Fiat Grande Punto, tehnološki blizanac Opel Corse D, ima solidnu mehaniku i limariju te pouzdane motore, benzince i dizelaše, a održavanje je povoljno. Povoljan rabljeni…
Mnogi su uvjereni kako Talijani rade nesolidne i nepouzdane aute, što je dijelom posljedica pada njihove kvalitete 1980-ih i 1990-ih. Ali, ako biste pitali vlasnike novijih modela, pogotovo onih koji se redovito održavaju i normalno voze – većina bi se izrazila povoljno.
To se odnosi i na Fiat Grande Punto, predstavljen u kolovozu 2005., koji na prvi pogled izgleda solidno i kvalitetno. Zasluga je to i kratkotrajnog ‘braka’ između tvrtki Fiat i General Motors, iz kojeg je Fiat preuzeo masivne Opelove platforme, a Opel vrlo dobre Fiatove turbodizelaše 1.3 JTD i 1.9 JTD (potom su zajednički razvili 2.0 JTD).
Dužinom većom od četiri metra i masom od 1,1 tone (dizelaš čak 1.2) Fiat Grande Punto je opravdao prefiks ‘veliki’, jer je za pola klase veći nego Fiat Punto druge generacije uvedenog 1999.
Zanimljivo, nakon što je stigao 1999., nastavio se proizvoditi do 2010. u Italiji, kao Punto Classic, a u Kragujevcu se od 2005. do 2011., proizvodio kao Fiat Punto Classic i Zastava 10. Zanimljivo, ovaj se model od 2005. do 2009. proizvodio kao Fiat Grande Punto, redizajniran i s drugom generacijom Punto Evo (2009. do 2012.) dobio je novo ime i unaprijeđene motore (drugu generaciju dizelaša 1.3 JTD i benzince MultiAir).
Posljednja je stepenica bio Fiat Punto iz 2012. (vraćeno je izvorno ime), jer su i Fiatu shvatili kako taj model, uvjerljivom koncepcijom ima potencijal za nastavak života. Ponudu je obogatio 2-cilindarski 0.9 TwinAir te aktualnim opcijama opreme.
Toliko dugačak vijek potvrda je uvjerljive koncepcije i dobra preporuka za modele iz prve serije, koji se u korektnom stanju modu kupiti za 10.000 do najviše 20.000 kn. Presudio mu je, nažalost Euro-NCAP test iz 2017., kad je osvojio nula zvjezdica za sigurnost, pa je ugašen 2018.
A sada o konkretnom modelu, čija uvjerljiva svojstva potvrđuje platforma međuosnog razmaka 251 cm, koja je jednaka, kao i podvozje, upravljački mehanizam, mehanici modela Opel Corsa D, a dorađenu je koristila i Opel Corsa E.
Kod Fiata mehanika je bolja od elektronike, a najviše glavobolja ima s čestim pregaranjem žarulja, zbog previsokog napona instalacije. Osjetljiv je i upravljački modul – ‘centralina’.
Limarija je solidna i otporna na koroziju i to je najveći napredak kod Fiata. Od mehaničkih sklopova spojka je najosjetljivija i kod nepažljivih vozača ne izdrži više od 60.000 km.
Motori su trajni, ali su im tradicionalno osjetljivi brtvilo glave i pumpa rashladne tekućine. Skloni su propuštanju ulja, a to izaziva veće probleme, ako se razina redovito ne provjerava i ulje ne dolijeva.
Ispušni lonci rijetko izdrže više od pet godina. Treba obratiti pozornost na trošenje disk pločica i diskova, a među osjetljive sklopove spadaju i amortizeri, posebice prednji.
Zaključak, Fiat Grande Punto je bolji nego što mnogi tendenciozno tvrde za talijanske aute i jedan je od najisplativijih modela niže klase svoje generacije.
Najisplativiji su s 8-ventilskim benzincima slavne serije Fire, koja je u proizvodnji od 1985.: 1.2/65 KS i 1.4/77 KS. Bez problema, uz korektno održavanje, prelaze više od 300.000 km.
Kupnja 10-godišnjeg dizelaša 1.3 JTD, koji je dobra opcija kao nov, nije preporučljiva. Rijetko će ga tko prodati dok baš ne dotraje, a tada je velik rizik da kupite ‘mačka u vreći’, uz nužnosti skupih popravaka i reparacija: brizgaljke, turbopunjač…
Prije kupnje važno je utvrditi četiri stvari: boja treba biti izvorna, ne smije biti zazora u volanu i prednjem ovjesu, a tlakovi kompresije u motoru trebaju biti ravnomjerni i ne niži od 9,5 bara.
A nakon kupnje modela u drugom desetljeću ‘života’ preporučljivo je odmah izmijeniti zupčasti remen, zajedno s napinjačem, pratećim valjkom i (svakako) pumpom rashladne tekućine, osim ako 100 posto niste sigurni da su izmijenjeni. Srećom, dijelovi su najjeftiniji u klasi, a održavanje nije skupo.
OCJENE
Limarija 4
Unutrašnjost 3
Motor 5
Mjenjač 3
Podvozje 4
Komentari