveo dobili smo sredstva HAVC-a za debitantski film, ali u rangu dugometražnih filmova kojima su odobrena najmanja sredstva, nedovoljna za jedan vrlo kompleksan film koji se gotovo u cijelosti snima van Zagreba, na lokacijama na jugu Hrvatske što jako poskupljuje cijelu produkciju, a u svakoj fazi rada na filmu smo se trudili držati najviše moguće standarde. S tim u vezi dio budžeta smo uspjeli zakrpati tako što smo našli partnere iz Francuske, Srbije i BiH, kao i privatne sponzore koji su pomogli da zatvorimo budžet.
NACIONAL: Dugo vremena tražili ste financijsko-distributerskog partnera za ovaj film u Europi, našli ste ga u Francuskoj. Što ste naučili iz te potrage, što europske filmske kompanije očekuju od hrvatskog filma?
Europske kompanije od filmova iz malih zemalja, pa i Hrvatske, traže filmove koje tematiziraju velike političke ili društvene teme i u tom smislu je ovom filmu, koji je u svojoj osnovi jedna mala intimna priča, bilo teško pronaći partnere za distribuciju u stranim tržištima. Na sreću našli smo francuskog koproducenta i distributera „Damned Films“ koji planira distribuciju na većem broju kino dvorana, kao što smo našli i world salesa iz Toronta „Syndicado Films“ koji će preuzeti daljnji festivalski plasman i prodaju na strana tržišta. Oni svi su bili oduševljeni filmom i pokazali su veliku vjeru u to da on može doprijeti do strane publike.
NACIONAL: „Mater“ je intimna obiteljska priča snimana u dolini Neretve, kraju iz kojeg i sami dolazite. Koliko u tom filmu ima autobiografskih elemenata?
U filmu ima autobiografskih elemenata i na neki način označavao je moj intimni povratak korijenima, što mislim da se u filmu baš jako osjeti na jedan vrlo suptilan način.
NACIONAL: Prva ideja za scenarij ovog filma datira još iz 2009. godine. Što se sve mijenjalo u priči filma tijekom gotovo 10 godina?
Proces nastanka filma je jedan dugotrajni i mukotrpni proces s velikom količinom rada u svim fazama gdje čovjek kroz taj proces upoznava sebe i odrasta kao čovjek.
NACIONAL: Osim Darie Lorenci Flatz, Neve Rošić i Vere Zime, ostali glumci su naturščici. Zašto ste se odlučili na taj potez?
Za specifične karaktere koji su portretirani u filmu htio sam odabrati specifične lokalne talente koji su svojim talentom, duhovitošću i životnošću unijeli jedan vrlo snažan i prepoznatljiv element filma.
NACIONAL: Film će biti prikazan na filmskom festivalu „Black Nights“ u Tallinnu. Zašto film ovog ljeta nije imao premijeru na filmskom festivalu u Puli?
Black Nights je festival A kategorije koji iz godine u godinu raste i trenutno je jedan od najzanimljivijih europskih festivala, posebno za debitantske autore. Kao svi veliki festivali i Black Nights traži ekskluzivno filmove koji su svjetske ili međunarodne premijere. U takvoj konsetalaciji snaga na međunarodnom tržištu svjetske premijere na festivalima lokalnog karaktera poput Pule su prije rezervirane za filmove koji imaju manje ambicije da naprave neki međunarodni uspjeh. Mislim da Pula kao festival i ne treba pretendirati da ima premijere svih domaćih filmova, nego da treba pretendirati da bude mjesto okupljanja kvalitete i onog najboljeg što domaći film ima u toj godini.
Komentari