– Riječko Art-kino Croatia ugostit će 6. i 7. listopada, četvrtu godinu zaredom, dio programa Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS – prikazat će ovogodišnje nagrađene filmove i program “Ode filmu” kojim se festival pridružio svjetskoj proslavi 100. godišnjice dadaizma.
Riječki program počinje u četvrtak predstavljanjem pete knjige iz edicije “Kvadrati sekunde” Udruge 25 FPS, “Povijest eksperimentalnog filma i videa”, autora A. L. Reesa, svojevrsni vodič za eksperimentalni film i video namijenjen novim čitateljima i entuzijastima avangardnog filma i novih medijskih umjetnosti.
Nakon promocije uslijedit će projekcija pobjedničkih filmova 12. izdanja Festivala 25 FPS, koje se održalo u prostorima Studentskog centra od 29. rujna do 2. listopada.
Program najboljih uradaka po izboru žirija i publike donosi dobitnike Grand Prixa “Dnevnik starog psa” indijskih autorica Shumone Goel i Shai Heredie, američki film “Nered” Petera Burra, ovjenčan i Nagradom kritike, “Kako izvana tako i iznutra” meksičke autorice Manuele De Laborde.
Tu su i dobitnici posebnog priznanja Velikog žirija “Grad Maja” meksičkog autora Andresa Padille Domene, nagrade Green DCP “Pokretni elementi” hrvatskog autora Marka Tadića te nagrade publike “E” Helene Ungaretti, Miguela Antunesa Ramosa i Alexandre Wahrhaftig.
U petak će se prikazati pet dadaističkih filmova nekih od najistaknutijih umjetnika tog umjetničkog pravca odabranih ove godine za festivalski program “Ode filmu” – Marcela Duchampa (“Anemični film”), Rene Claira (“Međučin”), Vikinga Eggelinga (“Jutarnje utvare”), Hansa Richtera (“Dijagonalna simfonija”) i Mana Raya (“Povratak razumu”).
“Drago nam je da riječkoj publici možemo predstaviti dio programa, a s obzirom da je Art kino Croatia vrijedna članica nacionalne Kino mreže za umjetnički film u njima smo prepoznali najbolji prirodni produžetak našeg festivala”, rekla je za Hinu Marina Kožul, jedna od selektorica i producentica Festivala 25FPS.
Kožul je rekla kako je ovogodišnje zagrebačko izdanje odlično prošlo, publika je bila zadovoljna, a projekcije i performansi su bili dobro posjećeni. “Ljepota eksperimentalnog filma je u tome što ga može gledati najrazličitiji profil gledatelja, svatko može naći nešto za sebe”, ustvrdila je.
“Prema reakcijama međunarodnih gostiju, kojih je ove godine bio veliki broj, vidimo da su bili zadovoljni i drago nam je da Festival 25FPS smatraju svjetskim referencijalnim festivalom za filmsku avangardu i eksperimentalni film, a na nama je da taj status održavamo”, rekla je.
Izrazila je nadu da su pred filmskom i kulturnom zajednicom stabilnija vremena te da će se, što se tiče financija zadržati na istoj razini, s obzirom da ispod toga ne mogu. “Za političare kultura nikada nije najznačajnija djelatnost u ovoj zemlji, ali nadam se da će ju prepoznati kao kotač promjene koji može povući puno, te se ugledati u europske kolege i načine na koji oni iskorištavaju kulturu za gospodarski napredak”, istaknula je Kožul.
Festival 25 FPS tradicionalno prikazuje nezavisne i nekomercijalne filmove koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika, pripovijedanja i samoga medija te nastaju na granicama filmskih rodova i žanrova.
Nastao je iz emisije HTV-a “Videodrom”, a od 2005. godine organizira ga 25 FPS, Udruga za audio-vizualna istraživanja.
Komentari