NACIONALOV NOVINAR DEAN SINOVČIĆ EKSKLUZIVNO s Azurne obale otkriva kako Filmski festival u Cannesu šalje snažnu političku poruku i na razne načine daje podršku Ukrajini, a tek su dolazak Toma Cruisea i premijera filma ‘Top Gun: Maverick’ istaknuli spektakularnu stranu filmske industrije
Nakon dvije godine konačno su u Cannesu pale maske. Nakon što 2020. godine festival nije održan zbog pandemije koronavirusa, a prošle je godine održan tek u srpnju u posebno kontroliranim uvjetima i sa značajno manjim brojem filmskih profesionalaca, ove se godine vratio u punoj snazi. Nedostaju tek ruski filmski profesionalci, ali njima su organizatori filmskog festivala u Cannesu odbili izdati akreditacije. Uz poneku iznimku, za što je najbolji primjer ruski redatelj Kiril Serebrenikov koji se nalazi u Cannesu jer se njegov novi film „Žena Čajkovskog“ natječe za Zlatnu palmu. Serebrenikov je iznimka jer je disident, Putinov oponent, koji se donedavno nalazio u kućnom pritvoru da bi ga na ponovljenom suđenju oslobodili, vratili mu putovnicu, nakon čega je on napustio Rusiju. Takav povratnički festival šalje snažnu političku poruku, na razne načine svakodnevno daje podršku Ukrajini, a tek je dolazak Toma Cruisea i premijera filma „Top Gun: Maverick“ istaknuo spektakularnu stranu hollywoodskog filma.
Da će rat u Ukrajini obilježiti festival pokazalo se nakon što su objavljena imena filmova koja će se prikazati su službenom programu. Uvršteni su ukrajinski filmovi redatelja Maksima Nakonečnija “Vizija leptira“ i dokumentarac Sergeja Loznice „The Natural History of Destruction”. Nekoliko dana kasnije, uvršten je u program i dokumentarac „Mariupolj 2“ litavskog redatelja Mantasa Kvedaravičiusa kojeg su ruske snage 2. travnja ubile tijekom agresije na Ukrajinu, a film je dovršila njegova djevojka Hana Bilobrova. Uza sve to, otvorenju festivala videovezom prisustvovao je i ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenskij. On se pojavio na velikom platnu u dvorani Lumière i poručio: „Nastavljamo s borbom. Nemamo drugog izbora, moramo se boriti za našu zemlju“.
„Siguran sam da će diktator biti poražen“, rekao je Zelenskij misleći na ruskog predsjednika Vladimira Putina. Napominjući kako dnevno umire stotine ljudi, Zelenskij je upitao: „Hoće li filmski svijet šutjeti ili ostati izvan toga?“. Upozorio je kako su filmovi imali ključnu ulogu pri ujedinjenju ljudi protiv autoritarizma i okrutnosti, podsjećajući na snagu filma Charlieja Chaplina „Veliki diktator“, satire nacizma u vrijeme kada Amerika još nije ni ušla u Drugi svjetski rat. „Svijet treba novog Chaplina koji će nam dokazati da filmski svijet nije ušutkan. Trebamo film koji će nam pokazati da je svaki njegov završetak na strani slobode“.
Međutim, uvod u festival bio je zanimljiv jer je dan prije otvorenja održana konferencija za novinare direktora festivala Thierryja Fremauxa. Novinare je zanimalo zašto je film „Žena Čajkovskog“ pozvan u Cannes ako se zna da ga je financirala i fondacija Kinoprime, iza koje stoji ruski oligarh Roman Abramovič kojeg je nakon početka agresije u Ukrajini sankcionirao niz zemalja. Fremaux je na to odgovorio kako je film snimljen prije 24. veljače i početka agresije na Ukrajinu. Oni snimljeni nakon toga nisu ušli u službeni program festivala. „Prije 24. veljače nije postojala zabrana dobivanja ruskog novca. Film je već bio snimljen te smo odlučili držati se tog pravila“, odgovorio je Fremaux.
I Serebrenikov je na konferenciji za novinare u povodu premijere svog filma govorio o toj diskutabilnoj situaciji. Za njega je Abramovič pozitivac. „On pomaže modernu umjetnost i to već jako dugo. Pravi je patron ruske umjetnosti i to je jako cijenjeno. Zahvaljujući njemu, imamo arthouse kinematografiju“, rekao je Serebrenikov koji ističe kako fondacija Kinoprime iza koje stoji Abramovič ne financira propagandne filmove, već sasvim suprotno. „Morate shvatiti da je napravio puno toga dobroga“. Da bi pojasnio situaciju oko Abramoviča, rekao je da je „Zelenskij tražio od američkog predsjednika Joea Bidena da ne stavlja Abramoviča pod sankcije. Potpuno se slažem s time da treba ukinuti sankcije Abramoviču“, ustvrdio je Serebrenikov koji je objasnio da je privatna fondacija Kinoprime financijski pomogla snimanje njegova posljednja dva filma. Što se tiče poziva na bojkot Rusije, Serebrenikov je rekao kako razumije taj zahtjev, ali ga ne podržava. On se slaže kako ruski imperijalisti trebaju biti zaustavljeni, ali smatra kako treba izbjeći bojkot kazališta i filma. „Bojkot ruske kulture je nepotreban. Ruska kultura uvijek je promovirala humane vrijednosti. Ruska kultura je oduvijek anti-militaristička“.
I film koji je otvorio festival, komedija francuskog redatelja Michela Hazanaviciusa pod nazivom „Final Cut“, postala je problematična tjedan dana prije početka festivala. Originalni naziv filma bio je „Z“. Naime, film se bavi snimanjem zombie komedija, a izraz Z-movie francuski je termin koji ima isto značenje kao i američki B-movie. No taj je naslov zasmetao ukrajinskim filmašima koji su upozorili i Hazanaviciusa i festival u Cannesu kako je slovo Z simbol agresije Rusije na Ukrajinu i zatražili promjenu naslova. Stoga se film sada zove „Final Cut“, iako se na samoj špici filma pojavljuje naziv „Z“. Očigledno nije bilo vremena da se promijeni špica filma i stavi novi naslov. „Moj film je napravljen kako bi donio veselje i ni u kakvim okolnostima nisam želio povezati ga, direktno ili indirektno, s ratom“, izjavio je redatelj filma u službenom priopćenju.
Da nije sve tako crno-bijelo pokazuje i slučaj Sergeja Loznice, jednog od najpoznatijih ukrajinskih redatelja čiji će dokumentarac „The Natural History of Destruction“ biti prikazan u drugom dijelu festivala. On je prvo dao ostavku na članstvo u Europskoj filmskoj akademiji zbog njihove mlake osude ruske invazije na Ukrajinu. Nekoliko dana kasnije Ukrajinska filmska akademija izbacila je Loznicu iz svog članstva jer je rekao kako ne treba sve ruske redatelje trpati u isti koš jer ima i onih koji su oponenti Putinu te su ga nakon početka agresije nazvali i rekli kako su šokirani agresijom na njegovu zemlju. To se članovima Ukrajinske filmske akademije nije dopalo.
Što se tiče ukrajinskog filma „Vizija leptira“ koji će imati premijeru u Cannesu u srijedu, manjinski koproducent filma je hrvatska kompanija 4Film na čijem je čelu producentica Anita Juka. Radi se o filmu koji je HAVC financirao s 570 tisuća kuna. U središtu priče filma je Lilla, 28-godišnja vojnikinja poznata po nadimku Leptir, koja je ekspert za upravljanje dronovima. Ona se vraća svojoj obitelji i prijateljima nakon što je provela nekoliko mjeseci u neprijateljskom zatvoru. Ratne i zatvorske traume ne dopuštaju joj da nastavi normalan život. Manje uloge u filmu imaju Daria Lorenci Flatz i Edvin Liverić koji će prisustvovati premijeri filma u Cannesu. Inače, kompanija 4Film manjinski je koproducent još jednog filma koji je u ponedjeljak prikazan u Cannesu, a to je turski „Dani suše“ renomiranog redatelja Emina Alpera. Oba ta filma prikazuju se u sekciji „Izvjestan pogled“, najvažnijoj nakon one u kojoj se 21 film natječe za Zlatnu palmu.
Ruskim filmašima nije dozvoljen dolazak na festival, ali redatelj Kiril Serebrenikov, ruski disident i Putinov oponent, predstavio je u Cannesu svoj film ‘Žena Čajkovskog’
Kontroverze nije nedostajalo ni kod izbora ovogodišnjeg žirija koji će birati najbolje filmove. Za predsjednika je izabran francuski glumac Vincent Lindon, iako je prvotno planirano da se na čelo žirija postavi iranski redatelj i dvostruki osvajač Oscara za najbolji strani film Asghar Farhadi. Naime, Farhadi je u međuvremenu optužen da je njegov prošlogodišnji film „Heroj“, koji je u Cannesu osvojio Grand Prix žirija, što je druga nagrada po važnosti, plagijat. Optužila ga je njegova studentica Azadeh Masihzadeh tvrdeći da je slavni redatelj ukrao ideju iz njenog dokumentarca. Zbog te afere Farhadi je običan član žirija, ne i predsjednik, a na konferenciji za novinare rekao je kako se i njegov film „Heroj“ i dokumentarac njegove studentice temelje na istinitom događaju koji se zbio u Iranu pa stoga nije moguće da je on plagirao njen rad. Cijeli slučaj se našao na sudu gdje su obje strane tužile jedna drugu, a konačna presuda se tek očekuje.
Tom Cruise 30 godina nije bio gost filmskog festivala u Cannesu, posljednji put dogodilo se to 1992. godine kada je prikazan film „Daleki horizonti“ u kojem je glumio s bivšom suprugom Nicole Kidman. Već dugo nije sklon ni javnim istupima i intervjuima bilo koje vrste. Drugog dana ovogodišnjeg festivala u Cannesu sve se to promijenilo. Povod je bila premijera filma „Top Gun: Maverick“ te nagrada za životno djelo, počasna Zlatna palma, koju mu je festival dodijelio. Sve to bilo je dovoljno da Cruise pristane u četvrtak poslijepodne na jednosatni razgovor o svojoj karijeri koji je održan u glavnoj festivalskoj dvorani.
Cruise je tri puta u svojoj karijeri nominiran za Oscara, a rekao je kako je filmska škola koju je prošao bila ona na snimanjima filmova. Posjećivao je svaki filmski odjeljak, razgovarao sa starijim i poznatijim glumcima o tome kako su snimali svoje filmove, inzistirao je na detaljima. Nakon što se etablirao kao glumac, postao je i producent. Bilo je to 1996. godine kada je producirao film „Nemoguća misija“. Silno je, kaže, želio da publika uživa u njegovim filmovima, onako kako je i on sam uživao. Zato je putovao svijetom promovirajući filmove koje bi gledao s publikom kako bi naučio nešto iz njihovih reakcija.
Poznat je po tome da ne koristi kaskadere u opasnim scenama, on je taj koji sve obavlja. Na pitanje zašto to radi, odgovorio je: „Nitko nikada nije pitao Genea Kellyja zašto pleše“. Priznaje i da je pohađao plesne i pjevačke tečajeve, a postao je i akrobatski pilot. U svemu tome, istaknuo je, naučio je važnu lekciju. „Čak i ako doživiš neuspjeh, pokušaj nastaviti dalje i zapitaj se ‘Što sam naučio?’. Uvijek je bolje pokušati nego ništa ne napraviti. Postavljaj pitanja“, izjavio je Cruise.
Kada se došlo na temu filma „Top Gun: Maverick“ čiju je kino premijeru odgađala pandemija koronavirusa, rekao je kako nikada nije pomislio prikazati taj film na nekoj od streaming platformi. „To se nikada ne bi dogodilo“, rekao je, što je izazvalo ogroman pljesak publike.
Samo dva sata nakon ovog razgovora trebala je početi premijera filma u Cannesu. Kažemo „trebala je“ jer je sve kasnilo gotovo sat vremena. Razlog nije neočekivan. Naime, Cruise je poznat po tome da na premijerama svojih filmova dijeli autograme i fotografira se s gotovo svakim obožavateljem koji to od njega zatraži. A to se dogodilo i na crvenom tepihu u Cannesu. Kada je konačno došao do Thierryja Fremauxa, direktora festivala, on ga je iznenadio s dodjelom počasne Zlatne palme, što je za Cruisea bilo iznenađenje. A sve to bilo je popraćeno letom borbenih aviona iznad Cannesa koji su i tako odali počast filmu „Top Gun: Maverick“ i njegovu glavnom glumcu.
Kompanija 4Film hrvatske producentice Anite Juke manjinski je koproducent dvaju filmova koji se prikazuju u sekciji Izvjestan pogled, najvažnijoj nakon one za Zlatnu palmu
Ovogodišnji festival u Cannesu bilježi i nešto što se do sad nikada nije dogodilo, a to je veliki party koji je organizirao Hrvatski audiovizualni centar. U dosadašnjim godinama sve bi se svelo na malo vina, sira i grickalica na štandu HAVC-a, a u subotu je HAVC od 22 do 2 u noći zakupio velik dio plaže na Croisseti. Dijelovi plaže na Croisseti i služe za organizaciju partyja, ali su to do sada radile daleko veće i jače filmske kompanije. Ovog puta HAVC se potrudio i pozvao brojne goste koji su se častili hrvatskim pršutom i sirom, a okupljeni su ponajviše bili iznenađeni kvalitetom pelinkovca Antique. U početku, francuskim konobarima je trebalo neko vrijeme da shvate da to nije vino te da nema potrebe da toče 1,5 dcl po čaši. Ako govorimo o poznatim osobama na partyju, uzvanici su se ponajviše okretali za Lukom Perošem, hrvatskim glumcem koji živi u Španjolskoj i koji je postao svjetski poznat ulogom u hit seriji „La Casa de Papel“ koja se prikazuje na Netflixu.
A filmovi koji se natječu za Zlatnu palmu? Novinarima se u prvom tjednu festivala najviše dopala satira švedskog redatelja Rubena Östlunda „Triangle of Sadness“. Östlund je 2017. pobijedio u Cannesu s filmom „Kvadrat“, a ovog puta ismijava bogataše, influencere i ljude iz modnog svijeta. No u drugom tjednu bit će prikazani filmovi redatelja kao što su David Cronenberg, Park Chan-Wook, Kore-eda Hirokazu i braće Dardenne tako da će dodjela nagrada, koja će se održati u subotu, 28. svibnja, biti vrlo uzbudljiva.
Komentari