Objavljeno u Nacionalu br. 995, 27. svibanj 2017.
‘Imaginarna majka’ autorice Ksenije Vidmar Horvat kolektivna je biografska studija majke u zapadnoj kulturi 20. stoljeća, usredotočena na mitološko društveno utemeljenje žene u ulozi majke s jedne, i etnografsko svjedočenje žena o majčinstvu s druge strane. Nacional donosi ulomak koji govori o ulozi majki neposredno nakon završetka 2. svjetskog rata kao i gradnji vizije socijalističke majke u SFRJ
U ovom poglavlju istražujemo kulturne reprezentacije majčinstva u poslijeratnoj slovenskoj povijesti. Kao izvor će nam služiti Naša žena, ženski časopis s najduljom poviješću izlaženja u Sloveniji. Analiza, usmjerena na neposredno poslijeratno socijalističko razdoblje, bit će pomoć u nastavku prilikom istraživanja reprezentacije majčinstva u postsocijalizmu. Oba razdoblja naime povezuje kolektivno tranzicijsko iskustvo, u prvom slučaju od ratnoga prema poslijeratnom razdoblju obnove društva, a u drugom prijelaz između dvaju društvenih poredaka. Pri tom su oba razdoblja povezana i sjećanjem. Sjećanja na socijalizam i rodni identitet žena u društvenopolitičkom poretku koji je sâm sebe smatrao razdobljem seksualnoga oslobođenja žena imaju značajnu, ako ne i konstitutivnu ulogu u oblikovanju kolektivnih — rodnih, seksualnih, generacijskih i drugih društvenih identiteta u postsocijalizmu. Kad je riječ o rodnim politikama socijalizma, oživljavanje prošlosti često se povezuje s predodžbama o ženi koju je socijalizam lišio ženskosti time što ju je gurnuo u proizvodnju (Jogan 2000). Majčinstvo i društveni život u socijalizmu su nesumnjivo bila područja čija bi se rodna problematika trebala riješiti takoreći automatski, u skladu s marksističkom doktrinom o ukidanju privatnoga vlasništva, a time i svih društvenih, pa i rodnih, opreka do kojih bi to vlasništvo dovodilo. No tvrditi da je ženska majčinska uloga gurnuta na margine društvene svijesti, značilo bi previdjeti koliko je na idejno-ideološkoj razini ta uloga bila važna za socijalističku društvenu obnovu lika majke. Zapravo nam tek usporedba kulturnih slika majke u dva vremenska razdoblja određena intenzivnim društvenim restrukturiranjem i borbom za značenja novog društvenog (i rodnog) poretka, retrospektivno omogućuje razumijevanje kontinuiteta u kulturnoj reprezentaciji žene, tako da se mitologiziranje majčinstva može opisati upravo kao temeljno vezivno tkivo obaju razdoblja. Ono što doista razdvaja ta dva razdoblja jesu načini upisivanja društvene vrijednosti majčinskoga lika i usporedba moći koju su ta dva razdoblja, socijalističko i postsocijalističko, spremna dodijeliti ženi kroz lik majke. Temeljni koncept ženskoga majčinskoga poslanstva u oba društvena poretka ostaje čvrsto usidren u ideološke konture javnih, društveno-obiteljskih imaginarija.
Partizanska majka predstavlja simptom konfliktne reprezentacije majčinstva u socijalizmu koji, generiranjem javne idolatrije kulta majčinstva, istovremeno stvarnim ženama odriče slobodu u oblikovanju vlastitoga majčinskoga iskustva
Kao što svjedoči naslov, ovo se poglavlje detaljnije bavi tim konceptom kroz sliku partizanske majke. Partizansku majku tom slikom oblikujemo i u koncept, želeći njime ukazati na procese prisvajanja toga povijesnoga lika za potrebe poslijeratnoga socijalističkoga projekta razvlašćivanja žene od uloge majke i majčinstva. Partizanska nam majka u tom smislu predstavlja simptom konfliktne reprezentacije majčinstva u socijalizmu koji, generiranjem javne idolatrije kulta majčinstva, istovremeno stvarnim ženama odriče slobodu u oblikovanju vlastitoga majčinskoga iskustva.
Poslijeratni diskursi i politike reprezentacije majčinstva
O poslijeratnom liku žene postoji već niz povijesnih analiza u kojima se ocrtava vrlo složena slika socijalističke politike roda, kao što smo to danas spremni priznati (Jeraj 2004; Verginella 1999; Vodopivec 1999). Istina je da je za ženu u prvom desetljeću poslijeratne obnove društva bilo rezervirano mjesto radnice-udarnice. Ona je trebala sudjelovati u obnovi društva na istoj razini kao i muškarac, dakle na svim područjima kolektivnoga djelovanja, na temelju čega možemo zaključiti kako joj je oduzeta moć za (privatno) predavanje ulozi majke. Pa ipak je, upravo suprotno, poslijeratna kultura bila prožeta oživljavanjem kulta majčinstva. O snazi društvene slike žene, opterećene likom majke, svjedoči i samo uvođenje sintagme “žena-majka”. To je isto tako jasno i iz vizualnih reprezentacija koje su u poslijeratnom popularnom kulturnom imaginariju predstavljale važan odsječak kolektivne fascinacije upravo na temelju slike majke.
Kako bismo razumjeli društvena značenja slika majki koje u poslijeratnom razdoblju zauzimaju javni prostor, moramo se nakratko dotaknuti vladajućeg političkog diskursa toga vremena. Za razumijevanje definiranja ženske uloge u socijalizmu važna su tri osnovna polja uspostave njezina društvenoga položaja: sfera posla, bračno-obiteljski život i odnos prema djeci. Socijalistički se projekt na sva ta tri polja pozivao na radikalno odmicanje od buržoaskoga podčinjavanja žena. Usporedba položaja žene u kapitalističkom društvu s onim u socijalističkom imala je važnu ulogu i kao ideološko suprotstavljanje i kao isticanje razlika u pristupu društvenoj ulozi žena u ta dva društvena uređenja, ali i kao oblikovanje utopijske projekcije društvene budućnosti u kojoj će se u pravoj mjeri tek pokazati prednosti socijalističkoga oslobođenja žene. Isticanje građanskoga patrijarhalnoga zatvaranja žene u sferu doma i obitelji oblikovalo je i psihološku podlogu projekta kolektivizacije majčinstva: partijski su ideolozi isticanjem represivnosti zapadnoga modela žene kao domaćice (opravdano, kao što ćemo vidjeti u sljedećem poglavlju) postavili temelje socijalističkom podruštvljenju, prije svega podržavljenju ženske reproduktivne i odgojne uloge u obitelji. U raspravama o socijalističkoj političkoj ekonomiji društvenoga života ženu se javno isticalo u svjetlu njezine društvene, ekonomske i političke ravnopravnosti s muškarcem: ( javno) je prevladavalo načelo da svi trebaju biti isto plaćeni za isti posao i da svi moraju imati pristup obrazovanju, što je preduvjet jednakosti. Obrazovanje ulazi u prvi plan izgradnje socijalističke žene. U radu Žena, obitelj i posao, Vida Tomšič zadovoljno izvještava:
U životu jugoslavenskih žena dolazi do velike promjene. Nekoliko stotina tisuća žena koje su do sada nepismene i zaostale živjele u mraku progledalo je i naučilo čitati i pisati, a tisuće žena i djevojaka danas nastavljaju školovanje na različitim srednjim strukovnim i visokim školama. Tko bi uz to mogao nabrojati na tisuće čitalačkih skupina, kružoka i tečajeva koji našim ženama postupno omogućuju da odbace ropske ostatke svoje mračne prošlosti. (Tomšič 1978: 50)
Istina je da je za ženu u prvom desetljeću poslijeratne obnove društva bilo rezervirano mjesto radnice-udarnice. Ona je trebala sudjelovati u obnovi društva na istoj razini kao i muškarac
Žene su, kao “drugarice”, bile integralni dio proletarijata; za njih se prema tome smatralo da nemaju nikakvih drugih posebnih prava koja bi bila odvojena od prava i zahtjeva radničke klase, pa čak ni onih koja bi ih odvajala od muškaraca. Premda je socijalistička država prihvatila mjere koje su ženama trebale olakšati povezivanje javnoga i privatnoga poslanja, koje su ih prije svega trebale rasteretiti majčinskih briga dok ispunjavaju zadaće udarnice (o tome više u nastavku), prevladalo je mišljenje da se žene kao društvena skupina ne razlikuju od muškaraca. Uz takvo je objašnjenje 1953. raspuštena afž (Antifašistička fronta žena) koja se formirala tijekom Drugog svjetskog rata; premda se umjesto nje formirao zamjenski Savez ženskih društava, koji je djelovao do 1962. godine, da bi onda ponovo bio preimenovan u Konferenciju za društvenu aktivnost žena, već je u toj kratkoj povijesti traženja formule za naziv vidljiva sva nelagoda socijalističkog projekta u suočavanju s (rodnim) pitanjem političke organizacije žena.
Žene svoj spol ne bi trebale shvaćati kao opterećujuću kategoriju ni onda kad se radi o staleškim razlikama: one su, jednostavno, zajedno sa svojim muškim drugovima, bile radnice: fizičke radnice, znanstvene radnice, kulturne radnice, političke radnice. Naša žena se, na primjer, u svom prvom poslijeratnom broju, svojim čitateljicama obraća kao “majkama i ženama”, “seljankama, radnicama, intelektualkama”, “aktivisticama i političkim radnicama”.* Ono što je žene učinilo jednakima u stvari je bila činjenica da su bile radnice, dakle bile su plaćene radnice izvan kuće — odatle proizlazi i zahtjev za izlaskom iz sjene privatnoga života pod reflektore javnoga. I majke — koje su, nakon što im je država omogućila korištenje dugoga porodiljnoga dopusta, u trenutku povratka na posao bile opremljene nizom dodatnih društvenih alata: (gotovo) besplatni vrtići, topli obroci za djecu u školi, rekreativni programi za mlade itd.
I doista, bilo da ženski društveno-ekonomski i obrazovni egalitarizam shvatimo kao sastavni dio socijalističke društvene fikcije ili ne, činjenica je da su žene, koje su se masovno zapošljavale izvan kuće, cijenile novo društveno iskustvo. “Većina žena je bila zaposlena, radile su puno radno vrijeme i bile su ponosne na to.” Za njih su posebno važni bili društveni kontakti s drugim ženama, što su omogućavali susreti na radnom mjestu. Tamo su, za razliku od poslijeratne američke domaćice zatvorene u predgrađu (vidi sljedeće poglavlje), žene mogle razmjenjivati savjete i informacije vezane uz svoj pojedinačni obiteljski i bračni život. Sindikalni im je život nudio mogućnosti putovanja i druženja izvan radnoga vremena, što je doprinosilo razvedenosti društvenog i socijalnog iskustva u ekonomiji usmjerenoj na (samo)ograničavanje i lišavanje (građanskih) aspiracija za društvenošću i ispraznim trošenjem vremena.
Vida Tomšič, vodeća partijska ideologinja i teoretičarka ‘ženskoga pitanja’ u pogledu oslobođenja žene bila je neumoljivo jasna. Samo obrazovanje može spriječiti stvaranje nazadnjačkih predodžbi o ženi i njezinoj seksualnosti, kao i to da negativno stigmatizira samohrane i izvanbračne majke
U tom su smislu žene u socijalizmu proživljavale ono društveno iskustvo koje je njihovim kolegicama s druge, kapitalističke strane, povijesno klizilo iz ruku. Dok su žene u ranom socijalizmu za razliku od poslijeratne američke domaćice bile primorane proživljavati tek okljaštrenu priču potrošačkoga društva, bile su u prednosti kad se radilo o njihovu društvenom životu. Prisiljene nositi se s ideologijom proletarijata prožetom modernizacijom podjele rada koju je programima radničkoga turizma i slobodnoga vremena za američki proletarijat u prvoj polovici 20. stoljeća već bio izumio Henry Ford, bar su se mogle pohvaliti time da obrazovanje koje su stekle nije bilo potrošeno u obiteljskim kontekstima “upravljanja domom i kućanskim poslovima”; osim toga, bar su se u službenim pričama mogle pohvaliti time što ne moraju, kao što su morale njihove zapadne “sestre”, skrivati stupanj svoje naobrazbe ako su željele pronaći muža (usp. Friedan 1963: 28).
Bračni život
Obrazovanje je imalo važnu ulogu i u osvješćivanju vezanom uz žensko seksualno oslobođenje. Zapadni model braka u tom je trenutku utemeljen na načelu “bivanja zajedno” [togetherness]. To je izraz koji je u sad-u smislio časopis McCall’s, koji je označavao organizaciju obiteljskoga i bračnoga života u kojem “muškarci i žene ne traže ispunjenje kao pojedinci izolirani jedno od drugoga, nego kao obitelj, koja dijeli zajedničko iskustvo” (Kellog i Mintz 1988: 180; usp. i Spigel 1992). Bračne se partnere shvaćalo kao dva romantična dijela cjeline koji međusobno razmjenjuju pažnju, milovanja i nježnosti, aurom bračne sreće i ljubavi ispunjavajući sveukupan obiteljski i susjedski život oko sebe. Televizijske serije pedesetih godina prošloga stoljeća predstavljaju idealističko-tipološke reprezentacije te ideologije bračne idile (npr. Harry and Ozzie, I Love Lucy, Fathers Know Best), a tek detaljno analitičko čitanje u dominantnim televizijskim tekstovima toga vremena otkriva šupljikavost koja svjedoči o gorkoj istini cijene koju su žene plaćale za tu idilu (Melencamp 1986; Spigel 1992). Osim toga, prevladavajuća slika koju promoviraju tadašnji američki tisak i televizija predstavlja bijelu obitelj iz predgrađa, s ocem obitelji koji u vrtu iza kuće priprema roštilj i majkom koja mu u pregači (iznimno u podređenoj ulozi kuharice) asistira u tom poslu, s dvoje djece koja provode vrijeme prije obiteljskoga ručka poslušno i veselo se igrajući loptom.
Kako se ta slika bračne sreće razlikuje od socijalističkoga braka? Vida Tomšič je u pogledu oslobođenja žene bila neumoljivo jasna. Samo obrazovanje može spriječiti stvaranje nazadnjačkih predodžbi o ženi i njezinoj seksualnosti, isto onako kao što samo obrazovanje može spriječiti da se negativno stigmatizira samohrane i izvanbračne majke. Ističe se veza između spolnoga i društvenoga odgoja, a isto tako i između rodne i ekonomske emancipacije: “Ovisnost žene o muškarcu”, piše Tomšič, “koju često primjećujemo i kao poremećaj u spolnim odnosima, svakako je materijalno uvjetovana time što žena mora dopuštati svoju ovisnost sve dok ne postane sposobna živjeti od svoga rada” (Tomšič 1978: 406).
Povijesno ‘naslijeđena’ grubost i nedostatak osjetljivosti trebali bi muškarca, na preporuku priručnika, upozoriti na to da se nakon seksualnog čina posveti milovanju žene
U priručniku Vaš zajednički život (1961), na primjer, koji je država darivala mladim bračnim parovima, istaknuta je važnost ljubavi među partnerima utemeljene na međusobnom poštivanju i razumijevanju potreba drugoga. Egalitarni moral trebao bi prevladavati i u spolnom životu koji bi trebao težiti harmoniji i uzajamnoj pažnji. Zreo bi se odnos trebao izražavati u osjećaju pripadanja jednoga drugome, to jest u “osjećaju međusobne osobne pripadnosti” (ibid., 35; isticanje u izvorniku). Tu, dakle, pronalazimo podudaranje koncepata bračnoga života između dviju antagonističkih poslijeratnih kultura, pri čemu jedna ne poznaje drugu; zato samo istančan analitički um uspijeva razmrsiti pitanje o tome kako istovjetne emocionalne obiteljsko-bračne strukture osjećanja mogu služiti dvama politički, ideološki i idejno tako različitim društvenim poredcima. Kontekst se, kad je riječ o socijalističkom konceptu “zajedničkoga”, nalazi u sitnom detalju. Brak je predstavljao razvojnu postaju u oblikovanju cjelovite osobe na kojoj se podudarao društveni i privatni život. “Bračni se odnosi najčešće oblikuju u stvarnosti svakodnevnoga posla, ponašanja i navika… Najbolja priprema za bračni život i osnovni osobni temelj zdravih bračnih odnosa zbog toga su zreo karakter i stečena sposobnost u spoznavanju samoga sebe i svoga bračnoga partnera” (ibid., 33; isticanje u izvorniku).
Seksualnost bi trebala težiti osjetilnom i intimnom, umjesto da bude riječ samo o “bezdušnoj seksualnoj tehnici” (ibid., 41). Odgovornost za postizanje duhovno zadovoljavajućeg seksualnog života bila je na muškarcu, koji se morao odreći svoje uloge gospodara zainteresiranog samo za svoje potrebe. Ženi je, s druge strane, nametnuto seksualno zavođenje muža te priprema para za seksualni čin. Priručnik s tim u vezi ističe kako su ženine emocionalne potrebe drugačije od muškarčevih, koji obično ne uživa u postkoitalnom “emocionalnom trenutku”. Upravo povijesno “naslijeđena” grubost i nedostatak osjetljivosti trebali bi ga, na preporuku priručnika, upozoriti na to da se nakon seksualnog čina posveti milovanju žene.
Na temelju tog službenog priručnika možemo zaključiti kako je socijalistički diskurs javno prepoznavao žensku seksualnost, i to čak u vidu aktivnoga samoispunjenja. Oba su partnera dobila upute za poboljšanje spolnoga i bračnoga života, no zanimljivo je da je muškarcu nametnuto breme promjene patrijarhalnih navika u krevetu, kao da je socijalistički brak trebao postati priča o uspjehu. Žena je u toj interpretaciji upravo u svojoj “ženskosti” i ženstvenosti, dakle u svojoj (patrijarhalnoj) senzibilnosti i osjećajnosti, već bila idealan lik socijalističkoga braka.
Socijalističko majčinstvo
Treće polje na kojem se ostvarivala slika nove, socijalističke ženskosti, bilo je majčinstvo i briga za djecu. U vizualnim reprezentacijama ranih poslijeratnih izdanja Naše žene žena je najčešće prikazivana na javnom mjestu. Vizualno seljenje žene iz privatnosti u javnost imalo je ideološko političko poslanje, pri čemu je liku majke pripalo središnje funkcionalno mjesto.
Vida Tomšič, vodeća partijska ideologinja i teoretičarka “ženskoga pitanja”, poslijeratnim se ženama obratila neposrednim povijesnim obraćanjem: “Naša glavna zadaća je posao na obnovi i izgradnji naše domovine. […] A u tom poslu gospodarske obnove nećemo pokazati razumijevanje samo za potrebe svoje kuće i svoga kraja, nego ćemo uzeti u obzir potrebe cjeline, potrebe cijele naše domovine” (Naša žena 1945, 4–5: 57). U članku Ugledajmo se u vrijedne radne brigade, Naša žena je ponudila uzor prijenosa ženske privatne obiteljske uloge na platno kolektivnoga djelovanja. “Unatoč slaboj prehrani, odjeći i obući, djevojke i žene svaki dan nastoje pomoći susjedima i suseljanima kojima je [pomoć] stvarno potrebna”, zabilježila je vizualno opremivši prilog fotografijom majke koja s djecom sadi krumpir (nž 1945, 2–3: 36). Reprezentacija “društvenoga kao proširenoga domaćinstva” (Jalušič 1999), koja je lik majke postavila u središte, svjedoči o simboličkoj moći koju je časopis namijenio majčinstvu. Time je žensko ograničeno polje brige za obitelj mogla proširiti na metaforu preživljavanja zajednice uopće.
Socijalizam je, piše Vlasta Jalušič, žene emancipirao kao animal laborans te su one u sferi društvenoga rada prije privatne funkcije obavljale javnu (Jalušič 1999). Tragove takve “emancipacije” pronalazimo u priči o “drugarici Vuki”, u kojoj naizgled uobičajena priča iz svakodnevnog života žene uredničkom intervencijom prerasta u kolektivni ideal. “Drugarica Vuka je po zanimanju obrtnica. Ima svoju postolarsku radionicu. Unatoč tomu što je postolarski posao ispunjava radošću, Vuka mora obavljati još desetke drugih poslova, tako da nerijetko mora odgoditi svoj postolarski posao.”
Komentari