Servisna knjižica je falsificirana? Neredovito i loše održavanje na stanje vozila može imati i gori negativni utjecaj od vraćene kilometraže i falsificiranih godina
Prodavači rabljenih vozila u pravilu naglašavaju kako je automobil bio redovito održavan u ovlaštenom servisu te da ima uredno ispunjenu servisnu knjižicu. No, to često može biti upitno, jer mnogi vlasnici automobila, kad prođe jamstveni rok, automobil održavaju neredovito, u pravilu na najjednostavniji način u fušu. A takvi ‘majstori’, koji u pravilu rade djelomično ili potpuno izvan standardnih fiskalnih okvira (‘na crno’) koriste repromaterijal (dijelove, ulja, tekućine…) najniže kvalitete, na koje dobivaju i najveći rabat.
Neredovito i loše održavanje na stanje vozila može imati i gori negativni utjecaj od vraćene kilometraže i falsificiranih godina, dakle, automobil može stvarno biti u (znatno) lošijem stanju od prikazanog, a sve pokriveno uredno ispunjenom i pečatiranom servisnom knjižicom. Tu se kriju i najveće zamke, odnosno moguće prevare, jer se sve to lako može falsificirati.
Na eBayu se za 10-30 eura može nabaviti ‘originalna’ servisna knjižica za bilo koji tip automobila, koja se potom za 50-100 eura može ispečatirati u nekom servisu. Problem je i što pečat može biti falsificiran, a kupac rabljenog automobila uvezenog iz Njemačke, Belgije, Francuske, Italije nema baš nikakvo jamstvo da je automobil servisiran kako je napisano.
Prodaja rabljenih automobila iz tih zemalja u istočne golemi je biznis te postoje uhodani kanali izrade ‘originalnih’ servisnih knjižica, u kojima su svi podaci lažni. Čak i pečati, napravljeni prema originalnim pečatima postojećih servisa. Posebice treba biti sumnjičav ako postoji slijed istih pečata, svi ispisi su često napravljeni istom kemijskom olovkom, a potpisi su nečitljivi
Iznimka su noviji automobili za koje postoje relevantni podaci, odnosno povijest održavanja u službenoj mreži proizvođača, dostupnoj u svakom ovlaštenom servisu. Bez toga, svaka ispisana i ispečatirana servisna knjižica ne znači ništa. Ispravnost podataka možete pokušati provjeriti kontaktirajući servis (mailom, kojeg možete naći na internetskoj stranici tog servisa).
U svakom slučaju, ako kupujete rabljeni automobil unesen iz zemalja EU-a pokušajte provjeriti sve što je moguće. Ali najbolja je posredna provjera, detaljnim pregledom automobila, svih bitnih dijelova i sklopova. Muljanje sa servisnim podacima, naime, ne može se prikriti.
Zbog toga je prije kupnje nužan temeljit pregled u ovlaštenom servisu ili drugom kvalitetnom autoservisu. Ako stanje automobila nije u skladu s onim što bi trebalo biti da je automobil redovito servisiran, odustanite od kupnja.
Ako ste pak, u dobroj vjeri, kupili automobil za koji je navedeno da je redovito servisiran, a naknadno utvrdite da je sve to nevjerodostojno, upoznajte prodavača s tom činjenicom i imate pravo na sljedeće dvije opcije:
– povrat dijela uplaćenih sredstava, srazmjerno umanjenoj vrijednosti, jer je godina proizvodnje veća od deklarirane i ugovorene
– vraćanje automobila, uz povrat cjelokupnog uplaćenog iznosa, uvećano za vaše procijenjene troškove zbog gubitka vremena u transakciji.
Prije nego se obratite prodavatelju radi mirnog rješenja problema prodaje uslijed prevare s godinom proizvodnja automobila, savjetujte se s odvjetnikom.
Problem je što je to, u sudskom postupku neizvjestan i skup postupak, koji će tražiti prikupljanje dokaza o servisiraju i sudsko vještačenje. Zbog toga je preporučljivo kupovati u uglednoj tvrtki, a svakako detaljno pregledati automobil prije kupnje i odustati pri prvoj sumnjivoj situaciji.
Prevare pri kupnji rabljenog (2): automobil je imao konstrukcijsko oštećenje, što je zatajeno
Prevare pri kupnji rabljenog (3): vraćena kilometraža, ‘majka’ svih muljaža
Komentari