Euro NCAP test sudara od 2020. koristi više standarde, koji su dodatno pooštreni 2023. Po prvi put struktura karoserije ispituje se X-zrakama…
Euro NCAP (European New Car Assessment Program) je udruženje europskih ministarstava prometa, osiguravajućih društava i automobilskih klubova. Od 1996. godine organizacija procjenjuje sigurnost novih automobila ne prema službenim naredbama, već kao čista organizacija za zaštitu potrošača.
Od 2006., Euro NCAP propisuje strože sigurnosne standarde od zakonskih. Novi, tržišno relevantni automobili ocijenjeni su s do pet zvjezdica u četiri kategorije zaštite putnika, sigurnosti djece, zaštite pješaka i pomoći u vožnji. Ocjena nije samo posebno jasna i stoga prilagođena kupcima automobila pri izboru, već je za proizvođače automobila sada i važan pečat kvalitete za njihove modele.
Od 2023. bitno su podignuti sigurnosni standardi: propisano je potpuno izbjegavanje nesreća umjesto minimiziranja ozljeda. Prioritet aktivne sigurnosti je izbjegavanje sudara s biciklima ili pješacima. Konkretno, to znači da organizacija za testiranje ispituje i sustave pomoći, na primjer za automatsku kontrolu brzine.
Sustavi ne samo da moraju biti u stanju prepoznati cestovne tokove, semafore, križni promet ili ulične znakove i reagirati u skladu s tim, već također moraju uzeti u obzir ranjive sudionike u prometu oko vozila. Sustavi autonomnog kočenju u nuždi također moraju reagirati na dvokotače, inače neće dobiti pet zvjezdica na crash testu.
Ažuriranje testne procedure za 2020. bio je važan korak, posebno u svjetlu tekućeg buma SUV vozila, sa sve više snažnijih i teških vozila koja izlaze na ceste. Veliki automobili općenito su sigurniji u sudaru od malih modela – čak i ako su oba vozila dobila najveću ocjenu od pet zvjezdica na Euro NCAP testu sudara.
Poboljšani standard u Euro NCAP testu sudara predviđa frontalni sudar sa standardiziranim vozilom kompaktne klase. Ranije su se vozila sudarala s nedeformabilnom ogradom u testovima sudara. Ovim postupkom, međutim, teško je odrediti kako će udar utjecati na drugu stranu koja je sudjelovala u nesreći. Optimalna zaštita vlastitih putnika i osoba koje putuju pješice više nije dovoljna za najvišu ocjenu.
Uz više standarde, nova lutka za testiranje sudara pod nazivom “Thor” također se koristi u Euro NCAP testu sudara od 2020. godine. Za “Thora” se kaže da je fleksibilniji i, s više mjernih točaka, “realističniji” od svog prethodnika – posebno za teške ozljede prsa i abdomena. Također pokazuje što se događa ako se tijelo okrene bočno tijekom sudara ili ako trbuh sklizne ispod trbušnog pojasa.
Zahvaljujući računalno upravljanim ‘sanjkama’, koji precizno vode i usmjeravaju automobil u crash testovima, moderni sustavi za testiranje sudara omogućuju precizno definirane kutove i brzine (do 120 km/h) u trenutku sudara. Lutke za testiranje sudara koriste više od 100 senzora za snimanje različitih opterećenja kojima su ljudska tijela izložena tijekom sudara u istom trenutku.
I na kraju, cijela je stvar savršeno osvijetljena i snimljena kamerama velike brzine iz svih perspektiva – izvana, iznutra pa čak i ispod vozila. Oni svake tisućinke sekunde snimaju sliku visoke rezolucije i precizno prikazuju svaku deformaciju strukture karoserije i aktiviranje zračnih jastuka. Istodobno se X-zrakama snima noseća struktura, kako bi se utvrdio stupanj oštećenja vitalnih dijelova karoserije. Svi ti podaci u definiranim kriterijima (brojem sigurnosnih zvjezdica i postotku sigurnosti u svakoj kategoriji) definiraju sigurnosne značajke svakog automobila.
Komentari