EVO KAKO ĆE IZGLEDATI STANICE ZA PUNJENJE ELEKTRIČNIH VOZILA ‘Dizajn bi mogao biti pravi izvozni proizvod’

Autor:

Dražen Lapić i Tomislav Marjanović

Maša Vukmanović i Ana Banić Gottlicher dizajnirale su prvu ultra brzu solarnu punionicu za električna vozila – Elen Leaf u Zagrebu. Za izbor najboljeg rješenja HEP d.d. je raspisao natječaj te se na kraju odlučio upravo za njihov rad, a u planu je izrada još ovakvih stanica po Hrvatskoj. Maša i Ana dizajnerice su koje se bave širokim spektrom dizajna, ali glavni fokus im je na produkt dizajnu i prostornim intervencijama. To se najčešće odnosi na dizajn štandova, prodajnih i izložbenih prostora gdje se kombiniraju elementi grafičkog i produkt dizajna. Takav je i ovaj projekt – Elen Leaf, primjer upravo kombinacije produkt dizajna, vizualnih komunikacija i arhitekture.

Dizajnom se bave gotovo 15 godina. Nakon iskustva rada u različitim tvrtkama – Ana je radila u tvornici namještaja, a Maša u marketinškoj agenciji – 2005. su otvorile dizajn studio pod nazivom Offstudio. Tijekom devet godina zajedničkog rada, napravile su brojne projekte i izlagale na mnogim izložbama. Obje sada imaju status samostalnih umjetnica i rade samostalno, a projekt Leaf im je posljednji zajednički projekt unutar Offstudia, ujedno i najveći i najznačajniji.

Natječaji poput ovog kojeg su raspisali HEP i Hrvatsko dizajnersko društvo, kaže za Nacional Maša Vukmanović, ne rade se često.

“Na ovakve, dvostupanjske natječaje prijavljuje se s portfoliom radova, nakon čega selekcijska komisija bira timove koji sudjeluju na natječaju, u ovom slučaju pet timova. Natječaja poput ovog i nema previše. Naime, ovdje se tražio interdisciplinarni tim dizajnera i arhitekata – mi smo radile s Nop Studiom. Smatramo da bi takvih natječaja trebalo biti više, odsnosno da ima puno prostora za suradnju dizajnera i arhitekata, posebno u domeni javnih prostora”, priča Maša Vukmanović koja dodaje da u svom radu uglavnom polazi od koncepta. Sve što se dizajnira uvijek mora imati neku priču, razlog zašto je upravo tako, a ne nekako drugačije.

“Ekološka pozadina priče nam je bila početna inspiracija u ovom slučaju. Dizajn stanice odražava osnovni biološki ‘proizvodni’ proces koji pokreće sav život na Zemlji – fotosintezu. Primarno mjesto odvijanja fotosinteze u biljkama je list, gdje se energija sunčeva zračenja pretvara u ‘životnu’ kemijsku energiju koja se potom pohranjuje u organske molekule te služi za rast i razvoj same biljke. Stanica Leaf sastoji se iz svjetlosnog stupa i nadstrešnice na kojoj se s gornje strane nalaze solarne ploče gdje se zbiva kontinuirani proces pretvorbe sunčeve energije u pokretačku, ovom slučaju električnu energiju”, opisala je pobjednički rad dizajnerica. Sam proces punjenja baterija u uređajima, dodaje, često se prikazuje rastućim crticama ili poljima boje pa su vizualne komunikacije, odnosno brendiranje nadstrešnice ili punionice riješene korištenjem gradijenta zelene boje kojim se sugerira punjenje automobila.

“Stanica Elen Leaf nije samo metafora lista, ona je više od toga. Leaf je stanica koja raste iz zemlje, a napaja se suncem. Leaf je jedinstvena punionica za električna vozila koja se svojim dizajnom uklapa u svaki okoliš. Stanice su modularne i prilagodljive za sve tipove parkirnih mjesta. Konstrukcija nadstrešnice zadovoljava sve funkcionalne i ergonomske zahtjeve. Uzurpacije prostora praktički nema, jer glavni zadatak je bio ukomponirati ga u samo parkirno mjesto pa tipski objekt poput ovoga može nicati na raznim lokacijama te će se moći proizvoditi i montirati vrlo brzo zahvaljujući svojoj modularnosti, pristaje svakom okolišu i dizajnom je prepoznatljiv”, govori dizajnerica koja se dotaknula struke i rekla da se u Hrvatskoj vidi velika između dizajna danas i prije desetak godina.

Došlo je, smatra, do razvoja i promjene na bolje, i do razumijevanja potrebe za dizajnom, ali do neke mjere.

“Ima još jako puno prostora za promjene u tom smjeru. Dizajnirani proizvodi bi mogli biti naš izvozni proizvod u puno većoj mjeri nego što jesu. Ali za to bi trebala postojati strategija na državnoj razini koja bi podupirala razvoj i distribuciju dizajniranih novih proizvoda. Jer ovako kako je sada, svodi se na samostalne inicijative poduzetnika”, ističe Maša Vukmanović.

Zaključuje da je za ovaj projekt ključna bila dobra ideja i inicijativa HEP-a, a timski rad dizajnera, arhitekata i izvođača rezultirao je time da danas grad Zagreb ima punionicu električnih vozila koja je vanstandardna ne samo u ekološkom nego i estetskom smislu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)