Filmske mutacije: festival nevidljivog filma otvara se u nedjelju, 20. siječnja u zagrebačkom kinu Europa, uz diptih filmske vampirologije katalonskih umjetnika, “Vampir Cuadecuc” Pere Portabelle iz 1970. i “Priča o mojoj smrti” Alberta Serre iz 2013. godine, čime se i najavljuju njihovi programi koji će se na 12. izdanju festivala prikazati pod nazivom “Geste undergrounda”.
“Kustoska politika Filmskih mutacija je rizomatsko povezivanje povijesnih filmskih avangardi sa suvremenim dispozitivima pokretnih slika, a u tom se sučelju ogleda šest desetljeća Portabellina rada u trenjima španjolskog političkog i umjetničkog krajolika i Serrina eksplozija prošireno-filmskih otkrića i oblika koja izaziva i očuđuje različite publike posljednjih godina”, najavljuje organizator, umjetnička organizacija Film-protufilm.
Iz opusa radikalnog sineasta Alberta Serre, koji je gost ovogodišnjeg festivala, u kinu Europa će se od 20. do 23. siječnja prikazati šest filmova, od posvete Fassbinderu “Cuba libre” (2013.), preko radikalnih književno-povijesnih porteta: mitskog putovanja Don Kihota i Sancha Panze “Viteška čast” (2006.) i “Gospodin je činio čuda u meni” (2011.), fiktivnog susreta Casanove i Drakule u “Povijesti moje smrti” (2013.), do radova “Smrt Luja XIV.” (2016.) s karizmatskim Jean-Pierreom Leaudom i “Roi Soleil” (2018.).
Uz razgovore u kinu Europa, Albert Serra će 22. siječnja održati masterclass na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.
Festival donosi i prvu retrospektivu katalonskog filmaša Pere Portabelle na ovim prostorima, s filmovima koji se opisuju kao “umjetnički dokumenti revolucionarnih ideja u razdoblju političke represije, zatvaranja i cenzure, u kojem je djelovala zajednica pjesnika, performera, kompozitora, konceptualnih umjetnika”.
“Njegov fantazmatski materijalizam gesta je umjetničkog undergrounda stvarana u prikrivenim okolnostima, a dugotrajno prešućivanje jedan je od razloga da ćemo njegov rad tek sada vidjeti u našim kinima”, ističe se u najavi.
O Portabellinom opusu u kontekstu međunarodne političke i materijalističke avangarde govorit će suosnivač i stalni suradnik festivala Jonathan Rosenbaum, koji od ranih 1970-ih piše o njegovim filmovima.
Njegova retrospektiva se prikazuje u kinu Europa od 20. do 23. siječnja, a u cijelosti u kinu Tuškanac od 24. do 28. siječnja, s filmovima “Ne računajte na prste”, 1967., “Nokturno 29”, 1968., “Vampir Cuadecuc”, 1970., “Umbracle”, 1972., “Večera”, 1974.-2018., “Varšavski most”, 1989, “Tišina prije Bacha”, 2007., “Generalni izvještaj o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje”, 1976., “Generalni izvještaj II. Nova otmica Europe”, 2015.
Uvršteni su ie kratkometražni filmovi “Pomognite Španjolskoj”, 1969., “Državne nagrade”, 1969., “Miró drugi”, 1969., “Katalonski pjesnici”, 1970., “Play Back”, 1970, “Miró kovač”, 1973., “Miró tapiserija”, 1973., “Akcija Santos”, 1973., “Oluja”, 2003., “Neka živi piano!” 2006. i “Izmještanje”, 2008.
Kako su ovogodišnji programi o gestama filma nadahnuti posljednjim rukopisom o fenomenologiji gesta filozofa medija i kulture Viléma Flussera (Geste, 1991)., umjetnica i kustosica Antje Ehmann predstavit će filmove i instalacije kojima je početna točka dijalog Flussera i filmskog umjetnika Haruna Farockija u kratkom filmu “Schlagworte – Schlagbilder”, ali i u cjelokupnom Farockijevu radu.
Njezin izložbeni program u KIC-ovoj Galeriji na katu od 27. siječnja do 4. veljače predstavlja dvije video instalacije, Farockijevu koreografiju gesta i prostora sjećanja “Transmisija”, 2007. i gradski portret njegovim gestama rada, “Marseille. Rad u jednom kadru” (2018.). Ehmann će otvoriti izložbu izvedbom online arhiva gradskih portreta “A Labour in a Single Shot” koje je osmislila i radila s Harunom Farockijem, a zatim s video umjetnicom Evom Stotz.
Siegfried Zielinski, filozof medija i kustos suvremene umjetnosti, jedan od urednika “Flusseriane”, izložbe “Bez čvrstog uporišta – Vilém Flusser i umjetnosti” kao i Flusserova arhiva, imat će 31. siječnja predavanje u Muzeju suvremene umjetnosti.
Festival prikazuje i filmove Jamesa Benninga, američkog umjetnika strukturalnog filma, “O Panama” (u suradnji s umjetnikom Burtom Barrom i glumcem Willemom Dafoeom, 1983.) i “L. Cohen” (2017.).
Uz besplatan ulaz na sve projekcije i događanja, Festival će se održavati do 4. veljače u zagrebačkim kinima Europa i Tuškanac, Muzeju suvremene umjetnosti, Akademiji dramske umjetnosti i Kulturno informativnom centru KIC, a dio programa kasnije će gostovati i u riječkom Art-kinu Croatia te Kino klubu Split.
Filmske mutacije: festival nevidljivog filma su filmološki projekt o politikama filmskog kustostva, koje je pokrenula 2007. godine filmologinja i izvođačica Tanja Vrvilo s grupom utjecajnih filmologa i kustosa, autora epistolarnih eseja “Filmske mutacije: Pisma neke djece (nekoj djeci) 1960-ih”.
Komentari