Fiat 850 (1964. – 1973.): bio je to Super-Fićo!

Autor:

Fiat 850, nasljednik slavnog modela 600, talijanski adut niže klase, s motorom od 843 ccm i 34,5 KS, ugrađenim straga, spretan i razmjerno komforan, mogao je potegnuti 121 km/h, a trošio 6 do 8 l/100 km

Početkom 1960-ih u Torinu su počeli razmišljati o nasljedniku popularnog mališana Fiat 600. Premda se taj model, kod nas poznatiji kao licencni Fićo (Zastava 750), i dalje sjajno prodavao, bilo je jasno da neće moći trajati vječno. Krenulo se u razvoj projekta internog koda 122, no prije izrade prvog prototipa neočekivano je obustavljen. Odlučeno je da umjesto njega krene razvoj modela osjetno većih gabarita, ali na istoj mehaničkoj osnovi.

Zanimljivo je kako je jedan od dizajnerskih prijedloga za projekt 122 prepušten francuskoj tvrtki Simca, koja će iz njega razviti popularni model Simca 1000. Rezultat uvećavanja modela Fiat 600 (Fićo) predstavljen je u svibnju 1964., kao posve novi model Fiat 850, koji će oznaku zadržati čitavog vijeka, neovisno o obujmu motora.

Legendarni konstruktor Dante Giacosa napravio je dobar posao – Fiat 850 je zadržao koncepciju Fiata 600, ali je gabaritima 3575 x 1425 x 1375 mm bio solidnih 360 mm duži, 45 mm širi i 30 mm niži. Premda je međuosni razmak od 2025 mm povećan za samo 25 mm, prostranost je bila iznenađujuće velika, pa se Fiat 850, po tadašnjim standardima, smatrao sasvim dostatnim za prosječnu obitelj.

Bitna je koncepcijska razlika, u usporedbi s Fiatom 600, bila premještaj spremnika goriva iz prednjeg u povećan stražnji dio. Time je postignuta trostruka korist: povećan je prtljažnik sprijeda, koji je ponudio iskoristivih 170 litara, povećana sigurnost u sudaru i poboljšano napajanje motora. Na konstrukciji modela radili su Dante Giacosa i Rudolf Hruska, koji će kasnije postati poznat po projektu Alfa Romeo Alfasud.

Vanjski je dizajn napravljen u kući, po Giacosinim smjernicama. Visok i sandučast prednji dio doprinio je obujmu prtljažnika, a izdvajanje motornog prostora u polu-limuzinski rep smanjilo je buku u kabini, koja je pak bila pregledna i prostrana, s visokim krovom i velikim staklenim površinama te komandnom pločom mnogo ozbiljnijom i potpunijom nego što je imao Fićo.

Gledano s vremenske distance, Fiat 850 bio je funkcionalan, ali pomalo bezličan mali auto, koji nema privlačnost manjih i starijih modela Fiat Nuova 500 i Fiat 600, niti njihov kultni status. Ipak, onodobni su ga kupci izvrsno prihvatili  te ih je, računajući sve karoserijske inačice, proizvedeno 2.203.380.

Isprva su ponuđeni modeli Fiat 850 Normale sa 34,5 KS i Fiat 850 Super s 37 KS (za Super benzin od 98 oktana), a 1968. jači je zamijenjen mnogo uvjerljivijim modelom Special, prepoznatljivim po kromiranim detaljima, 13-colnim kotačima s rupama na felgama (kroz koje su se raspoznavali prednji diskovi) življim bojama, sportskim rupicama na prečkama volana, brzinomjeru graviranom na 160 km/h i motoru od 47 KS.

Zahvaljujući masi od samo 690 kg, i uz nepovoljnu aerodinamiku (Cd 0,48), mogao je potegnuti 136 km/h i do stotke je ubrzavao za 17,4 s, što je tada bilo respektabilno. bio je pogodan za friziranje, a dobre su se performanse temeljile i na masi od samo 690 kg.

Ubrzo nakon prezentacije, u Torinu su počeli raditi na novom modelu Fiat 127, s motorom i pogonom sprijeda, koji će 1971. i zamijeniti limuzinski Fiat 850. Došla su neka nova vremena te su modeli s motorom straga postali tehnološki zastarjeli. Jedino će u najmanjoj klasi Fiat zadržati taj koncept na modelu Fiat 126, nasljedniku modela Fiat Nuova 500. Danas je limuzinski Fiat 850 još povremeno prisutan na skupovima oldtajmera i primorskim cestama, dok su sportske inačice gotovo nestale, zbog velikih problema s korozijom.

Za razliku od modela Fiat 600, iz Torina nisu forsirali promociju modela 850 u Jugoslaviji. Nešto ih je prodano s oznakom Zastava na repu, no odlučeno je da se radije nastavi lokalni razvoj proslavljenog modela Fićo. Kod nas Fiat 850 nije bio čest, osim u verziji pomalo pogrešno poznatoj kao ‘Fićo kombi’. U Španjolskoj se zato, kao Seat 850, proizvodio do kraja 1970-ih, čak i u inačici s četiri vrata. Fiat 850 se sklapao i u Bugarskoj.

Foto: Fiat

Posebno su bile zanimljive izvedenice Fiat 850 Coupe i Fiat 850 Spider, odnosno Fiat 850 Sport Coupe i Fiat 850 Sport Spider.

Tekst: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.